Švýcarsko Martin Dlask Znalostní ekonomika úterý, 27. září 2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_12_INOVACE_007_ Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
Advertisements

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_CENTRALNI.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
EU_62_A_sada 1_11_M_Na poště_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Prezentace.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
MALÁ A VĚTŠÍ TAJEMSTVÍ ČESKÉHO TRHU PRÁCE Daniel Münich Vysoká škola polytechnická Jihlava,
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_18 Informatika - MS Excel – Typy grafů Autor: Pavlína.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Průmyslová revoluce 11 Důsledky a změny. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc13 Označení materiáludkc13_prum_rev_dusledky_zmeny.
1. Podnikání 1.část členění organizací podnikání (definice podnikání, kdo může podnikat) obchodní firma živnostenský rejstřík živnosti (podmínky, druhy,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV.Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY
OECD: Výše daní: nejnižší daně jsou v Chile
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ I.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autor: Ing. Alice Horáčková
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Digitální učební materiál
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Příjmy z kapitálového majetku
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Cvičení 4 Právní formy podniku.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
SLUŽBY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Ekonomika– národní hospodářství
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Makroekonomie E 7 - otázky.
Název projektu: Moderní škola
Odměňování zaměstnanců
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
Tisková konference ČMKOS
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Téma hodiny: Srbsko Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník
Dělení zemí světa podle vyspělosti
AČMN, 1. LF UK Praha, FHS UK Praha, LRS Chvaly
Sňatečnost obyvatel ČR Terezie Štyglerová
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Transkript prezentace:

Švýcarsko Martin Dlask Znalostní ekonomika úterý, 27. září 2016

Část 1: Politicko-ekonomická analýza

Charakteristika země  Politické uspořádání  oficiální název: Švýcarská konfederace (26 kantonů)  kantony – autonomní (zákony, rozpočet, parlament)  není členem EU, patří do OSN, Schengenského prostoru  významné organizace (CERN, Mezinárodní červený kříž)  Obyvatelstvo  8 milionů obyvatel, 4 jazyky (NJ, FJ, IT, rétorománština)  více než 20% tvoří cizinci – muslimové, Arabové, občané EU, kteří přijeli za prací  80% obyvatelstva věřících (katolíci, protestanti, islám)

Kvůli čemu je Švýcarsko známé?  Export tradičních značek  produkty přesného strojírenství – hodinky (Rolex, Swatch, Tissot), měřící přístroje  potravinářský průmysl – švýcarský Ementál, čokoláda (Lindt), sýrové fondue, firma Nestlé  švýcarské nože (Wenger, Victorinox)  Finanční a bankovní instituce  Příroda Obrázek 3 : Hodinky Rolex Obrázek 2 : Nůž Victorinox Obrázek 1 : Matterhorn

Human development index  v současné době hodnota 0,903  hodnota kategorizována jako „velmi vysoká“  vysoká kvalita zdravotnictví i vzdělání Průměrná délka života82.3 let Podpora zdravotnictví6,7% HDP Průměrná doba vzdělávání11,0 let Gramotnost99,5% Očekávaná průměrná doba vzdělávání nynějších studentů 15,6 let Tabulka 1: Faktory ovlivňující HDI Obrázek 4: Švýcarská vlajka

Hrubý domácí produkt  584 miliard dolarů (ve stálých cenách, z roku 2012)  na jednoho obyvatele připadá $ Graf 1: Vývoj HDP mezi roky Graf 2: Současný podíl složek na průmyslu Tabulka 2: Změna produktivity práce

Měnová báze a kurz Franku  2010 – krize Eurozóny (Řecko), také USA  enormní posilování švýcarského Franku  2011 – opatření SNB (emitace měny, cenné papíry)  zafixování kurzu CHF/EUR: 1 Euro = 1,2 Franku  2012 – náklady na intervenci přesáhly 20 mld. CHF Graf 2.1: Vývoj měnové báze ve Švýcarsku (nárůst 400%) Obrázek 5: Švýcarský Frank

Nezaměstnanost  přibližně 2,5% (nejvíce absolventi škol mezi lety)  podíl cizinců a rodilých Švýcarů je přibližně stejný  průměrná doba bez práce jsou přibližně 2 měsíce  jen 0,2% tvoří trvale nezaměstnaní Graf 3: Vývoj nezaměstnanosti

Průměrný hrubý měsíční plat  5979 CHF (průměr, 2012)( Kč !)  muži 6319 CHF  ženy 5421 CHF  Kolik průměrně bere softwarový inženýr ve Švýcarsku? 8985 CHF (~ Kč)  Kolik je minimální mzda (která je shodná s životním minimem? V každém kantonu to může být jiné (dokonce hlasování), ale minimální částka je 3550 CHF (~ Kč). Graf 4: Ekonomicky aktivní obyvatelstvo

Daňová soustava  složitý systém daní (nezávislost kantonů)  jednotná sazba DPH  jednotná sazba daně z příjmu

Daňová soustava  složitý systém daní (nezávislost kantonů)  kantony si mohou zvolit v určitých druzích daní svoji vlastní míru zdanění (daň z kapitálu, daň z výhry) daň z výhry: daň z kapitálu: kanton Geneve10 % kanton Schwyz2,8 % Tabulka 6: rozdílná daň z výhry kanton Basel5,25 % kanton Uri0 % Tabulka 7: rozdílná daň z kapitálu Obrázek 6: Švýcarská národní banka

Část 2: Vzdělávací systém ve Švýcarsku

Výdaje na vzdělávání  každoročně se průměrně zvyšují o 1 mld. Franků  pohybují se okolo 5,2 % HDP Graf 5: Státní výdaje na vzdělávání (v mld. CHF)

Vysoká škola Střední škola Základní škola Mateřská škola

Známkování  opět závislé na kantonu  známky 1 (nejhorší) – 6 (nejlepší)  postupové jsou pouze známky 6, 5, 4  možné dávat i poloviční známky (5.5 ; 3.5 apod.) 6: ausgezeichnet 5.5: sehr gut 5: gut 4.5: befriedigend 4: genügend 3: ungenügend 2: schlecht 1: sehr schlecht 0: Abgeschrieben! 6,00 = 100 % 5,50 = 90 % 5,00 = 80 % 4,50 = 70 % 4,00 = 60 % 3,50 = 50 % 3,00 = 40 % 2,50 = 30 % 2,00 = 20 % 1,50 = 10 % 1,00 = 0 %

Kantonální odlišnosti  odlišnost ve známkování, výuce i typech škol  pouze vysoké školy jsou jednotné  nárok na mateřskou školu Kanton Nejdelší možná doba chození do školky Garantovaný počet let na právo chození do školky Povinná docházka do školky (v letech) Povinná školní docházka na Sekundarstufe I Povinná školní docházka na Sekundarstufe II Basel-Stadt22245 Basel- Landschaft Valais10063 Tabulka 8: Povinné doby školní docházky na jednotlivých stupních vzdělání Obrázek 8: Basel

Výhody a nevýhody systému  výhody  menší počet žáků ve třídě již od základní školy  na odborných školách vzdělání více zaměřeno na budoucí práci (mnoho praxe, práce v reálných podmínkách, specializace)  nevýhody  žák se musí rozhodnout po ukončení základní školy, jestli půjde na univerzitu nebo ne  kvůli vysoké specializaci v odborných školách je v nějakých oborech obtížné najít pracovní místo

Boom vysokoškolských titulů  trend naznačuje snižující se oblibu středních odborných škol a neustále zvyšujícího se počtu studentů s dokončenou vysokou školou  očekává se, že v roce 2030 bude mít vysokou školu 50% obyvatel mezi lety  podíl lidí s ukončenou pouze základní školou zůstává na stabilní úrovni Graf 6: Procentní podíl na druhu vzdělání

Výdělek a nezaměstnanost  nezaměstnanost a průměrný výdělek na základě nejvyššího dosaženého vzdělání Graf 7: nezaměstnanost podle nejvyššího dosaženého vzdělání, v tis. Graf 8: Průměrný plat (v relativních jednotkách) na základě nejvyššího dosaženého vzdělání

Nejvyšší dosažené vzdělání  rozložení nejvyššího dokončeného vzdělání mezi studenty, kteří studium ukončili mezi roky  celkový počet vysokoškolsky vzdělaných se zvyšuje Graf 5: Státní výdaje na vzdělávání (v mld. CHF) Ženy % Muži % Pouze základní vzdělání Střední odborná škola Sekundarstufe II: Berufsbildung Gymnázium, lyceum Sekund.stufe II: Allgemeinbildung VOŠ Höhere Berufsbildung Vysoká škola Hochschule Tabulka 9: Nejvyšší dosažená úroveň vzdělání současných studentů

Školné  na státních univerzitách a univerzitách aplikovaných věd se školné pohybuje v průměru okolo 700 Franků za semestr  státní střední školy (Sekundarstufe) jsou bezplatné Klasse pro Schuljahr 5. VorbereitungsklasseFr VorbereitungsklasseFr SextaFr QuintaFr QuartaFr TertiaFr SekundaFr PrimaFr Tabulka 10: Školné na Freiesprivatsgymnasium Bern (roční) Obrázek 9: Bern

Zdroje, reference 1.Bundesamt für Statistik: Sweizerische Eidgenossenschaft [online] [cit ]. Dostupné z: 2.Löhne in der Schweiz: lohnrechner [online] [cit ]. Dostupné z: 3.OECD Statistics: Complete database [online] [cit ]. Dostupné z: 4.Finanzen allgemein: Vergrößerung der Geldmengen [online] [cit ]. Der größte Sünder ist die Schweiz. Dostupné z: der-groesste-suender-ist-die-schweiz html 5.Freies Gymnasium Bern [online] [cit ]. Dostupné z: