Zakotvení matematického vzdělávání ve vzdělávacích systémech vybraných zemí (reakce na výsledky mezinárodních výzkumů) Mgr. Radka Topinková Mgr. Lubomír.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Interaktivní testy v matematice
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
PT – obecná charakteristika
PISA 2012 – oblast řešení problémů
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Didaktické prostředky
Šetření čtenářské gramotnosti
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/ Stěžejním motivem je představení netradičních a inovativních výukových.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Každá (základní) škola má mít přehled o svých vzdělávacích výsledcích.
(komentovaný přehled)
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Organizační struktura
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Průřezová témata klíčových kompetencí
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Podpora počátečního a dalšího vzdělávání prostřednictvím ESF.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
PISA 2012 Matematická gramotnost patnáctiletých žáků
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PISA prosince 2010.
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
Didaktické prostředky
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Projekt Impuls / Seminář
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Komplexní systém hodnocení
Standardy pro základní vzdělávání
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Kurikulum: obsah školní edukace
Polytechnické vzdělávání v praxi
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Úvaha o testování Jiří Bakončík.
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Organizační struktura
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
KMT/DIZ1 Didaktika matematiky (předmět, úkoly, metody) Didaktický systém Matematické vzdělávání (cíle, úkoly) 1. SZZK Didaktika matematiky – předmět, úkoly,
Transkript prezentace:

Zakotvení matematického vzdělávání ve vzdělávacích systémech vybraných zemí (reakce na výsledky mezinárodních výzkumů) Mgr. Radka Topinková Mgr. Lubomír Tanzmann

Analyzované kurikulární dokumenty Slovensko – Štátny vzdelávací program, Skotsko – Curriculum for Excellence, Anglie – National Curriculum, Finsko – National Core Curriculum, Belgie – De Entiteit Curriculum, Irsko – National Curriculum,

Sledované aspekty kurikula Zařazení matematického vzdělávání v systému kurikula Časová dotace Cíle matematického vzdělávání Evaluace matematického vzdělávání Kvalifikace učitelů v primárním vzdělávání Reakce na mezinárodní výzkumy

Zařazení matematického vzdělávání v systému kurikula V kurikulech všech sledovaných zemí je matematika prezentována jako samostatný obor Ve skotském kurikulu je matematika navíc součástí vzdělávací oblasti Odpovědnost všech – „Základní matematické kompetence napříč učením“ V irském kurikulu pro primární vzdělávání se výslovně zmiňuje nutnost propojení matematiky s ostatními vzdělávacími oblastmi, zdůrazněno je využití matematiky v oblasti „Sociální prostředí a přírodovědné vzdělávání“ V irském kurikulu je explicitně definován pojem matematická gramotnost a obsažena informace o „Projektu matematika“, který byl spuštěn v září 2009

Časová dotace Přístup ke stanovení časové dotace pro výuku matematiky se v kurikulech sledovaných zemí liší Irsko, Anglie a Belgie časové dotace pro výuku matematiky ve svých kurikulech neuvádějí. Rozhodnutí o počtu hodin je plně v kompetenci škol Skotské kurikulum časovou dotaci pro matematiku uvádí procentuálně

ZeměCelková týdenní časová dotace pro výuku matematiky Členění celkové týdenní časové dotace Finsko32 hod.1. etapa (1.–2. ročník) 6 hod. 2. etapa (3.–5. ročník) 12 hod. 3. etapa (6.–9. ročník) 14 hod. Slovensko33 hod.1. stupeň (1.–5. roč.) 17,5 hod. 2. stupeň (6.–9. roč.) 15,5 hod. Skotsko1. stupeň (Primary school): 15 % z týdenní dotace 25 hod. 2. stupeň (Secondary school): 15 % z týdenní dotace 27,5 hod. Česká republika 38 hod.1. stupeň (1.–5. ročník) 22 hod. 2. stupeň (6.–9. ročník) 16 hod.

Cíle matematického vzdělávání I. Ve všech sledovaných zemích se objevují tři společné cíle matematického vzdělávání: rozvíjení schopnosti žáků řešit problémy praktické využívání získaných vědomostí v každodenním životě rozvíjení kreativního a kritického myšlení

Cíle matematického vzdělávání v ČR Obdobné cíle najdeme v RVP ZV: „Provádění rozboru problému a plánu řešení, odhadování výsledků, volbě správného postupu k vyřešení problému a vyhodnocování správnosti výsledků vzhledem k podmínkám úlohy nebo problému.“ „Využívání matematických poznatků a dovedností v praktických činnostech – odhady, měření a porovnávání velikostí a vzdáleností, orientace.“ „Rozvíjení abstraktního a exaktního myšlení osvojováním si a využíváním základních matematických pojmů a vztahů, k poznávání jejich charakteristických vlastností a na základě těchto vlastností k určování a zařazování pojmů.“

Cíle matematického vzdělávání II. Kurikulum Skotska nabízí společně s cíli i vzdělávací strategie k jejich dosažení. Příklad strategie: „Rozvíjet u žáků odvahu nést riziko z neúspěchu při řešení problémů a učit žáky způsobům, jak se ptát učitele a vyhledávat alternativní matematická řešení.“ V Anglii a Irsku jsou navíc vedle cílů rozpracovány různé úrovně obtížnosti kompetencí, které by měli žáci v daném věku dosáhnout

Evaluace matematického vzdělávání I. Přístupy k evaluaci jsou u všech sledovaných zemí rozdílné, přesto je možné vysledovat tři shodné rysy: průběžné hodnocení definice standardů závěrečné hodnocení

Evaluace matematického vzdělávání II. Příklad průběžného hodnocení ve skotském kurikulu:,,… hlavním cílem je sledování pokroku žáků v osvojování si matematických pojmů a dovedností a sledování případných problémů žáka v jeho matematickém vzdělávání při jeho přechodu z jednoho stupně vzdělávání na druhý.“

Evaluace matematického vzdělávání III. Příklady standardů pro matematické vzdělávání ve finském kurikulu: Příklad popisu dobrého výkonu na konci 2. etapy (9 let) v rámci tematického okruhu pracovní dovednosti a dovednosti úsudku: „Žák bude vědět, jak popsat reálné situace a procesy matematicky prostřednictvím porovnávání, klasifikace, třídění, interpretace a modelování.“ Příklad kritéria pro závěrečné hodnocení na konci 3. etapy (12 let) v rámci tematického okruhu metody dovednosti a úsudku: „Žák bude vědět, jak transformovat jednoduchý problém ve formě textu do matematické formy prezentace, vytvoří plán na vyřešení problému, vyřeší ho a zkontroluje správnost výsledku. “

Evaluace matematického vzdělávání IV. Příklad systému závěrečného hodnocení z anglického kurikula: Na konci 1. klíčového období (7 let) vykonávají žáci ve třídě praktické úkoly a písemné testy z matematiky. Tyto testy nejsou známkovány třídním učitelem, ale zadávány a kontrolovány externí agenturou. Na konci 2. klíčového období (11 let) absolvují žáci písemné testy z matematiky. Testy jsou zadávány a známkovány externí agenturou. Výsledky hodnocení učiteli i testů a úloh jsou vyjádřeny podle osmiúrovňové škály národního kurikula.

Kvalifikace učitelů v primárním vzdělávání Obecně pro výuku matematiky na primární úrovni platí, že učitelé jsou univerzalisté, tzn., že vyučují ve své třídě celé kurikulum nebo jeho většinu. Jednotně pro všechny země platí, že učitelé musí mít univerzitní vzdělání. Ve Finsku stejně jako Irsku a Anglii jsou od 7. ročníku pak jednotlivé předměty vyučovány specializovanými učiteli pro danou oblast, totéž od 6. ročníku základního vzdělávání platí i pro české a slovenské kurikulum.

Reakce na mezinárodní výzkumy I. Ačkoliv se všechny ze sledovaných zemí účastní mezinárodních výzkumů PISA a TIMSS, dle možných zjištění ne nutně musí reagovat na jejich výsledky změnami v kurikulárních dokumentech Finsko, které se pravidelně umisťuje na čelných místech, reaguje na výsledky zejména informováním veřejnosti a analýzami odborníků, proč takových výsledků žáci dosahují Irsko na základě výsledků PISA zahájilo „Projekt matematika“ Skotsko na základě výsledků PISA a TIMSS přistoupilo k revizi národního kurikula, jež vedla k vytvoření tzv. Kurikula pro nejvyšší kvalitu (Curriculum for Excellence)

Reakce na mezinárodní výzkumy II. Anglie zohlednila výsledky TIMSS při revizi kurikula pro primární vzdělávání, bylo vytvořeno tzv. nové kurikulum pro primární vzdělávání (the new primary curriculum), které bude postupně zaváděno od roku 2011 V Belgii jsou výsledky PISA a TIMSS reflektovány při revizi národních kurikul a v debatách o kvalitě vzdělávání. Uvedené výsledky jsou analyzovány pro porovnání kurikul vlámské a francouzské komunity. Na Slovensku od roku 2008 probíhá testování žáků v 9. ročníku v oblasti matematické a čtenářské gramotnosti, které je odvozeno z metodologie výzkumů PISA

Vypracoval tým Oddělení koncepce všeobecného vzdělávání PaedDr. Markéta Pastorová RNDr. Jan Maršák, CSc. Mgr. Radka Topinková Mgr. Šárka Václavíková Mgr. Lubomír Tanzmann