Činnost Agentury pro sociální začleňování v oblasti bezpečnosti Mgr. Michal Krebs 27.června 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Advertisements

Pracovní skupina národnostní menšiny a cizinci
Sektorové dohody. 2 Co to je Sektorová dohoda? Sektorové dohody = unikátní nástroj sektorových rad umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
 schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor Úřadu vlády  zmocněnec vlády pro lidská práva  monitorovací výbor Vznik AGENTURY.
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
Pracovní skupina III Osoby v krizi a osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Klíčová otázka č. 3 Prevence ztráty bydlení: základní teze Jan Milota 26. – 27. listopadu 2014.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Představení ASZ a aktivity v oblasti bezpečnosti
Jak funguje vládní Agentura pro sociální začleňování – s důrazem na oblast bydlení Praha, 26. března 2014 Václav Zeman.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
AGENTURA V ROCE Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách  schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor.
Sociální bydlení v kontextu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období “ 09/2012 Jan Snopek, analytik pro.
Ostrava Pilotní projekty v IOP „Integrovaný přístup k řešení romské problematiky v sociálně vyloučených lokalitách“
Minimální preventivní program školy
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
Schválení OP OPS chvalovací proces Ministerstvo financíEvropská komise Certifikační orgán Auditní orgán Ministerstvo pro místní rozvoj Programování Metodiky.
Studium pro školní metodiky prevence
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Koordinovaný přístup a ESIF Jan Mochťák.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
Fungování ASZ v lokalitách na příkladu Kutné Hory Jiří Franc/místostarosta Kutné Hory Vít Lesák/Agentura pro sociální začleňování Praha,
Standardizovaný proces v lokalitách / Praktický příklad lokality Toužim/Teplá 05/2011 Jakub Švec, Alexandr Olah.
Setkání s NNO – představení KPSVL 23. duben 2015, Jakub Švec.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Aktivním přístupem ke změně v SVL města Litvínova CZ /0.0/0.0/15_042/
6. Lokální partnerství Frýdlantsko.
Hlavní závěry z analýzy a návrhy opatření 20. března 2012, RUMBURK Martin Šimáček.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Základní informace o projektu ANALÝZA SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝCH LOKALIT V ČR Mgr. Markéta Pěchoučková MPSV, Řídicí orgán Operačního programu Zaměstnanost Závěrečná.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Projektové poradenství Agentury pro sociální začleňování Petr Huptych, konzultant pro projekty EU.
Vytváření sítí dluhového poradenství 03/2014 Magda Besedová.
Podpora přechodu žáků ze základní školy na střední školu v Mostě Agentura pro sociální začleňování: přímá pomoc obcím v sociálně.
Platforma pro sociální bydlení: Prevence ztráty bydlení a potřeby lidí bez domova 27. leden 2015 Jan Milota.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Novela zákona o pomoci v hmotné nouzi – rizika ztráty bydlení a jejich minimalizace Roman Matoušek.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Republikový výbor pro prevenci kriminality 26. května Zpráva o stavu romské menšiny Metodika naplňování Strategie romské integrace 3.Dotace.
Město Velké Hamry – inkluzivní opatření v oblasti vzdělávání Mgr. Štěpán Bolf, lokální konzultant.
Individuální projekt systémový - OP VVV Inkluzivní a kvalitní vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami.
Prevence domácího násilí na vládní úrovni
Podpora odborného partnerství – Sociální bydlení v Plzeňském kraji
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Místní plán inkluze + OP VVV
Akční plán Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období
Akční plán ke Strategii boje proti sociálnímu vyloučení na období
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
PRIORITY A NOVÁ STRUKTURA MINISTERSTVA VNITRA
Podpora obcím, které se potýkají se sociálním vyloučením
Spolupráce Žďáru nad Sázavou s Agenturou pro sociální začleňování
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Transkript prezentace:

Činnost Agentury pro sociální začleňování v oblasti bezpečnosti Mgr. Michal Krebs 27.června 2013

Agentura pro sociální začleňování (Agentura) zřízení Agentury schváleno usnesením vlády č. 85/2008 pilotní fáze 2008 – 2010 (→ 2012) 25. července 2012 vláda usnesením č.570 rozhodla o prodloužení činnosti Agentury pro sociální začleňování na Úřadu vlády do konce roku 2015 odbor Úřadu vlády zmocněnkyně vlády pro lidská práva (ZLP) monitorovací výbor

Cíle působení Agentury korespondují se Strategií boje proti sociálnímu vyloučení pro roky 2011 – 2015 Agentura je usnesením vlády č. 699 ze dne 21. září 2011 pověřena prostřednictvím zmocněnkyně vlády pro lidská práva koordinací a dohledem nad naplňováním krátkodobých, střednědobých a dlouhodobých opatření Strategie Agentura pro sociální začleňování podporuje obce při začleňování obyvatel sociálně vyloučených lokalit. pomoc obcím a městům při mapování problémů sociálně vyloučených lokalit a jejich obyvatel, při přípravě a nastavování dlouhodobějších řešení a při získávání financí propojování místních subjektů (města a obce, jejich úřady, ale také neziskové organizace, školy a školská zařízení, Úřad práce, zaměstnavatelé, policie a veřejnost) spolupráce s ministerstvy, přenos informací z komunální úrovně směrem ke státní správě, formování státní politiky sociálního začleňování a její koordinace

Agentura je sice součástí exekutivy, nemá však žádné donucovací či sankční pravomoci a není definována zákonem článek 8 Ústavy ČR zaručuje samosprávu územních samosprávných celků, zásahy do ní ze strany státních orgánů musí být upraveny zákonem, Agentura může své působení v lokalitě předčasně ukončit - rozhoduje Monitorovací výbor, pokud město/obec nemá dostatečnou motivaci ke změnám (od roku 2008 pouze 3 lokality) Právní rámec a omezení

Kde Agentura momentálně působí Legenda: spolupracuje s Agenturou do konce června 2013 spolupracuje s Agenturou od července 2013

Nástroje Agentury při práci v lokalitách lokální partnerství situační analýzy základ pro přípravu strategického plánu strategické plány plnění monitorováno a revidováno projektové poradenství OP LZZ (zejména osa 3), OP VK (zejména osa 1.2), IOP (zejména 3.1b investice do infrastruktury sociálních služeb, 3.1c investice v oblasti sociální ekonomiky a 5.2c zlepšení prostředí v problémových sídlištích) a ROP.

Oblasti podpory bydlení zaměstnanost vzdělávání sociální služby bezpečnost rodina a sociálně-právní ochrana dítěte

Role odborného pracovníka pro oblast bezpečnosti Oblasti činnosti (na centrální i lokální úrovni) spolupráce s OČTŘ prevence kriminality PEX drogy a hazard v lokalitách Formy činnosti analýza a připomínkování relevantní legislativy sběr a ověřování informací souvisejících s bezpečnostní situací v lokalitách vyhodnocování informací o bezpečnosti v lokalitách a zpracování analytických výstupů přímá práce v lokalitách a podpora LK

Role mediátora/krizového interventa* Krizová intervence když v obci roste napětí, které hrozí přerůst v konflikt cílem je zabránit zhoršení konfliktu podpora jednotlivých aktérů, aby dokázali aktivně a konstruktivně zapojit své vlastní síly a schopnosti a využít potenciálu přirozených vztahů Krizová intervence se koná z iniciativy ASZ i bez vyžádání ze strany aktérů. Mediace zprostředkování komunikace jednotlivých stran pracovník jako neutrální osoba cílem je dosažení spokojenosti obou/více stran s procesem a jeho výsledkem Lze provádět pouze po dobrovolném souhlasu obou/více stran. * převzato z prezentace mediátora Agentury

Bezpečnostní rizika aktuálně řešená Agenturou extremismus – aktivity PEX i radikalizace široké veřejnosti (výzkum CVVM 2013, Duchcov, Teplice, paterčata...) a politiků (T. Okamura, P. Pakosta, VV...) ubytovny – dlouhodobě neřešená situace, hygienicky nevhodné podmínky a „byznys s chudobou“ na úkor státu (téměř ve všech lokalitách); výrazné prohlubování sociálního vyloučení (děti z ubytoven) skupování bytových domů v lokalitách – úvěrové podvody; vytváření nových SVL; nezájem vlastníků o stav nemovitostí lichva – vysoká latence a strach poškozených svědčit drogy a prostituce v SVL – často pod nátlakem; dluhy; související kriminalita

Opatření navrhovaná Agenturou extremismus -požadavek důsledného distancování se politiků na všech úrovních od extremistických projevů -důsledné vyšetření všech TČ, souvisejících s problematikou menšin a zajištění objektivního informování o výsledku -požadavek důsledného stíhání TČ dle § 355, § 356 a § § 405 TZ -osvěta, školení OČTŘ a prevence -koordinovaný postup při konání nenávistných akcí (koo dohody, přezkoumání oznámení, práce s lidmi v SVL, monitoring, sanace škod po akci…) ubytovny -legislativní úprava podporující „standardní“ formy bydlení (např. rozvoj bytového fondu obcí) -důsledné kontroly na ubytovnách (OŽP, MÚ, KHS, HZS…) -zastropování doplatku na bydlení (ÚP) -srozumitelná, transparentní a nediskriminující pravidla přidělování obecních bytů -zřízení a podpora krizového bydlení v obcích -vytvoření systému prostupného bydlení -programy prevence ztráty bydlení

Opatření navrhovaná Agenturou skupování bytových domů spekulanty -monitoring situace -důsledné vymáhání plnění povinností a bezpodmínečné sankcionování porušování zákonných norem ze strany vlastníků -nabídka plnohodnotné náhrady v případě nuceného vyklizení (zřízení a podpora kriz. bydlení v obcích a rozvoj bytového fondu) lichva -výzkum -zřízení 2 míst specialistů ÚOOZ -vzdělávání OČTŘ -důsledné stíhání dle § 218 TZ a souvisejících (např. TČ podvodu, vydírání, legalizace výnosů z TČ apod.) -podpora poškozených -spolupráce s NNO (zejm. podpora terénní práce) a osvěta

Opatření navrhovaná Agenturou drogy v SVL -monitoring (s důrazem na děti a mládež) -důsledné potírání výroby a distribuce drog v SVL -spolupráce se specializovanými NNO -prevence prostituce v SVL -monitoring (s důrazem na možný výskyt dětské a nucené prostituce) -důsledné stíhání TČ souvisejících s prostitucí dle § 168, § 175, § 189 a dal. -regulace prostituce obecní vyhláškou -spolupráce se specializovanými NNO -prevence

Výstupy z lokalit a kampaň pololetní periodická bezpečnostní zpráva pro MV situační analýzy (k dispozici na webu Agentury) – popisují např. migrační toky, situaci na trhu práce, postoje majority, kvalitu a přístup k bydlení, sociální vazby v lokalitách, bezpečnostní rizika, absorpční kapacitu sociálních služeb apod. další výzkumy (např. lichva, data o hazardu a drogách...) kampaň proti násilí z nenávisti (osvěta, školení OČTŘ)

Děkuji