Energie a šetrná energie. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Advertisements

Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Žofínské fórum Plyn – důležitá součást energetického mixu ČR 27. října 2015.
Obnovitelné (recentní) zdroje energie zdroje energie Slunce, voda, vzduch.
ELEKTRÁRNY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Vodní elektrárna Voda přitékající přívodním kanálem roztáčí turbínu, která je na společné hřídeli s generátorem elektrické energie. Dohromady tvoří tzv.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
VY__III/2__INOVACE__213 FYZIKA Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
Zoner Photo Studio, Histogram (7). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Jaderná energie. Jestliže je jaderná energetika tak výhodná, proč se jich staví relativně málo ? ? ? ? ?
Atomové elektrárny Obor: Lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. LudvíkKašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák ROPA (nafta, zemní olej, černé zlato ) Těžba „pumpou “ Těžba na moři ropné.
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Vytvořil: David Mašata a Michal Hlaváček. Popis jaderného reaktoru  Jaderný reaktor je zařízení, které umožňuje řízené uvolnění jaderné energie, která.
E K O N O M I K A Soustava veřejných příjmů. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
VY_52_INOVACE_05_03_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
Ekologická stopa. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z minerálních olejů.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Zamýšlené a nezamýšlené důsledky Jan Málek.  Definice  Důvody pro používání OZE  Druhy OZE  OZE v rámci Energetické politiky EU  Negativní dopady.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
VY_32_INOVACE_Vac_III_10 Průmysl ČR Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
HTML (I) (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Přírodověda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. ? Co všechno může sloužit jako zdroj energie?
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
Netradiční zdroje elektrické energie
OBNOVITELNÉ ZDROJE ENERGIE
Účinnost různých systémů ukládání elektrické energie
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Výroba elektrické energie
Zdroje získání základních životních potřeb a energie
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Výroba elektrické energie - obecná část
Z-Uhlí, s.r.o. Výroba biouhlí pomocí hydrotermální karbonizace.
Prezentace – výklad učiva
Netradiční zdroje elektrické energie
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Přírodní zdroje na Zemi
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Název materiálu: Nerostné suroviny
Vkládání dat MS Access (5).
Netradiční zdroje elektrické energie
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců
Název projektu: Moderní škola
Prezentace – výklad učiva
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
Seminář k tématice: Nevyjmenované zdroje a odpojování od CZT
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Vzduch.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_Člověk a energie TÉMATICKÝ.
Neživá příroda - vzduch
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Aktuální informace k dotačním titulům MŽP
Současné trendy výstavby-nízkoenergetické objekty
PŘÍLEŽITOSTI NOVÉ KRAJINY
VZDĚLÁVÁNÍ VE SVĚTLE DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE
Transkript prezentace:

Energie a šetrná energie

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Václava Talábová Předmět:Základy biologie a ekologie - ekologie

Obsah Energie v dějinách1 Způsoby získávání energie2 Spotřeba energie3 Ropný zlom4 Udržitelný rozvoj5 Člověk a energie6 7 Uhelné elektrárny8 Jaderné elektrárny9 Plynové elektrárny10

Obsah Vodní elektrárny11 Větrné elektrárny12 Solární elektrárny13 Biomasa14 Geotermální energie15

Energie jako výzva pro udržitelný rozvoj Spotřeba energie roste exponenciálně Denní spotřeba člověka:  Homo habilis (před 1 mil. let): 8000 kJ  Neolit (cca 5 tisíc let př.n.l.): kJ  Středověk (1400 n.l.): kJ  Konec 19. stol.: kJ  Druhá polovina 20. stol.: kJ  Dnes: asi kJ Energie v dějinách 1

44% ropa a ropné produkty 26% zemní plyn 25% uhlí 2,5% vodní elektrárny 2,4% jaderné elektrárny 0,2% ostatní typy obnovitelných zdrojů (není však zahrnut významný nekomerční zdroj – palivové dříví a rostlinné zbytky z úrody pro topení a vaření) Způsoby získávání energie 2

Spotřeba energie Roční spotřeba světových zásob 0,5% celkových zásob uhlí 1,6% zásob zemního plynu 3% zásob ropy 2% zásob uranu Trendy spotřeby světová spotřeba energie naroste mezi léty 2004 – 2030 o 57% světová spotřeba fosilních paliv se v období 2004 – 2030 zvýší o 81% v průběhu příštích 50 let bude spotřeba fosilních paliv oproti dnešku trojnásobná 3

(peak oil) je okamžik, kdy těžba ropy (v rámci jednotlivého ložiska, státu, oblasti nebo světa) dosáhla maxima a od kterého produkce ropy vstupuje do fáze poklesu až ke konečnému vyčerpání tato teorie neznamená, že po ropném zlomu ropa náhle dojde, ale že její těžba se bude postupně snižovat a následně bude razantně stoupat její cena z 65 největších producentů ropy je jich za ropným zlomem už více než 50 – Spojené státy, Kuvajt, Norsko, Velká Británie, Rusko, Mexiko, Venezuela, Čína, India, Austrálie, Katar, Omán, Libye a další Ropný zlom 4

je takový způsob rozvoje lidské společnosti, který uvádí v soulad hospodářský a společenský pokrok s plnohodnotným zachováním životního prostředí mezi hlavní cíle udržitelného rozvoje patří zachování životního prostředí dalším generacím v co nejméně pozměněné podobě Udržitelný rozvoj 5

Člověk a energie let př.n.l let př.n.l let př.n.l let př.n.l. 600 let př.n.l. 7. století využívání ohně rozdělávání ohně využívání tažné síly zvířat, postroje budování pyramid v Egyptě: největší využití lidské síly otroků první vodní kolo větrné mlýny v Persii a Číně 6

Člověk a energie vodní turbína (Fourneyron) první těžba ropy v Pensylvánii první spalovací motory objev umělé radioaktivity (manželé Joliot-Curierovi) první jaderný reaktor využívající štěpnou reakci k výrobě elektřiny shození prvních atomových pum v Hirošimě a Nagasaki vznik OPEC – organizace zemí vyvážejících ropu první projev energetické krize- ropné embargo USA dlouhodobá stabilizace ceny ropy na 30 dolarech za barel 7

Uhelné elektrárny VÝHODY ČR má zkušenosti s provozem máme vlastní zásoby uhlí NEVÝHODY jsou zdrojem znečištění a emisí CO 2 těžbou uhlí dochází k likvidaci krajiny těžbě muselo ustoupit mnoho vesnic a další jsou ohrožené spalování uhlí je zdrojem emisí CO 2 stávající elektrárny jsou staré a neefektivní dopravou energie od velkých centrálních zdrojů dochází k větším ztrátám 8

Jaderné elektrárny VÝHODY velký, stabilní a vyzkoušený zdroj relativně bezpečný na území ČR se nacházejí zásoby uranu NEVÝHODY výstavba elektráren je drahá a časově velmi náročná není spolehlivě vyřešeno nakládání s vyhořelým palivem havárie může mít obrovské následky těžba uranu je problematická vzhledem k životnímu prostředí dopravou energie od velkých centrálních zdrojů dochází k větším ztrátám jaderné palivo neumíme vyrábět - import 9

Plynové elektrárny VÝHODY plyn je považovaný za čistý zdroj energie světová zásoba plynu je zatím velká plynové elektrárny jsou menší a levnější a je možné pružněji reagovat na poptávku po energii NEVÝHODY plyn je fosilní palivo produkující CO 2 dodávky plynu do ČR z Ruska mohou být nestabilní a není dobré příliš zvyšovat závislost na zemi která má v ČR mocenské zájmy 10

Vodní elektrárny VÝHODY obnovitelný a čistý zdroj energie bez produkce skleníkových plynů přehrady slouží také k rekreaci, příp. zdroj pitné vody NEVÝHODY produkce energie nejde dohromady s protipovodňovou funkcí přehrad vhodné lokality pro velké přehrady už jsou vyčerpané – zbývá už pouze rozvoj MVE 11

Větrné elektrárny VÝHODY obnovitelný a čistý zdroj energie bez produkce skleníkových plynů necentrální (rozptýlený) zdroj energie relativně nenáročný na stavbu a provoz NEVÝHODY rozvoj větrných elektráren je omezen množstvím vhodných lokalit (síla větru, ochrana přírody a krajinného rázu) je třeba dobudovat kapacity pro regulaci špičkových výkonů 12

Solární elektrárny VÝHODY obnovitelný a čistý zdroj energie bez produkce skleníkových plynů necentrální (rozptýlený) zdroj energie relativně nenáročný na stavbu a provoz NEVÝHODY je třeba dobudovat kapacity pro regulaci špičkových výkonů oproti jiným zdrojům zabírá větší plochu vysoké investiční náklady 13

Biomasa VÝHODY obnovitelný a čistý zdroj energie bez produkce skleníkových plynů využití odpadních materiálů v ČR má slušný potenciál rozvoje dává práci zemědělcům NEVÝHODY bioplynové stanice se z obav ze zápachu staví dál od obcí – není zcela využito teplo zátěž z dopravy paliva do velkých zdrojů na biomasu omezení potenciálu lesní biomasy z hlediska biodiverzity 14

Geotermální energie VÝHODY obnovitelný a čistý zdroj bez produkce skleníkových plynů necentrální (rozptýlený) zdroj energie NEVÝHODY potenciál omezený na vhodné litosférické podmínky Investičně náročný zdroj zatím na počátku svého rozvoje, technicky problematické hluboké vrty 15

v-ralsku-najde-praci-az-stovka-lidi-prw-/liberec- zpravy.aspx?c=A111022_ _liberec- zpravy_ab Materiály získané při specializačním studiu pro Koordinátory EVVO organizované organizací SEVER – Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory Použité zdroje