Metodická sdělení a účetní legislativa 18. 12. 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_252_TÉMA_Daň z přidané hodnoty Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Advertisements

Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
DPH Ekonomika podniku 2. ročník DPH - nepřímá univerzální daní, tvoří součást ceny výrobků a služeb - je vybírána postupně při každém prodeji (když lesník.
Fondy. Nekrytí fondů Fondy nemusí být vždy kryty penězi (241) s výjimkou FKSP Fondy mohou být kryty zásobami, pohledávkami apod. 2.
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje Účetnictví a výkaznictví.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 9. prosince 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 23. listopadu 2015.
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 24. – 25. září 2015 Harrachov Ing.
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015 Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu prosinec 2014.
Návrh rozpočtu MČ Brno-Kohoutovice na rok Struktura příjmů MČ Brno-Kohoutovice 1. Příjmy z veřejných rozpočtů o příjmy ze státního rozpočtu - postoupené.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Petra Kábrtová Máchová Název materiálu:
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 13. prosince 2012 Ing. Michaela Stříbrná.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 19. září 2012 Ing. Michaela Stříbrná.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Vlastní zdroje - fondy.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Bc. Alena Opatřilová Oddělení ekonomické podpory neškolských PO, OE Analýzy fondů, problémové oblasti fondů.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.01 Ročník3. ročník.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2016
Ing. Jiří Burgstaller Ředitel odboru strategických programů a projektů Setkání členů sítě NINET V Praze dne
Finanční účetnictví RADNICE
Modelový příklad smlouvy o spolupráci - zajištění ÚSVP ORP pro Obec
Odpisové plány Inventarizační zpráva
Finanční dary na pořízení majetku Nové části PAP
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Financování dopravní infrastruktury v období
Místní rozpočtové jednotky
Efektivní úřad 2011 MěÚ Uherské Hradiště
Jednoduché účetnictví
Seminář pro příjemce OPVK
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
Odbor školství mládeže a sportu Oddělení školské ekonomiky
Daň z příjmů právnických osob
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Předávání účetních výkazů do CSÚIS
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 13. prosince 2017 Liberec.
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Základy účetnictví změny rozvahových položek
Financování členských a pobočných spolků FAČR pro rok 2018
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-18 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
Novelizace vyhlášek
Financování členských a pobočných spolků FAČR pro rok 2018
Porada ÚSC a DSO Olomouckého kraje
1.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2017
Novela zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů s účinností od 1. 7
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
Obsah Kontrola plnění podmínek smlouvy o poskytnutí dotace
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Modul „Ekonomika“ Modul „Formuláře“
Daňové přiznání k dani z příjmů PO
Příspěvek na konferenci Příspěvková organizace slabá místa - ekonomický pohled Lektor : Ing. Jiří Lorenc.
Transkript prezentace:

Metodická sdělení a účetní legislativa

Obsah prezentace Rekapitulace metodických sdělení zpracovaných OE v roce 2014 Informace k vybraným připravovaným změnám legislativy 2

3

1/2014 Návrh účtového rozvrhu zapracovány legislativní změny a zohlednění možnosti plného rozsahu účetnictví AÚ nutné striktně dodržovat – účetní data zdrojem informací pro analýzy, reporty atd. datové sklady do budoucna základním nástrojem pro hodnocení a řízení PO některé nedostatky již řešeny, důsledně sestavit účtový rozvrh na rok 2015 nyní možnost zasílat případné podněty k úpravám 4

Předávání účetních dat - problémy Nedodržování AÚ Rozdíly ve výkazech mezitímních účetních závěrek zaslaných PO a sestavených na základě účetních dat: – za pololetí 2014 se vyskytly u 24 neškolských PO – nutné eliminovat – v roce 2015 bude ověřováno a v případě nesrovnalostí budou PO kontaktovány přes problémy začínají datové sklady fungovat: Děkujeme za spolupráci! 5

2/2014 Odpisování rovnoměrný způsob (SÚS i výkonový) po celou dobu užívání majetku informace v příloze k účetní závěrce (varianty) zařazení – odpisování od 1. dne následujícího měsíce vyřazení – odpisování včetně měsíce vyřazení zbytková hodnota – nově definována v ČÚS 708 – na postoji OEP se nic nemění, tzn. doporučujeme 0 přehodnocování dob odpisování  6

3/2014 Čerpání RF na další rozvoj činnosti vydáno z důvodu zvýšení jistoty v přístupu JMK k uvedenému čerpání RF další rozvoj činnosti ? – i zajištění dalšího fungování organizace veškeré neinvestiční náklady (vč. oprav a údržby, spotřeby energií, osobních nákladů) náklady nepokryté jinými zdroji náklady a jejich výše musí být jednoznačně identifikovatelné (odkaz na konkrétní doklad) zapojením nevytvářet zisk 7

4/2014 Úhrady od ZP tržby od ZP (výkonový způsob i předběžná úhrada) v průběhu roku na D 602 korekce dohadnými položkami (zejména konec roku – nutno průkazně doložit): – předpis doplatku MD 388D 602 – předpis vratkyMD 602 D 389 v následujícím roce vyúčtování od ZP a následně vypořádání dohadných položek platby nejsou zálohami („plnění“ již proběhlo) pro účtování předpisu a úhrady vratky navrhováno použití saldokontního účtu 311 8

5/2014 Prodej svěřeného majetku variantně pro plátce / neplátce DPH za povinnosti vyplývající ze ZDP odpovídá JMK za povinnosti vyplývající ze ZDPH odpovídá PO JMK vlastníkem majetku > náleží mu příjem z jeho prodeje MS obsahuje konkrétní postupy při prodeji: – písemná kupní smlouva – faktura – pokladní doklad 9

5/ doklady PO o prodeji informuje OE a zašle doklady: – Protokol o předání a převzetí majetku – Doklad o použití (pokud byl vystaven) – Oznámení o vyřazení movitého majetku JMK svěřeného PO – při úhradě v hotovosti PO odvede přijaté peníze na účet JMK + zašle avízo o platbě 10

5/ účtování vyřazení majetku z účetní evidence a případný mimořádný odpis zůstatkové ceny provede JMK, organizaci je majetek předem „odsvěřen“: – pořizovací cena D 022 – oprávkyMD 082 – zůstatková cenaMD 401 (403) PAP – typ změny 458 – bezúplatný převod a předání z titulu organizačních změn 11

5/2014 – DPH při prodeji majetku, který sloužil ke zdanitelným plněním i k plněním od daně osvobozeným, při jehož pořízení mohl být uplatněn nárok na odpočet DPH na vstupu (plný nebo krácený), je nutno při jeho vyřazení z užívání zatížit DPH na výstupu v plné výši DPH bude vyčíslena z prodejní ceny jako z ceny včetně DPH PO vystaví Doklad o použití podle § 32 ZDPH 12

6/2014 Daňová úspora § 20 odst. 7 ZDP – možnost snížení základu daně u veř. prospěšného poplatníka až o 30 % 300 tis. Kč – 1000 tis. Kč do výše základu daně od 2014 se netýká poskytovatelů zdrav. služeb pokud není ve 3 následujících úč. obdobích prokázáno její použití, musí být dodaněna – nejpozději ve zdaňovacím období, kdy končí lhůta pro prokázání – pouze nepoužitá část úspory – zvýšení základu daně o odpovídající částku 13

6/2014 – použití úspory ke krytí nákladů souvisejících s činnostmi, z nichž získané příjmy nejsou předmětem daně: – hlavní činnost nebo její část posuzovaná samostatně podle ZDP, která je z daňového hlediska ztrátová (daňově uznatelné náklady překračují příjmy) – ztráta musí být vyšší než daňová úspora PO by měla pro daňové účely členit hlavní činnost dle jednotlivých druhů činnosti – různé názory na podrobnost členění – vhodné upravit směrnicí 14

6/2014 – prokázání použití není samostatným účetním případem, ale musí být zaznamenáno v účetnictví prokazuje se: – výstupem z účetního systému (AÚ, středisko, …) – účetními doklady označenými: Tyto náklady slouží k prokázání použití daňové úspory za zdaňovací období … ve výši … Kč. 15

6/ příklad daňová úspora z roku 2013 ve výši 57 tis. Kč (základ daně snížen o 300 tis. Kč) v roce 2014 (v Kč): VH hlavní činnosti upravený dle ZDP Možnost použití daňové úspory z roku 2013 Případné dodanění za rok 2016 – zvýšení základu daně

7/2014 Nekrytí IF zůstatek IF vytvořený odpisy pokrytými výnosy z časového rozlišení přijatých investičních transferů: – kumulativní výše za roky 2013 a 2014 – nebude kryt penězi, ale nelze o něj IF výsledkově snížit – uvést informaci do přílohy k účetní závěrce včetně částky „fiktivní“ zůstatek, se kterým nelze nijak nakládat 17

Transfery a investiční dotace od JMK v účetní závěrce za rok 2014 PP – SÚ 348 i 384 vyrovnány, celý PP na SÚ 672 ID – SÚ 348 „i 401“ vyrovnány, případné nevyčerpané prostředky součástí zůstatku IF ÚPP – s dobou použitelnosti do roku 2015 a delší – vyplacené prostředky v plné výši na SÚ 374, vyčerpané v roce 2014 na MD 388 a D 672 – se schválenou dobou použitelnosti do – zúčtování záloh ve výši vyčerpaných prostředků (MD 374/D 348), tzn. nevyčerpané prostředky na SÚ 374 případné vratky (+ předpis u ID) až v roce

Předpokládané změny účetní (a související) legislativy novela zákona č. 563/1991 Sb. novely vyhlášek č. 410/2009 Sb. a 383/2009 Sb. „konsolidační vyhláška státu“ novela zákona č. 250/2000 Sb. zákon o rozpočtové odpovědnosti zákon o vnitřním řízení a kontrole ve veř. správě daňové zákony (DPH!) 19

Novela zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví zejména z důvodu zapracování směrnice EU a dokončení rekodifikace v souvislosti s NOZ použije se poprvé v r zavedena kategorizace účetních jednotek – mikro, malé, střední, velké (VÚJ vždy velké) nová úprava jednoduchého účetnictví zjednodušený rozsah účetnictví – PO pokud tak rozhodne zřizovatel (bez ohledu na zapojení do konsolidace) 20

Novela vyhlášky č. 410/2009 Sb. dělená účinnost novely z roku 2013 účinnost od nově SÚ 344 Pohledávky za osobami mimo vybrané vládní instituce – z titulu dotací SÚ 342 nově Ostatní daně, poplatky a obdobná plnění – bude zahrnovat původní 342 a 344 (změna již v PS) legislativně technické úpravy (minulá → předcházející, upřesnění vysvětlení položek atd.) právo stavby a věcná břemena 21

Právo stavby a věcná břemena novou úpravu dle návrhu možno použít již v účetní závěrce k právo stavby vždy účtovat a odpisovat samostatně (bez ohledu na výši ocenění SÚ 021 Stavby) věcná břemena : – součást ocenění stavby (nebo zásob) – SÚ 029 Ostatní DHM (> 40 tis. Kč) – SÚ 028 Drobný DHM (< 40 tis. Kč) 22

Novela vyhlášky č. 383/2009 Sb. účinnost od úpravy v souvislosti s konsolidační vyhláškou státu úpravy přílohy č. 2a (PAP) – SÚ 321 partner P10 přechodné ustanovení pro PO – za rok 2015 nevykazují a nepředávají údaje pro účely konsolidace (obdobně jako v roce 2014 – partneři P2X, nové části XIV-XVII, průměrná marže X identifikátor VZ ?) 23

Konsolidační vyhláška státu ministrem podepsána , ve Sb. do konce roku účinnost od oproti předchozímu návrhu úpravy dle NOZ postupné zapojování ÚJ do konsolidace: – 2015 – OSS, kraje, obce, DSO, RRRS, SF – 2016 – všechny VÚJ (PO) a ostatní subjekty metodická podpora (návod) k vyplňování „nových“ částí PAP součástí konsolidačního manuálu (stejné jako PKP) 24 dle posledního návrhu

Účetní legislativa - různé připravována novela ČÚS 703 Transfery – konečných příjemců (PO) by se změny neměly téměř dotknout v následujícím období MFČR plánuje řešit fondy, z účetní legislativy snad jen konsolidace 25

Novela zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech úz. rozpočtů tzv. „dotační novela“ předpokládaná účinnost od nová pravidla pro poskytování dotací a NFV (povinnost zveřejňování smluv, lhůty atd.) úpravy v oblasti porušení rozpočtové kázně fondy PO – zejména formulační úpravy – RF – použití účelových darů v souladu s určením – investiční fond → fond investic + jeho tvorba a čerpání – FO – možnost tvorby z darů účelově určených na platy 26

Návrh zákona o rozpočtové odpovědnosti ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti + zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti + novelizace souvisejících předpisů navrhována účinnost od – pravděpodobně bude odsunuto na 2016 cílem transparentnost a udržitelnost veř. financí předpokládaný dopad na PO zejména: – povinnost schvalování rozpočtu zřizovatelem – povinnost zveřejnění rozpočtu (webové stránky) 27

Zákon o vnitřním řízení a kontrole ve veřejné správě má nahradit zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě v současné době probíhá vnější připomínkové řízení navrhována účinnost od ze strany krajů budou vzneseny zásadní výhrady a připomínky momentálně záměrem zákon zrušit 28

Daňové zákony v listopadu vydány novely zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty další novela zákona o dani z přidané hodnoty aktuálně vrácena Senátem s připomínkami – její součástí i zrušení snížení hranice obratu pro povinnou registraci plátce na 750 tis. Kč – stále se předpokládá vydání s účinností od informace ke změnám na webu MFČR (přehled změn, informace GFŘ): –

Děkuji za pozornost Ing. Martin Minář Tel