Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21"— Transkript prezentace:

1 Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ. 1. 07/1. 4. 00/21
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_205 Předmět: Ekologická výchova Autor: Petra Morchová

2 VY_32_INOVACE_205_vodniekosystem
Název: EV Vodní ekosystém Anotace: program rozšiřuje základní přehled o ekosystémech vody a jejich rozdělení Datum vzniku: Jazyk: český Datum odpilotování: Očekávaný výstup: pochopení složitosti jednotlivých ekosystémů i jejich vzájemné provázanosti Speciální vzdělávací potřeby: 5 Klíčová slova: slaná voda, sladkovodní stojaté vody, tekoucí vody, brakické vody, jezera, rybníky, salinita, produktivita ekosystému Druh učebního materiálu: PPT prezentace Druh interaktivity: diskuze o biodiverzitě jednotlivých ekosystémů, jejich ovlivňování člověkem Cílová skupina: 8. ročník Stupeň a typ vzdělávání: základní – druhý stupeň Typická věková skupina: 13– 14 let Celková velikost: 553 kB

3 Vodní ekosystém

4 Dělení ekosystémů Mořské vody Sladkovodní stojaté vody Tekoucí vody
Brakické vody

5 1) mořské vody Pokrývají 71 % povrchu planety Země – 96,5% planetárního vodstva Slané prostředí (salinita) – obvykle 3,5 % Podstatné pro druhové složení ekosystému Každý výkyv v salinitě znamená možnou změnu v druhovém složení Teplota tání (bod tuhnutí) mořské vody se vlivem salinity pohybuje kolem -1,8 °C.

6 2) Sladkovodní stojaté vody
a) Jezera Přirozená nebo umělá (vytvořená člověkem - nádrže) Napájena povrchovou, srážkovou nebo podzemní vodou Některá jezera jsou bezodtoká Mají vyrovnaný ekosystém (producenti, konzumenti a destruenti jsou v rovnováze)

7 b) Rybníky Vytvořené člověkem
Významná hnízdiště vodního ptactva a zastávka tažného ptactva V okolí mnoho chráněných druhů (čáp černý a bílý, volavka popelavá, chřástal vodní, rákosník velký apod.) Vodní bezobratlí živočichové - (doplň podle pracovních listů) Nebývá vyrovnaný ekosystém Důsledek – rybníky zarostlé rákosím, sinice Je potřeba o ně pečovat – čistit, provádět výlovy ryb

8 Čáp černý Čáp bílý

9 Volavka popelavá

10 Chřástal vodní

11 Rákosník velký

12 3) Tekoucí vody Vyšší obsah kyslíku než ve stojatých vodách
Důležitá úloha pobřežních porostů Odlišné podmínky na horním, středním a dolním toku 1.Horní tok rychlý proud, vysoký obsah kyslíku, chladná voda, kamenité dno, chybí plankton, pstruhové rybí pásmo s nízkou produktivitou 2.Střední tok Mírnější proud, písčité dno, začíná se objevovat plankton, lipanové a parmové rybí pásmo 3. Dolní tok Pomalý tok, bahnité dno, větší hloubka, větší obsah živin, málo kyslíku, vyšší teplota, velké množství planktonu, cejnové rybí pásmo

13 4) Brakické vody V ústí řek – míšení slané a sladké vody
Rostlinstvo i živočišstvo zvyklé na velké kolísání salinity Velký vliv přílivu a odlivu Vysoká produktivita

14 Zdroje zepanek).jpg; licence: Creative Commons Uveďte autora- Zachovejte licenci 3.0 Unported; autor: Marek Szczepanek a).jpg; licence: Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported; autor: Dominik Ryba erea)-_Immature_at_Bharatpur_I_IMG_5716.jpg?uselang=cs; licence: Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported; autor: J.M.Garg licence: Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported; autor: Pierre Dalous Ostatní foto vlastní


Stáhnout ppt "Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21"

Podobné prezentace


Reklamy Google