Kondiční příprava ve sportovním tréninku dětí a mláděže Sportovní trénink (struktura výkonu, složky sportovního tréninku, RTC a jeho specifika u mládeže)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Teorie sportovní přípravy Školení trenérů baseballu II.tř. Nymburk 2010.
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Instruktor lyžování © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 Rozvoj vytrvalostních.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Filip Luňák Zš a Mš Stonava 9tř.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Testy vytrvalostních schopností
Plánování ve školní tělesné výchově
Regenerační přípravky I.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Výrobní faktory v organizaci
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Rozhodování 1.
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Dobrý den Horská klinika 2011.
Techniky práce s mentálně postiženými
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
UČENÍ.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Význam utkání v sportovních hrách
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
OBSAH prezentace: Zásady bezpečnosti v pohybových volnočasových aktivitách Didaktické metody Hlavní didaktické zásady výchovy ve volnočasových aktivitách.
PRÁCE Z TERÉNU – sportovní gymnastika Veronika Krupková
9. Heterogenní a homogenní skupiny
ATLETIKA přednáška.
Regenerace ve sportu Judo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Tělesná výchova na ZŠ praktické
Pedagogika školního sportu
TRÉNINK MLÁDEŽE PLAVÁNÍ Mgr. Ivana Felgrová (UK FTVS)
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
OSOBNOST.
PERIODIZACE Michal Lehnert.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Organizace práce na prodejně
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Diferencované stravování
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Kondiční příprava ve sportovním tréninku dětí a mláděže Sportovní trénink (struktura výkonu, složky sportovního tréninku, RTC a jeho specifika u mládeže)

Sportovní trénink Co si vlastně pod pojmem trénink máme představit? Trénink = proces směřující k naplnění vytčeného cíle sportovní výkon příprava na soutěž zdravotní význam vliv na utváření osobnosti

Etapy sportovního tréninku Určité časové období charakteristické cíli, metodami a obsahem sportovního tréninku etapa předsportovní přípravy (6 – 10 let) etapa základního tréninku (10 – 15 let) etapa specializovaného tréninku (15 – 19 let) etapa vrcholového tréninku (cca od 20 let)

Etapa předsportovní přípravy cca do 10 let věku – spíše než o trénink se jedná o usměrnění spontální pohybové aktivity dětí rozvoj PS a základních PD utváření vztahu k pravidelné pohybové aktivitě zábavné činnosti všeobecného charakteru nezdůrazňujeme samotný sportovní výkon

Etapa základního tréninku cca od 10 do 15 let - velmi důležitá fáze všestrannost, získání širokého záběru pohybových dovedností x předčasná specializace vysoký poměr obecných cvičení, speciální tréninkové prostředky tvoří do 20% objemu tréninkového zatížení utváření základních tréninkových návyků – pravidelnost, cílevědomost, zodpovědnost, … pochopení základních tréninkových principů a vlivu tréninku na výkon stále ještě nezdůrazňujeme samotný sportovní výkon, hlavním cílem je všestranný pohybový základ zaručující perspektivu dalšího růstu obsah podobný ve všech sportech – možnost změny sportu dle zájmu (ještě nevyhraněný)

Etapa specializovaného tréninku cca od 16 do let podle jednotlivých sportů (většinou do kategorií mládeže – junioři,…) dochází k vyhranění zájmu a výběru sportu zvyšuje se objem i intenzita tréninkového zatížení podíl speciálních cvičení dle fáze RTC až 70% upevňování a pochopení tréninkových principů větší provázanost mezi tréninkovým úsilím a výkonem v soutěži soutěže a výkon se již stávají významným motivem pro trénink, větší pozornost se věnuje i chování při soutěžích (taktika, rozcvičení,…)

Etapa vrcholového tréninku ve většině sportů od kategorií dospělých (cca od 20 let) vysoký podíl speciálních cvičení individuálně maximální objem i intenzita tréninkového zatížení rozvoj všech složek sportovního tréninku (PS, PD, technika, taktika, psychická odolnost,…) všeobecná cvičení mají většinou preventivní význam (svalové dysbalance, poškození z jednostranného zatížení, zranění,…) výkon v soutěži nejdůležitějším faktorem správnosti tréninku

Složky sportovního tréninku Vycházejí ze struktury sportovního výkonu – složkami rozumíme faktory ovlivňující sportovní výkon. Působí vždy v součinnosti a vzájemně se ovlivňují. kondiční faktory faktory somatické faktory osobnostní a psychické faktory technické faktory taktické

Složky sportovního tréninku kondiční faktory představují stupeň rozvoje pohybových schopností. důležitost (podíl na výkonu) kondičních schopností výrazně závisí na struktuře sportovního výkonu (často nutná kombinace vysoké úrovně více PS)  vysoká podmíněnost – např. vytrvalostní sporty (běžecké lyžování, cyklistika, dlouhé běhy, …), rychlostně-silové sporty (sprinty, skoky, alpské lyžování, …), koordinační sporty (lukostřelba, gymnastika, …).

Složky sportovního tréninku somatické faktory základní faktory – výška, hmotnost, složení těla somatotyp - 3 složky :  ektomorfie - vyjadřuje podélné rozložení tělesné hmoty, tedy křehkost, vytáhlost, útlost  endomorfie - vyjadřuje tloušťku nebo množství podkožního tuku  mezomorfie - vyjadřující rozvoj svalstva a kostry pro řadu sportů je určitý somatotyp charakteristický, v řadě sportů je i limitním faktorem dosahování vrcholných výkonů, Nelze ho však přeceňovat a v řadě sportů se prosazují různé somatotypy

Složky sportovního tréninku faktory osobnostní a psychické Zahrnují poznávací, rozhodovací, emoční a motivační procesy podílející se na sportovním výkonu a vycházející z osobnosti sportovce. Mají zásadní význam u všech typů výkonů - ovlivňují především schopnosti a motivaci. Schopnosti :  pohybové - viz. PS  senzorické – úloha smyslů (poskytují informace)  intelektuální – „pohybová inteligence“ – vnímání, rychlost učení, … Motivace :  optimální míra - různá dle charakteru výkonu (např. biatlon = běh + střelba)  nízká – nevyužití úrovně PS a PD  vysoká = přemotivovanost – nervozita, chyby v osvojených dovednostech, špatné rozvržení sil „přepálení závodu“, … Osobnostní vlastnosti :  volní vlastnosti  úroveň aspirace  píle, houževnatost, odolnost, sebedůvěra  temperamentové vlastnosti – žádoucí emoční stabilita

Složky sportovního tréninku faktory technické Technikou rozumíme účelný způsob řešení pohybového úkolu. Technika je především věc koordinace a řízení motoriky. Cílem je takové uspořádání pohybů, které vede nejlépe k splnění vytčeného úkolu. Stabilita a proměnlivost techniky dovoluje přizpůsobovat se měnícím se vnějším podmínkám v průběhu sportovního výkonu. Technika je součástí tréninku ve všech jeho etapách. Pojetí je však rozdílné a techniku vždy musíme přizpůsobit především úrovni rozvoje kondičních faktorů, které ji do značné míry limitují.

Složky sportovního tréninku faktory taktické Taktické chování spočívá ve výběru optimálního řešení daného úkolu v souvislosti s měnícími se podmínkami v průběhu soutěže. oblast taktických faktorů je poměrně složitá a v různých disciplinách a sportech se podílí na sportovním výkonu různou měrou. výrazným způsobem ovlivňují taktiku úroveň myšlení a zkušenosti

Plánování tréninku Trénink je dlouhodobý proces, plánování je cyklické (tj. po určitých obdobích) OC, RTC - časově nejdelší úseky (Olympijský cyklus, roční tréninkový cyklus = RTC). Stanoveny hlavní úkoly v oblasti soutěžní i rozvoje složek sportovního tréninku Makrocykly - časově střednědobé úseky (obvykle 4 – 6 týdnů). Zaměřeny většinou na 1-2 složky tréninku (např. zvýšení kondice, technická příprava, …) Mikrocykly - časově nejkratší úseky (obvykle týden). Podrobný tréninkový plán vycházející z cílů tr. cyklů

Roční tréninkový cyklus (RTC) Je členěn do několika období, která mohou zahrnovat jeden nebo více cyklů : přípravné období : obecné a speciální rozvoj kondice, utváření a zdokonalování specifických sportovních dovedností závodní období výběr a uspořádání závodu, vyladění na nejdůležitější soutěž přechodné období odpočinek – změna způsobu zatížení, příp. rekondiční nebo rehabilitační lázeňské pobyty apod.

Roční tréninkový cyklus (RTC) RTC je obvykle uspořádán do 13 čtyřtýdenních cyklů dle struktury soutěží daného sportu v průběhu jednotlivých cyklů je nutné dodržovat princip vlnovitosti zatěžování v makrocyklech i mikrocyklech obsah tréninků je nutno přizpůsobovat specifickým úkolům v jednotlivých obdobích a cyklech

Regenerace v průběhu RTC Úkolem regenerace je obnovovat síly sportovce a eliminovat únavu. Regenerace je nezbytnou součástí tréninkového procesu a je důležitou prevencí různých možných poškození organismu sportovce. Regeneraci by mělo být věnováno cca 50% času stráveného tréninkem, samozřejmě také v závislosti od objemu a intenzity zatížení. základní regenerační metody = hygienické návyky (osprchování, stravování, pitný režim, spánek) jednoduché regenerační procedury – vodní procedury (studená x teplá, perlička, vířivka, podvodní masáž, sauna, pára, priezsnitsův zábal) fyzioterapie a lékařské procedury (mobilizace, magnet, elektroléčba, laser, kryokomora,…)

Specifika RTC mládeže Obsah, metody, četnost a intenzitu zatížení je vždy třeba přizpůsobovat věku dětí !!! u nejmladších kategorií je schema RTC závislé především na podmínkách (tělocvična, stadion, počasí,..), není třeba dodržovat klasické členění do cyklů – jedná se spíše o kroužky. Respektujeme členění školního roku (prázdniny), soutěžím nepřikládáme význam z hlediska výkonu a důležitosti, ale trváme na pravidelné účasti na trénincích i závodech. u starších kategorií postupně uplatňujeme principy členění RTC, ale stále respektujeme prázdniny a soutěže nerozlišujeme podle důležitosti. veškeré principy členění RTC uplatňujeme až od etapy specializovaného tréninku