Kultura a věda v první republice 1. část. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
2.Polovina 19.století Výukový materiál EU – Šve07 2.pol. 19.stol. Vypracovala: Mgr. Martina Švestková Vlastivědné učivo 5.ročníku.
Advertisements

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
KAREL IV. a jeho doba Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
KULTURA A VZDĚLANOST ZA 1. REPUBLIKY
Umění a kultura za 1. republiky
Gotická kultura.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
VY_32_INOVACE_3D.9.05 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
PAMÁTKY PRAHA.
VY_32_INOVACE_3D.9.01 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D.9.02 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Česká kultura.
Vznik Československa a jeho vývoj (1918 – 1929)
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Estetika režného zdiva v díle Jana Kotěry
Umělecké směry 19. století
VY_32_INOVACE_3D.9.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Téma: KULTURA A VĚDA V PRVNÍ REPUBLICE Předmět: Dějepis
KUBISMUS.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Funkcionalismus v architektuře
SECESE.
Habsburkové 2 Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. Rudolf II.  byl císařem  vnuk Ferdinanda I. Habsburského  velmi vzdělaný  celý život podporoval vědu.
Umění a věda První republiky
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_02-06 ZEMĚPIS NA II. STUPNI ZV-LMP (Z) Téma:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_15_ČSR.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
Tomáš Garrigue Masaryk. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Tomáš Garrigue.
Příprava Mnichova, mnichovská konference. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost.
Léta krize v ČSR. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Léta krize v ČSR.
Pokus o sjednocení Itálie. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Pokus o.
České země ve 2. polovině 18. století
Versailleská konference. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Versailleská.
Konec absolutismu ve Francii. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Konec.
S AMOSTATNÉ Č ESKOSLOVENSKO Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se situací za doby trvání prvního samostatného.
TÉMA: KULTURA A ŽIVOT V PŘEDVÁLEČNÉM ČESKOSLOVENSKU
Třídění přírodnin.
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_14_Kultura za první republiky
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Renesance a humanismus
Československo ve 20. letech
Komunismus a fašismus.
Dýchací soustava.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Lidské tělo - kůže.
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
3. Fáze Národního obrození
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Ludvík Napoleon a druhé císařství
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vztahy a pravidla soužití - obec
Kultura v předválečném Československu
Habsburská monarchie a české země v 18. století
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Vídeňský kongres.
Císařství Napoleona I..
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
LUCEMBURKOVÉ NA ČESKÉM TRŮNĚ
Mnichovský diktát.
Výtvarné umění starověkého Říma - test
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

Kultura a věda v první republice 1. část

ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Kultura a věda v první republice – 1. část. NÁZEV MATERIÁLUVY_32_INOVACE_5B_D9_17_Kultura a věda v první republice – 1.část. ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ PŘEDMĚTDějepis ROČNÍK9. KLÍČOVÁ SLOVA Kultura, věda, Josef Hlávka, Nobelova cena, Univerzita Karlova. DATUM

Anotace Tato prezentace je určena pro žáky 9. tříd základní školy, pro vzdělávací obor Člověk a společnost – dějepis. Žáci se seznámí s osobnostmi české architektury, malířství a sochařství.

Všeobecný kulturní vzestup Od počátku své existence patřilo Československo mezi kulturně vyspělé státy. Demokratický režim první republiky vytvořil dobré podmínky pro další rozvoj kultury české, ale i slovenské. Německá kultura v českých zemích se stala jen kulturou národní menšiny. Podkarpatská Rus – prožívala své opravdové národní obrození. Nový stát kulturu podporoval a umožňoval, aby se kultura a věda vyvíjely svobodně. Základem kulturního rozmachu byla poměrně vysoká úroveň vzdělání nejširších vrstev obyvatelstva. České školství patřilo svým pojetím výuky a výchovy k nejlepším na světě.

Kultura na Slovensku Pro slovenský kulturní život byl vznik ČSR snad ještě větším přínosem než pro kulturní život český, který se už v podmínkách monarchie rozvíjel mnohem svobodněji. Za pomoci českých učitelů se budovalo slovenské základní a střední školství. V Bratislavě vznikla v roce 1919 Univerzita Komenského umožňující výchovu vlastní slovenské inteligence. Velký význam mělo založení Slovenské národní divadlo. S podporou se setkalo i obnovení činnosti Matice slovenské jako centra kulturně – osvětové a vědecké práce. Mezi mladou slovenskou inteligencí sílilo přesvědčení, že je třeba čelit tzv. kulturnímu čechoslovakismu, tedy snaze vytvářet pomyslnou „jednotnou národní československou kulturu“.

Rozvoj vědy Česká kultura a umělecká tvorba i nadále přijímaly vlivy zvenčí, především z Francie. Oslabil se vliv německé kultury, vědy a vzdělanosti. Důležitější bylo, že česká kultura dokázala vycházet z vlastních zdrojů a přijímat podněty, které souvisely a vývojem české národní společnosti v samostatném státě. Česká věda – po vytvoření ČSR se muselo v některých oblastech vědeckého bádání začít od základů. Vedle pražské Univerzity Karlovy, a roku 1919 založené Masarykovy univerzity v Brně tu sice fungovaly i dvě vědecké společnosti – Karlova česká společnost nauk a česká akademie věd o umění, ale to byly instituce, které vědeckou činnost mohly pouze podporovat nebo reprezentovat. Často tak činily jen díky finančním prostředkům od takových mecenášů, jakým byl např. bohatý český stavitel a architekt Josef Hlávka, zakladatel významné nadace.

Josef Hlávka

Osobnosti vědy té doby Jaroslav Heyrovský – profesor, vynálezce polarografu, získal za svůj objev z roku 1924 a za rozpracování metody jeho využití v chemické analýze mezinárodní uznání a později byl jako první Čechoslovák vyznamenán Nobelovou cenou. František Běhounek – profesor, za své zkušenosti polárníka a za badatele výsledky v radiologie a kosmickém záření vysloužil pozvání na mezinárodní expedici generála Nobileho se vzducholodí Italia k severnímu pólu

Jaroslav Heyrovský

Architektura Vznikla řada nových staveb, které reprezentovaly československou státnost. V architektuře postupně převládl moderní směr, který kladl důraz jak na technicko- konstrukční stránkou staveb, tak na jejich účelnost, funkci. Mezi typické stavby tohoto druhu řadíme Veletržní palác, budovu Elektrických podniků, Penzijní palác a Radiopalác v Praze, tovární a obytné objekty Baťova Zlína či řadu staveb v Hradci Králové a v dalších českých městech. Vedle novostaveb se uskutečňovaly náročné přestavby a dostavby historických objektů. Slovinský architekt Josif Plečník prováděl úpravu areálu Pražského hradu a podle projektu Kamila Hilberta proběhla dostavba chrámu sv. Víta.

Sochařství Typickým dílem pro toto období je monumentální socha Jana Žižky na pražském Vítkově od Bohumila Kafky, je to největší jezdecká socha na světě. Jan Štursa – zakladatel českého moderního sochařství. Otakar Španiel – tvůrce návrhů na většinu československých mincí.

Jan Štursa

Malířství Malíři a ostatní výtvarníci se sdružovali v Umělecké besedě, spolku výtvarných umělců Mánes, ale i v dalších uměleckých spolcích – Devětsil, Osma, Tvrdošíjní. Max Švabinský – grafik, tvůrce mnoha portrétů. Alfons Mucha – jeden z nejvýznamnějších představitelů nyní už doznívající secese. Čeští krajináři – Otakar Nejedlý, Václav Rabas, Vlastimil Rada, Josef Lada. Malíř české vesnice – Vojtěch Sedláček. Malíři modernistických směrů – Emil Filla, Bohumil Kubišta, Václav Špála, Josef Čapek, Jan Zrzavý

Alfons Mucha

Slovníček Manifest – významný ústní nebo písemný projev. Mecenáš – podporovatel věd a umění.

Opakovací otázky 1. Co určovalo vysokou úroveň vzdělání a kultury v ČSR? 2. Jak se rozvíjel kulturní život na Slovensku? 3. Znáte nějaké moderní veřejné stavby, které byly vybudovány v letech existence první republiky? 4. Které významné malíře a sochaře tohoto období znáte?

Zdroje k textu KUKLÍK, Jan; KOCIAN, Jiří. Dějepis pro 9. ročník základní školy a 4. ročník osmiletého gymnázia - nejnovější dějiny. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2002, ISBN

Zdroje k obrázkům Obr.č. 1 NEUVEDEN, Neuveden. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.č. 2 NEUVEDEN, Neuveden. vlast.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.č. 3 NEUVEDEN, Neuveden. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.č. 4 NEUVEDEN, Neuveden. muchaplockova.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: history/