Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY 2. část Mgr. Irena Kudláčková
Hry se rozdělují podle účasti jedince na vzniku hry. 1. TVOŘIVÉ HRY 2. HRY S PRAVIDLY Námětové - Didaktické Dramatizující - Pohybové Konstruktivní Klasifikace her
Tvořivé hry Hry, které si děti tvoří samy. Samy je mění – nikdy předem nevíme jak skončí – hry s nejistým výsledkem. a) námětové – podstatou je nápodoba činnosti dospělých Umožňují seberealizaci dítěte. Prostředek poznání světa a sebe sama př. na prodavačky, na maminku, na vojáky, na lékařku,....
b) dramatizující tvořivé zpracování uměleckého námětu Rozvoj estetického cítění komunikačních schopností spolupráce Např.četba pohádky, film, divadlo... (Vlk a sedm kůzlatek, O veliké řepě, Boudo, budko.....)
c) konstruktivní Činnosti s různým materiálem. Materiály: umělé – modurit, papír, látky, plasty, stavebnice přírodní – klacíky, šišky Rozvoj a uplatnění fantazie Získávání poznatků o různých druzích materiálů Seznamování s různými druhy pracovních nástrojů. Rozvoj jemné motoriky.
Hry s pravidly Pravidla jsou vždy přesně stanovena. Hry s jistým výsledkem. a) didaktické Hry, které podporují rozvoj rozumových schopností. zpřesňují, upevňují a doplňují poznatky, které již děti získaly používáme je k přípravě na vyučování Př. šachy, kimovy hry, člověče nezlob se, dáma
Srovnávání a výběr podle totožnosti Př.domino, pexeso, hledání rozdílů. Třídění a řazení Př.podle barvy, vkládačky – tvary, kostky do sebe, puzzle Smyslové hry Př.Kimovy hry, ptáčku zazpívej, co se změnilo,... Hudební hádanky Př.poznávání známých písniček, hudební nástroje podle zvuku, zvuky zvířat....
Požadavky na pravidla didaktických her Stručné Konkrétní Kontrolovatelné Určení systému hodnocení (vyhrává, kdo bude mít více stejných dvojic, atd...) Přizpůsobujeme věku a schopnostem dětí
b) pohybové Vytváření tělovýchovných dovedností a návyků. Rozvoj fyzické stránky. Přispívají i ke stránce psychické
Pohybové hry: námětové př. Na Peška, na jelena, myšičko myš, ovečky pojďte domů,... bez námětu př. různé honičky plnění určitých pohybových úkolů př. skoky přes švihadlo (školka), skoky přes gumu, skákání panáka, čára.... hry soutěživé př. vybíjená, štafeta, jeden proti všem sportovní hry př. líný tenis, ben bin ton, fotbal, floorbal, hokejbal,..
1. PROSTOR Dbát na bezpečnost dětí! a) uvnitř prostornost pozor na ostré hrany pomůcky nezávadné pozor na rozházené a rozbité hračky – úraz b) venku znát prostor a vymezit ho pozor na nebezpečné předměty, auta, alergie, nelézt na stromy, neprat se pozor na jedovaté rostliny a křoviny, zvířata, pozor na vodu a hmyz vhodné oblečení a obuv PODMÍNKY HRY
2. ČAS Informovat o délce času na hru čas nezkracovat čas se řídí věkem dítěte, podmínkami prostředí, počasím ke konci oznámit, aby si děti pomalu dohrály, že budeme končit.
3. PROSTŘEDKY Měly bychom mít dostatek různých druhů hraček a pomůcek. a) Příliž mnoho hraček přesycení podněty – negativní dopad na psychiku b) Málo hraček vliv na vývoj dítěte - nepodnětné prostředí c) Optimální počet motivuje dítě – vyvolává touhu po činnosti.
Informační zdroje:
Vlastní fotografie