Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

zkoumáme vodní prostředí

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "zkoumáme vodní prostředí"— Transkript prezentace:

1 zkoumáme vodní prostředí
Červen 2017 zkoumáme vodní prostředí Vzniklo z projektu: CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST CZ /0.0/0.0/16_010/

2 BOV Jak zaujmout žáky 2. stupně, jak v nich podnítit chuť objevovat?
Příběh jejich vrstevníka Grafická podoba přístupná dnešní rychlé generaci Trocha napětí a záhada

3 BOV Výchozí situace: Po vypuštění ulovených živočichů do rybníka někteří nepřežili. Proč? Hypotéza 1: Voda v rybníce byla znečištěná, proto citlivější druhy zahynuly. Hypotéza 2: Živočichové pocházeli původně z jiného vodního prostředí. Hypotéza 3: Vlastnosti vody v rybníce a v potoce nejsou stejné. Způsob ověření hypotéz: 1 – sledování výskytu vodních živočichů v rybníce a v potoce 2 – srovnání chemických a fyzikálních vlastností vody v rybníce a v potoce

4 Záznamový arch

5 Odlovy ve vodním prostředí
Miska, lžíce, štětec, pinzeta, krabičková lupa Síťky a síta- potok Krabička s lupou a vodní lupa Planktonka - rybník obchod.geology.cz

6 Bioindikátory čistoty vody

7 Další charakteristiky vodního prostředí
Fyzikální a další vlastnosti: Teplota vody - °C Rychlost proudu – m/s Mechanické znečištění – bez jednotky – zjišťuje se pomocí filtračního papíru a trychtýře Substrát na dně – bez jednotky – kameny, písek, bahno Vodní rostliny – bez jednotky – jsou či nejsou přítomny, které druhy Chemické vlastnosti: Tvrdost – celková a uhličitanová – stupně dgH a dkH pH – nemá jednotku Dusičnany (NO3) – mg/l Dusitany (NO2) – mg/l Chlor (Cl2) – mg/l Kyslík (O2) – mg/l Fosfor (P) – mg/l

8 fyzikální testy - pomůcky
Teplota – teploměr na provázku Rychlost proudu – měřicí pásmo, plovoucí předmět, např. pingpongový míček Mechanické znečištění – trychtýř, filtrační papír Substrát – síta o známém průměru ok, ale postačí hodnocení hmatem a pohledem

9 Chemické testy EASY TEST – papírkový test – stanovení 6 vlastností vody – pH, tvrdost vody a koncentrace významných látek ve vodě Dusičnany (NO3) a dusitany (NO2) - mg/l jejich přítomnost signalizuje rozkladné procesy odumřelých organismů ve vodě, vyšší obsah bývá způsoben organickým znečištěním (výkaly, moč, hnojiva) pH – koncentrace disociovaných molekul vody. Ovlivňuje chemickou formu ostatních látek ve vodě a tím jejich dostupnost pro živé organismy. Na stupnici 0-14 je neutrální hodnota 7. Tvrdost vody – obsah rozpouštěných nerostů ve vodě, nejčastěji se sleduje vápník a hořčík, který se do vody dostane rozpouštěním některých minerálů. Nesprávné množství významně ovlivňuje metabolismus organismů, může i narušit činnost vnitřních orgánů. Chlor (Cl2) – mg/l Přirozeně ve vodě není, přidává se při čištění vody, do přírody z odpadních vod či ze vzduchu. Povolená koncentrace až 0,005 mg/l při pH 6.

10 Chemické testy Bezpečnost práce:
Činidla obsahují žíraviny, je potřeba používat ochranné rukavice a brýle. Při práci je přísně zakázáno jíst a pít! Kyslík (O2) – mg/l Potřebují všichni živočichové i rostliny. Vliv na obsah – teplota a pohyb vody, velikost vodní hladiny, množství živočichů a rostlin. Při obsahu menším než 0,5 mg/l už většina živočichů není schopna přežít. Fosfor (P) – mg/l Nutný pro dobrý růst rostlin. Zvýšený obsah způsobuje nadměrný růst vodních řas a sinic, což má negativní vliv na život ve vodě. Přirozený zdroj fosforu - rozpouštění minerálů a hornin, rozklad vodních organismů. Nadměrná eutrofizace – z hnojiv a odpadních vod (exkrementy, prací prášky, prostředky do myčky).

11 Výsledek srovnání vodních prostředí
Stejné výsledky – celková tvrdost vody, obsah dusičnanů i dusitanů, obsah chloru neměřitelný v obou prostředích Rozdíly: rybník potok Živočichové Splešťule, bodule, klešťanka, okružák, bruslařka, šídlo Splešťule, chrostík, jepice, ploštěnka, pijavka, chobotnatka Povrch dna bahno, písek bahno, písek, kameny, větve Rostliny řasy, vyšší rostliny pouze drobné řasy Teplota 20°C 16°C Rychlost proudu 0 m/s 0,16 m/s Obsah kyslíku 4 mg/l 6 mg/l Obsah fosforu 0,5 mg/l 0 mg/l

12 Výsledek srovnání vodních prostředí
Hypotéza 1: Voda v rybníce byla znečištěná, proto citlivější druhy zahynuly. Hypotéza 2: Živočichové pocházeli původně z jiného vodního prostředí. Hypotéza 3: Vlastnosti vody v rybníce a v potoce nejsou stejné. Výsledek 1: V rybníce žijí jiní živočichové než v potoce. Výsledek 2: Obsah chemických látek ve vodě rybníka i potoka nepřesahuje limit pro označení vody jako znečištěné. Je velmi podobné, zřejmě proto, že potok je přítokem onoho rybníka a vlévá se do něj už 300 m od místa, kde jsme prováděli srovnání. Výsledek 3: Voda v rybníce je teplejší a obsahuje víc fosforu, roste v ní víc rostlin. Voda v potoce je chladnější, proudí, obsahuje víc kyslíku. Závěr: Živočichové, kteří uhynuli po vypuštění do rybníka, žili přirozeně v potoce, kde má voda odlišné chemické a fyzikální vlastnosti. Podmínky v rybníce jim pro život nevyhovovaly.

13 CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST
donátor Vzniklo z projektu: CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST CZ /0.0/0.0/16_010/


Stáhnout ppt "zkoumáme vodní prostředí"

Podobné prezentace


Reklamy Google