VODA ČISTÁ – VODA MÁ VŠE – VŠECHNY PROCESY, POCHODY I ČINY 71% povrchu Země 97,6% mořská 2,4% sladká spolu souvisí, vše se vzájemně ovliňuje co udělám.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČISTÍRNY ODPADNÍCH VOD
Advertisements

Půdy:.
Chemické zatížení krajiny
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
VY_32_INOVACE_ 04 - Znečišťování vod
VY_32_INOVACE_G Voda Opakovací otázky
Čistička odpadních vod
Čistička odpadních vod
Hydrosféra.
Jan Urbánek Septima A EUTROFIZACE VOD
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Základní vzdělání - 2. stupeň
Biomonitoring volných vod Schrems Kvalita vody – mikrobiologická fyzikální chemická biologická nezávadnost barva chuť zápach.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Voda a vzduch = základ života
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Voda Co o ní víme?.
Voda.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
VODA Lukáš Mráček, 2.L VOS a SPŠE Božetěchova 3, Olomouc.
Hydrosféra Filip Bordovský.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Ellen zvolská , Veronika Frýdová , Sabina Hübschová , Natalie Vaitová
Odpadní voda Mgr. Helena Roubalová
Abiotické faktory prostředí
Definice, která je zakotvena v zákoně 258 a vyhlášce ministerstva zdravotnictví ČR 252. Pitná voda „je zdravotně nezávadná voda, která ani při trvalém.
PEDOSFÉRA.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ing. Eliška Kotíková Kokořínsko,
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
Život ve vodě Filip Bordovský.
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY II
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
RYBNÍK JAKO CELEK.
Hydrosféra základní složka života
Brněnská přehrada made by Jiří Antonín, HG 3.. tak to je Brněnská přehrada.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Voda a vzduch 1. VODA RZ
Znečištění hydrosféry Lukáš Tureček,Lucie Tomečková A.
Životní prostředí a jeho ochrana. Co je životní prostředí? Prostor, ve kterém žijeme. ŽP – přírodní (louka, les, hory, řeky…) – umělé = vytvořené člověkem.
Voda Zbožíznalství 1. ročník Voda - nejrozšířenější sloučenina - zároveň velmi vzácný zdroj, kterého ubývá.
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_03_.
spolu souvisí, vše se vzájemně ovliňuje
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Pedosféra.
zkoumáme vodní prostředí
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Digitální učební materiál
vnější přírodní činitelé
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OCHRANA ČISTOTY VOD I. RNDr. J. DURAS, Ph.D..
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_07_Voda a její okolí
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
VY_52_INOVACE_Hydrosféra-učební text
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Pedosféra = půda na Zemi
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Hydrosféra – vodní obal země.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Půdy.
Transkript prezentace:

VODA ČISTÁ – VODA MÁ VŠE – VŠECHNY PROCESY, POCHODY I ČINY 71% povrchu Země 97,6% mořská 2,4% sladká spolu souvisí, vše se vzájemně ovliňuje co udělám dnes doma význam vody – životně důležitá pro vše a pro všechny projeví se zítra jinde

74% ledovce 97,6% mořská 2,4% sladká 25% podzemní + půdní vláha v atmosféře, na povrchu souše, podpovrchová 1% dostupná pro člověka jezera řeky nádrže močály

Oceán – zásobárna vody, vznik života – nejvíce živočišných i rostlinných druhů - „plíce planety“ - mořské proudy Golfský proud – vzniká v Mexickém zálivu - ovlivňuje ho proudění v atmosféře - součást termohalinního výměníku -> způsobuje, že počasí v Británii je mírnější než v jiných oblastech se stejnou zeměpisnou šířkou rychlost 97 km - za den přenese stokrát více vody než všechny řeky na Zemi

srážky Výpar = evapotranspirace Výpar + CO 2 – „skleníkový efekt“ – udržení stabilní teploty povrchu Země - v globálním měřítku - množství vypařené vody = objemu vody vracející se na Zemi ve formě srážek - pouze asi 10 % vypařené vody z oceánu - přeneseno nad pevninu - molekula vodní páry zůstává ve vzduchu zhruba 10 dní Kdyby veškerá voda v atmosféře spadla naráz ve formě deště, pokryla by zemský povrch do výšky asi 2,5 centimetru Srážky – sníh - déšť - kroupy

Povrchová voda na Zemi: přírodní útvary -potok y řek y jezer a umělé (vytvořené člověkem) -rybník - chov ryb přehrada – pitná voda, závlahy, vodní elektrárny protipovodňová ochrana regulace toků drobné vodní nádrže – trvalé nebo přechodné (louže, tůně) močály, rašeniliště

materiál dna – velikost kamenů bahno, písek VODNÍ TOKY – dělení a klasifikace fyzikálně – chemicko – biologické parametry se v podélném profilu mění množství rozpuštěného kyslíku obsah různých chemických látek a sloučenin teplota tvar, hloubka, šířka koryta typická společenstva organismů nazvané typy toků = klasifikace organismy na dně ‏ nebo plovoucí volně ve vodě ryby (Frič) – rybí pásma pstruhové, lipanové, parmové, cejnové

Podzemní voda - začíná jako srážky pitná voda + závlahy intersticiální prostory – oživené Voda, která se z povrchu dostane do podzemí, se prodírá skulinami hornin a mezerami písčitých, štěrkových sedimentů. spousta drobných vodních živočichů a bakterií. V nich čistí vodu spousta drobných vodních živočichů a bakterií. Voda rozpouští minerální látky a stopové prvky z horninového prostředí.

Potoky, řeky povrchová voda - udržuje život příklad Nil - závlaha, naplavení úrodných půd (černé říční náplavy (sedimenty) ‏ -> černý Nil – delta Nilu je nejúrodnější část Afriky (bahno 15-23m) i pro moře je důležitá sladká voda – jinak přesolení (odpařování bez dotace nové vody) (sladká voda – jen 3%) ‏ povodí toku povodí toku – celá oblast, odkud teče voda do konkrétní řeky - průtok v řece a kvalita vody jsou ovlivněny lidskou či jinou činností odehrávající se v povodí Příklad: teď zrovna stojíme/sedíme v povodí Svratky

Pramen - místo, kde se stýká hladina podzemní vody se zemským povrchem výron podzemní vody na zemský povrch - mají různou velikost (vydatnost) -> malé prameny mohou třeba vzniknout a existovat pouze po vydatném dešti, zatímco prameny tekoucí z velkých zásobáren podzemní vody mohou dávat až stovky miliónů litrů vody denně po velmi dlouhou dobu Typy pramenů - pramenná stružka - studánka - mokřina

životní podmínky nízká teplota – poměrně stálá obsah minerálů – závisí na hornině, podloží nižší obsah kyslíku ploštěnka horská blešivec studniční migrují sem zvířata z podzemních vod i z toku níže oživení závisí na – velikosti - dostupnosti světla - vodnatosti - nadmořské výšce rozsivky, ruduchy, sinice mechy, zelené řasy

Potoky, říčky velký spád - poměr klidné a proudivé části 1:4 eroze – odnos materiálu kamenité dno dostatek kyslíku oligotrofní voda – nízký obsah živin vranka pstruhové pásmo – pstruh, vranka, mihule mihule – tř. kruhoústí, larvy – potřebují bahnité+písčité náplavy pošvatka

Větší říčky vznikají spojením několika potoků (říček) - poměr klidné a proudivé části 1:2 vytváří se více větší tišiny a hlubší tůňky kamenité dno – menší kameny dostatek kyslíku vyšší obsah živin, ale voda stále čistá rostou vodní rostliny, řasy, sinice lipanové pásmo – lipan, pstruh, mřenka chrostík

Řeky -parmové pásmo – parma, jelec, ostroretka - široké, mělké koryto - eroze i sedimentace - dno – kameny a písek - koncentrace kyslíku kolísá během dne a noci jepice parma ostroretka

- cejnové pásmo – cejn, kapr - v nížinách a široce otevřených údolích - větší hloubky – klidné úseky (sedimentace) - vytváří se slepá ramena, tůně škeble, plovatka, okružák vodouch jepice pijavka

JEZERA v ČR – 5 jezer na Šumavě - ledovcového původu perloočky buchanky

obecně vysvětlení procesů v řekách na plakátku zábavná aktivita, týmová spolupráce

přirozený charakter toku neustálý vývoj přirozený charakter toku - typickou strukturu přírodě blízké nivní krajiny tvoří mozaika ekosystémů meandrujících vodních toků, ramen, poříčních jezer, periodických tůní a periodicky průtočných ramen, různých typů lužního lesa s vlhkými loukami - neustálý vývoj samočisticí schopnost řek samočisticí schopnost řek zlepšují: členité břehy, štěrkopískové náplavy, ostrovy v řece, stromy napadané do koryta břehové porosty břehové porosty – zachycují znečištění z okolí nárůsty bakterií a řas – na kmenech a na větvích stromů - filtrují a čistí vodu jako velká biologická čistírna Pod kameny na dně žije mnoho drobných vodních živočichů - čistících vodu Ti se v době sucha stahují do tůní a v době větších průtoků se opět rozptylují v celé ploše dna.

ZNEČIŠTĚNÍ VOD ZNEČIŠTĚNÍ VOD - rozdělení I. Jednorázové – havárie - často okamžitý, i katastrofální následky, ale většinou rychleji odezní (únik oleje, rozpouštědla, chemikálie, …) ‏ Dlouhodobé znečišťování - někdy se tok může vyrovnat samočištěním, ale často negativní ovlivnění vodního prostředí (dlohodobé vypouštění odpadních vod) ‏ II. Podle charakteru zdroje - plošné - splach z polí - bodové – přítok splaškových vod, z rybníka, apod. III. Druh znečištění Chemické Chemické – ropa, detergenty (prostředky do praček, myček), hnojiva, vypouštění odpadních vod, průsaky (skládky, zemědělské + průmyslové areály), splachy z polí Fyzikální Fyzikální – vypouštění oteplených vod – elektrárny Biologickésaprobita Biologické (organické) – hnijící organická hmota, bakterie saprobita Živinamieutrofizace Živinami - dusík, fosfor eutrofizace

pesticidy - chemická ochrana rostlin, skladování, přeprava a likvidace nepoužitých pesticidů, havárie při výrobě odpadní vody z chemiček - kadmium, rtuť, arzen, chrom, stříbro (konec 90. let u Spolany Neratovice) ‏ Další: Příklady ze světa Chuang – Che (Čína), Ganga (Indie), Amu Darja, Syr Darja (Střední Asie) nejvíce znečištěné řeky světa ASIE domovní splašky, odpad z průmyslu, chemikálie, pevné odpady kontaminace podzemní vody arsenem - v některých krajích západního Bengálska, Indie, v některých vesnicích v Bangladéši 70x převyšuje národní standardy pro pitnou vodu (0,05 mg/l) ‏ čištění odpadních vod - pouze pro 48% obyvatelstva Asie = nejméně ze všech světových regionů

AFRIKA umírá ročně kolem 3 miliónů lidí v důsledku chorob souvisejících s vodou např.: paraziti, cholera, průjmová onemocnění ohrožení jezer - eutrofizace + invaze rostlin, např. tokozelka nadmutá – invazní rostlina (vodní hyacint) ‏ nedostatek O2 umělé vysazování nepůvodních druhů ryb Viktoriino jezero

Evropa ničí životní prostředí Arktidy – cirkulace, mořské proudy čistý („panenský“) ekosystém – nezvládá odbourávání - kumulace těžkých kovů EVROPA eutrofizace + splašky z měst, odpad z průmyslu ovlivnění moří – problematika lodní dopravy havárie odpadní vody Baltské moře – silně znečištěné

Eutrofizace řek Obohacování vod o živiny, zejména dusík (N) a fosfor (P) ‏ -Přirozená eutrofizace – přírodními procesy - způsobena vyluhováním dusíku a fosforu z půdy - rozkladem odumřelých organismů -Kulturní eutrofizace –– činností člověka – narušuje koloběh N+P - splachem dusíkatých a fosforečných hnojiv z polí (intenzivní zemědělství – nadbytečné živiny) ‏ - splaškovými vodami se zvýšeným obsahem fosforečnanů /ze saponátů/, z fekálií apod. - odstraňování vegetace, odvodňování, dokrmování ryb v chovných rybnících Vlivem eutrofizace vod dochází k přemnožení sinic a řas uvolňují ze svého těla jedovaté toxiny - kvetení rybníků (eutrofní nádrže) vegetační zákal

Jak sinice škodí -zabraňují průniku světla do nižších částí nádrže -toxiny (cyanotoxiny) – různá poškození i smrt organismů v nádrži -spotřebovávají kyslík – noční dýchání (mohou se i udusit ryby) ‏ - na podzim se rozkládají – velká spotřeba O 2 -alergické reakce, ekzémy, poruchy imunitního systému, průjmy, záněty spojivek (při dlouhodobém kontaktu – mohou ovlivnit funkci jater, nervový systém, vývoj plodu -problémy s pitnou vodou – při úpravách vody uvolňují toxiny – k odstranění jsou zapotřebí speciální technologie -zdravotní riziko při konzumaci ryb (hlavně vnitřností) a zeleniny

Pitná voda pro Brno a její cesta k lidem úpravna vod Švařec trubní přivaděč vodojem Čebín vodojem Palackého vrch Březová n. Svitavou – prameniště, vrty m, m, m Vír – vodní nádrž

Úpravna vod odběrná místa – přehrada - 18, 36 a 51 metrů nade dnem tři nerezová potrubí k analyzátorům měření O2, pH, zákalu a teploty pomalé mísení a kontaktní filtrace přes pískové filtry  akumulační nádrže dezinfekční ozonizace, dezinfekční činidlo –> Cl, oxid chloričitý štola surové vody

Co dělat, když nám pitná voda nechutná Uhlíkový filtr - zbaví pitnou vodu nepříjemné chuti, chloru, zákalu a zápachu, výjimečně i dusičnanů a nemění její minerální složení. Filtruje studenou vodu z veřejných vodovodů a bakteriálně nezávadnou vodu studniční. voda z vodovodu je zdravotně nezávadná – dotaz na příslušné vodárně nevyplatí se kupovat balenou vodu možnost – různé filtry

Kanalizace – historie Čechy – ranný středověk hrady – suché záchody přímo na hradby města – otevřené rigoly na ulicích zápach nemoci (cholera, mor,...) ‏ první stoky – 2.pol. 17.stol – pisárecký vodovod výstavba kanalizační sítě – koncem 19. stol. už v mezopotámských městech – 2,5 tis.p.Kr. – kanalizační systémy na odvod odpadních vod (splachovací záchody -> přímo do kanalizace) -> do velkých řek, sběrných jam Knóssos na Krétě, Kartágo – koupelny, splachovaní záchody

česla – hrubé nečistoty lapák písku lapač tuků – dodatečné provzdušňování – tuková emulze na hladině I. sedimantace surový kal mechanicky vyčištěná voda (10% nečistot) ‏ lehké usazeniny 1) mechanický stupeň – zachycení unášeného materiálu + suspendovaných látek - absorpce rozpuštěných látek na suspenze a sedimentující materiál ČIŠTĚNÍ ODPADNÍCH VOD ČOV Brno Modřice anaerobní fáze aerobní fáze skladování, pálení

anaerobní – schopnost mineralizovat velké množství organických látek - pomalé - nepříjemný zápach (bioplyn = metan + CO 2, sulfan, amoniak) ‏ 2) biologický stupeň mineralizace – rozklad organických látek na jednoduché anorganické sloučeniny aktivovaný kal = vločky osídlené mikroorganismy (bakterie, prvoci), houbovými vlákny, vířníky, hlísticemi aerobní – biochemická aktivita heterotrofních organismů, tj. baktérií + hub - rychlá, za nízkých teplot limitující faktor – udržení aerobního prostředí (dostatek kyslíku) ‏ aktivační nádrž kalové vyhnívací komory II. sedimentace

Kořenové čistírny + jezírka na odpadní vodu z domácnosti využívá přírodní samočisticí procesy v půdním prostředí nasyceném vodou průtok odpadní vody filtračním materiálem (biofilm na částicích) ‏ odstraňování nečistot kombinací fyzikálních, chemických a biologických procesů. umělé mokřady – výsadba běžných mokřadních rostlin - podpovrchový průtok odpadní vody

Co můžeme dělat lépe – prací prášky, myčky, hnojení (certifikace, eko-zemědělství) ‏

Toť vše!