Sociální služby v projektech KPSVL a spolupráce s kraji Martin Navrátil
Význam sociálních služeb v koordinovaném přístupu Východiska Financování sociálních služeb prostřednictvím krajů Příležitost k financování skrze územní dimenze ITI, MAS Financování skrze koordinovaný přístup Příležitosti v KPSVL - tematicky zaměřená analýza potřebnosti - shoda místních aktérů prostřednictvím procesu plánování Zavádění nových služeb v území, kde dosud chyběly, a jejich pilotní ověření Časově vymezené intervence vedoucí ke změně Inovativní přístupy realizované v rámci sociálních služeb
Průběh spolupráce s obcemi v jednotlivých krajích Moravskoslezský kraj Výzva 26: Ostrava, Krnov, Odry, Osoblažsko Výzva 42: Bruntál, Vrbensko, Příprava na další výzvu: Vítkov – Budišov Olomoucký kraj Výzva 42: Jesenicko, Moravský Beroun Oslovení obcí v 5. vlně Jihomoravský kraj: Příprava na další výzvu: Brno Oslovení obcí v 5. vlně Zlínský kraj Oslovení obcí v 5. vlně, vyjednávání se Vsetínem
Průběh spolupráce s kraji s ohledem na obce v různých vlnách Moravskoslezský kraj Vyjednaný průběh spolupráce mezi žadateli, krajem Agenturou a obcemi Olomoucký kraj Aktuálně dochází k vyjednávání průběhu spolupráce, shoda na východiscích a potřebách Jihomoravský kraj: Sběr alokací pro optimální síť pro rok 2017 Zlínský kraj Dosud nevedeme jednání S ohledem na míru rozvoje spolupráce představíme modelově praxi Moravskoslezského kraje
Povinné přílohy projektů KPSVL zaměřené na sociální služby Kladný souhlas nositele strategie – platí pro všechny Kladný souhlas agentury pro sociální začleňování – platí pro všechny Pro projekty na soc. služby – vyjádření kraje/objednatale Pro projekty na soc. služby – údaje o soc. službě
Procesy probíhající na Krajském úřadě na základě předložených údajů o projektu Registrace nebo změna registrace sociální služby Zařazení do sítě sociálních služeb Pověření k výkonu služby v obecném hospodářském zájmu
Specifické podmínky Moravskoslezského kraje: základní síť Na území Moravskoslezského kraje je definována Krajská síť sociálních služeb, ve které jsou aktuálně zahrnuty služby se statusem základní sítě. Tyto služby jsou pověřovány výkonem služby v obecném hospodářském zájmu, s poskytovateli těchto služeb je uzavírána Smlouva o závazku veřejné služby a vyrovnávací platbě za jeho výkon a kraj provádí výpočet a posouzení vyrovnávací platby dle nastavených pravidel (pravidla vyrovnávací platby v Moravskoslezském kraji jsou součástí dotačního Programu na podporu poskytování sociálních služeb financovaného z kapitoly 313-MPSV státního rozpočtu, viz Podmínky tohoto Programu: lene_1.doc lene_1.doc
Specifické podmínky Moravskoslezského kraje: Optimální síť Zastupitelstvem kraje byla v dubnu připravena nová aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Moravskoslezském kraji na léta 2015 – 2020, která procesně ukotvila tzv. „rozšířenou“ optimální síť. Do této sítě budou zařazovány služby, které sice vycházejí z reálné potřebnosti v území, ale jsou financovány z jiných zdrojů, než je rozpočet kraje. Zařazení do rozšířené sítě je časově omezeno po dobu finanční podpory služby z cizího zdroje, např. limitováno trváním projektu podpořeného z OPZ. Poskytovatelům těchto služeb bude krajem vydáno jednostranné Pověření k výkonu služby v obecném hospodářském zájmu (dále jen „Pověření“), které se od Smlouvy o závazku uzavírané s poskytovateli služeb v základní síti liší zejména v tom, že výpočet a posouzení vyrovnávací platby neprovádí kraj, ale příslušný poskytovatel finanční podpory (např. MPSV) dle svých nastavených pravidel.
Průběh spolupráce během přípravy a finalizace projektu, vydávání příloh 1) Zažádat o vydání příloh může žadatel s projekty v podobě tzv. "předfinální verze", vč. přílohy "P5 údaje o sociální službě", tedy pdf. souboru, který bude odpovídat finální verzi projektu, pouze v ní nebudou obsaženy požadované přílohy. Takto zpracovaný projekt zašle zároveň na: 2) Město/obec, která vydá přílohu P1 „Potvrzení souladu projektu se strategií(SPSZ) a rovněž se vyjádří k potřebnosti sociální služby. Vyjádření o potřebnosti sociální služby je nezbytné pro jednání s krajským úřadem. 3) Agenturu pro sociální začleňování, která se vyjadřuje formou přílohy "P2 Potvrzení souladu projektu ASZ"
Průběh spolupráce během přípravy a finalizace projektu, vydávání příloh 4) Po vydání příloho P1 a P2 je zástupci ASZ domluvena společná schůzka žadatelů, zástupců města a ASZ na KÚ MSK, kde dojde k jednání ohledně potřebnosti sociální služby, registrace, zařazení do sítě a vydání pověření (ke každé službě a poskytovateli individuálně). Na základě stanoviska Krajského úřadu bude pro každou jednotlivou službu zvolena strategie, zda rozšířit stávající registraci či nové kapacity služby registrovat zvlášť. 5) Na základě domluvy s krajským úřadem bude vydána i příloha "P3 - Vyjádření kraje". V této fázi, se všemi dokumenty, lze podat finální projektovou žádost. Přičemž KÚ MSK vydáním Přílohy "P3 - Vyjádření kraje" vysloví svůj předběžný souhlasný postoj k vydání Pověření. 6) Po domluvě s krajem bude žádost o rozšíření registrace nebo žádost o registraci novou podána při odevzdání projektové žádosti nebo po vyjádření hodnotitelů k projektu. Zařazení do sítě a následné vydání pověření k výkonu služby v obecném hospodářském zájmu (dále též Pověření) bude projednáváno po schválení projektu k podpoře.
Cesta k zahájení realizace projektu pro služby rozšiřující kapacitu V okamžiku, kdy bude žadatel MPSV informován o schválení projektu, zašle neprodleně scan vyrozumění o rozhodnutí komise na Krajský úřad Moravskoslezského kraje a Agenturu pro sociální začleňování (lokálnímu konzultantovi). Tento úkon by měl napomoci urychlení a lepší koordinaci následných administrativních úkonů. Současně s odesláním vyrozumění totiž poskytovatel služby musí KÚ MSK požádat o A/změnu registračních podmínek (prostřednictvím registračního formuláře) a B/zařazení navýšené kapacity do krajské optimální sítě sociálních služeb formou dopisu (pro tento úkon zatím neexistuje formulář ani ustálená forma) a o pověření k výkonu služby v obecném hospodářském zájmu. Pozn.: V žádosti o zařazení kapacity navýšené v rámci projektu do krajské optimální sítě však musí být uvedené identifikační údaje žadatele a projektu, dále informace o jaký druh služby se jedná a od kdy do kdy bude projekt, resp. sociální služba realizována.
Cesta k zahájení realizace projektu pro služby rozšiřující kapacitu Kraj následně připraví podklady pro jednání rady, která schválí vydání pověření a zařazení navýšené kapacity do krajské optimální sítě. Materiály pro jednání rady kraje musí být připraveny minimálně sedm dní dopředu. Celý proces je časově velmi náročný (min. 20 dní), proto opravdu doporučujeme mít veškeré podklady k registraci či rozšíření kapacity předem připraveny a vše společně se zmiňovaným rozhodnutím o poskytnutí dotace zaslat na krajský úřad ihned po jeho obdržení. Na základě vydaného pověření ze strany kraje vydá ministerstvo rozhodnutí o poskytnutí dotace.
Cesta k zahájení realizace projektu u nově registrované sociální služby Poskytovateli vzniká před zahájením projektu povinnost registrace nové sociální služby. O tuto by měl požádat již po věcném hodnocení projektové žádosti, protože proces registrace nové služby může trvat až 30dní, v případě nutnosti doložené dalších náležitostí i déle. Na druhou stranu nedoporučujeme žádost o registraci posílat dříve, s ohledem na zákonnou povinnost zahájit poskytování služby do 6 měsíců od vydání registrace. Žádost o registraci sociální služby bude KÚ MSK předložena na standartním formuláři k registraci sociální služby. Žádost bude doplněna o informaci, že se jedná o registraci služby, jež bude poskytována v rámci projektu realizovaného v KPSVL
Cesta k zahájení realizace projektu u nově registrované sociální služby V okamžiku, kdy bude žadatel MPSV informován o schválení projektu, zašle neprodleně scan vyrozumění o rozhodnutí komise na Krajský úřad Moravskoslezského kraje a Agenturu pro sociální začleňování (lokálnímu konzultantovi). Současně s odesláním vyrozumění totiž poskytovatel služby musí KÚ MSK požádat o zařazení služby do krajské optimální sítě sociálních služeb formou dopisu (pro tento úkon zatím neexistuje formulář ani ustálená forma) a o pověření k výkonu služby v obecném hospodářském zájmu. V žádosti o zařazení služby do sítě musí být mimo identifikační údaje žadatele a projektu uvedeno, o jaký typ služby se jedná a od kdy do kdy bude projekt, resp. sociální služba realizována. Kraj následně připraví podklady pro jednání rady, která schválí zařazení nové kapacity (služby) do krajské optimální sítě a o pověření k výkonu služby v obecném hospodářském zájmu. Materiály pro jednání rady kraje musí být připraveny minimálně sedm dní dopředu. Na základě vydaného pověření ze strany kraje vydá ministerstvo rozhodnutí o poskytnutí dotace.