Akční plány pro implementaci Zdraví 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Vladimír Valenta, Ph.D. Náměstek ministra zdravotnictví a hlavní hygienik ČR
USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY č. 23 ze dne V l á d a I.bere na vědomí Zdraví 2020 – Národní strategii ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí; II.pověřuje předsedu vlády předložit Národní strategii předsedům Poslanecké sněmovny Senátu PČR a požádat je o podporu; III.ukládá 1.ministrovi zdravotnictví a)rozpracovat do Národní strategii do jednotlivých implementačních dokumentů, b)informovat vládu jedenkrát ročně o stavu realizace Národní strategie s tím, že první zpráva bude vládě předložena do 30. září 2015, c)seznámit hejtmany s Národní strategií, 2.ministrům spolupracovat s ministrem zdravotnictví při naplňování Národní strategie a při tvorbě jednotlivých implementačních dokumentů, ministrům a)využívat Národní strategii a její implementační dokumenty při přípravě právních předpisů a strategických dokumentů a při přípravě podkladů pro návrh státního rozpočtu České republiky v letech , b)spolupracovat s ministrem zdravotnictví při přípravě zprávy o stavu realizace Národní strategie uvedené v bodě III/1b tohoto usnesení; IV.doporučuje hejtmanům využít Národní strategii při přípravě obdobných programů v rámci zdravotní politiky kraje.
USNESENÍ POSLANECKÉ SNĚMOVNY PČR č. 175 ze 7. schůze 20. března 2014 Poslanecká sněmovna I.bere na vědomí dokument „Zdraví 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí“ II. vyzývá vládu, aby podporovala realizaci Národní strategie formou spolupráce všech resortů a zohledňovala zdravotní aspekty ve všech politikách, zohledňovala realizaci Národní strategie při schvalování státního rozpočtu.
Účel Národní strategie Zdraví Účelem Národní strategie je především stabilizace systému prevence nemocí a ochrany a podpory zdraví a nastartování účinných a dlouhodobě udržitelných mechanismů ke zlepšení zdravotního stavu populace; -Ministerstvo zdravotnictví přepokládá naplňování Národní strategie Zdraví 2020 ve spolupráci se všemi resorty, stejně jako se všemi složkami společnosti. Logo Národní strategie by se mělo stát symbolem této spolupráce.
Prioritní témata pro rozvoj aktivit v rámci Národní strategie Zdraví 2020 Existence a schválení Národní strategie Zdraví 2020 na úrovni vlády je nezbytnou podmínkou pro využívání finančních prostředků z evropských fondů pro celé české zdravotnictví v období let 2014 – Aby tato podmínka byla splněna zcela, byly vytvořeny implementační dokumenty – akční plány – dle stanovených prioritních témat.
Řídící struktura implementace NS Zdraví 2020, tvorby a naplňování akčních plánů Zadavatel strategie ministr Gestor strategie Hlavní hygienik a náměstek NH Řídící výbor Koordinátor tvorby strategie Tým pro tvorbu strategie Sekční tým AP Gestor sekce NZ Sekční tým AP Gestor sekce NH Sekční tým AP Gestor Ř ÚZIS Sekční tým AP Gestor sekce NS Rada vlády pro zdraví a životní prostředí zajišťuje naplňování implementačních dokumentů Národní strategie na meziresortní úrovni a koordinuje nezbytnou spolupráci všech resortů.
Pracovní skupiny pro tvorbu a naplňování akčních plánů NS Zdraví 2020 Sekční tým AP Gestor sekce NZ Sekční tým AP Gestor sekce NS Sekční tým AP Gestor Ř ÚZIS podpora pohybové aktivity Sekční tým AP Gestor sekce NH správná výživa a stravovací návyky proti obezitě pro bezpečnost potravin snižování zdrav. rizik ze ŽP a PP provakcinační AP pro zvládání infekčních nem. prevence rizikového chování u vysoce ohrožených skupin dětí kontroly tabáku omezení škod působených alkoholem zvýšení kvality dostupnosti násl., dlouh. a domácí péče zvýšení dostupnosti návazné péče zajištění kvality a bezpečí poskyt. zdrav. služeb Zvládání stresu a duševní zdraví elektronizace zdravotnictví rozvoj programů zdravotního screeningu rozvoj ukazatelů zdrav. stavu obyvatel Celkem 20 pracovních skupin Do tvorby všech akčních plánů se zapojilo celkem více než 250 odborníků z MZ ČR a mnohých dalších rezortů a institucí rozvoj zdravotní gramotnosti celoživotního vzdělávání lékařů celoživotního vzdělávání nelékařských zdrav. prac.
Akční plány pro implementaci NS Zdraví 2020 UV č. 23/2014 a EF Název akčního plánuDílčí akční plány 1. Podpora pohybové aktivity- 2. Správná výživa a stravovací návyky populace 2a. AP správná výživa a stravovací návyky 2b. AP proti obezitě 2c. AP pro bezpečnost potravin 3. Zvládání stresu a duševní zdraví- 4. Omezení zdravotně rizikového chování 4a. AP pro vytvoření interdisciplinárního meziresortního rámce primární prevence rizikového chování u vysoce ohrožených skupin dětí v České republice 4b. AP pro oblast kontroly tabáku v České republice 4c. AP pro oblast omezení škod působených alkoholem 5. Snižování zdravotních rizik ze životního a pracovního prostředí - 6. Zvládání infekčních onemocnění, zejména nově a znovu se objevujících infekcí, infekcí spojených s poskytováním zdravotní péče, opatření proti antimikrobiální rezistenci a vakcinační programy 6a. Provakcinační AP 6b. AP pro zvládání infekčních onemocnění 7. Rozvoj programů zdravotního screeningu v ČR- 8. Zvýšení kvality, dostupnosti a efektivity následné, dlouhodobé a domácí péče 8a. Zvýšení kvality dostupnosti a efektivity následné, dlouhodobé a domácí péče 8b. Zvýšení dostupnosti návazné péče 9. Zajištění kvality a bezpečí poskytovaných zdravotnických služeb Celoživotní vzdělávání zdravotnických pracovníků 10a. AP celoživotního vzdělávání lékařů 10b. AP celoživotního vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků 11. Elektronizace zdravotnictví- 12. Rozvoj zdravotní gramotnosti- 13. Rozvoj ukazatelů zdravotního stavu obyvatel-
Zajištění podpory Akčním plánům -Vláda projednala návrh akčních plánů dne 20. srpna 2015 a přijala související usnesení č. 671; -AP jsou materiálem, který by měl zajistit kontinuitu směřování péče o zdraví; -Ukotvení Národní strategie a AP v usneseních vlády je základem pro rozvoj spolupráce na všech úrovních společnosti; -Navrhovaná opatření v AP budou dále diskutována a projednávána s příslušnými odpovědnými ministerstvy i ostatními zástupci odborné veřejnosti tak, aby byly stanoveny priority a rozpracovány jednotlivé projekty; -Finanční zdroje pro naplňování jednotlivých aktivit budou hledány společně během dalších jednání s ohledem na rozpočtové možnosti; -Velká část aktivit může být financována prostřednictvím operačních programů ESIF.
Časový harmonogram realizace 2014 – 2015: příprava jednotlivých akčních plánů; v tomto období bude i nadále probíhat realizace aktivit dle cílů Zdraví 21 v souladu s UV č. 1046/2002 a UV č. 936/ – 2020: realizace akčních plánů 2017: průběžné hodnocení Národní strategie a souvisejících implementačních dokumentů s možností aktualizace Národní strategie na období po roce : zpracování závěrečné hodnotící zprávy
Nejbližší úkoly -Dialog se se všemi resorty a zástupci neziskového a soukromého sektoru, vědeckých i výzkumných institucí, odborných společností a dalších aktérů za účelem prioritizace opatření AP a rozpracování projektů; -Hledání udržitelného systému podpory pracovních skupin k jednotlivým AP; -Soustavná spolupráce sektorů při zohledňování zdravotních aspektů v rámci všech politických opatření; -Rozvoj efektivní komunikace s odbornou a laickou veřejností za účelem rozvoje zdravotní gramotnosti a posílení důvěry veřejnosti v systém ochrany a podpory veřejného zdraví; -Zrušení UV č. 1046/2002 ke Zdraví 21 a aktualizace souvisejícího usnesení č. 936/2007 k dokumentům předkládaným každoročně v rámci Souhrnné zprávy o meziresortním naplňování strategických dokumentů v oblasti ochrany a podpory veřejného zdraví; -Aktualizace Hodnotící zprávy o plnění cílů Programu Zdraví 21 o roky a její vydání.
Akční plán č. 12: Rozvoje zdravotní gramotnosti na období Hlavní cíl AP: Cílem akčního plánu je zlepšit zdravotní gramotnost v ČR vcelku i ve vymezených cílových skupinách, doložit její zvýšení v měřitelných jednotkách a přípravou Národního plánu rozvoje zdravotní gramotnosti položit základy pro její další soustavný růst.
Akční plán č. 12: Rozvoje zdravotní gramotnosti na období Studie zdravotní gramotnosti ČR zaostává za průměrem zemí EU, především za nejlepšími studovanými zeměmi, tj. Nizozemím a Irskem, a naopak se blíží k nejhorší zemi v evropském výběru, tj. Bulharsku. Co se týče jednotlivých oblastí zdravotní gramotnosti v ČR, nejhorší situace je ve sféře podpory zdraví, naopak poměrně slušná úroveň je v porozumění a orientaci v oblasti zdravotní péče.
Akční plán č. 12: Rozvoje zdravotní gramotnosti na období Příklady navrhovaných rozvojových projektů: Monitoring zdravotní gramotnosti v populaci České republiky cíl - pravidelné poskytování validních a mezinárodně srovnatelných dat o změnách zdravotní gramotnosti, k nimž dochází v souvislosti s aktivitami v rámci programu Zdraví 2020, jejich vyhodnocování a identifikaci oblastí a problémů, na něž je třeba zaměřit pozornost Zvýšení relevance a správnosti zdravotních informací v mediích a medializace Zdraví 2020 cíl - zlepšit zdravotní gramotnost českých novinářů, se záměrem omezit šíření nebezpečných neověřených informací o zdraví a zdravotnictví a omezit vliv alternativních směrů - podpora zdravotní gramotnosti občanů Portál „Z2020 Navigátor“ - přehled dobré praxe pro implementaci Zdraví 2020 v ČR cíl - zlepšit zdravotní gramotnost v ČR jako jednu z podmínek udržitelného rozvoje a zvýšení konkurenceschopnosti, za využití konkrétních praktických příkladů pro implementaci Zdraví 2020 v podmínkách ČR.
Děkuji za pozornost!