Vypravování – jazykové prostředky Vypravování – jazykové prostředkyOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U-2-005.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková SOUVĚTÍ SLOŽITÉ Jednou se nějaké lávce potkalo Štěstí s Rozumem.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.8 druhy vět podle postoje mluvčího Název sady: Český jazyk 7.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_19 Název materiáluSloh-vypravování.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_3001_LICHVA Téma: Pojem _ LICHVÁŘSKÉ PRAKTIKY Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková ČÍSLOVKY DEVÍTINÁSOBNĚ KOLIKERÝ JEDNI TROJÍ TOLIK KOLIK NIC SEDMKRÁT.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Nácvik vypravování pomocí PředEpisování větných vzorců
Věta se skládá ze slov Název školy
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M-1-012
S H O D A ? Topoly šuměli. Topoly šuměly. Psi štěkali. Psi štěkaly.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Slovesa.
should x be supposed to should x be supposed to
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
1) Věta dvojčlenná 2) Věta jednočlenná 3) Větný ekvivalent
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Správné užití přímé řeči
Věta jednočlenná, dvojčlenná, větný ekvivalent
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Vyjmenovaná slova po M - homonyma
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_12_INOVACE_19_Mezilidské vztahy TÉMA: Všude.
Poměr v základním tvaru.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Doplněk (verbální atribut)
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_20_REC_PRIMA_A_NEPRIMA Název materiálu:
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C59Čj6_Vypravování
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Vypravování.
Polytechnika v dětské literatuře
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
Jazyk a jazyková komunikace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Český jazyk 2 Vlastní jména - úvod.
Poměr v základním tvaru.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Pořádek slov v české větě
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_13 _ŘEČ PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Vypravování – jazykové prostředky Vypravování – jazykové prostředkyOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U-2-005

Zopakuj si, co je vypravování: - co zachycuje? - jakým způsobem?

Řešení: - zachycuje děj, příběh - chronologicky

Jaké části má vypravování?

Řešení: úvod 1. úvod stať 2. stať – zápletka - vyvrcholení děje závěr 3. závěr – rozuzlení, pointa

Jazykové a stylistické prostředky, které oživují vypravování:

Přímá řeč: - oživení - přiblížení postav - opravdovost, autentičnost Ahoj!

Psaní přímé řeči: - 3 způsoby - úkol: doplň chybějící náležitosti přímé řeči:

_ ykřikl _ozor, pes _koč, Honzo _akřičel _ěti _olala maminka _pojďte domů

Řešení: Vykřikl: „Pozor, pes!“ uvozovací věta přímá řeč

Řešení: „Skoč, Honzo!“ zakřičel.

Řešení: „Děti,“ volala maminka, „pojďte domů.“

Střídání časových rovin: přítomného - vypravujeme v minulém čase, ale pro oživení přejdeme do přítomného

Příklad: vidím Spěchal jsem do školy a vtom vidím, jak se z okna valí kouř.

Krátké věty: - věty jednočlenné - větné ekvivalenty - pro spád děje, zvýšení napětí zvýšení napětí

Příklad: Setmělo se. Blesk. Rána. Jedna za druhou. Začalo pršet.

Dějová slovesa: Včera byl hokej. Včera se hrál hokej. Včera vysílali hokej.

Synonyma: - zpestřují vypravování

Příklad: Tedy toho pana Kolbabu, povoláním listonoše a pošťáka, nějak omrzelo jeho pošťácké řemeslo: co prý se takový listonoš nachodí, naběhá, nadrandí, nalítá, nahoní a našlape, že prý den co den musí ujít dvacet devět tisíc sedm set třicet pět kroků. K. Čapek – Devatero pohádek, z Pohádky pošťácké

Zdrobněliny: Tu bylo princezně líto kouzelníka. „Snad bych,“ řekla honem, „dala Jůru za kousíček dortu.“ „ A za jaký dort byste, princezničko, Jůru dala?“ Karel Čapek – Devatero pohádek, z Velké kočičí pohádky

Přirovnání: - spí, jako by... - (ho do vody hodil) - udělal to, než … - (bys řekl švec)

Frazeologická spojení: - Jedl vtipnou kaši. - Líná huba, holé neštěstí. - Dvakrát měř, jednou řež.

Zvolání: - To se budeme mít! - Do toho!Citoslovce: - Au! - Brr. - Bum! Bác!

Kontaktové výrazy: - Dovedete si představit, jak jsem vypadal.

Úkol: Vytvoř synonyma a přirovnání nebo rčení ke slovesu utíkat:

Řešení: utíkat – pádit, běžet, letět, pospíchat, pelášit, … Utíkal, jako by mu za patami hořelo. Vzít nohy na ramena.

Několik krátkých slohových úkolů: ● 1) Přečti si následující text: ● 2) O jaké části vypravování se jedná? ● 3) Která část vypravování chybí? ● 4) V první části doplň na volné místo kontaktový výraz: ● 5) Ve druhé části doplň přímou řeč: ● 6) Vytvoř chybějící část vypravování: ● 7) Vymysli co nejvhodnější nadpis:

( vypravování ) , Loňský silvestr jsme slavili v bytě kamaráda Milana. Ale , že na něj vzpomínám se smíšenými pocity. Po půlnočním přípitku totiž Milana napadlo, že by měl poprvé v novém roce vyzkoušet vánoční dárek – nové lyže. Byli jsme už trochu v náladě, takže jsme souhlasili. (...)

Druhý den jsme koupili velkou bonboniéru a šli jsme do nemocnice navštívit tu starou paní. Hned jsme se ptali lékaře, jak se jí daří. Pánové, povídá lékař, je to vážné. Má zlomenou nohu, ale myslíme si, že také utrpěla otřes mozku. Tvrdí nám, že ji v prvním poschodí srazil lyžař! Rozpačitě jsme se zasmáli a vysvětlili jsme panu doktorovi, jak to bylo s novoročním lyžařem. Nakonec se smál s námi. Milanova sousedka se brzy zotavila, a když jí Milan slíbil, že příště už bude lyžovat jen na sjezdovce, odpustila mu to.

Zdroje: Hanzová, M. - Schneiderová, E.: Klíč ke slohu, Albatros 2007

Odkazy k použitým obrázkům: b4MwP4HWVM: web.ic.cz/fotografie/0092.jpg y- online.com/bmz_cache/3/ d88f4dbbac02ed2c80a9c3bfc.image.76x80.jpg p.cz/image/listonos2.gif es/tistene_ABC/2008/13/web/10-dort1.jpg

Prezentaci vytvořila: Mgr. Alena Bujáčková SPŠ Uherský Brod OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U-2-005