Komunikace 14. 10. 2013, Brno Připravil: Ing. Jiří Leitner Garant předmětu: Ing. Vlastimil Vala CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
pro společnost Chodura
Advertisements

neverbální komunikace
Technická univerzita v Liberci Fakulta textilní Personální management
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
1 Týmová práce TYMP1/ C4 Verbální a neverbální komunikace - 1 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Komunikace Společenská kultura
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
Neverbální komunikace
Komunikace.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Souhrn mimoslovních sdělení, která jsou vědomě nebo nevědomě předávána člověkem k jiné osobě nebo lidem.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Komunikace – neverbální komunikace
Cíle pozorování, kategorie a jednotky pozorovaného chování
Přednáška č.1: Komunikace
Komunikace Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
KOMUNIKACE MEZI LIDMI Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
KOMUNIKACE V..
NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Komunikace I. Petr Machala. KOMUNIKACE (z lat. učinit společným) přenos informací slovně – mimoslovně – činy (chováním a jednáním) Vážně jsi tam byla?
KOMUNIKACE V RÁMCI SOCIALNÍCH INTERAKCÍ Božena Genrtová.
Neverbální komunikace
Zásady efektivní komunikace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Pedagogická komunikace
KOMUNIKACE.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Dekódování, zpětná vazba Sdělení dekódujeme smyslovým vnímáním. Nejen systémem znaků, ale snažíme se porozumět sdělení jako celku. Proces dekódování.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Informace a společnost – neverbální (nonverbální) komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014.
Téma: Komunikace  Proces, při němž jsou sdělovány informace  Komunikace prostřednictvím symbolů: mluvené slovo, písmo, obrázek, gesto, akce, činnost.
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_8_10_ Test,komunikace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Neverbální komunikace Mimika, proxemika, gestika
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Komunikace , Brno Připravil: Ing. Jiří Leitner Garant předmětu: Ing. Vlastimil Vala CSc.

Co se dnes dozvíte Jaké jsou druhy komunikace Praktické ukázky Přehled komunikačních zón, bariér i omylů Aktivní naslouchání Jak dávat zpětnou vazbu Praktické cvičení na závěr strana 2

Základní rozdělení komunikace Komunikace – verbální –Prostředím jazyka a řeči Komunikace – neverbální –Prostřednictvím mimiky a gest strana 3

Komunikace proces při němž jsou sdělovány informace Komunikujeme prostřednictvím symbolů: mluvené slovo, písmo, obrázek, gesto, akce, činnost Předávání informací, myšlenek, emocí, postojů, názorů strana 4

Komunikace Schopnost komunikovat a kooperovat jsou dvě z nejčastěji požadovaných klíčových kompetencí na trhu práce. Jsou jmenovitě vyžadovány v cca 40 % všech nabídek pracovních míst. Komunikativnost znamená připravenost a schopnost jedince vědomě a harmonicky komunikovat, tzn. vypovídat o sobě ostatním co nejjasněji a nejsrozumitelněji, vědomě ostatním naslouchat, umět rozlišit podstatné od nepodstatného, být vstřícný k potřebám jiných a úzkostlivě dbát neverbálních signálů strana 5

Komunikace Nejprve se pokus chápat ostatní a pak teprve chtěj být pochopen.“ (Stephen Covey) Komunikace je proces při kterém chápeme ostatní a naopak se pokoušíme o to, abychom byli ostatními pochopeni. strana 6

Schopnost komunikovat strana 7

Verbální komunikace – mluvená řeč strana 8 Paralingvistické znaky Hlasitost Zřetelnost Rychlost Kadence a melodie Rytmus Pauzy

Jak získáváme informace Slova – 7% Tón hlasu – 38% Řeč těla – 55% strana 9

Komunikace – zásady  Autenticita (upřímnost, sám za sebe)  Schopnost ovládat emoce  Chápat jednotlivce  Dodržovat závazky  Ujasnit požadavky, očekávání  Konzistence (stálost) – profesionální, osobní  Omluvit se upřímně, pokud uděláme chybu strana 10

Komunikační šumy vstupují do procesu sdělování. nežádoucí vlivy zasahující do rozhovoru např. oscilace pozornosti, hluk, zdravotní stav. Pro pochopení komunikační zprávy je nutné: - propojení kontextů - vědět s kým komunikuji a komunikaci tomu přizpůsobit strana 11

Neverbální komunikace strana 12

Neverbální komunikace strana 13

Neverbální komunikace Tělo nelže! –Odhaluje naše pravé záměry –Vyjadřuje svět citů a nálad –Je to řeč naších pocitů –Živá řeč předpokládá i živý obličej! strana 14

Neverbální komunikace Používá prostředků, které nejsou verbální povahy Může verbální komunikaci:  nahradit  zvýraznit  odporovat jí  měnit její význam strana 15

Neverbální komunikace – mimika a gesta Vnímána pod prahem vědomí Neverbální komunikace má 5 x silnější význam na naše vnímaní řečníka než samotná mluvená řeč. (ignorace) Všechna vnitřní hnutí, pocity, emoce, přání, se projevují prostřednictvím našeho těla. strana 16

Základní druhy neverbální komunikace GESTIKA: –výrazné pohyby některých částí těla, nejčastěji rukou, držení hlavy, nohou, které mohou dokreslit verbální sdělení strana 17

Základní druhy neverbální komunikace POSTURIKA držení těla, napětí nebo uvolnění, poloha rukou, nohou, hlavy, směr natočení těla. Signalizuje emoční stav, zaujetí, postoj k partnerovi a ke sdělení strana 18

Základní druhy neverbální komunikace POHLEDY OČÍ - napomáhá k rychlejšímu dekódování sdělení Může mít různý význam, ovlivněno kulturou Nejpohotovější forma neverbální komunikace 80% informací jsou příjmány zrakem strana 19

Základní druhy neverbální komunikace MIMIKA - pohyby svalů v obličeji Sděluje nejintenzivněji emoce, od afektů po nálady Pocity štěstí, neštěstí, překvapení, strachu, radosti, smutku, klidu, rozčilení, zájmu, spokojenosti Horní polovina obličeje - negativní emoce dolní polovina - pozitivní emoce strana 20

Základní druhy neverbální komunikace HAPTIKA- doteky  Hmatový kontakt  mohou mít různý význam: formální, neformální, přátelský, intimní  Důležitý prostředek sdělení blízkosti, vřelosti strana 21

Ruce Ruce řeknou víc než celá kniha Způsoby podání rukou: strana 22

Umíte číst ve tvářích / postojích ? strana 23 Napětí

Umíte číst ve tvářích / postojích ? strana 24 Bariéra

Umíte číst ve tvářích / postojích ? strana 25 Nízké sebevědomí

Umíte číst ve tvářích / postojích ? strana 26 Stříška z prstů

Umíte číst ve tvářích / postojích ? strana 27 Obava z usvědčení

Umíte číst ve tvářích / postojích ? strana 28 Ztráta zájmu

Neverbální komunikace strana 29 Předstírání zájmu

Umíte číst ve tvářích / postojích ? strana 30 Nesouhlas

Umíte číst ve tvářích / postojích ? strana 31 Přemýšlení, rozhodování

Umíte číst ve tvářích / postojích ? strana 32 Standardní držení rukou

Umíte číst ve tvářích / postojích ? strana 33 Výraz zloby

Umíte číst ve tvářích / postojích ? strana 34 Postoj před skupinou neznámých lidí

strana 35

Neverbální komunikace – Řeč objektů Objekty vzdálené od těla –zařízení bytu –automobil Objekty blízké tělu –vlasy –oblečení –šperky strana 36

Neverbální komunikace – Řeč prostoru strana 37

strana 38

Komunikační omyly  Dorozumíváme se pouze slovy  Slova a věty přesně vyjadřují myšlenky  Nejdůležitější je to CO říkáme (X JAK to říkáme)  Používáme-li stejný jazyk, musíme si porozumět  Slyšet strana 39

Komunikační bariéry Dle společenských vrstev –Úředník vs. dělník Překonání Bariér –Společné jednání místo mluvení –Vypracování konkrétních kroků řešení problému –Omezit užívání cizích slov a zkratek –Zaměřit se na neverbální formy komunikace strana 40

Konverzační pravidla MAXIMUM KVANTITY –buď tak informativní, jak je v dané fázi komunikace potřeba, ale ne více MAXIMUM KVALITY –říkej jen to, o čem jsi přesvědčen, že je to pravda – tj. vyhni se předstírání, buď věrohodný, neuváděj vědomě nepravdivé či zkreslené informace. strana 41

Konverzační pravidla MAXIMUM RELEVANCE –formuluj svou repliku vždy tak, aby byla k dané fázi dialogu relevantní (vhodná), mluv k věci. Nesbíháme od tématu, nevracíme se k již řečenému, neděláme narážky na věci, které nesouvisejí s tématem, tím bychom komunikaci zkreslovali a zamlžovali strana 42

Konverzační pravidla MAXIMUM ZPŮSOBU –vyjadřuj se jasně a jednoznačně, vyhýbej se dvojznačnostem, nepřehlednostem, neupadej do rozvláčnosti a mnohomluvnosti strana 43

Aktivní naslouchání Komunikace může být úspěšná pouze tehdy, když přijímající dokáže vysílajícímu, že jej akceptuje (pokud ne – strach, nevolnost, pozice „ v zákopu“, pocity viny, pocit ohrožení, pocit nepohody) strana 44

Aktivní naslouchání Verze aktivního naslouchání – VRÁTNÝ  Aha, hm, ano, zajímavé, neříkej, opravdu.  Vyprávěj mi o tom, chtěl bych o tom něco slyšet, zajímal by mě tvůj názor, chceš o tom mluvit? Vyprávěj mi celý ten příběh. Vypadá to, že je to pro tebe velmi důležité. strana 45

Aktivní naslouchání Verze aktivního naslouchání – PARAFRÁZOVÁNÍ  Místo zhodnocení zprávy ještě jednou vlastními slovy formulujeme otázku nebo myšlenku druhého strana 46

Zpětná vazba – feed back Nastroj pro: –zdokonalení řečníka –odstranění nedostatků Princip objektivní zpětné vazby strana 47

Praktické cvičení – hádání povolání Úkolem účastníka je vyjádřit určené povolání jen neverbálně, tedy pomocí mimiky a gest Úkolem ostatních je uhádnou povolání strana 48

Závěrem Nauč se z teorie všechno, co můžeš ale tváří v tvář druhému člověku na učebnici zapomeň. (C. G. Jung) strana 49

Děkuji za pozornost strana 50