Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Reklama Myslíš si, že český národ slyší na slova jako sleva, výprodej, akce? Bohužel ANO
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.2 Co už víme? Co tě napadne, když toto slovo slyšíš?
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.3 Co si řekneme nového Jaké jsou výhody a nevýhody reklamy Jaké přesvědčovací techniky reklama používá Kdy se jedná o faktickou slevu a kdy pouze o reklamu
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.4 Výhody a nevýhody reklamy REKLAMA PRODÁVAJÍCÍKUPUJÍCÍ VÝHODYNEVÝHODYVÝHODYNEVÝHODY Informace o výhodné nabídceStojí peníze Informace o výhodné nabídce Vyvolání "umělé touhy" Přilákání zákazníkaxx Dražší výrobek - právě o cenu reklamy Propagace obchodní značkyxx Agresivita a všudypřítomost reklamy
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.5 Skutečná, nebo falešná cena? Nízká cena, velká sleva – výhodné, až člověk kouká? Pozor, pozor! Ptej se s sebe: „Odkudpak to vítr fouká?“ DRUH SLEVYVÝHODA PRO OBCHODNÍKAPŘÍKLAD Z PRAXE množstevní sleva zákazníci si nakoupí daného zboží víc oděvy, potraviny, drogérie akční nabídka časově omezená nabídka za nižší cenu obchodu si všimnou noví zákazníci, zvýší se prodej jiného zboží nebo služeb, kde sleva nenízboží či služba DRUH SLEVYVÝHODA PRO OBCHODNÍKAPŘÍKLAD Z PRAXE "first minute" nákup v předstihu obchodník má menší skladovací náklady, má dříve jasno o poptávce, peníze může uložit do banky zájezdy, vstupenky, byty, domy před dokončením výstavby "last minute" nákup na poslední chvíli obchodník se zbaví zboží, které by bylo zanedlouho zcela neprodejnézájezdy a vstupenky DRUH SLEVYVÝHODA PRO OBCHODNÍKAPŘÍKLAD Z PRAXE sleva krátce před datem minimální trvanlivosti obchodník se zbaví zboží, které by zanedlouho bylo neprodejnépotraviny sezonní sleva snížení ceny z důvodu konce sezony, v níž je poptávka největší obchodník se zbaví zboží, které by zanedlouho bylo neprodejné oděvy, sportovní vybavení, auta, povánoční slevy sleva z důvodu přiznané vady zboží nebo služby bez slevy by zákazníci zboží nekupovalizboží či služba
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost Přednosti produktu Reklamy se snaží zdůrazňovat a vyzvedávat pouze přednosti výrobku. Snaží se spotřebitele přesvědčit o tom, že výrobek je naprosto výjimečný a nemá konkurenci. 1.6 Přesvědčovací techniky reklamy Sdílené hodnoty V reklamách jsou velice často prezentovány některé hodnoty, které jsou lidmi obecně přijímány (např. úspěch, domov, přátelství, jistota, bezpečí apod.). Reklamy nám ukazují, že prezentovaný výrobek pomůže k dosažení této hodnoty. Nápodoba a ztotožnění Reklamy prezentují osoby, které určitý výrobek neustále používají. Tímto způsobem se nás snaží přesvědčit o tom, že i my bychom měli jít „s proudem“. Doporučení Reklama velice často využívá oblíbené osobnosti k tomu, aby o nějakém výrobku řekli „svůj“ názor. Tito lidé v reklamách tvrdí, že se jedná o skvělý výrobek. Opakování Lidé mají sklon zaznamenat a pamatovat si sdělení, která se opakují, a současně věřit tomu, co si pamatují. Odměna Reklamy velmi často nabízejí nejrůznější druhy odměn, např. prostřednictvím slev, dárků, více výrobků za jednu cenu, možností výhry při slosování apod. Trest, strach Reklamy používají nepřímou hrozbu negativních důsledků, které mohou nastat tím, že člověk nevlastní určitý výrobek nebo neprovozuje určitou činnost. Humor Součástí reklamy je velmi často. Tato technika předpokládá, že pokud se při reklamě smějeme, lépe si ji zapamatujeme a s výrobkem si spojíme příjemné pocity.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.7 CLIL výprodej – sale sleva – discount, reduction reklama - advertising Sociální reklama roku 2007 GreenPeace
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.8 Reklamní letáky - anketa Natoč na mobilní telefon mezi občany našeho města minianketu ve které položíš následující otázky: 1) Souhlasíte s tím, aby vám byly do schránky vhazovány reklamní materiály? „ANO“ odpovědělo:……… % „NE“ odpovědělo: ………………….. % 2) Využíváte někdy informace z těchto materiálů jako vodítko pro vaše nákupy? „ANO“ odpovědělo:……… % „NE“ odpovědělo: ………………….. % Další hodinu proběhne vyhodnocení ankety formou prezentace.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost doslova-posedli-je-to-cesta-do-pekel-rika-sef-svazu.html doslova-posedli-je-to-cesta-do-pekel-rika-sef-svazu.html doslova-posedli-je-to-cesta-do-pekel-rika-sef-svazu.html erpnt.exe erpnt.exe erpnt.exe M. SKOŘEPA, E. SKOŘEPOVÁ, Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia, manuál pro učitele, 1. vyd.,Scienta, spol.s.r.o., 2008, ISBN Kapitola 6.7, str ZDROJE