Činnost Agentury pro sociální začleňování v oblasti bezpečnosti Mgr. Michal Krebs 27.června 2013
Agentura pro sociální začleňování (Agentura) zřízení Agentury schváleno usnesením vlády č. 85/2008 pilotní fáze 2008 – 2010 (→ 2012) 25. července 2012 vláda usnesením č.570 rozhodla o prodloužení činnosti Agentury pro sociální začleňování na Úřadu vlády do konce roku 2015 odbor Úřadu vlády zmocněnkyně vlády pro lidská práva (ZLP) monitorovací výbor
Cíle působení Agentury korespondují se Strategií boje proti sociálnímu vyloučení pro roky 2011 – 2015 Agentura je usnesením vlády č. 699 ze dne 21. září 2011 pověřena prostřednictvím zmocněnkyně vlády pro lidská práva koordinací a dohledem nad naplňováním krátkodobých, střednědobých a dlouhodobých opatření Strategie Agentura pro sociální začleňování podporuje obce při začleňování obyvatel sociálně vyloučených lokalit. pomoc obcím a městům při mapování problémů sociálně vyloučených lokalit a jejich obyvatel, při přípravě a nastavování dlouhodobějších řešení a při získávání financí propojování místních subjektů (města a obce, jejich úřady, ale také neziskové organizace, školy a školská zařízení, Úřad práce, zaměstnavatelé, policie a veřejnost) spolupráce s ministerstvy, přenos informací z komunální úrovně směrem ke státní správě, formování státní politiky sociálního začleňování a její koordinace
Agentura je sice součástí exekutivy, nemá však žádné donucovací či sankční pravomoci a není definována zákonem článek 8 Ústavy ČR zaručuje samosprávu územních samosprávných celků, zásahy do ní ze strany státních orgánů musí být upraveny zákonem, Agentura může své působení v lokalitě předčasně ukončit - rozhoduje Monitorovací výbor, pokud město/obec nemá dostatečnou motivaci ke změnám (od roku 2008 pouze 3 lokality) Právní rámec a omezení
Kde Agentura momentálně působí Legenda: spolupracuje s Agenturou do konce června 2013 spolupracuje s Agenturou od července 2013
Nástroje Agentury při práci v lokalitách lokální partnerství situační analýzy základ pro přípravu strategického plánu strategické plány plnění monitorováno a revidováno projektové poradenství OP LZZ (zejména osa 3), OP VK (zejména osa 1.2), IOP (zejména 3.1b investice do infrastruktury sociálních služeb, 3.1c investice v oblasti sociální ekonomiky a 5.2c zlepšení prostředí v problémových sídlištích) a ROP.
Oblasti podpory bydlení zaměstnanost vzdělávání sociální služby bezpečnost rodina a sociálně-právní ochrana dítěte
Role odborného pracovníka pro oblast bezpečnosti Oblasti činnosti (na centrální i lokální úrovni) spolupráce s OČTŘ prevence kriminality PEX drogy a hazard v lokalitách Formy činnosti analýza a připomínkování relevantní legislativy sběr a ověřování informací souvisejících s bezpečnostní situací v lokalitách vyhodnocování informací o bezpečnosti v lokalitách a zpracování analytických výstupů přímá práce v lokalitách a podpora LK
Role mediátora/krizového interventa* Krizová intervence když v obci roste napětí, které hrozí přerůst v konflikt cílem je zabránit zhoršení konfliktu podpora jednotlivých aktérů, aby dokázali aktivně a konstruktivně zapojit své vlastní síly a schopnosti a využít potenciálu přirozených vztahů Krizová intervence se koná z iniciativy ASZ i bez vyžádání ze strany aktérů. Mediace zprostředkování komunikace jednotlivých stran pracovník jako neutrální osoba cílem je dosažení spokojenosti obou/více stran s procesem a jeho výsledkem Lze provádět pouze po dobrovolném souhlasu obou/více stran. * převzato z prezentace mediátora Agentury
Bezpečnostní rizika aktuálně řešená Agenturou extremismus – aktivity PEX i radikalizace široké veřejnosti (výzkum CVVM 2013, Duchcov, Teplice, paterčata...) a politiků (T. Okamura, P. Pakosta, VV...) ubytovny – dlouhodobě neřešená situace, hygienicky nevhodné podmínky a „byznys s chudobou“ na úkor státu (téměř ve všech lokalitách); výrazné prohlubování sociálního vyloučení (děti z ubytoven) skupování bytových domů v lokalitách – úvěrové podvody; vytváření nových SVL; nezájem vlastníků o stav nemovitostí lichva – vysoká latence a strach poškozených svědčit drogy a prostituce v SVL – často pod nátlakem; dluhy; související kriminalita
Opatření navrhovaná Agenturou extremismus -požadavek důsledného distancování se politiků na všech úrovních od extremistických projevů -důsledné vyšetření všech TČ, souvisejících s problematikou menšin a zajištění objektivního informování o výsledku -požadavek důsledného stíhání TČ dle § 355, § 356 a § § 405 TZ -osvěta, školení OČTŘ a prevence -koordinovaný postup při konání nenávistných akcí (koo dohody, přezkoumání oznámení, práce s lidmi v SVL, monitoring, sanace škod po akci…) ubytovny -legislativní úprava podporující „standardní“ formy bydlení (např. rozvoj bytového fondu obcí) -důsledné kontroly na ubytovnách (OŽP, MÚ, KHS, HZS…) -zastropování doplatku na bydlení (ÚP) -srozumitelná, transparentní a nediskriminující pravidla přidělování obecních bytů -zřízení a podpora krizového bydlení v obcích -vytvoření systému prostupného bydlení -programy prevence ztráty bydlení
Opatření navrhovaná Agenturou skupování bytových domů spekulanty -monitoring situace -důsledné vymáhání plnění povinností a bezpodmínečné sankcionování porušování zákonných norem ze strany vlastníků -nabídka plnohodnotné náhrady v případě nuceného vyklizení (zřízení a podpora kriz. bydlení v obcích a rozvoj bytového fondu) lichva -výzkum -zřízení 2 míst specialistů ÚOOZ -vzdělávání OČTŘ -důsledné stíhání dle § 218 TZ a souvisejících (např. TČ podvodu, vydírání, legalizace výnosů z TČ apod.) -podpora poškozených -spolupráce s NNO (zejm. podpora terénní práce) a osvěta
Opatření navrhovaná Agenturou drogy v SVL -monitoring (s důrazem na děti a mládež) -důsledné potírání výroby a distribuce drog v SVL -spolupráce se specializovanými NNO -prevence prostituce v SVL -monitoring (s důrazem na možný výskyt dětské a nucené prostituce) -důsledné stíhání TČ souvisejících s prostitucí dle § 168, § 175, § 189 a dal. -regulace prostituce obecní vyhláškou -spolupráce se specializovanými NNO -prevence
Výstupy z lokalit a kampaň pololetní periodická bezpečnostní zpráva pro MV situační analýzy (k dispozici na webu Agentury) – popisují např. migrační toky, situaci na trhu práce, postoje majority, kvalitu a přístup k bydlení, sociální vazby v lokalitách, bezpečnostní rizika, absorpční kapacitu sociálních služeb apod. další výzkumy (např. lichva, data o hazardu a drogách...) kampaň proti násilí z nenávisti (osvěta, školení OČTŘ)
Děkuji