1 OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr.Bohumír MARTÍNEK,Ph.D. Vedoucí Ústřední odborné rady ochrany obyvatelstva SH ČMS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požární ochrana v obcích
Advertisements

Postavení obcí při řešení mimořádných událostí a krizových situací
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
Požární ochrana v obcích
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Úkoly ochrany obyvatelstva, vč. zaměstnanců
Jednotky požární ochrany
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Nouzové přežití obyvatelstva a humanitární pomoc
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Veřejná správa – úvod.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
 zastupitelstvo,  rada,  hejtman  ředitel krajského úřadu.
Koncepce environmentální bezpečnosti
Krajský úřad Vysočina, ul. Žižkova 57, Jihlava
Organizační členění ÚO
Jednotky požární ochrany
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Krizové řízení Seminář.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
1 Aktuální hrozby pro 21.století a ochrana obyvatelstva.
PODPORA SPECIFICKÝCH SKUPIN OBČANŮ PŘI MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTECH Magistrát města Olomouce Odbor ochrany.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence1 Požární ochrana v obcích Základní informace pro starosty obcí o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární.
T 11 Ústavní základy zajišťování bezpečnosti České republiky Mgr. Tomáš Zbořil Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Připravenost orgánů krizového řízení na území Jč kraje k řešení MU/KS Ing. Stanislav MRVKA.
Činnost základních složek IZS při řešení následků radiační havárie v zóně havarijního plánování mjr. Mgr. Štěpán Kavan Hasičský záchranný sbor Jihočeského.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
HAVARIJNÍ PLÁNY A OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D.
Metodika pro zřizování jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí Zdolávání mimořádných událostí.
Narušení bezpečnosti. OBSAH: Vymezení základních pojmů vážících se k narušení bezpečnosti Řízení bezpečnosti území Nástroje veřejné správy využitelné.
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D.
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Vedoucí Ústřední odborné rady ochrany obyvatelstva
Ochrana obyvatelstva v podmínkách MSH Praha
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Požární ochrana v obcích
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Jednotky požární ochrany
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Příprava občanů k obraně státu …
Integrovaný záchranný systém a jednotky požární ochrany
Transkript prezentace:

1 OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr.Bohumír MARTÍNEK,Ph.D. Vedoucí Ústřední odborné rady ochrany obyvatelstva SH ČMS

2 Ochrana obyvatelstva – souvislosti Ochrana obyvatelstva jako: subsystém ochrany společnosti součást trvale udržitelného rozvoje součást bezpečné společnosti (koncepce,EU) prvek zabezpečení základních funkcí státu prvek zabezpečení základních funkcí území, včetně regionálního rozvoje

3 ÚVOD Růst nebezpečí vzniku mimořádných událostí (živelní pohromy,havárie,konflikty-sociální,etnické, náboženské,…) Globalizace obecně zvyšuje ohrožení společnosti (rizika z vnějšku- plyn,elektřina,nákazy,terorismus) Ochrana obyvatelstva jako subsystém ochrany společnosti (komplex opatření proti nebezpečím ve společnosti) Globální řešení ochrany společnosti – teorie trvale udržitelného rozvoje

4 Trvale udržitelný rozvoj Rozvoj je udržitelný tehdy, naplní-li potřeby současné generace, aniž by ohrozil možnosti naplnit potřeby generací příštích. ( definice komise OSN pro životní prostředí a rozvoj) Podstatou udržitelnosti je naplnění tří základních cílů:  sociální rozvoj ( obsahuje i prvek bezpečnosti občanů)  ochrana životního prostředí a šetrné využívání přírodních zdrojů, (souvisí např. s minimalizací dopadů mimořádných událostí na životní prostředí),  udržení ekonomického růstu a zaměstnanosti, což souvisí např. s ochranou tzv. kritické nebo-li životně důležité infrastruktury společnosti.

5 Bezpečná společnost Definice z Koncepce ochrany obyvatelstva: společnost, která má přijatý soubor opatření k minimalizaci, resp. k překonání následků mimořádných událostí a krizových situací a v praxi ho úspěšně realizuje. bude ji vytvářet veřejná správa, která zabezpečí podmínky pro přístup občanů k informacím o rizicích vzniku mimořádných událostí, možných následcích a zároveň o přijatých opatřeních k ochraně jejich životů a zdraví, majetku a životního prostředí.

6 Pojetí ochrany obyvatelstva (koncepce ochrany obyvatelstva) ochrana obyvatelstva slouží k ochraně životů, zdraví a majetkových hodnot zahrnuje soubor činností a postupů orgánů, organizací,složek a obyvatelstva, prováděných s cílem minimalizace negativních dopadů možných mimořádných událostí a krizových situací na zdraví a životy lidí a jejich životní podmínky.

7 Pojetí ochrany obyvatelstva (principy z Knokke – 10/2001, EU) starost o ochranu obyvatel náleží státu ústředním orgánem je zpravidla ministerstvo vnitra, odpovědnost ministrů (vedoucích ÚSÚ) je stanovena zákony a vyplývá z jejich kompetencí, odpovědnost je rozložena na všechny úrovně veřejné správy včetně obcí, profesní organizace tvoří jádro výkonných a částečně i řídících složek, jsou doplňovány ostatními složkami různé právní povahy i fyzickými osobami (průměrný stupeň připravených specialistů činí 4-5 % populace) široká informovanost veřejnosti o ochranných opatřeních je prostředkem, který napomáhá k účinnější sebeochraně obyvatelstva, opatření připravovaná k řešení mimořádných událostí a krizových situací v míru budou v případě potřeby využita i v období válečného stavu.

8 Ochrana obyvatelstva – - základní funkce státu Základní funkce státu obsahují zachování veřejného pořádku, bezpečnosti občanů a jejich majetku, státních zájmů a územní celistvosti a nedotknutelnosti. Do základních funkcí státu patří: zabezpečení ochrany obyvatelstva, zabezpečení-základních životních potřeb,ochrany majetku, kulturních hodnot,životního prostředí,výkonu veřejné správy,ekonomických, materiálních, energetických a finančních zdrojů,funkčnosti orgánů krizového řízení, záchranných, ozbrojených bezpečnostních sborů a havarijních služeb,dopravní obslužnosti,

9 Ochrana obyvatelstva – - základní funkce území Základní funkcí území je vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče a pro uspokojování potřeb obyvatelstva. Jde zejména o bydlení, ochranu a rozvoj zdraví, dopravu a spoje, informace, výchovu a vzdělávání, kulturní rozvoj, ochranu veřejného pořádku, ale také o ostatní aspekty bezpečnosti jako je zajištění ochrany obyvatelstva při mimořádných událostech apod.

10 Ochrana obyvatelstva a regionální rozvoj Regionální rozvoj koordinuje a podporuje aktivity k rozvoji regionů vymezených v programu rozvoje územního obvodu kraje podle svých konkrétních potřeb a s ohledem na vyvážený rozvoj svého územního obvodu. Moderní bezpečnostní prvky, jako: předcházení vzniku mimořádných událostí, reakce záchranných složek reakce územní samosprávy = podmínka dosažení rozvojových cílů krajů.

11 Obsah předmětu „Ochrana obyvatelstva “ 1. historie ochrany obyvatelstva 2. aktuální hrozby pro 21. století a jejich vliv na zabezpečení úkolů ochrany obyvatelstva 3. legislativa 4. varování a vyrozumění a způsob poskytování tísňových informací 5. evakuace 6. způsob a rozsah individuální ochrany 7. dekontaminace osob a techniky 8. nouzové přežití obyvatelstva 9. humanitární pomoc 10. plánování opatření ochrany obyvatelstva (havarijní plány)

12 Obsah předmětu „Ochrana obyvatelstva - pokračování“ 11. Ochrana obyvatelstva při mimořádných událostech  při živelních pohromách  při událostech způsobených člověkem (vč. terorismu) 12. Informování obyvatelstva a preventivně výchovná činnost 13. koncepce ochrany obyvatelstva 14. Ochrana obyvatelstva ve světě - NATO,EU, vybrané země

13 Literatura Zákon č. 239/ Sb., o integrovaném záchranné systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška Ministerstva vnitra č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva Mgr,Bohumír Martínek, Ph.D.„Ochrana obyvatelstva I“ ( skripta PA ) Mgr,Bohumír Martínek, Ph.D.„Ochrana obyvatelstva II“ ( skripta PA) /hasici/Krizové řízení/Vzdělávání v krizovém řízení/Moduly – modul E –Ochrany obyvatelstva obyvatelstva -varování, evakuace, obyvatelstva/Příručka pro přípravu techniků ochrany obyvatelstva – 1.díl

14 Seminární práce Možnosti zapojení sborů dobrovolných hasičů do realizace opatření ochrany obyvatelstva v obci Zapojení SDH v OO Stanovami Sdružení. Jde o následující možnost: v souladu se zákonem o PO spolupracuje SDH při výběru členů JSDHO, kterými se zvyšuje základní počet členů jednotky o ty, kteří plní úkoly OO (Vyhlášky č.247/2001), tj. TOO nebo organizační jednotka (skupina, družstvo) v souladu se zákonem a Vyhláškou č. 328/2001 lze uzavřít mezi SDH a starostou obce písemnou dohodu o osobní nebo věcné pomoci v souladu s Vyhláškou č.247/2001 mohou být vytvářeny odřady, tvořené 1 JPO a osobami poskytujícími osobní a věcnou pomoc. Těmito osobami mohou být členové SDH Vlastní jednotky SDH (tam kde není JSDHO) jako ČČK???