11 ČLFA a SDA – „kulatý stůl“ k legislativním, ekonomickým a dalším překážkám rychlejší obměny vozového parku Očekávaný vývoj technologií, očekávané změny v technické regulaci, opatření k podpoře obnovy vozového parku Kulatý stůl ČLFA-SDA k překážkám rozvoje prodejů a financování aut 28. března 2013
Oblasti tržního působení Importér Akční kampaně - promo nových modelů; Systémové financování skladových zásob Dealer Akční kampaně – regionální obchodní politika Financování předváděcích, náhradních, zápůjčních vozidel Financování skladových zásob, náhradních dílů, výkupu vozidel Profit ze zprostředkování financování a pojištění Prodej servisních služeb (FSL) Zákazník Financování v místě prodeje vozidla Komplexní řešení potřeby mobility (produktová škála financován) 100% kvalita a jistota služeb po celou dobu trvání financování (long time service) Optimalizace celkových nákladů (cena je až první v poředí) Leasingová společnost Spolehliví obchodní partneři Dostupné a procesně jednoduché financování (kapitálově méně náročné zdroje) Kulatý stůl ČLFA-SDA k překážkám rozvoje prodejů a financování aut 28. března 2013 ČLFA a SDA – „kulatý stůl“ k legislativním, ekonomickým a dalším překážkám rychlejší obměny vozového parku
Strategie a politika dopravy v ČR Na národní úrovni ČR existuje nyní pouze střednědobá strategie v časovém rozsahu programovacího období EU, tj. současná platí do roku 2013 vláda ČR přijala svým usnesením č. 882 ze dne 13. července 2005 „Dopravní politiku České republiky pro roky “, aktualizována ve 2008 a 2011 Dlouhodobá národní strategie ČR na období 15 a více let však fakticky neexistuje mimo jiné i z důvodů častých změn v obsazení ministerstva dopravy, kdy v roce 2011 sice začala vznikat, ale po výměně na postu ministra byly práce zastaveny Ministerstvo dopravy zahájilo v lednu 2013 projednávání dokumentu Dopravní politiky ČR pro období s výhledem do roku 2050 a posouzení jejích vlivů na životní prostředí (proces SEA). Kulatý stůl ČLFA-SDA k překážkám rozvoje prodejů a financování aut 28. března 2013 ČLFA a SDA – „kulatý stůl“ k legislativním, ekonomickým a dalším překážkám rychlejší obměny vozového parku
Technické regulace – oblast procesní a administrativní Elektronická výměna dat mezi výrobcem – importérem – dealerem – kupujícím – uživatelem o údajích o vozidlech, prostor k optimalizaci mezi všemi zúčastněnými Aktuálně na toto není ani legislativní proces, ale z našeho pohledu by toto usnadnilo obchodování Zvyšující se požadavky na sledování vozidel z pohledu daní, registrace, Pojištění – požadavky na předávaná data a vazba na registr vozidel Rozvoj příslušných platforem pro registraci vozidel – hromadné registrace ¾ vozidel v dlouhodobém převodu (registr) reálně neexistují – řešení ? ?Je to příležitost ?Elektronické mýtné ?Evidenční kontroly (souvislost s 56/2001) Kulatý stůl ČLFA-SDA k překážkám rozvoje prodejů a financování aut 28. března 2013 ČLFA a SDA – „kulatý stůl“ k legislativním, ekonomickým a dalším překážkám rychlejší obměny vozového parku
Technické regulace – oblast procesní a administrativní Uvolnění přeshraničního pohybu vozidel Iniciativy EU Není dořešena harmonizace placení daní, mýta Nesourodé požadavky při zápisu vozidel do registru (6m limit) Odlišné povinnosti vlastníka a provozovatele v členských státech ?V rámci EU z praktického pohledu bez reálného využití Kulatý stůl ČLFA-SDA k překážkám rozvoje prodejů a financování aut 28. března 2013 ČLFA a SDA – „kulatý stůl“ k legislativním, ekonomickým a dalším překážkám rychlejší obměny vozového parku
Životní prostředí a ekologie 10 % vozidel na silnici je financováno ČLFA. 42 % je podíl ČLFA na nových registracích. Předpisy EU ke snižování emisí (průměrné emise vyráběných vozů do g/km, do g/km) Pohony vozidel – elektromobily se doposud neprosadily (cena/hmotnost baterií, logistika), rozdílné nabíjecí standardy Rozvoj alternativních pohonů vs. tankovací místa Staré automobily = vyšší emise, podpora prodeje a provozu nových aut daňovou úlevou = omlazení vozidel na silnici (a to i v případě mladých - ojetých vozidel) Standardizace a dohled nad STK (EU direktiva, ČR Dopravní politika – nezávislost na prodeji či servisu) Kulatý stůl ČLFA-SDA k překážkám rozvoje prodejů a financování aut 28. března 2013 ČLFA a SDA – „kulatý stůl“ k legislativním, ekonomickým a dalším překážkám rychlejší obměny vozového parku
Technologie Telemetrie E-call – definitivně odloženo Evropskou komisí Platformy pro měření telemetrických veličin vozidel jsou roztříštěné Nejednotnost výstupů ze sběrnic vozidel a dostupnost struktury dat Výrobci vozidel, poskytovatelé řešení vs. správci flotil (poskytovatelé operativního leasingu) Nedořešené vlastnictví dat Mobilní komunikace Management vozu pro jednotlivce Aplikace ke správě fleetů - Optimalizace administrativy na obou stranách Směřování k přímé komunikaci mezi řidičem a správcem flotily Kulatý stůl ČLFA-SDA k překážkám rozvoje prodejů a financování aut 28. března 2013 ČLFA a SDA – „kulatý stůl“ k legislativním, ekonomickým a dalším překážkám rychlejší obměny vozového parku
Servis, následné služby Kvalita oprav po pojistné události (bezpečnost silničního provozu) EU harmonizace používání zimních pneumatik Doporučené vybavení vozidel Podpora prodeje programy pro ojetá vozidla Vstupní údaj pro budoucí hodnotu vozidla (OL) „zásobník“ pro startovací vozidla pro spotřebitele Kulatý stůl ČLFA-SDA k překážkám rozvoje prodejů a financování aut 28. března 2013 ČLFA a SDA – „kulatý stůl“ k legislativním, ekonomickým a dalším překážkám rychlejší obměny vozového parku
Strategie dopravy v EU - Evropská komise předložila v polovině roku 2012 akční plán „CARS 2020“ zaměřený na posílení konkurenceschopnosti a udržitelnosti tohoto odvětví do roku 2020 ve stěžejních oblastech: Podporovat investice do vyspělých technologií a inovací v oblasti čistých vozidel, například: rozsáhlým balíčkem opatření ke snižování emisí CO 2, znečišťujících látek a hluku. prováděním opatření v zájmu zvýšení bezpečnosti silničního provozu, vč. inteligentních dopravních systémů. zavedením infrastruktury pro alternativní paliva (elektřinu, vodík a zemní plyn). normou EU pro dobíjecí rozhraní pro elektrická vozidla. iniciativou pro evropská ekologická vozidla v rámci programu 2020 na podporu investic do výzkumu a inovací. Zlepšit tržní podmínky, například: posílením jednotného trhu s motorovými vozidly prostřednictvím zlepšení systému schvalovaní typu, včetně dohledu nad trhem s cílem zamezit nekalé hospodářské soutěži. zefektivněním finančních pobídek pro čistá vozidla. důsledným uplatňováním zásad inteligentní regulace, uplatňování hodnocení z hlediska konkurenceschopnosti Podporovat průmysl v přístupu na globální trh: uzavíráním vyvážených obchodních dohod, pečlivým hodnocením kumulativních účinků těchto obchodních dohod, jakož i podporou a rozvíjením dvoustranných dialogů s hlavními partnery ze třetích zemí a zintenzivněním práce na mezinárodní harmonizaci předpisů týkajících se vozidel, dosažení mezinárodního schválení typu vozidla a globálních bezpečnostních požadavků na elektrická vozidla a jejich baterie. Podporovat investice do dovedností a odborné přípravy, jejichž rozvoj bude odpovídat strukturální změně a předjímat budoucí potřeby v oblasti zaměstnání a dovedností, např. prostřednictvím podpory využívání Evropského sociálního fondu (ESF) pro tento účel. Kulatý stůl ČLFA-SDA k překážkám rozvoje prodejů a financování aut 28. března 2013 ČLFA a SDA – „kulatý stůl“ k legislativním, ekonomickým a dalším překážkám rychlejší obměny vozového parku
Oblasti pro společné aktivity ČLFA a SDA Zefektivňování procesů příprava nové legislativy Pracovní skupiny při MPO, MD spolupráce při tvorbě dlouhodobých strategií a politik (technické, finanční, ekologické aspekty) Sdílení informací a spolupráce asociací při působení na rozvoj trhu Kulatý stůl ČLFA-SDA k překážkám rozvoje prodejů a financování aut 28. března 2013 ČLFA a SDA – „kulatý stůl“ k legislativním, ekonomickým a dalším překážkám rychlejší obměny vozového parku