Ošetřovatelský model Florence Nightingalové

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Vykazování ošetřovatelské péče v pobytových zařízeních sociálních služeb 25. února 2015 Ing. Iva Merhautová, MBA.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Kostelec nad Černými lesy příspěvková organizace zřízena Městem Kostelec nad Černými lesy Kontakty: tel: webové.
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Změny v požadavku na proces edukace vojenských profesionálů Radomír Saliger,Vratislav Pokorný Katedra řízení lidských zdrojů Fakulta ekonomiky a managementu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
2 Marketingové koncepce
Provázanost zdravotních a sociálních služeb v péči o umírající
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Filip Luňák Zš a Mš Stonava 9tř.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Plánování ve školní tělesné výchově
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Regenerační přípravky I.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Ošetřovatelství jako věda
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní informace o poskytovateli
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Pracovnělékařské služby
Charakteristika primární péče
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
PhDr.hana pazlarová, ph.d
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Psychologie zdraví.
Gymnasium Jižní Město Praha
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ÚMRTNOSTNÍ TABULKY součást systému tabulek života, které charakterizují řád reprodukce populace logický systém statistických ukazatelů, které charakterizují.
Ošetřovatelský proces v primární péči
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
PhDr.hana pazlarová, ph.d
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
OSOBNOST.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Centra kolegiální podpory
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
NNO a dobrovolnictví „Pomáháme těm co pomáhají… “ Jiří Tošner
Život bez střeva , Praha.
Profesionalita v sociální práci
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Ošetřovatelský model Florence Nightingalové Teorie Florence Nightingalové

Florence Nightingalové pocházela z aristokratické rodiny od svého vzdělaného otce získala na tehdejší dobu pro ženu velmi dobré vzdělání absolvovala ošetřovatelské vzdělání v Německu v roce 1853 se stala správkyní Hospital for Invalid gentleman v Londýně v době krymské války se zúčastnila mise v Turecku, kde ošetřovala a učila ženy, jak ošetřovat raněné po válce se vrátila do Anglie, kde získala ocenění královské rodiny

Florence Nightingalové její práci ocenila nadace, která ji umožnila založit nemocnici St. Thomas Hospital and King´s College Hospital v Londýně během svého života se věnovala sociální a zdravotním otázkám, reformě hygieny v armádě, fungování vojenských nemocnic a zdravotní péči o chudé v Anglii napsala publikace: Poznámky o vlivech na zdraví, efektivita, nemocniční péče v britské armádě, Poznámky o nemocnicích, Poznámky o stavu hygieny v indické armádě, Život a smrt v Indii celý život bojovala za změny zdravotní péče

Florence Nightingalové byla oceněna vícero vyznamenáním ve vlasti i v cizině rozeznala problémy vznikající následkem industrializace v Anglii definovala ošetřovatelství jako poslání

Ošetřovatelská teorie je zaměřena prostředí, které chápala z tělesného, emočního a sociálního aspektu zajímala se o zdravé prostředí, které je nezbytnou podmínkou účinné ošetřovatelské péče zdravé prostředí obsahuje 5 základních součástí: čistý vzduch, čistá voda, vyhovující kanalizace, čistota a světlo teorie prostředí je doplněna i o problematiku týkající se tepla, ticha a diety

Ošetřovatelská teorie Management maličkostí má chránit pacienta před tělesným a duševním poškozením podle ní je sestra zodpovědná za prostředí i tehdy, když fyzicky chybí, protože musí dohlížet na ty, co pracují v její nepřítomnosti

Ošetřovatelská teorie je zaměřena na pacienta = osoba v prostředí, ve které se má uzdravovat doporučuje ošetřování, které má u pacienta podněcovat způsob, jak se má v případě, že je to možné, starat se o sebe, jak má sestra s pacientem spolupracovat při jeho uzdravování je zaměřena na zdraví (jako stav pohody a schopnosti využít možnosti pacienta) zdraví se má udržet prostřednictvím prevence onemocněním a kontroly prostředí

Teorie obsahuje 3 vztahy prostředí pacienta péče o pacienta péče o prostředí

Teoretická východiska humanistická idealistická náboženská filozofie matematika, statistika empirická analýza Dickensovy komentáře a informace o stavu společnosti, o potřebě sociálních a zdravotních reforem

Předpoklady prostředí je odrazem momentálního stavu společnosti fyzikální prostředí je zdroj infekce, nečistota a vlhkost jsou hlavní původci nemoci zdravé prostředí je nezbytné pro správné ošetřování zdraví je to nejcennější, co každý člověk má nemoc je nápravný proces, kterým reaguje příroda na nesprávný způsob života jedince, je reakcí přírody na podmínky, ve kterých se jedinec nachází a úpravou prostředí je možné v tomto procesu dosáhnout pro nemocného prospěch

Předpoklady ošetřovatelství zahrnuje úpravu prostředí, výživy a zachování energie nemocného ošetřovatelství není vymezené ani formulované lékařským rozhodnutím sestra je vzdělaný, tvořivý a samostatný odborník, který není zcela nezávislý na lékaři

Hlavní jednotky Cíl ošetřovatelství Pacient/klient Role sestry Zdroj potíží Ohnisko zásahu Způsob intervence Důsledky

Metaparadigmatické koncepce Osoba – je multidimenzionální bytost, má životní sílu, jež mu umožňuje vypořádat se s nemocí a navrátit zdraví Prostředí – zahrnuje vnější podmínky, které působí na život a vývoj jedince Zdraví – je stav, kdy se jedinec cítí dobře Ošetřovatelství – je souhrn činností, které poskytují nemocnému co nejvhodnější podmínky pro přirozenou léčbu

Koncepce teorie Prostředí je ústředním pojmem zahrnuje přírodní a zdravé prostředí Přírodní prostředí tvoří jádro zahrnuje fyzické, emocionální a sociální Zdravé prostředí je nezbytnou podmínkou patří do něj: čistý vzduch, čistá voda, čistota prostředí, světlo a funkční kanalizace

Koncepce teorie Vztahy jedinec – prostředí sestra – prostředí sestra – nemocný

Všeobecná pravidla pro praxi a rozvoj ošetřovatelství Všeobecnost – znamená vytvoření všeobecných návodů pro sestry Přesnost – na základě zkušeností Zdůvodnitelné následky – jde o usměrnění sestry jednat jménem pacienta i sebe Lidská kreativita a univerzální humanita – s potenciálem a schopností pro růst a změnu

myšlenky a teorii ošetřovatelství, kterou vytvořila, jsou důležité i po 150 letech jsou ošetřovatelským modelem i pro současnost zvláštností je, že dnešní problémy prostředí a zdraví jsou také aktuální

Ošetřovatelský model Virginie Hendersonové Teorie základní ošetřovatelské péče

Virginia Hendersonová vyrůstala ve Virginii, kde její otec působil jako právník zájem o ošetřovatelství u ní vznikl během 1. světové války začala studovat v Armádní ošetřovatelské škole ve Washingtonu v roce 1926 začala navštěvovat Učitelský institut na Kolumbijské univerzitě dosáhla Bc. a Mgr. studia v oblasti ošetřovatelského vzdělání vyučovala v Učitelském institutu s důrazem na klinickou praxi a využití analytického procesu

Virginia Hendersonová později působila v ošetřovatelském výzkumu na prestižní univerzitě v Yale vedla Nursing studies Index Project, který sponzorovala Yalská univerzita je držitelkou ocenění za její výjimečný přínos v ošetřovatelství publikovala: Povaha ošetřovatelství, Základní principy ošetřovatelské péče

Ošetřovatelský model Byl formulován na základě mnoha vlivů: základní příprava v Armádní ošetřovatelské škole neosobní charakter péče sestry jako asistentky lékaře důraz se kladl na nemoc, diagnostiku a léčebný režim

Oš. model vycházel z názoru že jedinci mají biologické, psychologické, sociální a duchovní potřeby oš. péče musí odpovídat na tyto požadavky má se uplatňovat individuální přístup k pacientům

Teoretická východiska poznatky z fyziologie, psychologie, sociologie učebnice B. Harmer: Principy a zásady ošetřovatelství názory A.W. Goodrich práce C. Stackpole a C. Bernarda z oblasti fyziologie a psychosomatické medicíny práce E. Thorndika z psychologie a výzkumu základních lidských potřeb práce G. Deavera, fyzioterapeuta práce I. J. Orlando

Předpoklady Ošetřovatelství je zakotvené v potřebách lidstva (B. Harmer) Péče o nemocné jen podle služebních předpisů je nedostačující a ošetřovatelství by nemělo být podřízené medicíně (A.W. Goodrich) Definice ošetřovatelství by měla obsahovat posouzení principu fyziologické rovnováhy, protože citová rovnováha je neoddělitelná od rovnováhy v oblasti fyzické, emoce jsou naší interpretací reakce buněk na výkyvy chemického složení mezibuněčných tekutin (C. Bernarda)

Předpoklady Mnohé základní potřeby jedince nejsou v nemocnici uspokojené (E. Thorndika ) Cíl všech snah zdravotnického týmu spočívá v získání samostatnosti a nezávislosti pacienta/klienta (G. Deavera) Sestra se lehko dopustí chyby při uspokojování potřeb pacienta/klienta, pokud si svůj výklad potřeb pacienta/klienta nezkonfrontuje s jeho výkladem (I. J. Orlando)

Hlavní jednotky Cíl ošetřovatelství Pacient/klient Role sestry Zdroj potíží Ohnisko zásahu Způsob intervence Důsledky

Metaparadigmatické koncepce Pacient – je jednotlivec vyžadující pomoc k dosažení zdraví a soběstačnosti anebo klidné smrti (pacient a rodina je celek) Zdraví – ztotožňuje se soběstačností Prostředí – je celek všech vnějších podmínek a vlivů, které působí na život a vývoj organismu Oš. péče – je individualizovaná a respektuje jedinečnost každého člověka a jeho potřeb

Koncepce teorie je tvořena čtyřmi základními složkami: biologickou psychickou sociální spirituální jsou souhrnem 14 elementárních potřeb

14 základních komponentů oš. péče Normální dýchání Adekvátní přijímání vody a stravy Vylučování tělesných výměšků Pohyb a udržení žádané polohy Spánek a odpočinek Výběr vhodného oblečení, oblékání a svlékání Udržení tělesné teploty Udržení tělesné čistoty a ochrana celistvosti těla Odstranění rizik z prostředí a rizik případného poranění jiných

14 základních komponentů oš. péče Komunikace s okolím, vyjadřování emocí, potřeb, strachu nebo názorů Světonázor, věrovyznání Smysluplná práce Zábava, hra nebo účast na různých formách odpočinku, rekreace Učení, odhalování nového nebo zájem, který vede k normálnímu rozvoji zdraví a používání vhodných zdravotnických pomůcek

Formulování modelu vychází z názoru, že dokud je člověk zdravý, je schopen si sám uspokojovat všechny potřeby v době nemoci, v určitých období životního cyklu, nemůže člověk uspokojit své potřeby sám, potřebuje pomoc druhých právě v tomto období má jedinečnou úlohu sestra, která má pomáhat člověku vykonávat ty aktivity, které přispívají k jeho uzdravení anebo ke klidné smrti

Podle definice a 14 komponent došlo k pojmenování úlohy sestry: umožnily iniciovat i kontrolovat samostatné oš. intervence plnit i terapeutický plán lékaře je pracovat jako člen týmu bez zasahování do výkonu jedinečných ošetřovatelských činností

Posuzování potřeb v modelu sestra vychází ze 14 požadavků na základě komunikace a vzájemné dohody s pacientem jen ve stavech úplné závislosti, rozhoduje sestra za pacienta a ne spolu s ním - v první fázi posouzení – sestra spolu s pacientem společně posuzuje každou potřebu - ve druhé fázi – rozhodují, co je příčinou problému, který vyžaduje oš. péči

Základní oš. péče je péče, kterou vyžaduje jakákoli osoba bez ohledu na lékařskou diagnózu a terapii je odvozená z individuálních potřeb pacienta je ovlivněna podmínkami a patologickým stavem

14 komponentů základní oš. péče pomoc P/K normálně dýchat pomoc P/K při příjmu potravy a tekutin pomoc P/K při vylučování pomoc P/K při udržování optimální polohy pomoc P/K při spánku a odpočinku pomoc P/K při výběru vhodného oděvu, při oblékání a svlékání pomoc P/K při udržování tělesné teploty ve fyz.rozmezích pomoc P/K při udržování tělesné čistoty, upravenosti a ochraně pokožky pomoc P/K vyvarovat se nebezpečí z okolí a předcházet zranění sebe i druhých

14 komponentů základní oš. péče pomoc P/K při komunikaci s ostatními, vyjadřování emocí, potřeb, strachu nebo názorů pomoc P/K při vyznávání jeho víry pomoc P/K při práci a produktivní činnosti pomoc P/K při odpočinkových a rekreačních aktivitách pomoc P/K při učení, při objevování, uspokojování zvědavosti

Plán oš. péče je v každé ze 14 oblastí ovlivněný: věkem temperamentem socio-kulturním postavením tělesnými i duševními schopnostmi patologickým stavem a symptomy by měl být modifikovaný v určitých intervalech musí být v souladu s medicínským plánem terapie

Vztahy při poskytování základní oš. péče vztah sestra – pacient/klient vztah sestra – lékař vztah sestra – zdravotnický tým

DĚKUJI ZA POZORNOST