Nájemní bydlení Ekonomika bydlení 8. přednáška 10. dubna 2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Advertisements

Nástroje na podporu bydlení v ČR Ekonomika bydlení a technické infrastruktury.
Deregulace nájemného Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Tisková konference
PROVOZ DOMÁCNOSTI Janderková Pavla
Jan Brychta Michaela Šťastná.  Cena  R egulace  Orgány  Zákon.
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
Hospodářská politika státu
PRÁVNÍ ASPEKTY NÁJMU BYTů
Ekonomická gramotnost
TÉMA: Daň z nemovitostí
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
Občané za spokojené bydlení Srovnání privatizace v Praze Pracovní zasedání ZMČ
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
EKONOMICKÁ PODSTATA BYDLENÍ Ing. David Slavata, Ph.D. Ekonomika bydlení.
 banka byla založena v lednu roku 1990  tehdy se jednalo o státní peněžní ústav, který byl 5. března 1992 transformován na akciovou společnost  v červenci.
Hypoteční úvěr Stavební spoření
Sociální bydlení v kontextu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období “ 09/2012 Jan Snopek, analytik pro.
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 11 Daň z nemovitostí.
Úspory energie a regenerace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Systém kontrolní činnosti SEI
9. prosince 2004 Regulace cen tepelné energie od Energetický regulační úřad Stanislav Večeřa.
MARKETINGOVÝ MIX.
BYDLENÍ Všechno má svého majitele FINANČNÍ GRAMOTNOST.
IPRM Náchoda – problémová zóna u nemocnice Seminář k 1. výzvě Města Náchoda pro podporovanou aktivitu 5.2b Regenerace bytových domů
Formování státní politiky bydlení EKBY- 6. přednáška 5. dubna 2005.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Podpora výstavby nájemních bytů formou přímého úvěru z prostředků SFRB JUDr. Jan Wagner Státní fond rozvoje bydlení pro seminář při ForArchu
Přednáška č. 9 Bytová politika.
Tisková konference Praha, Témata 1. Boj s hospodářskou krizí: Návrh OSMD 2. Rozsudek Nejvyššího soudu zakládající kriminalizaci majitelů.
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Nájemní bydlení EKBY- 9. přednáška 26. dubna 2005.
Samostatné bydlení Co vše by měla obsahovat nájemní smlouva bytu Anna Křivánková.
Bydlení českých seniorů a nedořešené problémy Ing. Milan T a r a b a předseda Sdružení nájemníků ČR.
Deregulace nájemného v bytech RPG Deregulace nájemného v bytech RPG.
Z Á K O N, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů nebytových prostor v domě s byty, (sněmovní tisk.
PRÁVA A POVINNOSTI VLASTNÍKA MÍSTNÍCH KOMUNIKACÍ (dle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění)
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
Ministerstvo pro místní rozvoj Odbor politiky bydlení.
Vývoj bytové politiky ve vybraných zemích SVE Ekonomika bydlení Přednáška č března 2007.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Prodej bytů v MČ Brno-Kohoutovice Axmanova Chopinova 5 Jírovcova 8 – Pavlovská 7 – Pavlovská 13 – Voříškova
Bytové družstvo Seminář „Zákon o obchodních korporacích“
Nájemní bydlení EKBY- 9. přednáška 9. duben 2006.
Úvod do bydlení Ekonomika bydlení Přednáška č února 2007.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_16.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Petr Smrček – náměstek ministryně Změny v oblasti bydlení po přijetí nové civilní úpravy.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
ZÁKON O OCHRANĚ OVZDUŠÍ A LOKÁLNÍ TOPENIŠTĚ Kurt Dědič – odbor ochrany ovzduší MŽP Enviro Ostrravice,
1 Konzultace pro starosty a místostarosty Legislativa v bytové oblasti.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Bydlení pro seniory v Praze
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
MEZINÁRODNÍ KONFERENCE O BYDLENÍ ČESKÝCH SENIORŮ 1
Daň z nemovitých věcí 23. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Strategie regionu, obce
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Umisťování staveb.
odbor politiky bydlení
Podpora trhu s nemovitostmi. Česká společnost certifikovaných odhadců majetku 25.listopad 2004 Zbyněk Smejkal.
Úvod, základní principy a cíle
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
2. Nemovitosti (stavby, byty, nebytové prostory, pozemky a trvalé porosty), jejichž cena je plně nebo částečně hrazena ze státního rozpočtu, státního fondu.
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
4. Nemovitosti (stavby, byty, nebytové prostory, pozemky a trvalé porosty), jejichž cena je plně nebo částečně hrazena ze státního rozpočtu, státního fondu.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
BYDLENÍ PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PRIORITY ČSSD
Transkript prezentace:

Nájemní bydlení Ekonomika bydlení 8. přednáška 10. dubna 2007

Základní sektory bydlení družstevní sektor (19 %) nájemní sektor: (29 %) soukromý nájemný sektor- 12 % sektor obecních bytů - 17 % vlastnický sektor (51%)

Charakteristika nájemního bydlení JAK SE LIŠÍ OD VLASTNICKÉHO BYDLENÍ? nevyžaduje vysokou vstupní investici umožňuje vyšší mobilitu obyvatelstva výhodné pro lidí, kteří nemají zájem o vlastnictví bytu a plnění povinnosti vlastníka pro pronajimatele jde v případě investice do nájemního bydlení o zvláštní druh podnikání, o investici s dlouhou dobou návratnosti

Úplná regulace

Dopady regulace zvýšení ceny na neregulované časti trhu nad rovnovážnou úroveň - nadhodnocení současného tržního nájemného černý trh s byty odkládaní modernizace bytového fondu vytváření umělého nedostatku bytů nadspotřeba bydlení korupce, daňové úniky

Nájemní politika = nástroj k prosazení určitých záměrů v nájemním sektoru, reagující na aktuální potřeby a problémy v této oblasti důležitá otázka nájemného proto, že: spojení se ziskem - investoři finanční dostupnost bydlení pro domácnosti - ochrana nájemníků = prostředek, jímž stát usiluje o dosažení optimální rovnováhy mezi dostupností kvalitního nájemního bydlení pro domácnosti a ekonomickou efektivností a atraktivností výstavby a provozu tohoto typu bydlení pro investory

Nájemné vs. služby spojené s bydlením čisté vs. hrubé nájemné čisté nájemné- odpovídá zhruba reprodukčním nákladům, součástí tržního nájemného je zisk. Připočítává se i nájemné za vybavení bytu. ceny služeb - úhrady za poskytnuté služby

Regulace cen (dle z. č. 526/1990 Sb. o cenách) regulace cen - stanovení nebo přímé usměrňování výše cen cenovými orgány a místními orgány Způsoby regulace stanovení cen ("úředně stanovené ceny“) - jako maximální, pevné nebo minimální usměrňování vývoje cen v návaznosti na věcné podmínky ("věcné usměrňování cen"), spočívá ve stanovení podmínek: maximální rozsah možného zvýšení ceny zboží ve vymezeném období maximální podíl, v němž je možné promítnout do ceny zvýšení cen určených vstupů ve vymezeném období, nebo závazný postup při tvorbě ceny nebo při její kalkulaci. usměrňování cenových pohybů v čase (dále jen "časově usměrňované ceny"), cenové moratorium

Typy nájemného v ČR 1. Smluvní nájemné - nájemné vzniká na základě dohody mezi pronajímatelem a zájemcem o ceně tržní specifické 2. Regulované nájemné - takové, jehož výše je omezena jedním ze způsobů, které uvádí zákon č. 526/1990 Sb. o cenách v platném znění. ČR u nájemného se využívá: maximální základní nájemné věcně usměrňované nájemné

Nájemné - historie vyhláška č. 60/1964 Sb. o úhradě za užívání bytu a služby spojené s užíváním bytu- založila regulaci nájemného, která platila až do první, razantní zvýšení nákladů na bydlení v roce 1992 zásadní změna - vyhláška č. 176/1993 Sb. o nájemném z bytu a úhradě za plnění poskytovaná s užíváním bytu v 1994 byla vládou schválená koncepce přibližování nájemného k tržní úrovni diferencované v závislosti na místních podmínkách vyhláškou č. 30/1995 Sb. stanoveno, že každoročně se bude k 1.7. zvyšovat maximální nájemné za m 2 plochy vyhláška č. 274/1995 Sb. vyhláška č. 86/1997 Sb. zvýšila koeficient růstu nájemného v Praze a jiných obcích vyhláška č. 41/1999 Sb.- došlo ke zpomalení tempa deregulace nájemného (změna výpočtu)

Vyhláška MF č. 30/1995 založila dlouhodobé pravidlo pro postupné zvyšování nájemného z bytů k 1.7. podle následujícího vzorce: N t+1 = N t * K i * K v * K r kde N t+1 = nová maximální cena základního měsíčního nájemného za 1 m 2 podlahové plochy bytu platná od běžného roku, N t = maximální cena základního měsíčního nájemného za 1 m 2 podlahové plochy bytu platná do běžného roku, K i = koeficient růstu nájemného vyjadřující míru inflace za celý předcházející kalendářní rok, K v = koeficient růstu nájemného v závislosti na velikosti obce, K r = rozhodovací koeficient vlády.

Vyhláška č. 41/1999 zjednodušila výše uvedený vzorec výpočtu nájemného do následující podoby: N t+1 = N t * K i kde N t+1 = nová maximální cena základního měsíčního nájemného za 1 m 2 podlahové plochy bytu platná od běžného roku, N t = maximální cena základního měsíčního nájemného za 1 m 2 podlahové plochy bytu platná do běžného roku, K i = koeficient růstu nájemného, který vyjadřuje průměrné měsíční tempo růstu úhrnného indexu cen stavebních prací v předchozím roce

Nájemné – historie II. k zrušil Ústavní soud vyhlášku č. 176/1993 Sb – PS zamítla návrh zákona o nájemném (MF vs. MMR) Cenový výměr MF č. 01/2002, zrušen Ústavním soudem Cenový výměr MF č. 06/2002, zrušen Ústavním soudem NV č. 567/2002 Sb., kterým bylo stanovené cenové moratorium nájemného, zrušeno Ústavním soudem 2004 – PS zamítla návrh zákona o nájemném (s novelou Obč. zákoníku) 2005 – zpracovalo MMR další návrh zákona o nájemném – ten byl nakonec ( konečně) přijat PS i Senátem  zákon č. 107/2006 Sb., o jednostranném zvyšování nájemného z bytu (s novelou Obč.zákoníku).

Vývoj čistého průměrného nájemného

Ceny nájemného v roce 2004

Deregulace nájemného současné regulované nájemné- nedostatečné základní předpoklad pro fungující trh s byty příčina chátrání budov s nájemními byty k uvolnění nájemného dochází od roku 1993 k úplné deregulaci nájemného mělo dojít od roku dle Koncepce bydlení

Zákon č. 107/2006 Sb. o jednostranném zvyšování nájemného z bytu a o změně z. č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve zpp. nájemné se bude zvyšovat po dobu 4 let počínaje lednem 2007 podle tabulkového systému, který vychází ze zprůměrovaných cen nemovitostí v daných lokalitách podle lokality se nájemné bude zvyšovat v rozpětí od 0% do 25%, v průměru o 14% cílová cena dosažena v lednu 2010 bude v rozmezí 15,23 až 89,66 Kč za m 2 měsíčně roční výše nájemného by do roku 2010 měla dosáhnout 5% z tržní hodnoty konkrétního bytu od roku 2011 se regulace bude řídit pouze ustanoveními novelizovaného občanského zákoníku

Cílová hodnota měsíčního nájemného za 1 m 2 se vypočítá podle vzorce CN = 1/12 * p * ZC, kde: CN- cílová hodnota měsíčního nájemného za 1 m 2 podlahové plochy bytu ZC- je základní cena za 1 m 2 podlahové plochy bytu, p- je koeficient vyjadřující podíl ročního nájemného na základní ceně bytu;

p má hodnotu: p = 0,026 u bytů se sníženou kvalitou, které jsou umístěny na území Prahy 1 vymezené sdělením p = 0,0325 u bytů se sníženou kvalitou, které jsou umístěny na území Prahy 2 vymezené sdělením, p = 0,041 u bytů se sníženou kvalitou, které jsou umístěny na území Prahy 6 vymezené sdělením, p = 0,045 u všech ostatních bytů se sníženou kvalitou, p = 0,029 u ostatních bytů, které jsou umístěny na území Prahy 1 vymezené sdělením, p = 0,0365 u ostatních bytů, které jsou umístěny na území Prahy 2 p = 0,046 u ostatních bytů, které jsou umístěny na území Prahy 6 p = 0,05 u všech ostatních bytů.

Maximální přírůstek měsíčního nájemného vyjádřený v % se vypočítává podle vzorce  MP = ( 4-k+1 √CN/AN - 1) * 100 kde MP je maximální přírůstek měsíčního nájemného vyjádřený v %, CN je cílová hodnota měsíčního nájemného za 1 m 2 podlahové plochy bytu vyjádřená v Kč/m 2, AN je aktuální hodnota měsíčního nájemného za 1 m 2 podlahové plochy bytu vyjádřená v Kč/m 2, k je pořadový rok v rámci platnosti části prvního zákona,

Nájemní smlouva - Občanský zákoník, hlava 7 nájem vzniká uzavřením písemné nájemní smlouvy náležitosti nájemní smlouvy 1.označení bytu a jeho příslušenství a rozsah jeho využívání 2.způsob výpočtu nájemného a úhrad za služby 3.způsob placení nájemného a úhrad za služby 4.dobu, na kterou se smlouva uzavírá 5.jakákoliv zvláštní ujednání, na nichž se pronajímatel s nájemcem dohodne Přílohy - evidenční list, protokol o předání bytu

Práva a povinnosti nájemce bytu právo bydlet v bytě a používat společné prostory domu (sklep, půda, chodby aj.) podle pravidel stanovených v nájemní smlouvě právo využívat služby spojené s užíváním bytu (např. výtah, dodávka vody, tepla, elektřiny) povinnost platit v dohodnuté výši a dohodnutém termínu nájemné povinnost užívat byt a společné prostory domu řádně a s respektem k právům ostatních nájemců a pronajímatele povinnost bez odkladu oznámit pronajímateli závady v bytě a potřebné opravy a snášet omezení v užívání bytu při provádění oprav

Práva a povinnosti pronajímatele povinnost předat nájemci byt ve stavu způsobilém k řádnému užívání povinnost zajistit nájemci plný a nerušený výkon práv spojených s užíváním bytu právo provádět stavební úpravy v bytě, a to se souhlasem nájemce právo vstoupit do bytu za účelem kontroly, v jakém stavu se byt nachází. Nájemce nemá povinnost ho do bytu vpustit, pronajímatel však může požádat soud, aby rozhodl, že ho do bytu vpustit musí.

Organizace v oblasti nájemního bydlení Sdružení nájemníků České republiky- SON Občanské sdružení majitelů domů v ČR Mezinárodní unie nájemníků- IUT International Union of Tenants ( v Stockholmu, má v Evropě 30 členů základním úkolem je ochrana nájemníků a jejich práv

Frank, R. H.: Mikroekonomie a chování, 1995: „Říká se, že zákon o regulaci nájemného je hned po shození atomové bomby druhým nejjistějším způsobem, jak zničit město. Takové zákony (a mnoho dalších jim podobných), jsou motivované ušlechtilou starostí o občany s nízkými příjmy. To, že se o jejich důsledcích často nehovoří, neznamená, že jsou její dopady méně pustošivé.“