T 11 Ústavní základy zajišťování bezpečnosti České republiky Mgr. Tomáš Zbořil Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Činnost jednotek požární ochrany při povodních
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ informace pro starosty obcí Plzeňského kraje 2011
Systém hospodářských opatření pro krizové stavy
Sociální správa - prosinec
Správní právo Pojem správního práva.
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Veřejná moc a veřejná správa
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nouzové přežití obyvatelstva a humanitární pomoc
Základy krizového řízení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Krizové řízení školení starostů obcí v Českých Budějovicích
Stavební úřady Obecné stavební úřady
Organizační členění ÚO
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ON Anotace: Seznámit s nebezpečím povodní a záplav.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Bezpečnost České republiky
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Krizové řízení Ing. Jakub Dostál
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Životní prostředí jako veřejný statek
Státní správa.
Krizové řízení Seminář.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vybraná odborná terminologie Přehled základní legislativy.
Bezpečnostní systém ČR Zákonné normy pro podporu řešení MU a KS Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového.
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
VLÁDA. Vláda – předseda vlády (premiér) - místopředsedové - ministři Vláda České republiky  je vrcholný orgán výkonné moci  vláda je jmenována vždy.
1 Školení starostů obcí Královéhradeckého kraje Krajské vojenské velitelství Hradec Králové.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
1 OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr.Bohumír MARTÍNEK,Ph.D. Vedoucí Ústřední odborné rady ochrany obyvatelstva SH ČMS.
Připravenost orgánů krizového řízení na území Jč kraje k řešení MU/KS Ing. Stanislav MRVKA.
JÁ JAKO OBČAN ČESKÉ REPUBLIKY ZS1BP_PIV4, jaro 2015 Mgr. Kateřina Mrázková, Ph.D.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
Narušení bezpečnosti. OBSAH: Vymezení základních pojmů vážících se k narušení bezpečnosti Řízení bezpečnosti území Nástroje veřejné správy využitelné.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D.
Havarijní plán kraje.
PRÁVNÍ ŘÁD ČESKÉ REPUBLIKY
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Postavení a úkoly ozbrojených sil v politickém a bezpečnostním systému ČR Mgr. et Mgr. Jakub Fučík Centrum bezpečnostních a vojenskostrategických studií.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Politický systém České republiky
Obsah veřejných rozpočtů III
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Krizový management ve veřejné správě
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Relevantní legislativa a dokumenty – viz dále
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Bezpečnostní systém ČR
Příprava občanů k obraně státu …
Úkoly k zajišťování obrany státu
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

T 11 Ústavní základy zajišťování bezpečnosti České republiky Mgr. Tomáš Zbořil Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/

Ústavní pořádek ČR Je tvořen Ústavou ČR, Listinou základních práv a svobod a dalšími ústavními zákony, Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, Tento ÚZ stanoví brannou povinnost občanů, definuje základní krizové stavy a zřizuje Bezpečnostní radu státu.

Ústava ČR Čl. 43 upravuje vyhlášení válečného stavu, zapojení do mezinárodních obranných struktur, vyslovení souhlasu s vysláním ozbrojených sil do zahraničí – Parlament, Vláda rozhoduje o vyslání vojáků do zahraničí na kratší dobu, povoluje průjezd ozbr. sil cizích zemí a o těchto rozhodnutích informuje obě komory Parlamentu,

Zákon o bezpečnosti ČR Základní povinností státu je zajištění svrchovanosti a územní celistvosti ČR, ochrana životů, zdraví a majetku občanů, Bezpečnost ČR zajišťují ozbrojené síly, bezp. sbory, záchranné sbory a havarijní služby, Státní orgány, orgány obcí a krajů, fyzické a právnické osoby mají povinnost se podílet na zajišťování bezpečnosti.

Krizové režimy Vyhlašují se v situaci, kdy je bezprostředně ohrožena svrchovanost, územní celistvost, demokratické základy ČR nebo ve větším rozsahu vnitřní pořádek a bezpečnost, životy a zdraví, majetkové hodnoty nebo životní prostředí a také v případě nutnosti plnění mezinárodních závazků ČR, Nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav.

Nouzový stav Může být vyhlášen pro omezené nebo celé území státu, Vyhlašuje ho vláda v případě živelných pohrom, ekologických nebo průmyslových havárií nebo jiných nebezpečí, které ve značném rozsahu ohrožují životy, zdraví, majetek nebo vnitřní pořádek či bezpečnost.

Nouzový stav Nelze jej vyhlásit jako reakci na stávku, V případě nebezpečí z prodlení jej může vyhlásit předseda vlády, ratihabice vládou do 24 hodin, o vyhlášení musí být informována Poslanecká sněmovna, Vyhlašuje se na dobu určitou a pro určité území, musí být zdůvodněn, vychází ve Sbírce zákonů, např. 140/2013 Sb.

140/2013 Sb. ROZHODNUTÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY ze dne 2. června 2013 V souladu s čl. 5 a 6 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, se vyhlašuje pro území Jihočeského kraje, Plzeňského kraje, Středočeského kraje, Libereckého kraje, Královéhradeckého kraje, Ústeckého kraje a hlavního města Prahy z důvodu vzniklé krizové situace spočívající v ohrožení životů, zdraví a značného rozsahu ohrožení majetku v důsledku rozsáhlé živelní pohromy NOUZOVÝ STAV na dobu od hodin dne 2. června 2013 do odvolání. I. Pro řešení vzniklé krizové situace vláda České republiky nařizuje tato krizová opatření a) evakuaci osob a majetku z vymezeného území, b) zákaz vstupu, pobytu a pohybu osob na vymezených místech nebo území, c) ukládání pracovní povinnosti, pracovní výpomoci nebo povinnosti poskytnout věcné prostředky, d) bezodkladné provádění staveb, stavebních prací, terénních úprav nebo odstraňování staveb anebo porostů za účelem zmírnění nebo odvrácení ohrožení vyplývajícího z krizové situace, e) nařídit nasazení vojáků v činné službě a jednotek požární ochrany k provádění krizových opatření, i) nařídit přednostní zásobování 1. dětských, zdravotnických nebo sociálních zařízení, 2. ozbrojených sil, bezpečnostních sborů a složek integrovaného záchranného systému, pokud se podílejí na plnění krizových opatření, 3. prvku kritické infrastruktury, a to v nezbytném rozsahu, j) zabezpečit náhradní způsob rozhodování o dávkách sociálního zabezpečení (péče), kterými se rozumí dávky nemocenského pojištění, důchodového pojištění, důchodového zabezpečení, státní sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi a dávky sociální péče, a o jejich výplatě. Povinnosti uvedené v písmeni c) lze uložit pouze tehdy, pokud nelze tyto činnosti a věci zajistit smluvně, subjekt plnění klade zjevně finančně a časově nevýhodné podmínky nebo plnění odmítne a přitom hrozí nebezpečí z prodlení. Předseda vlády: RNDr. Nečas v. r.

Stav ohrožení státu Je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost státu nebo jeho územní celistvost nebo jeho demokratické zásady, může Parlament na návrh vlády vyhlásit stav ohrožení státu. po tuto dobu mohou být projednávány zákony ve zkráceném jednání (do 4 dnů), prezident nesmí vetovat takový zákon,

Bezpečnostní rada státu Bezpečnostní rada státu je stálým pracovním orgánem vlády pro koordinaci problematiky bezpečnosti České republiky a přípravu návrhů opatření k jejímu zajišťování. tvořena předsedou vlády a dalšími členy vlády podle rozhodnutí vlády, prezident má právo se jednání BRS účastnit a vyžadovat zprávy,

Bezpečnostní rada státu v gesci různých ministerstev působí pracovní výbory, výbor pro koordinaci zahraniční bezpečnostní politiky (MZV), výbor pro obranné plánování (MO), výbor pro civilní nouzové plánování (MV), výbor pro zpravodajskou činnost (premiér), zřizuje se Ústřední krizový štáb.