VÝSLEDKY MATURITNÍ GENERÁLKY A KROKY K ÚSPĚŠNÉMU ZVLÁDNUTÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY V ROCE 2011 Tisková konference MŠMT
SOUČINNOST ŠKOL A CENTRA KLÍČOVÝM FAKTOREM ÚSPĚCHU MATURITNÍ GENERÁLKY BYLA AKTIVNÍ A EFEKTIVNÍ SOUČINNOST STŘEDNÍMI ŠKOLAMI Maturitní generálku na středních školách zajišťovalo cca 18, 5 tisíce vedoucích a pedagogických pracovníků středních škol Vážnější problémy se součinností se projevily pouze v případě 22 z celkem škol Součástí spolupráce byly i připomínky, podněty a náměty, které Centrum obdrželo celkem od pracovníků z celkem 860 škol (tj. cca 70% ) V TOMTO SMYSLU PATŘÍ PRACOVNÍKŮM STŘEDNÍCH ŠKOL UZNÁNÍ A PODĚKOVÁNÍ ZA KVALITNĚ ODVEDENOU PRÁCI!!!
ZÁVĚRY MAG’10 A ZDROJE INFORMACÍ ZÁVĚRY MAG‘10 - ZDROJE INFORMACÍ A PODNĚTŮ Vlastní poznatky CERMAT včetně výstupů řídícího a dohledového centra Poznatky a zjištění dodavatelů technologií a služeb Závěry monitoringu průběhu MAG‘10 Českou školní inspekcí Podněty ze systému uživatelské podpory Centra (HELP-DESK) Připomínky škol Stanoviska asociací škol Stanovisko konzultační skupiny ředitelů středních škol (K-10) ANALÝZE BYLO PODROBENO CELKEM 98 DÍLČÍCH PRVKŮ
KONKRÉTNÍ ZÁVĚRY MAG‘10 (1) TECHNOLOGICKÉ ZAJIŠTĚNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY A ZPRACOVÁNÍ VÝSLEDKŮ ZKOUŠEK a)tisk a kompletace a distribuce zkušební dokumentace nevykázaly žádné systémové a významné dílčí nedostatky bezpečnostní systémy bez nedostatků b)pořízení a zpracování výsledků nevykázaly systémové chyby, projevilo se 5 dílčích nedostatků: chybná funkce digitalizačního terminálu ve škole (0,04%) chyběly 4 automatizované kontroly chyb ovlivnily zpracování výsledků 325 žáků (bylo odstraněno) NÁPRAVNÁ OPATŘENÍ BUDOU PROVEDENA DO KONCE ÚNORA
KONKRÉTNÍ ZÁVĚRY MAG‘10 (2) HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ PÍSEMNÝCH PRACÍ VE ŠKOLÁCH a)FORMÁLNÍ STRÁNKA Zjištěná významná chyba – formální zápis výsledného bodového hodnocení (chyba u cca žáků – např. že žák složil zkoušku na 120 % - a následné manuální opravy cca 12 tisíc záznamových archů v Centru) PĚT OPATŘENÍ K VYLOUČENÍ CHYB Úprava formulářů záznamových archů Doplnění automatizovaných SW kontrol při digitalizaci ZA (škola) i při centrálním zpracování výsledků v Centru Doplnění manuálních kontrol na straně komisaře (škola) i při centrálním zpracování výsledků (validace) Zvýšení názornosti instrukcí pro hodnotitele a komisaře (včetně instruktážního videa) Cvičná pilotáž celého dokumentačního systému MZ (včetně procesů týkajících se ústních zkoušek a profilových zkoušek) – březen/duben 2011
KONKRÉTNÍ ZÁVĚRY MAG‘10 (3) HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ PÍSEMNÝCH PRACÍ VE ŠKOLÁCH b)METODIKA HODNOCENÍ Nejvýznamnější změna: doplní se bodová škála hodnocení písemných prací z českého jazyka na stupnici 0,1,2,3,4,5 (nyní 0, 1, 3, 5) c)PRŮBĚH HODNOCENÍ d)Nejvýznamnější změny: možnost opravovat práce mimo pracoviště školy (na rozhodnutí ředitele školy) opravovat se budou originály písemných prací požadavek na 1 hodnotitele písemných prací neznamená, že hodnocení musí provádět sám (na rozhodnutí ředitele školy) Neakceptován požadavek na použití červené tužky k opravám
KONKRÉTNÍ ZÁVĚRY MAG‘10 (4) ORGANIZACE A PRŮBĚH ZKOUŠEK VE ŠKOLÁCH a)Generálka prověřila všechny postupy při písemných zkouškách b)14 připomínek je nebo bude řešeno (nejpozději do konce února) sníží se administrativní zátěž a pracnost – např. se bude hodnotit přímo do originálu záznamového archu žáka, sníží se počet podpisů při předávání dokumentace ze 4 na 2 Sníží se rizika chybného postupu při zadávání zkoušek – zjednoduší se instrukce a postupy zadavatele v učebně zvýší se pracovní komfort komisařů a zadavatelů – např. zadavatel bude moci opustit v průběhu zkoušky učebnu (nahradí ho náhradní zadavatel) možnost pro velké školy mít místo 1 komisaře 2, prodlouží se přestávky mezi zkouškami minimalizují se případy, kdy žák bude skládat více než 2 zkoušky v 1 den ŘEŠENÍ VYŽADUJE ZMĚNU METODIK, ÚPRAVU VYHLÁŠKY A ÚPRAVU TECHNOLOGICKÉHO ZAJIŠTĚNÍ – konec února 2011
KONKRÉTNÍ ZÁVĚRY MAG‘10 (5) „ZLIDŠTĚNÍ“ PRAVIDEL U ZKOUŠKY způsob kontroly používání povolených pomůcek u zkoušek je v kompetenci jednotlivých škol opouštění učebny v průběhu zkoušky zůstává omezeno – zadavatel však může v oprávněných případech rozhodnout jinak možnost občerstvit se v průběhu zkoušky – žák bude moci pít, na lavici však mohou být pouze povolené pomůcky, zadání a záznamový arch možnost opustit učebnu, pokud je žák s prací hotov dříve totožnost žáka před zahájením zkoušky – musí prokázat, pokud k tomu bude vyzván zadavatelem JEDNOZNAČNÉ VYMEZENÍ PRAVIDEL žák musí být v učebně 15 minut před zahájením zkoušky, přijde-li později, zadavatel jej může ze zkoušky vyloučit žák musí používat pouze povolených psacích potřeb pro záznam svého výsledku do záznamového archu (zadavatel ověří) vyloučeno, aby žák měl u sebe zapnutý elektronický komunikační prostředek (způsob kontroly je zcela na zadavateli) ŘEŠENÍ VYŽADUJE POUZE ZMĚNU METODIK - do prosince 2010
KONKRÉTNÍ ZÁVĚRY MAG‘10 (6) OBSAH A FORMA ZADÁNÍ ZKOUŠEK Celkem 14 připomínek nejednoznačnost určitého typu testových položek v testu z českého jazyka technická a formální stránka zadání poslechového subtestu z cizího jazyka věcné vymezení témat písemných prací z českého jazyka Délka písemných prací Řešení a úpravy se týkají 6 připomínek: omezí se výskyt připomínkovaného typu testových položek v didaktickém testu z českého jazyka (1) odstraní se kritizované nedostatky v audiozáznamu poslechového testu z cizího jazyka (2) prodlouží se doba na řešení úloh poslechového testu (1) rozšíří se a graficky se upraví záznamové archy písemných prací (2)
VÝSLEDKY ZKOUŠEK A ZÁVĚRY (1) OVĚŘENÍ DOVEDNOSTÍ A ZNALOSTÍ ŽÁKŮ NEBYLO CÍLEM GENERÁLKY, ALE NÁSTROJEM PRO INFORMACI ŽÁKŮ A UČITELŮ ZÁVĚRY ANALÝZY VÝSLEDKŮ úroveň obtížnosti a parametry zadání zkoušek odpovídají katalogům požadavků; obtížnost zkoušek nebude snižována odhad neúspěšnosti v řádném termínu maturitní zkoušky je % lze však očekávat dva základní rozdíly: a)neúspěšnost po opravných zkouškách bude vyšší, než je tomu nyní (dnes cca 2%) b)rozložení neúspěšnosti mezi školami bude jiné (dnes víceméně rovnoměrné); nadměrnou koncentrovanou neúspěšnost lze očekávat na cca 10-15% škol
VÝSLEDKY ZKOUŠEK A ZÁVĚRY (2) OPATŘENÍ NA PODPORU ŠKOL, UČITELŮ A ŽÁKŮ S CÍLEM PŘISPĚT K MINIMALIZACI RIZIKA NEÚSPĚŠNOSTI 1.Uvolnění sady cvičných didaktických testů z nepovinných zkoušek pro školy (leden 2011) 2.Uvolnění cvičných zadání poslechových subtestů pro školy (leden a duben 2011) 3.Uvolnění cvičných zadání písemných prací z českého jazyka a cizího jazyka (leden, březen a duben 2011) 4.Uvolnění sady cvičných testů z povinných zkoušek (březen 2011) 5.Cvičná pilotáž generování zadání pro ústní zkoušky (březen/duben) PLATÍ VŠAK, ŽE KATALOGY POŽADAVKŮ ZKOUŠEK SPOLEČNÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY BYLY ZVEŘEJNĚNY A ŠKOLÁM JSOU ZNÁMY OD DUBNA 2008, TEDY O 12 MĚSÍCŮ DÉLE, NEŽ STANOVÍ ZÁKON