Cargo efekt a testování 5. a 9. tříd Ondřej Šteffl,
„Je to poprvé v historii lidstva, kdy úkolem nás učitelů je připravit žáky na budoucnost, kterou neumíme jasně popsat“ David Warlick Dnešní škola ale připravuje děti pro roky 2030 až 2050… Mission impossible? Kvalitativní změna školy
Učit učit se, učit chtít se učit (celý život) Učit obecné (trvalé) Učit zvládat změnu – intelektuálně, emocionálně Učit komunikovat, spolupracovat Učit řešit problémy Rozvíjet tvořivost a schopnost empatie … Co by měla škola dělat? Vychovávat (Morální hazard v této krizi. A co v té další?) Vzdělání není jen pro konkurenceschopnost
Mohou pomoci testy 5. a 9. tříd ? Jaký je cíl? Jak musí testy vypadat?
Crago efekt
Ve světě: Dánská maturita, systémy zvyšování a řízení kvality Finsko, Rakousko, Anglie, Skotsko Svět a Česká republika V ČR: Cargo-efekt I u elit snaha o návrat do minulosti Státní maturita 5. a 9. třídy
„A není to nakonec tak, že bychom děti spíše měli naučit se vyrovnávat s tím, co přichází? Neměli bychom je chránit před vším, co v nich názory fixuje? Neměli bychom se snažit jim ve vzdělávacím procesu otevřít co nejvíce dveří, místo toho, abychom je zavírali?“ Pavel Laskavec, ceskaskola.cz
Předpoklady změny Dostatečná informovanost o potřebě změny Jasná koncepce na všech úrovních vzdělávacího systému Vůle a schopnost změny prosadit Spolupráce, spolupráce, spolupráce Může se to podařit?
Děkuji za pozornost Ondřej Šteffl
Budou-li tvůrci školské politiky stát oběma nohama ve století minulém, budou do něj stahovat i nastupující generace.