Ne/Možnosti splnit cíle udržitelnosti v České republice ČAPPO - trh PHL v České republice.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
stlačený zemní plyn vs. nafta
Advertisements

Kritéria udržitelnosti biopaliv Novela zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší Jiří Hromádko.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Pohled Ministerstva životního prostředí na zákon o podpoře obnovitelných zdrojů Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí.
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
Aktualizace státní energetické koncepce a její dopady na MS kraj
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Presentation Title. Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku Josef Votruba ENVIROS, s.r.o Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Využívání druhotných zdrojů energie
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
AUTOR : PATRIK MAHNERT SŠ EDUCHEM A.S. OKRUŽNÍ 128 MEZIBOŘÍ
Obnovitelné a Alternativní zdroje energie
Předmět: Řízení podniku 1
1 XVI. Seminář energetiků Aktuální problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
Energetická účinnost a změna klimatu Kontrola emisí Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie konference EPEE, , Praha Josef.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Vliv energetické koncepce na obchodníka s energiemi Dr. Tomáš Křížek Ekonomický ředitel.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Ing. Mgr. Hana Foltýnová Tel.: Vyhodnocení scénářů: Dopady na poptávku po palivech.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Svaz dopravy – sekce silniční dopravy, SOR Libchavy Lubomír Kolman, Project Manager RWE.
EKONOMICKÉ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ Seminář v Senátu PČR „Návrh nového zákona o ochraně ovzduší“ 16. února 2010 Odbor ochrany ovzduší.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
1 Cenová úroveň roku 2005, vývoj cen pro OZ Asociace Energetických Manažerů Partyzánská 7, Praha 7 Sdružení velkých spotřebitelů energie.
Směrnice EP a Rady 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a energetických službách a o zrušení směrnice 93/76/EHS Ing. František Plecháč.
 2011  Ministerstvo průmyslu a obchodu III. Fáze EU-ETS Pavel Gebauer © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
XXI. Seminář energetiků Regulace v energetice. Podpora OZE a její vliv na cenu elektřiny. Cenová rozhodnutí na r Seminář Teplárny Otrokovice, a.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Ekonomické dopady obchodování s povolenkami z pohledu provozovatele velké podnikové energetiky Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Praha 23. listopadu 2006.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Ostrava Obnovitelné zdroje energie Ing. Jaroslav Kubín Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel.:
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Problematika zákona o kogeneraci z pohledu provozovatelů závodních energetik Ing. Petr Matuszek Praha
1 Cenová úroveň roku 2003, vývoj cen pro OZ 1. a 2. etapy otevírání trhu, problematika LDS – stručné shrnutí a úvod dalšího bloku Asociace Energetických.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Vývoj trhu s pevnou biomasou Ing. Jan Habart, Ph. D. CZ Biom, předseda.
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
Česká pošta a využití CNG
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Vývoj maloobchodního trhu s pohonnými hmotami Jan Mikulec výkonný ředitel ČAPPO Petrol Summit 2015.
OS Tram Olomouc Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR.
Fungování energetických trhů v EU a ČR Jak dál po novele zákona o podpoře OZE 31. října 2013 Ing. Jiří Bis.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE ČR A POSUZOVÁNÍ JEJÍHO VLIVU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 11 Jaderná.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
Perspektiva vysokoprocentních biopaliv v ČR Ing. Martin Kubů, 10_2015.
Plnění cílů stanovených EU v oblasti emisí a uplatnění OZE v dopravě Národní akční plán pro obnovitelné zdroje energie v dopravě Milan Pospíšil, Ivan Souček,
Vývoj maloobchodního trhu s pohonnými hmotami Jan Mikulec výkonný ředitel ČAPPO Petrol Summit 2016.
Státní energetická koncepce, energetická bezpečnost ČR, energetický systém EU: Jaká budoucnost čeká jádro? Dana Drábová Efektivitu již nelze měřit především.
Nový zákon o ochraně ovzduší
Vývoj CNG v České republice
Finanční podpora pro provozovatele LDS v rámci V. Výzvy Smart grids
Transkript prezentace:

Ne/Možnosti splnit cíle udržitelnosti v České republice ČAPPO - trh PHL v České republice

Legislativní cíle -Objemový obsah (4,1 % u BA, 6 % u NM) -Snížení emisí skleníkových plynů o 4 % /2017/, resp. o 6 % /2020/ -Dosáhnout v roce 2020 nejméně 10 % podíl energie z obnovitelných zdrojů v dopravě

Legislativní cesta - V EU se přímo či nepřímo zabývá celou problematikou více než 10 politik a dokumentů, ve skutečnosti ji však fakticky neřeší žádná z nich. - EU stanovuje cíle, ke kterým ale reálně chybí cesta. Každá jednotlivá země EU implementuje přijaté cíle individuálně a v odlišných časových obdobích. - Politik a dokumentů, které se nějakým způsobem zabývají úsporou skleníkových plynů, je v ČR 9. Kam vedou nerealistické cíle ? Aféra DIESELGATE – Americká agentura EPA obvinila společnost Volkswagen, že do řady svých modelů dieselových vozů instalovala software, který umožňuje skrýt při testování emisí skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku.

Legislativní cesta v ČR - problém Zcela chybí zastřešující materiál, který by komplexně a střízlivě zhodnotil možnosti plnění cílů EU a průhledně definoval jejich podpory Nejsou zohledněny omezující aspekty legislativní, technické či ekonomické - stáří vozového parku v ČR - povinnost zabezpečit v dostatečné míře klasická fosilní paliva Nejsou zohledněny bilanční možnosti ČR a EU. - suroviny pro BIO II. generace dnes využívají podporované technologie pro peletizaci, bioplynové stanice, teplárenský a energetický průmysl atd. Nejsou zohledněny technologické možnosti výrobců. - v současné době v EU 4 výrobní jednotky BIO II. Schválení notifikace II. období - nemožnost započítávat vysokoobjemová biopaliva - snížení daňového zvýhodnění = zátěž petro. průmyslu.

Národní akční plán ČR pro energii z obnovitelných zdrojů - stav

Hlavní problém A. § 19 odst. 1 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, v platném znění, podle kterého musí dodavatelé pohonných hmot zajistit, aby v jimi dodaných pohonných hmotách bylo za kalendářní rok obsaženo minimální množství biopaliv (4,1 resp. 6%). X Za nesplnění uvedené povinnosti je dodavateli pohonných hmot udělena pokuta 40 Kč za každý litr nedodaného biopaliva. B. § 20 odst. 1 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, v platném znění, podle kterého musí dodavatelé pohonných hmot postupně snižovat emise skleníkových plynů o 6 % do konce roku 2020 s tím, že od roku 2014 musí dosáhnout alespoň 2%snížení a od roku %snížení. X Za nesplnění povinnosti snížení emisí je dodavateli pohonných hmot udělena sankce do 10 mil. Kč (hovoří se až o 2 mld. Kč).

Ne/splnění cíle 4% v úspoře skleníkových plynů v r prodej BA s bio (EtOH + ETBE) v m prodej BA s bio (EtOH + ETBE) v m z toho 4,7 % bio (max % přimíchávání) v m z toho 7,2 % bio (max v E10 9,7%) v m potřebné bio jako prodej E85 v m potřebné bio jako prodej E85 v m30 výsledná úspora SP v %4,00výsledná úspora SP v %4,01 Automobilové benziny předpoklad: A. - v ČR bude prodáván celoplošně benzin E5 B.- v ČR bude celoplošně pouze benzin E10: - Pokud bude na trhu pouze benzin E 5, tak potřebné množství Ethanolu E 85 cca m3 převyšuje stávající úroveň dodávek (v r cca m3) a jeho dosažení v r je z hlediska struktury parku osobních vozů i snížené daňové podpoře a tím i ceně produktu nereálné. - V případě uplatnění benzinu E 10 celoplošně je splnění cíle úspory emisí zajistitelné pouhým přimísením EtOH do benzinu, ale zde narážíme na složení vozového parku a legislativu.

Ne/splnění cíle 4% v úspoře skleníkových plynů v r Motorová nafta: -Podmínkou pro splnění úspory bude udržení prodeje vysokoprocentních biopaliv přibližně na úrovni r ( SMN tis. m3 a u B tis. M3). -Rizikem je připravované snížení daňové podpory a tím i zvýšení ceny obou produktů, které může naopak přinést i razantní snížení jejich prodejnosti a tím ohrozit/prodražit možnost splnění úspory emisí SP. prodej NM s bio (FAME) v m z toho 6,7 % bio (max % přimíchávání) v m prodej SMN 30 v m potřebné bio (FAME) v B100 v m výsledná úspora SP v %4,00

Ne/splnění cíle 6% v úspoře skleníkových plynů v r Automobilové benziny předpoklad: A.- v ČR bude prodáván celoplošně benzin E5 B.- v ČR bude celoplošně pouze benzin E10: - Pokud bude prodáván pouze benzin E 5, tak potřebné množství Ethanolu E 85 cca m3 cca sedminásobně převyšuje stávající úroveň dodávek ( m3) a jeho dosažení v r lze považovat z hlediska očekávané struktury parku osobních vozů i očekávanému zrušení daňového zvýhodnění produktu a tím i vyšší ceny jako zcela nereálné. - V případě uplatnění benzinu E10 celoplošně bude pro splnění nutné docílit „pouze“ cca dvojnásobnou úroveň prodeje E 85 oproti stávající úrovni ( m3), avšak přesto lze z hlediska očekávané struktury parku osobních vozů i očekávanému zrušení daňového zvýhodnění produktu a tím i vyšší ceny označit i tento předpoklad jako obtížně dosažitelný. prodej BA s bio (EtOH + ETBE) v m prodej BA s bio (EtOH + ETBE) v m z toho 4,7 % bio (max % přimíchávání) v m z toho 9,7% bio (max v E10 ) v m tj. odpovídající prodej E85 v m tj. odpovídající prodej E85 v m výsledná úspora SP v %6,01výsledná úspora SP v %6,00

Ne/splnění cíle 6% v úspoře skleníkových plynů v r Motorová nafta: - Pro splnění úspory SP 6% bude třeba oproti úrovni r zajistit cca čtyřnásobně vyšší plnění vysokoprocentních biopaliv – B 100 příp. SMN 30, což z hlediska očekávané struktury vozového parku i očekávanému zrušení daňového zvýhodnění produktu v r a tím i vyšší ceně těchto paliv můžeme označit za nereálné. - Jako náhrada za navýšené dodávky FAME/MEŘO jako B100 a SMN 30 by mohlo být uplatněno přimíchávání biopaliv II. generace (HVO, syntetický diesel) - řádově množství m3, jejichž komerční výroba zatím není v ČR ani v sousedních státech zajištěna a na které chybí surovina. prodej NM s bio (FAME) v m z toho 6,7 % bio (max % přimíchávání) v m prodej SMN 30 v m potřebné bio (FAME) v B100 v m výsledná úspora SP v %6,00

Hlavní rizika Pro stát: - nesplnění přijatých cílů EU. Pro petroprůmysl: - riziko sankcí. - legislativní nejednoznačnost = nemožnost investic. Pro průmysl alternativních paliv: - legislativní nejednoznačnost = nemožnost investic. Pro zákazníka:- riziko nárůstu cen motorových paliv. - riziko tlaku na vyřazování starších vozidel z provozu.

Návrh řešení Aktualizace NAP s ohledem na skutečnost, že údaje pro období nejsou v souladu: s předpokládaným reálným vývojem spotřeby PHL s potřebami a reálnými možnostmi naplnit každoročně zvyšované objemy přimíchávaných biosložek, které jsou závislé současně na platných technických parametrech motorových paliv a potřebách trhu na alternativní paliva (vysokoobjemová biopaliva), s možnostmi zajistit počínaje r postupně rostoucí cíle v oblasti úspory C02 a to především z důvodu neexistence surovinových zdrojů a dostatečných výrobních kapacit biopaliv II. G jak v ČR, tak i v okolních státech, s připravovanými novelami příslušných Směrnic a nařízeními ES upřesňujícími stávající úkoly, s nejpozději v r končící podporou vysokoprocentních biopaliv a jejich masovým uplatněním na trhu - nutnost nalezení náhrady.

Návrh řešení Při aktualizaci NAP bude třeba zajistit propojení průřezových částí plánu se všemi navazujícími předpisy a plány, především s nově vzniklým Programem čistá mobilita a připravovaným Národním programem snižování emisí České republiky. Cílem je provázání uplatnění zemního plynu (CNG, LNG), elektromobility a dalších alternativních paliv, které mohou zajistit přínos k naplnění cílů úspory skleníkových plynů v procesu dopravy. Pro tuto sféru bude třeba dopracovat legislativu a tím specifikovat povinnosti pro subjekty a podmínky pro možnosti započítávání této sféry do problematiky úspor skleníkových plynů při uplatnění paliv v dopravě.

ČAPPO – má zájem, v kooperaci se všemi odpovědnými úřady, vytvořit stabilní a splnitelný plán nasazení alternativních paliv tak, aby byly splněny legislativní cíle s akceptovatelnými náklady ze strany průmyslu i konečného spotřebitele.