POROVNÁNÍ APARÁTU ŘÍZENÍ UČENÍ MEZI KLASICKOU A ELEKTRONICKOU UČEBNICÍ Petr Mach, Jan Krotký Západočeská univerzita v Plzni.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

Současná pedagogická diagnostika a její metody Pro potřeby výchovných poradců zpracovala Dagmar Ženková.
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Základy veřejné politiky Kombinované studium Website kursu: Garant kursu a přednášející:
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Eva Drlíková, Mgr. Jana Vašinová Název šablony VY_32_INOVACE.
Porada s řediteli PO LK, Údolí Bratrouchov.
Tvorba WWW stránek. Obsah Princip fungování WWW Současné trendy Zásady tvorby WWW stránek Netiketa.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Energetická hodnota potravin (EH)
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
Věcné autority v roce 2016
Základy automatického řízení 1
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Plánování ve školní tělesné výchově
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
ORGANIZACE DAT V POČÍTAČI
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
KOMÍNY, KOMINÍK A DALŠÍ PROFESE
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Jednotné principy klasifikace na GJKT
WORD Číslování stránek
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
Zvuky hudebních nástrojů
Příspěvek na konferenci
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Informační gramotnost
Finanční matematika 4. (finanční gramotnost) Složené úrokování
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
WORD Vkládání obrázků a klipartů
Zpracovala: Mgr. Jana Krejčová
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Jak správně zacházet s knihou
WORD Tabulky - ohraničení
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
VYPRÁVĚNÍ PODLE OBRÁZKŮ
Co si vezmu na….
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Transkript prezentace:

POROVNÁNÍ APARÁTU ŘÍZENÍ UČENÍ MEZI KLASICKOU A ELEKTRONICKOU UČEBNICÍ Petr Mach, Jan Krotký Západočeská univerzita v Plzni

Požadavky na moderní učebnici Odbornost Text učebnice by měl být výsledkem transformace nejnovějších poznatků daného oboru na podmínky vyučovacího předmětu daného typu a úrovně školy. Používaný pojmový aparát musí být ekvivalentní mentální úrovni žáků, pro které je učebnice určena. Strukturování Text by měl mít logické členění, měl by vycházet z logické struktury poznatků oboru (a jejího vývoje). Jazyk Důležitá je i vhodná stylistika, která má odpovídat mentálním strukturám uživatele. Jednoduše řečeno, jazyk učebnice má být pochopitelný pro žáky (při zachování vysoké odbornosti). Didaktika Učebnice je především pomůcka žáka při samostudiu. Měla by být koncipována na základě znalostí autodidaktických zákonitostí. Například má poskytovat uživateli zpětnovazební informace, podporovat procesy sebehodnocení atd. Je třeba si uvědomit, že učebnice není pracovní sešit. Neměla by být přesycena množstvím úkolů, cvičení, testů a podobně.

Požadavky na moderní učebnici Typografie Srozumitelnost text by měla být umocňována vhodně volenými tabulkami, grafy, obrázky, fotografiemi (vizualizační prvky). To vše také s ohledem na estetickou a výtvarnou stránku učebnice. Rozsah Učebnice nemá být „encyklopedií“ daného oboru nebo předmětu. Její rozsah a objem (a tím i hmotnost) by měly být přijatelné z hlediska uživatele. Učebnice o rozsahu pět set stran mnohé žáky předem odradí. Média V době informačních a komunikačních technologií je potřebné učebnice v textové formě vhodně doplňovat multimediálními prvky. Ani dokonale formulovaný text neurychlí pojmotvorný proces (u žáka) tak, jako vhodná animace, video atd. Doložka MŠMT: „Učebnice musí obsahovat přehled klíčových kompetencí, k jejichž utváření a rozvíjení přispívá, seznam očekávaných výstupů vzdělávacího oboru, k jejichž dosažení u žáků směřuje, a přehled průřezového tématu (témat) pro žáky.“

Aparát řízení učení Komponenty aparátu řízení učení Verbální komponenty - doplněné o: Instrukce k sebehodnocení Odkazy na další zdroje Multimediální komponenty (klasické) Průvodce učebnicí Doprovodný zvuk Základní interaktivní aktivity Pokročilé interaktivní aktivity Celkem bylo vyhodnocováno 23 komponent.

…Cíle výzkumu Otázka: Je didaktická vybavenost našich dnešních multimediálních učebnic na srovnatelné úrovni jako u učebnic klasických, papírových? Upravit, inovovat a ověřit na vybraném vzorku multimediálních učebnic metodiku měření didaktické vybavenosti dle J. Průchy (1998). Prozkoumat strukturu a formy vybraného vzorku aktuálních českých multimediálních učebnic pro ZŠ.

… Úprava a inovace metodiky směrem k novým médiím Metoda J. Průchy (1998) Aparát prezentace učiva, aparát řízení učení, aparát orientace v učebnici, koeficienty využití. Přenositelnost stávajících komponent Identifikace nových komponent Průzkum cizích metodik hodnocení Průzkum současných el. učebnic Vlastní dílčí výzkum

… Aplikace upravené metody a porovnání

…Analýza didaktické vybavenosti multimediálních učebnic upravenou metodou Porovnání typické elektronické a typické klasické učebnice

…Variabilita dat Porovnání variačních koeficientů.

…Výsledky analýzy, závěr Můžeme říci, že současné české multimediální učebnice disponují srovnatelně bohatou didaktickou vybaveností jako současné učebnice klasické, papírové. Uvedená aplikovaná (inovovaná) metoda pro měření didaktické vybavenosti elektronických učebnic upozorní na extrémy ve vzorku. Odhalíme tak odlišné konstrukty elektronických učebnic a zjistíme, zda daný vzorek splňuje charakteristiku učebnice tak, jak je definována nebo se jedná „pouze“ o výukový program vhodný například jako doplněk výuky.

Multimediální učebnice – fenomén dneška? Pedagogové pro výběr učebnic potřebují znát parametry současných multimediálních učebnic a podle nich se objektivně rozhodnout, který z nabízených produktů bude pro jejich potřeby optimální.

Multimediální učebnice – fenomén dneška? Porovnání vzorku současných klasických a elektronických učebnic ukázalo, že jsou si tyto produkty stále v mnoha ohledech blízké. Je to pozitivní zpráva, stejně tak jako že současné elektronické učebnice zůstávají učebnicemi i v tom kontextu, jak jsme je v úvodu vymezili. Nicméně De Mezer Brelinská a Skrzypczak (2012) ve vztahu k novým médiím připomínají, že „je důležité, aby technické inovace a možnosti, které nabízí speciální programy, nezpůsobily v médiu pomyslné vítězství formy nad obsahem“.

Děkuji za pozornost