Název: VY_42_INOVACE_MA_7B_32A Škola: Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor: Mgr. Helena Židová Ročník: 7.r. Tematický okruh, předmět: Využívání informační a komunikační technologie (PC, dataprojektor) Matematika Téma: Finanční gramotnost – PENÍZE Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Anotace: Úvodní seznámení s cílem a záměrem státu při vzdělávání žáků k finanční gramotnosti Historie a vývoj peněz (platidla), virtuální návštěva ČNB a ochranné prvky bankovek Hra na směnný obchod; výčetka tržby v pokladně Zdroje: VÚP – Praha, MŠMT, ČNB
Finanční gramotnost - PENÍZE od r „Národní strategie finančního vzdělávání“ ( shoda MŠMT, MF, ČNB - v obsahu a požadavcích ) FG = soubor znalostí, dovedností a postojů občana nutných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe i rodinu a)Peněžní gramotnost – správa a užívání peněz, platební nástroje a možnosti b)Cenová gramotnost – porozumění cenovým mechanismům a inflaci c)Rozpočtová gramotnost – stanovení finančních cílů, materiální priority, zvládání životních situací, rozpočet domácnosti, rozpočet státu
Směnný obchod Na papírovou kartu napiš předmět, který si moc přeješ: (velkým, výrazným a čitelným písmem) A na tuto kartu napiš předmět, který nepotřebuješ a nabízíš ho. V následujících pěti minutách zkus vyměnit nabízenou věc za tu, kterou potřebuješ. Podaří se ?
Peněžní obchod Peníze = platidlo - prostředek směny Měna = konkrétní peněžní jednotka daného státu Podoba peněz: Bankovky a mince: Účty (bezhotovostní převody): Cenné papíry:
Návštěva České národní banky -Ukázka bankovek a mincí, ochranné prvky -Virtuální prohlídka budovy ČNB v Praze
Tržba v pokladně – výčetka: Doplň zvolený počet jednotlivých druhů peněz a vypočítej celkovou tržbu v pokladně: Hodnota platidlaPočet kusůHodnota celková 1 Kč 2 Kč 5 Kč 10 Kč 20 Kč 50 Kč 100 Kč 200 Kč 500 Kč Kč Celková tržba