SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI podklady. SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI narušení komunikační schopnosti provázející jiné, dominantní postižení, nemoc, poruchu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
ZNAK DO ŘEČI.
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Komunikace s dětským pacientem
NORMÁLNÍ ŽENSKÝ KARYOTYP
Brebtavost - Breptavost
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Komunikace sluchově postižených
Příčiny SPU.
Alternativní a augmentativní komunikace
Poruchy rezonance hlasu a řeči
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
Logopedická třída MOTÝLCI
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Specifické poruchy školních dovedností
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vliv poruch plynulosti řeči, zejména breptavosti, na fungování rodiny
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Alternativní a augmentativní komunikace
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Vývojová dysfázie.
centrální porucha zpracování řečového signálu
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Logopedie, logopedická prevence. Logopedie jako vědní obor původ z řeckého slova:  logos - slovo + paidea - výchova  Logopedie zkoumá narušenou komunikační.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
dysartrie neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost
ANTROPOMOTORIKA.
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie,
Sociální čtení.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Narušená komunikační schopnost
Alternativní augmentativní komunikace
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI podklady

SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI narušení komunikační schopnosti provázející jiné, dominantní postižení, nemoc, poruchu Povinná literatura: Lechta, V. Symptomatické poruchy řeči

1. MODEL primární příčinadominující postižení N.K.S. – symptomatická porucha řeči

2. MODEL primární příčina dominující postižení paralelní postižení N.K.S. symptomatická porucha řeči

3. MODEL primární příčina primární příčina dominující postižení paralelní postižení N.K.S symptomatická porucha řeči

SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI U OSOB S MOZKOVOU OBRNOU  souvislost mezi poruchami hybnosti  obtíže různé intenzity  Narušený vývoj řeči – různá úroveň obtíží  Specifika průběhu preverbálního období

ZNAKY ORÁLNÍHO VÝVOJE DĚTÍ S MO zaostávání orálních reflexů hypersenzibilita nebo hyposenzibilita v dutině ústní poruchy koordinace čelisti, rtů, jazyka při žvýkání a polykání hypersalivace neschopnost realizovat při pití rytmické, sací a polykací pohyby poruchy polykání při jídle, pití – potrava se dostává do hltanu bez „zásahu“ svalstva úst

SPECIFIKA PREVERBÁLNÍHO VÝVOJE Obtíže s dýcháním nápadné tvoření hlasu při křiku, pláči, smíchu broukání se objevuje jen zřídka chybí hra s končetinami chybí hra s mluvidly chybí pudové žvatlání (objevuje se až koncem prvního roku)

DŮSLEDKY DYSFUNKCE OROFACIÁLNÍ OBLASTI poškození primárních i sekundárních funkcí orofaciální dystonie zeslabený střed jazyka – nedostatečný podtlak vývojová dysartrie nedostatečné rozvinutí komunikačních schopností

VÝVOJ ŘEČI U DĚTÍ S MOZKOVOU OBRNOU ZÁLEŽÍ NA postižení motorických drah celkovém tělesném stavu úrovni IQ prostředí, ve kterém dítě vyrůstá přítomnosti či absenci dalších poruch

FONETICKO-FONOLOGICKÁ ROVINA u dětí s MO má nejtypičtější průběh výslovnost - motorický akt Vytváření asociace mezi zvukem a jeho zdrojem Narušení vývoje fonematické diferenciace

LEXIKÁLNĚ-SÉMANTICKÁ ROVINA omezení aktivního získávání poznatků o prostředí vzhledem k omezeným pohybovým možnostem kombinace s dalšími obtížemi

MORFOLOGICKO-SYNTAKTICKÁ ROVINA Narušený vývoj této roviny Struktura a délka větných celků Spojení s dalšími obtížemi – MP

PRAGMATICKÁ ROVINA u dětí s MO obvykle existuje výrazný komunikační záměr realizace je však velmi obtížná motorické obtíže

PORUCHY ŘEČI U DĚTÍ S MO – SHRNUTÍ poruchy dýchání poruchy tvorby hlasu - dysfonie poruchy modulačních faktorů – dysprozodie narušené koverbální chování poruchy vývoje řeči poruchy článkování řeči poruchy fluence řeči hypernazalita mutismus orgánové odchylky řečového efektoru poruchy polykání - dysfagie

SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI U DĚTÍ S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM závislost na typu a stupni MP narušený vývoj řeči úroveň vývoje roviny morfologicko-syntaktické a lexikálně-sémantické v počátcích vývoje i rovina foneticko-fonologická verbální x neverbální složka

VÝVOJ ŘEČI DĚTÍ S HLUBOKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM řeč jako taková se nevyvíjí limitované výrazové prostředky – verbální i neverbální neartikulované zvuky – modulace podle momentálního rozpoložení

VÝVOJ ŘEČI U DĚTÍ S TĚŽKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM Narušený vývoj řeči Vyjadřování na pudové úrovni Limity v užívání modulačních faktorů Echolálie

VÝVOJ ŘEČI U DĚTÍ SE STŘEDNĚ TĚŽKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM Začátky vývoje řeči velmi opožděné (někdy až kolem 6. roku života) Předpoklad relativně dobrého rozvoje Rozdíl mezi TMR a SMR – řečový výkon Řeč může dosáhnout úrovně první signální soustavy Opakování složitějších mluvních celků – paměť/porozumění

VÝVOJ ŘEČI U DĚTÍ SE STŘEDNĚ TĚŽKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM častá echolalie základy sebeobsluhy a jednoduché pracovní dovednosti základy trivia komunikace s okolím

VÝVOJ ŘEČI U DĚTÍ S LEHKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM začátky vývoje řeči opožděné o 1 – 2 roky mohou se dostat až na úroveň druhé signální soustavy – schopnosti zevšeobecňování a abstrahování verbální schopnosti v běžných komunikačních bez výraznějších nápadností Komunikační flexibilita Harmonizace vnitřní a vnější řeči

VLIV TYPU MENTÁLNÍ RETARDACE  eretický typ – neklid, obtížné soustředění  apatický typ – nezájem o komunikaci

VÝVOJ ŘEČI U DĚTÍ S DOWNOVÝM SYNDROMEM Užití jednoduchých slov mezi 2.–3. rokem života Užití jednoduchých vět okolo 5. roku charakteristické střídání mezi obdobími stagnace a zjevnými pokroky Činitelé ovlivňující vývoj řeči Role exogenních činitelů!

SPECIFIKA PŘEDPOKLADŮ PRO ROZVOJ ŘEČI Typická orofaciální patologie Nesprávná klidová poloha jazyka – hypotonie, posun směrem dopředu hypotonie rtů a ústního svalstva otevřený skus hypotonické a insuficientní velum drsné zabarvení hlasu a celkově zúžený hlasový rozsah rozvinutá napodobovací schopnost, hudební sluch

VÝVOJ ŘEČI U DĚTÍ S DOWNOVÝM SYNDROMEM ROVINA LEXIKÁLNĚ-SÉMANTICKÁ Vztah stupně snížení intelektu a míry rozvoje slovní zásoby malé procento přídavných jmen nepoměr mezi pasivní a aktivní slovní zásobou absence generalizace situační řeč

VÝVOJ ŘEČI U DĚTÍ S DOWNOVÝM SYNDROMEM MORFOLOGICKO – SYNTAKTICKÁ ROVINA úroveň gramatické stavby odráží úroveň intelektu jednoslovné věty někdy přetrvají až do 6 – 8 let věku vedlejší věty nejdříve po 5. roce časté užití substantiv, vzácnější používání sloves adjektiva, zájmena, adverbia: zřídka kladou na začátek věty to, co má pro ně subjektivně větší význam potíže s logikou, pravidly jazyka, s výjimkami

VÝVOJ ŘEČI U DĚTÍ S DOWNOVÝM SYNDROMEM FONETICKO – FONOLOGICKÁ ROVINA Narušení vývoje této roviny markantní je motorická neobratnost Sluchové postižení Oslabení sluchové percepce problémy i s tzv. lehčími hláskami

VÝVOJ ŘEČI U DĚTÍ S DOWNOVÝM SYNDROMEM PRAGMATICKÁ ROVINA problém s prezentací svého komunikačního záměru s pochopením své role komunikačního partnera s reagováním ve specifické komunikační situaci

NARUŠENÁ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOST U DĚTÍ S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM NKS vzniká na základě  snížené mentální úrovně  opoždění motorického vývoje  nedostatečné motorické koordinace  poruchy sluchu  nepodnětné, zanedbávající prostředí  nejrůznější anomálie mluvních orgánů – skus, stavba, deformace čelisti, rozštěpy

DYSLALIE Obtíže i s jednoduššími hláskami Deficity v oblasti motoriky Deficity v oblasti sluchové percepce Často nesprávná artikulace hlásky R potíže i s lehčími hláskami: F, V, P Mogilalie Paralalie

RINOLALIE Hypernazalita – narušení inervace Hyponazalita – častější výskyt

NARUŠENÍ PLYNULOSTI ŘEČI Breptavost příznačná pro eretický typ Koktavost 5krát častější u Downova syndromu než u jiných foremMP čím těžší je stupeň MP, tím méně se koktavost objevuje

DYSARTRIE Výskyt při závažných obtížích v oblasti motoriky Kombinace MP a MO

SPECIFIKA LOGOPEDICKÉ INTERVENCE  včasná diagnostika  včasné zahájení péče – do tří let  stimulace celkového vývoje  vzájemná výměna podnětů – matka – dítě  zásada imitace přirozeného vývoje řeči  směrodatný je věk mentální, nikoliv chronologický  nejprve rozvíjíme obsahovou stránku řeči  postupně přecházíme ve stránku formální

ZÁSADA VÝSTAVBY ŘEČI DĚTÍ S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM  od hlasu přes významové zvuky až k tvorbě pojmů  Zásada vývojovosti a názornosti  zásada rytmizace  pasivní a aktivní cvičení motoriky artikulačního aparátu  rozvoj motoriky, sluchové percepce, schopnost fonematické diferenciace

ZÁSADA VÝSTAVBY ŘEČI DĚTÍ S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM  hravá forma  správný řečový vzor  činnost přizpůsobena individuálním potřebám, zájmům..  podněcování ke komunikaci  využití systémů AAK

SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI U DĚTÍ SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM  zrakem přijímáme z okolí 70 – 80% podnětů  záleží na období, kdy došlo ke zrakovému postižení  zafixovaná, nezafixovaná správná výslovnost – větší potíže  vlastní začátky ontogeneze řeči se u dětí se ZP oproti normě opožďují

SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI U DĚTÍ SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM  u nevidomých dětí ve školním věku /asi 3.ročník ZŠ/ se časový posun zpravidla koriguje  osvojení si stereotypů v ovládání Braillova písma, které působí jako výrazný kompenzační činitel  rozvoj obsahové i formální stránky řeči

VERBALISMUS nápadný rozpor mezi existující slovní zásobou a konkrétními představami o předmětech, které označují především v oblasti předmětných pojmů X Široké spektrum pomůcek, programů a podpůrných materiálů

DYSLALIE špatná diferenciace hlásky M, N zřejmě kvůli chybění zrakového vzoru častá interdentální výslovnost různých hlásek T, D, N obouretné L Specifické pohyby rtů, jazyka tvoření hlásek artikulačními orgány, které se normálně na tvorbě neúčastní

NARUŠENÉ KOVERBÁLNÍ CHOVÁNÍ Absence mimicko-gestikulační komponent řeči - strnulý výraz Mimicko-gestikulační pohyby neodpovídají myšlení a citům Stereotypie Kývání Předklon

DALŠÍ FORMY NARUŠENÉ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTI koktavost breptavost huhňavost poruchy hlasu

SPECIFIKA LOGOPEDICKÉ PÉČE vše je založeno na sluchovém a hmatovém vnímání. využití speciálních pomůcek – reliéfy mluvních orgánů dechová a hlasová cvičení rozvíjení mimických pohybů odstraňování verbalismu

KONKRETIZOVACE SLOVNÍ ZÁSOBY  využívá se i metoda analogie, kdy objasňujeme neznámé předměty pomocí analogie se známými  vysvětlujeme smysl slov  využíváme hmatové poznávání konkrétních předmětů nebo jejich modelů