Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků
Všeobecné příčiny _______________________________________________________________________ Ekonomické aspekty: Vysoké daně a měnová politika Ceny surovin, polotovarů, výrobků, energií a služeb Nezajištěná poptávka na trhu Chybné ekonomické odhady Ekologické aspekty: Zpřísnění ekologických norem Náklady na testování surovin a materiálů )vstupů) a výrobků Povinnosti řádného nakládání s odpady či zajištění recyklace
Všeobecné příčiny _______________________________________________________________________ Technologické a technické aspekty: Chybný výběr technologie a techniky Špatný výběr nebo nenalezení substituční změny v nákupu, výrobě, skladování a expedici Podcenění investiční a technologické náročnosti v podnikání Dodavatelské aspekty: Nenalezení potřebných a vhodných dodavatelských vztahů nutných pro výrobu a provoz podniku Špatný odhad strategických záměrů důležitých dodavatelů (změny výroby, zrušení výroby, zdražení, ztráta konkurenceschopnosti) Neseriózní přístup k případným reklamacím
Všeobecné příčiny _______________________________________________________________________ Vnější aspekty: Výběr „drahé“ nebo nedůvěryhodné banky Nezjištění ekonomické a finanční situace u odběratelů Chybně zvolené dodací a platební podmínky Zvýšené náklady logistických organizací (doprava, skladování, balení) Neseriózní podmínky finančních institucí při poskytování úvěrových a ostatních bankovních služeb (krátké lhůty splatnosti, vysoký úrok) Bez ohledu na výše uvedené aspekty bývají největší problémy hlavně v začátcích „malého“ podnikání podle výzkumných studií v těchto následujících segmentech podnikatelské činnosti: -Nalezení a udržení stavu kvalifikovaných zaměstnanců -Vytváření sítě stálých zákazníků -Vysoká úroková míra -Problémy s byrokracií
Podnikatel jako faktor neúspěchu _______________________________________________________________________ Zánik firmy nelze vždy svalovat pouze a výhradně na výkyvy ekonomiky. Prosperita podniku závisí ve velké míře na kvalitě podnikatele, jeho záměrech, vyváženosti a kvalitě podnikatelského záměru a způsobu řešení vzniklých problémů.
Podnikatel jako faktor neúspěchu _______________________________________________________________________ Základní osobní faktory neúspěchu podnikatele jsou: Nedostatečná kvalifikace a málo snahy po jejím doplnění Přeceněný podnikatelský nápad ve vztahu k vlastní dovednosti Přeceňování vlastních znalostí a zkušeností Osobní závazky a jejich nedodržování vedou k postupnému ztrácení někdy i prvotní podpory své rodiny, přátel Malé zapojení a využití výhod rozvoje informačních technologií Podcenění oblasti informačního systému resp. Absence systému práce s informacemi uvnitř podniku. Nezapojení elektronické komerce a prezentace do svých aktivit
Podnikatel jako faktor neúspěchu _______________________________________________________________________ Nejčastější a největší chyby nacházíme v následujících segmentech Podnikatelského plánu: 1.Marketing 2.Finance a investice 3.Organizace a řízení
Podnikatel jako faktor neúspěchu _______________________________________________________________________ 1.Marketing -Neexistence výrobní nebo obchodní strategie -Neexistence zákaznické základny -Podcenění volby vhodného okamžiku pro zahájení podnikání -Výběr nevhodného místa pro podnikání -Podcenění významu reklamy a propagace
Podnikatel jako faktor neúspěchu _______________________________________________________________________ 2. Finance a investice -Záměna hotovosti (tržby) se ziskem -Podcenění výše potřebných investic -Nákladné zahájení podnikání -Přecenění vlivu reklamy resp. vynaložení nemalé částky financí na úkor rozvoje podniku -Nedostatek oběžného kapitálu -Vysoká míra zadluženosti
Podnikatel jako faktor neúspěchu _______________________________________________________________________ 3. Organizace a řízení -Nábor nekvalifikovaných nebo nesolidních zaměstnanců -Nesprávný administrativní systém nebo neaktualizovaná evidence