LITERATURA V DOBĚ HUSITSKÉ Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová MISTR JAN HUS. BETLÉMSKÁ KAPLE. REFORMACE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mistr Jan Hus Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Advertisements

Český stát v době předhusitské
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_22_07 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Jan Hus a jeho doba Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí.
Jan Hus Vlastivěda 4.ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Husitství v kostce.
LITERATURA VRCHOLNÉHO OBDOBÍ HUSITSTVÍ LITERATURA DOBY POHUSITSKÉ
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Myslitel, reformátor a kazatel
Husovi předchůdci Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mistr Jan Hus.
Osvícenství.
Husitství Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
POKRAČOVÁNÍ GOTIKY – VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK – SPOLEČNOST V DOBĚ PŘEDHUSITSKÉ: UČEBNICE – STR. 50 a 51 – VYPSAT NEJDŮLEŽITĚJŠÍ INFO O: - PRÁCE NA 10 MINUT Zeman.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMistr Jan Hus Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje informace o Janu.
VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_9 Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.18 Anotace: Prezentace se zaměřuje na středověkou českou literatury a dobu husitskou. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí hlavní.
Doba husitská v Čechách (Jan Hus)
Husitské války pro 5. ročník ZŠ
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Mistr Jan Hus Kateřina Kuncová.
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět: Český.
Husitské války VY_32_INOVACE_160.
Předchůdci Husovi Mgr. Ludmila Růžičková
(kolem r Husinec – 6. č ervence 1415 Kostnice) Vypracoval : Richard Krej č i ř ík 8. T ř ída.
Identifikátor materiálu: Přírodní vědy - 1/55 Anotace Husité a husitské války – Obrázky z našich dějin – žák popisuje jednotlivé obrázky, uvědomuje si.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
DOBA HUSITSKÁ.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Psal především traktáty, ale i rozsáhlejší díla. Pro církev psal latinsky, pro prostý lid česky. Husova díla jsou charakteristická přístupným jazykem,
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Jan Hus a jeho předchůdci
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 7.ročník III
OB21 – VVP – HUM – PAV – CJL – M – Historické pozadí na začátku 15. st. se zostřují spory mezi společenskými vrstvami, roste nespokojenost chudiny.
Mistr Jan Hus (14. stol.)  kněz, myslitel, reformátor a kazatel  vyučoval na univerzitě v Praze a dva roky byl jejím rektorem  navrhl reformu pravopisu.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová DENÍK MYŠLENKY.POCITY.SOUKROMÍ. PLYNUTÍ ČASU.
KONRÁD WALDHAUSER KONRÁD WALDHAUSER 1326 až v Praze začal kázat 29. září 1363 v kostele u svatého Havla kam přišel na pozvání Karla IV.;
VÝKLAD Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová Umíš vypravovat, charakterizovat, popisovat, zapisovat a uvažovat?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Jan Hus TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Anotace: Text je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace je určena k opakování literárního období nejstarší.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková LEGENDA Narodil se v r Byl z rodu Slavníkovců. V r. 982 se.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
LITERATURA VRCHOLNÉHO OBDOBÍ HUSITSTVÍ LITERATURA DOBY POHUSITSKÉ
Literatura doby husitské
JAN HUS.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní škola Čelákovice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
HUSITSKÉ VÁLKY Název: VY_32_inovace_14 Vlastivěda-starší české dějiny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Hádej, kdo jsem? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Rudická. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 LITERATURA HUSITSKÉHO OBDOBÍ
KRONIKA Chtěl bys být kronikářem? Co vše můžeš najít v kronice?
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Husovi předchůdci Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Matějková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
VY_ 32 _INOVACE _06_10_husitství (Jan Hus)
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_05_MISTR JAN HUS
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Mistr Jan Hus ...hledej pravdy, slyš pravdu, uč se pravdě, miluj pravdu, braň pravdu až do smrti ...
ŠABLONA III/2 Jan Hus, literatura 8. roč. , Mgr. L
Husitství VY_32_Inovace_04SJ - 4
MISTR JAN HUS A HUSITSKÉ VÁLKY
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Transkript prezentace:

LITERATURA V DOBĚ HUSITSKÉ Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová MISTR JAN HUS. BETLÉMSKÁ KAPLE. REFORMACE. KAZATELSTVÍ.

Co už víme… Co už víme… Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk  Kulturně-politická situace:  koncem 13. století vrcholí moc církve – římští papežové se pokládají za hlavu křesťanstva – vnitřní úpadek – objevují se snahy o změnu – vznikají lidové sekty požadující návrat k prvokřesťanským ideálům a principům (hlavně pak vyzdvihují požadavek chudoby) – sekty jsou pronásledovány – stoupenci jsou označeni jako kacíři a končí na hranici,  obroda i uvnitř církve – např. činnost Františka z Assisi (zakladatel františkánského řádu s požadavkem naprosté chudoby a tělesné práce,  koncem 14. století vlastnila církev polovinu půdy,  šíření myšlenek kazatelů,  národnostní napětí v Praze mezi německým patriciátem a lidmi střední vrstvy.

Co se naučíme… Co se naučíme… Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk mistr Jan Hus spisy husitské hnutí kazatelská činnost čeština rozumové poznání pravdy revoluční smýšlení kacíři duchovní píseň sborníky kancionály

Co se naučíme… Co se naučíme… Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Znaky husitské literatury a Jan Hus: o do popředí se dostává próza – nejběžnějším útvarem je náboženský traktát, což je odborné nebo popularizační pojednání, o postila (tj. sbírka kázání), v poezii značně vystupují náboženská a časová poezie: duchovní píseň. Mistr Jan HUS (asi )  kazatel v Betlémské kapli (1402) – kritika bohatých církevních hodnostářů a zámožného panstva – zprvu psal latinské traktáty,  latinské dílo O CÍRKVI – otázka o poslání církve – Hus odmítá papeže jako hlavu církve, a proto ho nemusí poslouchat – útok proti církvi, názory byly použity jako podklad pro obžalobu na kostnickém koncilu,  styk s venkovským lidem přiměl Husa k psaní českých spisů: VÝKLAD VIERY, DESATERA A PÁTEŘE – úvaha nad otázkou skutečného mravního života,  péče o čistotu mateřského jazyka.

Práce s textem… Práce s textem… Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk  Přečti výňatky z Husova díla: (…) Čechové jsou bídnější než psi nebo hadi, protože pes hájí své lože, na němž leží, a kdyby jiný pes ho chtěl odehnati, bojoval by s ním a had taktéž; ale nás Němci utiskují a zabírají úřady v Čechách – a my mlčíme. Čechové v království Českém podle všech zákonů, ano podle zákona božího a přirozené povahy věcí mají býti první v úřadech v království Českém, jakož i Frankové v království Franckém.(…) (…) A hodné jest každému člověku, aby nic všetečně nedržel, ale poznaje pravdu boží, pevně se jie držel až do smrti, neb pravda konečně vysvobodí. (…) (…) Také mají se postaviti, aby česká řeč nehynula: pojme-li Čech Němkyni, aby děti ihned se česky učily a nedvojily řeči, neb řeči dvojenie jest hotové záviděnie, roztrženie, popuzenie a svár. (…)

Něco navíc… Něco navíc… Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk KTOŽ JSÚ BOŽÍ BOJOVNÍCI Ktož jsú boží bojovníci a zákona jeho, prostež od boha pomoci a dúfajte v něho, že konečně vždycky s ním svítězíte. Kristusť vám za škody stojí, stokrát viec slibuje, pakli kto proň život složí, věčný mieti bude; blaze každému, ktož na pravdě sende. Tenť pán velíť se nebáti záhubcí tělesných, velíť i život složiti pro lásku svých bližních. Protož střelci, kopiníci řádu rytieřského, sudličníci a cepníci lidu rozličného, pomnětež všichni na pána štědrého! Nepřátel se nelekajte, na množstvie nehleďte, pána svého v srdci mějte, proň a s ním bojujte a před nepřátely neutiekajte! Dávno Čechové řiekali a příslovie měli, že podlé dobrého pána dobrá jiezda bývá. (…)

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk  The Hussites broke with Rome in using a Czech liturgy and in administering Holy Communion to the laity under the forms of both bread and wine.The doctrine supporting this was called Utraquism and the more moderate Hussites were called Utraquists.  Utraquists and Catholics then joined forces to defeat the Taborites in a battle at Lipany in 1434, which ended the Taborites’ influence. Some basic facts…

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Zpětná vazba…  Ve stručnosti charakterizuj život a dílo Mistra Jana Husa, použij následující pojmy: kázatelství postila a traktát reformace pravda mateřský jazyk latina O církvi Betlémská kaple Kostnice

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Zdroje BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury I. 4. vyd. Praha: FORTUNA, ISBN , str