KOMUNIKACE 1.Obecné zásady úspěšné komunikace 2.Formy komunikace 3.Komunikace organizace jako celku
Komunikace Způsob přenosu informací Způsob dorozumívání se Základní spojovací článek mezi lidmi v procesu řízení firmy Manažerská funkce, umožňující propojení jednotlivých článků organizace
1. Obecná zásady úspěšné komunikace Má-li být komunikace úspěšná, musíme druhou stranu „získat“ Komunikace musí být obousměrná (50:50), symetrická, tzn. sdělovat – naslouchat Verbální, neverbální
Zásady pro sdělování informací Vzbudit připravenost a ochotu partnera Informovat ve vhodném rozsahu, spolehlivě, objektivně, srozumitelně Chování při sdělování informací ovlivňuje chování příjemce Kombinace ústní informace a názorné informace Respektovat hledisko významu informace pro příjemce (event. citová reakce) Ověřit si pochopení informace
Zásady pro příjem informací Atmosféra důvěry Dát druhé straně najevo, že nás informace zajímá Vhodná reakce na přijímanou informaci Aktivní naslouchání Ověřit si, zda je informace správně pochopena
Příčiny nedorozumění (ve verbální komunikaci) Nesrozumitelně vyjádřené myšlenky Používání slov, kterým příjemce nerozumí Používání mnohovýznamových slov nebo neurčitých výrazů Nejasné a nejednoznačné formulace myšlenek, které připouštějí volný výklad příjemce Nepozornost či nezájem příjemce sdělení Citové předsudky příjemce ke sdělení nebo k odesilateli informace
2. Formy komunikace a)Ústní komunikace – projev, porada, rozhovor při řešení problému, rozhovor oznamující rozhodnutí, pohovor zaměřený na hodnocení pracovních výsledků (hodnotící pohovor) nebo pokárání b)Písemná komunikace c)Elektronická komunikace
a) Ústní komunikace Základní pravidla: Nejdůležitějších prvních 5 minut Co je sdělováno, nemusí být druhou stranou přijímáno Rekapitulace, reakce, další směřování komunikace Musí mít logickou strukturu
Projev Při prezentacích, přednáškách, vítání… Měl by být připravený, mít nějakou osnovu a strukturu Úvod – cíl (o čem to bude) Pojmy (ke každé cílové skupině musíme zvolit jiný vyjadřovací model) Stať (osnova, systém, řád, plán, struktura) Shrnutí, zpětná vazba Závěr (co bylo řečeno)
Porada, setkání pracovního týmu Porady – formální, účelové, řešitelské, informační NE zbytečné, bez důvodu! – mohou vyvolávat negativní reakci Dávají prostor pro vytvoření týmu, ducha spolupráce Stimulují kolektiv k závazným cílům Pro jednotlivce, kteří jsou vyzváni ke spolupráci, zavazující Faktor synergie
Zásady pro vedení porady Stanovení cíle porady Začínat VČAS Předem mají všichni zúčastnění znát cíl a program porady Diskusi držet pod kontrolou Dodržovat časový harmonogram Určit priority, naléhavost jednotlivých bodů porady V závěru rozhodnutí, která jsou pro všechny ZÁVAZNÁ
Rozhovor při řešení problémů Pokud podřízený má problém, se kterým si neví rady Nebo nadřízený potřebuje seznámit podřízené s cíli a chce je motivovat k jejich uskutečnění Nutné zvážit naléhavost, připravit důstojné prostředí, odstranit rušivé vlivy Oba ve stejné výšce Cílem je aktivním přístupem v komunikaci nalézt řešení
Rozhovor oznamující rozhodnutí Tento rozhovor je důležitý, pokud má rozhodnutí, které se podřízeným předkládá, pro pracovníky negativní důsledky Vysvětlit, ale není nutně křečovitě obhajovat, proč bylo přijatné dané rozhodnutí
Hodnotící pohovor Důležitý motivační prvek Musí být připravený (oběma stranami) Podřízený prezentuje výsledky své práce, musí být schopen sdělit i neúspěchy a způsoby jak zlepšit případné nedostatky Pečlivě volená slova, vhodné způsoby motivace
b) Písemná komunikace Písemné dokumenty musí splňovat určitá kritéria: Informují, sdělují, vysvětlují Požadují nebo přesvědčují příjemce k nějaké aktivitě Budují firemní kulturu a pověst firmy Bezchybný, pozitivní, zvážit emocionální dopad sdělení!
c) Elektronická komunikace Založena na vnější internetové nebo vnitřní intranetové síti Rychlá, levná Umožňuje předávat operativní zprávy i více subjektům najednou Atd. Platí obdobné zásady jako pro písemnou komunikaci
3. Komunikace organizace jako celku Komunikace uvnitř organizace – pravidla formulována v interních předpisech firmy Poskytuje informace rychle, lehce, všem, kdo je potřebují Má podobu formální i neformální (nepodceňovat neformální podobu!) Komunikace s vnějším prostředím – 2 typy – veřejnost, ostatní (dodavatelé, odběratelé, banky, pojišťovny, úřady, státní instituce apod.)