Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Peněžní trh Ekonomika podniku 2. ročník Peněžní trh - každý vyspělý ekonomický systém je postavený na toku peněz.
Advertisements

Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Daně Co si myslíš o daních ty? Je v pořádku, že existují?
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R16_Jednoduché úrokování TEMA: Matematika.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_CENTRALNI.
Úroky ve slovních úlohách Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0701_HRUBÁ M. Téma: Pojem _HRUBÁ MZDA Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_1802_ŽIVOTNÍ P. Téma: Pojem F. G._ Životní pojištění Číslo projektu:
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Finanční matematika 5. (finanční gramotnost) Složené úrokování zkráceně.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Užití složeného úrokování Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti - Úvěry AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup seznámení se základními pojmy úvěrové politiky.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Numerická gramotnost Ing. Barbora Chmelíková.
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
BANKOVNICTVÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Složené úrokování Tematická oblast
Digitální učební materiál
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Opakování – pracovní list
Měnová soustava, měnová politika
Kód vzdělávacího materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jednoduché úrokování Tematická oblast
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK I.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Platit se dá i jinak než penězi.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_18_M9_Hanak TÉMA: Finanční matematika
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávací oblast: MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE
Finanční matematika 4. (finanční gramotnost) Složené úrokování
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy finanční matematiky 1
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti  
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
VY_62_INOVACE_ – Příklady na výpočet úroků z vkladů a úvěrů
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Test.
Procenta kolem nás Jednoduché úrokování VY_42_INOVACE_34_01.
36 FINANČNÍ MATEMATIKA.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru Ekonomika podnikání Vzdělávací oblast: Peněžní gramotnost Název učebního materiálu: Úrokové sazby Jméno autora: Ing. R. Krastenicsová Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Klíčová slova: úrok, úroková sazba, úrokovací období Anotace: Prezentace je určena žákům 3. ročníku oboru Podniková ekonomika. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace. Metodické pokyny: Pomocí tohoto materiálu se žák naučí orientovat v cenách produktů na finančním trhu, naučí se vypočítat úrokovou sazbu.

Úrok Vyjadřuje cenu peněz. Z pohledu dlužníka je to částka, kterou zaplatí (např. bance) za zapůjčené peníze. Z pohledu věřitele je to částka, kterou dostane za to, že někomu peníze na určitou dobu zapůjčil.

Úroková sazba Je procentní vyjádření podílu úroku k hodnotě půjčeného kapitálu. Jinak řečeno, úroková sazba (míra) vyjadřuje v procentech, jakou část z uložené nebo půjčené částky bude úrok činit. Př. Půjčíme si Kč na 1 rok, věřitel chce úrok Kč. To znamená, že úroková sazba u tohoto úvěru je 1.000/10.000, tj. 0,1 neboli 10 % za rok.

Úroková sazba se váže k období, ke kterému se vztahuje úrok. Toto období definují zkratky za uváděnou sazbou. Roční – vyjadřujeme zkratkou p.a. Pololetní – zkratka p.s. Čtvrtletní – zkratka p.q. Měsíční – zkratka p.m. Denní – zkratka p.d. Druhy úrokových sazeb

Úrokové období je doba, za kterou se pravidelně připisují úroky, nebo v případě úvěru doba, ke které se úroky vztahují. Př. Uložíme si Kč na různá úroková období. Úroková sazba je vždy stejná: a)Vklad na 1 rok, úroková sazba 5 % p.a.- banka připíše úroky ve výši 500 Kč jednou za rok. b)Vklad na 6 měsíců, úroková sazba 5 % p.s. –banka připíše úroky 500 Kč jednou za půl roku.

Pevné a pohyblivé úrokové sazby Na celkovou výši úrokových sazeb má velký vliv inflace. Při růstu inflace banky zvyšují úrokové sazby úvěrů a zároveň i úrokové sazby vkladů, aby se hodnota úspor nesnižovala, a tak nedocházelo k jejich vybírání. Banky používají úrokové míry: - pevné – sazba z vkladu (nebo úvěru) je stejná po celou dobu –např. 10 % p.a. - pohyblivé – úrokové sazby platí po určitou dobu a banka si ponechává právo je v době trvání vkladu nebo poskytnutí úvěru změnit.

Pro zjednodušení úprav pohyblivých sazeb banky často navážou úrokové sazby na určitou proměnnou sazbu - např. základní sazba (ZS) nebo referenční sazba. V tom případě mají vklady a úvěry úrokovou sazbu stanovenu jako základní sazbu, k níž se přičítá nebo odečítá určité procento. Jestliže se proměnná sazba změní, jednorázově dojde ke změně v úročení těchto vkladů, které jsou na ni navázány. Referenční sazba

Výpočet úroků

Výpočet úroků

Na začátku roku si do banky uložíme Kč s úrokovou sazbou 5 % p.a. na dobu 3 let, po celou dobu nebudeme vybírat peníze a pro zjednodušení propočtu neuvažujeme výši zdanění úroků.Obr. 1 – Jednoduché úročení Rozdíl mezi jednoduchým a složeným úročením ObdobíVklad na začátku období Úrok připsaný na konci období Vklad na konci období Výnos OO

Rozdíl mezi jednoduchým a složeným úročením Obr. 2 – složené úročení Z výpočtu vyplývá, že díky složenému úročení nám celkem banka na úrocích vyplatí o 381 Kč více než v případě jednoduchého úročení. Rozdíl je způsoben efektem úroky z úroků. ObdobíVklad na začátku období Úrok připsaný na konci období Vklad na konci období Výnos

Úročení při anuitních platbách Anuita – rozumíme pravidelnou částku, kterou si buď ukládáme, nebo kterou splácíme. Tento způsob spoření nebo splácení úvěrů je nejobvyklejší. Způsob výpočtu nejjednodušeji provedeme pomocí kalkulačky, kterou např. najdeme na

SHRNUTÍ Úrok a úroková sazba je nezbytné přečíst si pozorně smlouvu k úvěru či půjčce a ověřit si, k jakému období zapůjčení peněz se vztahuje příslušná úroková sazba. Existují dva základní způsoby úročení – jednoduché a složené. Jednoduché – úroky se vždy počítají ze stejné základní částky. Složené – úroky se postupně připisují k základní částce, ta se postupně navyšuje a úroky se v dalším období počítají z této zvýšené částky.

Použité zdroje Učebnice – KLÍNSKÝ, P., CHROMÁ D., TESAŘOVÁ S., JANÁK M, Finanční gramotnost – obsah a příklady z praxe škol, Praha 2é13: NUOV, ISBN 978 – ŠVARCOVÁ, j. Ekonomie stručný přehled –teorie a praxe aktuálně a v souvislostech učebnice. Zlín, CEED ISBN – KLÍNSKÝ P., CHROMÁ D. Finanční gramotnost - úlohy a metodika, Praha 2013, ISBN SKOŘEPA M., SKOŘEPOVÁ E. Finanční a ekonomická gramotnost prozákladní školy a víceletá gymnázia, 1. vyd. Praha: SCIENTA spol. s r. o. 2009, ISBN – KOLEKTIV AUTORŮ. Slabikář finanční gramotnosti – Učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti, 1. vyd. Praha: COFET, a. s., 2012, ISBN _ mfcr.cz/cps / rde / xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf mfcr.cz/cps / rde / xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf Internetový odkaz naleznete zde.zde