Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Silniční doprava a dopravní politika Ekologické aspekty silniční nákladní dopravy Předmět: technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustava v ČR je tvořena následujícími systémy dopravy: - silniční doprava - železniční doprava - vodní doprava - letecká doprava - potrubní doprava - městská hromadná doprava a integrované dopravní systémy
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti V jednotlivých systémech dopravy musí být zajištěna: - výkonnost - spolehlivost - hospodárnost - bezpečnost - ekologie Toto má usměrňovat dopravní politika státu.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika je souhrn činností orgánů státu, kterými je zajišťováno fungování a rozvoj dopravy jako ekonomicky efektivního systému, pokud možno s minimálními škodami a ztrátami pro společnost. Jinými slovy: Dopravní politika musí zabezpečit uspokojování přepravních potřeb, spoluvytváření životního stylu a standardu a chránit životní prostředí. Dopravní politika je také souhrn řídících a regulačních zásahu státu do sféry dopravy.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika může mít dvě krajní meze: a) Čistě politickou orientaci Do popředí jsou stavěny veřejné zájmy, ochrana životního prostředí, ovlivňování vývoje a struktury osídlení, podpora okrajových území, pomoc sociálně slabým skupinám, podpora energetické politiky. Nabídka výkonů a kapacit je pojímána jako veřejná služba. Prosazovat tyto zásady lze formou politických rozhodnutí, formou příkazů a zákonů.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti b) Čistě tržní orientace Hlavním kriteriem je rentabilita a zisk, doprava probíhá v podmínkách svobodné konkurence. Žádný druh dopravy nemá prioritu, důležitý je zisk a uspokojování poptávky v době, kdy je jasná rentabilita služeb. Dopravní politika tohoto typu je uskutečňována prostřednictvím nástrojů vytvářejících volný prostor pro dopravce na trhu. Regulátorem je konkurence na dopravním trhu.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti V reálné společnosti však je však třeba zajišťovat vyvážený rozvoj celého dopravního sektoru. Dne vláda na svém zasedání schválila dokument Dopravní politika České republiky pro léta FED4032/0/MDCR_DPCR _UZweb.pdf Předložilo ministerstvo dopravy po projednání se všemi resorty, profesními, zaměstnavatelskými svazy a veřejností. Vláda na svém zasedání dne 20. července 2011 schválila usnesením vlády č. 565 materiál Aktualizace Dopravní politiky České republiky pro léta 2005 – 2013 v roce FED4032/0/MDCR_DPCR _UZweb.pdf
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika České republiky na léta Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v oblasti dopravy musí učinit na základě mezinárodních závazků, co chce učinit z pohledu společenských potřeb a může učinit s ohledem na finanční možnosti. Hlavními prioritami Dopravní politiky jsou mj. zajištění: - rovných podmínek v přístupu na dopravní trh, kvalitní dopravní infrastruktury, financování v sektoru dopravy a též podpory rozvoje dopravy v regionech.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika vytváří podmínka pro: - dopravní podnikání - plošnou dopravní obslužnost regionů - služby a výkony ve veřejném zájmu - ceny a tarify v dopravě - výstavbu dopravní infrastruktury a financování - vztah dopravy a životního prostředí - bezpečnost a spolehlivost dopravy
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Hlavní legislativní předpisy Silniční doprava Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (zákon o silničním provozu) Zákon č. 247/2000 Sb.,o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel Zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě Zákon č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích Vyhláška č. 243/2001 Sb. o registraci vozidel Vyhláška č. 302/2001 Sb. o technických prohlídkách a měření emisí vozidel Vyhláška č. 341/2002 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích Zákon č. 361/2000 Sb. Zákon č. 247/2000 Sb. Zákon č. 111/1994 Sb., Zákon č. 56/2001 Sb. Vyhláška č. 243/2001 Sb. Vyhláška č. 302/2001 Sb. Vyhláška č. 341/2002 Sb.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pozemní komunikace Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích Vyhláška č. 527/2006 Sb. ze dne 24. listopadu 2006 o užívání zpoplatněných pozemních komunikací a o změně vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích Vyhláška MDS č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích Nařízení vlády č. 484/2006 Sb., o výši časových poplatků a o výši sazeb mýtného za užívání určených pozemních komunikací Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích Vyhláška č. 527/2006 Sb. ze dne 24. listopadu 2006 o užívání zpoplatněných pozemních komunikací a o změně vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích Vyhláška MDS č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích Nařízení vlády č. 484/2006 Sb., o výši časových poplatků a o výši sazeb mýtného za užívání určených pozemních komunikací
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Silniční nákladní doprava Úmluva o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě (CMR) 11/1975 Dodatkový protokol CMR Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy, o změně nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 a (ES) č. 2135/98 a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3820/85 Nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě Evropská dohoda o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě AETR - (62/2010 Sb.m.s) Evropská dohoda o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě AETR - (82/2010 Sb.m.s) Vyhláška č. 522/2006 Sb., o státním odborném dozoru a kontrolách v silniční dopravě 11/1975 Dodatkový protokol CMRč. 561/2006č. 3821/85 (62/2010 Sb.m.s) (82/2010 Sb.m.s)č. 522/2006 Sb.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ekologické aspekty silniční nákladní dopravy Pro účely hodnocení vlivu dopravy na životní prostředí byla už v roce 1992 podle koncepce EU vypracována tzv. „Zelená kniha“ účinků dopravy na životní prostředí, která definuje pojem kvality životního prostředí nejen ve vztahu k životu člověka, ale i k přírodnímu prostředí s přilehlými prostory pro život živočichů a rostlin.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kvalita života z hlediska životního prostředí se vyjadřuje dlouhodobou dostupností zdrojů života (vzduch, voda, půda, suroviny) v dostatečném množství a kvalitě. K tomu ovšem také patří přírodní a kulturní dědictví. Účinky dopravy na životní prostředí jsou mnohonásobné. Nejdůležitější faktory jsou: - provozní faktory - zábor půdy - rizika při přepravě nebezpečného zboží
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zatěžování prostředí závislé na provozu dopravy. Závisí na použitém dopravním prostředku a projevuje se znečišťováním vzduch, vody, půdy, hlukem a otřesy. Účinky jsou mnohonásobné, dlouhodobé, kumulativní, jen v případě hluku a otřesů jsou přímé a přechodné povahy.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vzhledem k negativnímu vlivu dopravy na životní prostředí je rozvoj dopravy mnohem více než čím jiným omezován právě ochranou životního prostředí.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Znečišťování ovzduší Vzniká vnášením chemických substancí do atmosféry. V širokém okolí zdroje působí SO 2, NO x, CO, CO 2 CH x a pevné částice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kjótský protokol - protokol k Rámcové úmluvě OSN o klimatických změnách. Závazek snížení emisí skleníkových plynů o 5,2 % v letech 2008 až 2012 oproti stavu v roce Připravuje se nový protokol, předpokládané přijmutí v roce Kromě oxidu uhličitého (CO 2 ), methanu (CH 4 ) a oxidu dusného (N 2 O), jejichž emise budou porovnávány k roku 1990, se závazek týká hydrogenovaných fluorovodíků (HFCs), polyfluorovodíků (PFCs) a fluoridu sírového (SF6), jejichž emise mohou být porovnávány buď rokem 1990 nebo 1995.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Znečištění ovzduší způsobené dopravou v současnosti vzniká téměř výlučně spotřebováváním tzv. neobnovitelných zdrojů energie. Produkce CO 2 jednotlivými druhy dopravy: IAD55 % Silniční veřejná10 % Silniční nákladní26 % Železniční - motorová trakce1,6 % Vodní0,07 % Letecká7,6 % Zdroj dat: CDV
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ochrana ovzduší Jedna z nejvýznamnějších složek ochrany životního prostředí. Ochrana ovzduší je komplexní soubor opatření jak technických, tak i administrativních (legislativa, kontrola).
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základní pojmy Emise – znečišťování ovzduší – vypouštění, neboli vnášení znečišťujících látek do atmosféry. Jedná se tedy o činnost nebo děj. Emisní limit – nejvyšší přípustné množství znečišťující látky vypouštěné do ovzduší ze zdroje. Jednotky – g/kWh nebo g/km
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Imise – znečištění ovzduší – znamená přítomnost znečisťujících látek v ovzduší v takové míře a době trvání, že se projevuje jejich nepříznivý vliv na životní prostředí. Jedná se tedy o stav, který je důsledkem původního děje, tj. emisí. Imisní limit – nejvýše přípustná koncentrace znečisťujících látek ve venkovním ovzduší. Jednotky – mg/m 3 V ČR stav ovzduší sleduji ČHMÚ /P10_3_Ovzdusi&last=false /P10_3_Ovzdusi&last=false
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Problematiku emisí z mobilních dopravních prostředků a kontrolu řeší: Zák. 56/2001 Sb. Vyhl. 341/2002 Sb. Vyhl. 302/2001 Sb. Možnost vyhledání zákonů, vyhlášek, směrnic a nařízení EU a předpisů EHK/OSN (ve slovenštině) v platném znění: (předpis v platném znění)
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Emisní limity EU standardní limity emisí (gkm-1) osobní vozidla do 3,5 t předpisplatnostCOHCHC+NOxNOxPM Diesel g · km -1 Euro ,72-0,97-0,14 Euro 2 - IDI ,7-0,08 Euro 2 - DI ,9-0,1 Euro ,64-0,560,50,05 Euro ,5-0,30,250,025 Euro ,5-0,230,180,005 Euro ,5-0,170,080,005 Petrol (Gasoline) g · km -1 Euro ,72 (3,16)-0,97 (1,13)-- Euro ,2-0,5-- Euro ,20,2-0,15- Euro ,1-0,08- Euro ,1-0,060,005 Euro ,1-0,060,005 Zdroj: Hromádko, J. a kol.. Spalovací motory. Praha: Grada, ISBN
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti EU standardní limity emisí (g·kWh-1) pro vozidla nad 3,5 t předpisNOxCOHCPMTest Euro 1 (1992) v š echna vozidla Euro 2 (1996) 8,00 7,00 4,5 4,01,10 (THC) 0,35 0,15 ECE R49 (13 mode cycle) ECE R49 Euro 3 (2000) Conventional engines5,02,10,66 (THC)0,10ESC Euro 3 ( ) Advanced engines5,05,45 0,78 (NMHC) 1,6 (CH 4 ) 0,16ETC Euro 4 ( )3,5 1,5 4,0 0,46 (THC) 0,55 (NMHC) 1,1 (CH 4 ) 0,02 0,03 ESC ETC Euro 5 ( )2,0 1,5 4,0 0,46 (THC) 0,55 (NMHC) 1,1 (CH 4 ) 0,02 0,03 ESC ETC Euro 6 ( )0,4 1,5 4,0 0,13 (THC) 0,16 (NMHC) 0,5 (CH 4 )0,01 ESC ETC ESC=European stationary cycle; ETC=European transient cycle; ECE=Economic Commission of Europe HC: - THC=Total Hydrocarbons; - NMHC=Non Methane Hydrocarbons; - CH4=Methane Zdroj: Hromádko, J. a kol.. Spalovací motory. Praha: Grada, ISBN
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Opatření pro snižování emisí a imisí - technická opatření na motorech a vozidlech - používání paliv méně znečišťujících ovzduší - organizační a dopravní opatření - omezování provozu, vyloučení dopravy z určitých zón - plynulost dopravy, koordinace světelné signalizace - monitorování provozu a dynamické řízení - působení osvětou a výchovou na ekologické jednání (používání MHD) - používání elektromobilů a hybridních vozidel
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Znečištění vody a půdy Je způsobováno přímým i nepřímým vypouštěním nebezpečných látek. Doprava přispívá emisemi a v případě dopravních nehod. Znečišťování povrchových a podzemních vod. Hodnocení jakosti vodních toků v ČR – třídy jakosti I. Velmi čistá voda II. Čistá voda III. Znečištěná voda IV. Silně znečištěná voda VI. Velmi silně znečištěná voda
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Znečišťování povrchových vod - látky lehčí než voda – plovoucí předměty, oleje a tuky brání - přístupu O 2 - látky těžší než voda – usazují se jako kal - látky rozpustné ve vodě – organické a anorganické látky - látky z průmyslové a chemické výroby - mikroorganizmy – hodnotí se jejich patogeničnost - oteplení vody - radioaktivní látky
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Znečišťování podzemních vod Znečištění ropnými látkami, halogenovými uhlovodíky atd. při havarijních únicích z potrubí, nádrží, při dopravních nehodách a při nedbalém zacházení skládkách.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Počty evidovaných havárií v ČR
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Největší městské a průmyslové zdroje vypouštěného znečištění v roce 2009
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Hluk a otřesy Hluk – nežádoucí zvuk. Působí přímo a přechodně – při průjezdu vozidel. Základním určujícím účinkem hluku na člověka je jeho intenzita. Člověk se však necítí dobře v prostředí s velmi nízkou hladinou akustického tlaku. 20 dB- hluboké ticho (až nepříjemné) 30 dB- příjemné ticho od 65 dB - začíná se u některých osob projevovat nepříznivý vliv nad 85 dB - při trvalém pobytu poruchy sluchu při 130 dB - bolest ve sluchových orgánech 160 dB - protržení bubínků
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Limity pro hluk jsou pak podrobně stanoveny nařízením vlády č. 148/2006 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací. venkovn í hluk den (6:00-22:00)noc (22:00-6:00) z á kladn í limit – pro hluk jiný, než z dopravy 50 dB40 dB pro hluk ze silničn í dopravy 55 dB45 dB pro hluk z železničn í dopravy 55 dB50 dB pro hluk z hlavn í ch silnic 60 dB50 dB pro hluk v ochranných p á smech drah 60 dB55 dB pro starou hlukovou z á těž 70 dB60 dB pro starou hlukovou z á těž u železničn í ch drah 70 dB65 dB Základní limity pro venkovní hluk (např. u obytných domů)
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základní limity pro vnitřní hluk (uvnitř obytných místností) vnitřn í hluk den (6:00-22:00)noc (22:00-6:00) z á kladn í limit 40 dB30 dB pro hluk ze silničn í dopravy (neplat í pro stavby dokončen é po , u nich se použije z á kladn í limit) 45 dB35 dB pro hluk z hudby, zpěvu a řeči35 dB25 dB Základní limity pro vnitřní hluk (uvnitř obytných místností)
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Metody boje proti hluku Redukce hluku ve zdroji – technická opatření, změna konstrukce Metoda dislokace – umístění hlučných zdrojů tak, aby neovlivňovaly akustickou pohodu ve vymezených oblastech Metoda izolace – zvukové odizolování hlučného zdroje, hlučného prostoru od prostoru vymezeného Metoda aplikace poznatků prostorové akustiky Použití osobních ochranných pomůcek
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Hluk v dopravě Vliv má: - technická úroveň dopravních prostředků - charakter dopravy - kvalita komunikace - způsob jízdy a uložení nákladu
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Limity hluku (Předpis č. 51 EHK) Kategorie vozidelMezní hodnota [dB(A)] Vozidla pro dopravu osob s nejvýše 9 sedadly včetně sedadla řidiče74 Vozidla pro dopravu osob s více než 9 sedadly včetně sedadla řidiče a s celkovou hmotností vyšší než 3,5 t s výkonem motoru méně než 150 kW78 s výkonem motoru 150 kW nebo více80 Vozidla pro dopravu osob s více než 9 sedadly včetně sedadla řidiče, vozidla pro dopravu nákladu s celkovou hmotností nepřevyšující 2 t76 S celkovou hmotností vyšší než 2 t, ale nepřevyšující 3,5 t77 Vozidla pro dopravu nákladu s celkovou hmotností převyšující 3,5 t s výkonem motoru nižším než 75 kW77 s výkonem motoru od 75 kW do 150 kW78 s výkonem motoru 150 kW nebo více80
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Limity hluku podle navrhovaného nařízení EU (navrženého 2011) Kategorie vozidlaPopis kategorie vozidla Mezní hodnoty vyjádřené v dB(A) [decibely(A)] Mezní hodnoty pro schválení typu nových vozidel Mezní hodnoty pro registraci nových vozidel, jejich prodej a uvedení do provozu Fáze 1 platná od [2 let po zveřejnění] Fáze 2 platná od [5 let po zveřejnění] Fáze 3 platná od [7 let po zveřejnění] ObecněTerénní *ObecněTerénní *ObecněTerénní * M Vozidla používaná pro přepravu cestujících M1M1 počet sedadel < 97071**6869**6869** M1M1 počet sedadel < 9; poměr výkonu k hmotnosti > 150 kW/t M2M2 počet sedadel > 9; hmotnost < 2 t M2M2 počet sedadel > 9; 2 t < hmotnost < 3,5 t M2M2 počet sedadel > 9; 3,5 t < hmotnost < 5 t; jmenovitý výkon motoru < 150 kW M2M2 počet sedadel > 9; 3,5 t < hmotnost < 5 t; jmenovitý výkon motoru > 150 kW M3M3 počet sedadel > 9; hmotnost > 5 t; jmenovitý výkon motoru < 150 kW M3M3 počet sedadel > 9; hmotnost > 5 t; jmenovitý výkon motoru > 150 kW
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kategorie vozidla Popis kategorie vozidla Mezn í hodnoty vyj á dřen é v dB(A) [decibely(A)] Mezn í hodnoty pro schv á len í typu nových vozidel Mezn í hodnoty pro registraci nových vozidel, jejich prodej a uveden í do provozu F á ze 1 platn á od [2 let po zveřejněn í ] F á ze 2 platn á od [5 let po zveřejněn í ] F á ze 3 platn á od [7 let po zveřejněn í ] Obecně Ter é nn í * Obecně Ter é nn í * Obecně Ter é nn í * N Vozidla použ í van á pro přepravu n á kladu N1N1 hmotnost < 2 t71 69 N1N1 2 t < hmotnost < 3,5 t N2N2 3,5 t < hmotnost < 12 t; jmenovitý výkon motoru < 75 kW N2N2 3,5 t < hmotnost < 12 t; 75 < jmenovitý výkon motoru < 150 kW N2N2 3,5 t < hmotnost < 12 t; jmenovitý výkon motoru > 150 kW N3N3 hmotnost > 12 t; 75 < jmenovitý výkon motoru < 150 kW N3N3 hmotnost > 12 t; jmenovitý výkon motoru > 150 kW
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Otřesy Mají podobný vliv na člověka jako hluk. Škodlivě však působí také na půdu, budovy a vlastní dopravní cestu.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zábor půdy a dělící účinek komunikací Negativní vliv není dán provozem, ale prostou existencí dopravních staveb a zařízení. - komunikace oddělují části území, vytvářejí bariéry pro člověka - ve volné přírodě bariéry pro živočichy, nutnost budování biokoridorů Při povolování staveb se posuzuje vliv na životní prostředí. (proces EIA a proces SEA je v České republice upraveno zákonem č. 100/2001 Sb.)
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ročenka životního prostředí
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroje: Commission of the European Communities. Green Paper on The Impact of Transport on the Environment. Dostupné na pdf/transport_environment_gp_com_92_46.pdf. [cit ] Hromádko, J. a kol.. Spalovací motory. Praha: Grada, ISBN