TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Tematická a kompoziční složka literárního díla
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Digitální učební materiál
Slohové postupy.
umělecký styl a jeho charakteristika
Název projektu: Moderní škola
Rozbor uměleckého textu
Gramatika Vypravování
VYPRAVOVÁNÍ.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Slohové postupy a útvary
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Funkční styly, slohové postupy a útvary
POPIS teorie.
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
VYPRAVOVÁNÍ.
Funkční styly Marcela Jurková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_319_Slohové útvary AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Vypravování Předmět Autor: Mgr. Kateřina Kozlová
CHARAKTERISTIKA znaky.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Slohové postupy.
Vypravování Střední odborná škola Otrokovice
Vypravování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_7_ŘEČ PŘÍMÁ, NEPŘÍMÁ, POLOPŘÍMÁ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami.
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Subjektivně zabarvený popis - líčení
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Digitální učební materiál
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
7. ročník Michaela Hantková
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Písemná práce Základní informace.
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
ZÁKLADNÍ PROMLUVOVÁ PÁSMA
Transkript prezentace:

TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ

Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů, pověstí, pohádek)  v běžných hovorech – prosté vypravování událostí, osobní korespondence  v publicistice – fejeton, reportáž, črta  v odborných pracích – historická tematika, životopis významné osobnosti

Podstata vypravování  příběh vystižený tak, aby si ho čtenář dovedl představit  logická souvislost  časová posloupnost  musí být zápletka (POZOR na dějový popis bez zápletky)  jedinečná událost (ale typická pro určitou dobu, lidi, prostředí)  požadavek názornosti, živosti vypravování

Kompozice 1.úvod (expozice) – vystižení prostředí, seznámení s postavami, naznačena základní situace 2.vlastní vypravování – zápletka, stupňování napětí, kolize, konflikt, vyvrcholení a jeho rozuzlení 3. závěr – vyvození poučení, zobecnění

Slohové postupy 1.Vyprávěcí postup  události jsou líčeny v pohybu, vývoji a čase, čas minulý  chronologický postup (vytváření postupné dějové linie)  dodatečné podání dějové složky (např. v detektivce popis zločinu)  retrospektivní postup (např. vzpomínky)  retardační účinek – odbočení od hlavní dějové linie, zpomalení vypravování, růst napětí, popisy, vedlejší děj, epizody, reflexe

2. Popisný postup  popis prostředí v souvislosti s událostmi  subjektivní popis – líčení, lyrický popis, obrazné prostředky, dějová slovesa, personifikace, smyslové vnímání  dějový popis – bez zápletky, hromadění informací výčet  statický popis – zeslabená dějovost, v popředí je stav popisovaného předmětu

3. Charakterizační postup  charakteristika postav (přímá,nepřímá), prostředí 4. Výkladový postup  objasnění vnitřních příčinných vztahů, vysvětlivky

Řeč vypravěče  řeč vypravěče – autorská  řeč postav – přímá, polopřímá, nepřímá, nevlastní přímá  polopřímá řeč – včleňuje se do řeči autorské - není vyznačena uvozovkami - 3. osoba př. Spěchal, přece to musí stihnout. Musí přijít včas!  nepřímá řeč – zpráva mluvčího o výroku jiného - mění se gramatická osoba, čas, někdy i slovesný způsob - vyjádřena vedlejší větou př. Zeptal se, kdy bych mohl přijít.

 nevlastní přímá řeč – podává něčí projev tak, jak byl pronesen, ale v písmu - není v uvozovkách - projev postavy je reprodukován vypravěčem beze změny - splývá s pásmem vypravěče - má znaky hovorového stylu - využívá osob a časů jako v přímé řeči př. Jan sice řekl Evě přijeď, ale věděl, že nebude doma. Ptala se sama sebe, mám tam jít, nebo…

 vnitřní monolog – promluva nepronesená - zachycuje vnitřní svět postavy - bez uvozovek  dialog - střídání přímé řeči dvou a více osob - replika na novém řádku

Jazyk vypravování  názorný a živý  všechny vrstvy národního jazyka  slova citově zabarvená  slovesa (nositel děje)  příslovce, přídavná jména  přirovnání  rčení  obrazné prostředky  nespisovný jazyk – v řeči postav

Syntax vypravování  rozmanitost – volnější větná stavba, názorné přívlastky, přístavky, příslovečná určení  převaha oznamovacích vět + věty tázací, rozkazovací, zvolací  věty časové  zvláštnosti větné stavby – osamostatnělé větné členy př. Padl na zem. Znenadání. Jako podťatý. - infinitivní konstrukce př. Ne a ne zapršet.

 dějové napětí  krátké věty – souřadně spojované, i jednoslovné  opakování spojek nebo bezespoječné věty  prézens historický - místo minulého času použijeme přítomný k oživení minulých dějů - př. Šel jsem klidně po ulici, najednou na mě vyskočí …  střídání přímé řeči postav – dynamičnost  příslovce – vtom, najednou, znenadání, náhle,…

 uvolnění dějového napětí  složitější větná stavba  delší věty

Zdroje: Sochorová, M.: Český jazyk v kostce pro střední školy. Fragment, Havlíčkův Brod, 1999