Personální politika na vysokých školách v České republice Jiří Nantl CEITEC Brno, 26. Bbřezna 2015
2 Obsah 1. Historické etapy rámce personální politiky na vysokých školách 2. Současný stav 3. Reformní záměry 4. Perspektivy a otázky
3 Etapy vývoje rámce pro personální politiku na vysokých školách 1849 – 1950 : vysoká škola jako státní ústav, režim státní služby s částečně decentralizovaným rozhodováním, organizační princip „stolic“ 1950 – 1990 : posilování centralismu, oddělení kvalifikačních stupňů (doc., prof.) od pracovních pozic (reforma 1956), důraz na vyvážené propojení vědecké a pedagogické stránky (povinná pedagogická příprava), organizační princip „kateder“ : zavádění autonomie vysokých škol, odstranění charakteru státního ústavu/příspěvkové organizace (zákon 1998), vynětí z právního režimu státního sektoru v oblasti odměňování, organizační princip smíšený (stolice/katedry, nově prosazování modelu „výzkumné skupiny“)
4 Současný stav Typicky důraz především na mzdovou politiku také z organizačně-kompetenčních důvodů – obvyklá gesce kvestorů (hledisko řízení nákladů) emancipace od tabulek převzatých ze státního sektoru posilování principu individuálního výkonu vs. odsloužená léta typicky však stále nárokový postup ve vazbě na zvýšení kvalifikace nerozvinutý systém benefitů (důsledek legislativních omezení)
5 Současný stav Postupně vznikající politiky rozvoje lidských zdrojů Tažené však zatím zejména požadavky na akreditace studijních programů a kvalifikačních řízení standardy Akreditační komise institut „garanta studijního programu“ (od roku 2010) Vnější impulsy (státní politika) Dlouhodobý záměr MŠMT pro oblast vysokých škol 2011 – 2015 Aktualizace DZ MŠMT na rok 2012 (priorita Personální politika) DZ MŠMT 2016 – 2020 Vnitřní impulsy proměna a vnitřní diverzifikace akademické profese důsledky rozvoje projektového financování postupná objektivizace hodnocení výkonu, zejména ve VaV
6 Reformní záměry OP VaVpI jako nástroj zamýšlené strukturální i kulturní změny vysokého školství a VaV, měla být podpořena a dovršena legislativními změnami věcný záměr zákona o vysokých školách 2011 plná autonomie vysokých škol v personální politice, čistý systém funkčních míst (systemizace v rámci instituce), strategie rozvoje lidských zdrojů jako součást vnitřního systému zajišťování kvality návrh novely zákona o vysokých školách 2015 zachování stávajícího stavu s mírnou modifikací (možnost mimořádných profesur na vysokých školách s institucionální akreditací), role strategie rozvoje lidských zdrojů ve vnitřním systému zajišťování kvality
7 Perspektivy a otázky Omezený rozsah změn, které nakonec zřejmě stát provede, zvyšuje důraz na vnitřní motivaci institucí ke kultivaci personální politiky v důsledku závazků přijatých v uplynulém programovacím období s ohledem na mezinárodní konkurenceschopnost (HR4R) …. Potřeba systemizace pracovních míst (např. pro rozpočtové účely, pro řízení organizačních změn…) Jak dál s „kariérními řády“? Zvyšující se poptávka po službách zaměstnancům a jejich rodinným příslušníkům Mnoho otázek (např. v rozsahu dobré praxe dle Kodexu a Charty) je ve skutečnosti státem nepříliš regulováno a závisí na vnitřním rozhodnutí/nastavení postupů instituce
8 Doporučená četba pro zájemce ŠIMA K., PABIAN P. ( 2013) Ztracený Humboldtův ráj. Ideologie jednoty výzkumu a výuky ve vysokém školství. Praha: SLON. DVOŘÁČKOVÁ J. et al. (2014) Politika a každodennost na českých vysokých školách. Etnografické pohledy na vzdělávání a výzkum. Praha: SLON. FIALA P., NANTL J. Vysokoškolská a výzkumná politika. In BALÍK S. et al. (2010) Veřejné politiky v České republice v letech1989 – Brno: CDK. NANTL J. (2012) Co s habilitacemi a profesurami? Jiné právo, on-line,
Středoevropský technologický institut c/o Masarykova univerzita Žerotínovo nám Brno, Česká republika |