Zpráva o stavu současného vzdělávání v oboru strojírenství Celostátní seminář ředitelů SŠ – Asociace SPŠ Špindlerův Mlýn, 8. až 10. října 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIA V JEDNOM KOLE KONFERENCE AŘG ČR– STARÉ SPLAVY, 26. – 28. BŘEZNA 2012.
Advertisements

Podpora učňovského školství v Olomouckém kraji
VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ v Plzeňském kraji Plánování lidských zdrojů Svaz průmyslu a dopravy ČR, Západočeská univerzita v Plzni, Česko-německá obchodní.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Průmyslová střední škola Letohrad
Začlenění a úloha UNIV 2 ve struktuře regionální odborné školy technického zaměření Ing. Vladimír KEBERT, CSc Ředitel SOŠ a SOU Hořovice.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
CENTRUM VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGŮ ODBORNÝCH ŠKOL. Cíle projektu Vytvořit v Uherském Brodě regionální centrum pro další vzdělávání pedagogů - oblast strojírenství.
Mechatronika v okresu Plzeň-sever (a nejen tam) Ing. Jiří Prantner, Klastr Mechatronika o.s., prezident Tel: Mail:
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY - Pevný bod ve světě podnikání KRAJSKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA LIBEREC Od počátečního vzdělávání k dalšímu vzdělávání
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Blansko, Bezručova 33 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ Název projektu:Inovace a modernizace.
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Pohled průmyslových firem na kvalitu českého technického vzdělávání Výsledky průzkumu Francouzsko-české obchodní komory v rámci Roku průmyslu a technického.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
Rozvoj technického vzdělávání Strategie a hlavní cíle týmu 81. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Brno, 4. dubna 2013 Předkládá: Řídící tým.
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
Programátor CNC strojů
SOS a SOU, Kladno, U Hvězdy 2279 představuje Otázky demografických změn a poptávky trhu práce - vzdělávání dospělých.
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Praha, 10. prosince Sdružení automobilového průmyslu Podpora technického vzdělávání Portál „Auta nás baví“ Portál „Auta nás baví“ (stručná informace)
Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v JMK Integrovaná střední škola Sokolnice Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.00/
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
Nástroje daňových úlev
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY VZDĚLÁVÁNÍ PRO PRAXI … PRAXE PRO VZDĚLÁVÁNÍ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY Vladimír.
Okresní hospodářská komora v Chomutově Podnikatelské fórum Rok 2015 – renesance technického vzdělávání 14. –
Podpora rozvoje vzdělávání v rámci ROP Střední Morava Mgr. Miroslav Gajdůšek, MBA Vedoucí Odboru školství, mládeže a tělovýchovy Krajského úřadu Olomouckého.
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Projekt: „Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1.4 Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách „Kvalitní škola“ Základní škola M. Choceňského,
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
Sekce elektrotechnická Ing. Jaroslav Král SPŠ elektrotechniky a informatiky Ostrava.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
HLAVNÍ CÍL PROJEKTU Zlepšit podmínky pro výuku strojírenských oborů.
Programy podpory technického vzdělávání v Jihomoravském kraji.
Soulad vzdělávací nabídky a požadavků trhu práce (?) Ing. Miloš Rathouský, sekce zaměstnavatelská,
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
Spolupráce středních škol a firem v Pardubickém kraji Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství a kultury oddělení organizační a vzdělávání.
Pohled zaměstnavatelů na současný systém OV Ing. Miloš Rathouský, SP ČR.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
„Okna technickým oborům dokořán“
Nový model tvorby trhu práce budovaný partnerstvím zaměstnavatelů – škol a jejich zřizovatelů a úřadů práce Ing. Jiří Herodes.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Budoucnost odborného školství
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP
Polytechnické vzdělávání v rámci šap
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Schůzka TS odborné vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů
Bc. Magdalena Zábranská
„Řemesla s techniky začneme od píky“ Veletrh technických povolání
Tisková konference
PHmax ve středním vzdělávání
Polytechnické vzdělávání v praxi
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Středoškolské vzdělávání ve Zlínském kraji s vazbou na pracovní trh
Spolupráce se školami.
Výsledky dotazníkovÝCH šetření
Setkání kariérových poradců
Informace o projektu IKAP
Implementace Krajských akčních plánů rozvoje vzdělávání
Kariérové poradenství a podnikavost
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

Zpráva o stavu současného vzdělávání v oboru strojírenství Celostátní seminář ředitelů SŠ – Asociace SPŠ Špindlerův Mlýn, 8. až 10. října 2012

Úvod Obsah: 1.Trendy v obsahu a metodách odborného vzdělávání na SPŠS 2.Trendy v počtech žáků a absolventů SPŠS 3.Materiální podmínky výuky na SPŠS 4.Pozitiva a rezervy ve spolupráci SPŠS se zaměstnavateli 5.Doporučení ke zvýšení kvality odborného vzdělávání na SPŠS

Maturitní strojírenské obory Obor vzdělání vyučovaný na SPŠS M/01 Strojírenství Další strojírenské obory L/01 Mechanik strojů a zařízeníMechanik strojů a zařízení L/01 Mechanik seřizovačMechanik seřizovač L/02 Letecký mechanikLetecký mechanik L/01 OptikOptik L/01 Technik - puškařTechnik - puškař

Trendy v obsahu a metodách odborného vzdělávání na SPŠS

OBSAH VÝUKY Probíhá podle ŠVP (většina škol v 1., 2. a 3. ročníku) » respektování místních podmínek, vlastní profilace školy, možné problémy při přestupu žáků Preference v obsahu vzdělávání: grafické programy (CAD, nástavby, Inventor, CATIA apod.), programování CNC techniky, CAD/CAM systémy, kontrola a měření Zvýšená pozornost se začíná věnovat i všeobecně vzdělávacím předmětům v návaznosti na státní maturitu Obsahová náplň odborných předmětů konzultována se sociálními partnery – zástupci zaměstnavatelů, přizpůsobování obsahu učiva novým poznatkům

METODY A FORMY Používání IKT jako prostředků k aktivizaci a vyšší motivaci žáků(e-learning, interaktivní tabule, komplexní nasazení oborových aplikačních programů – CAD/CAM/CAE) Projektové vyučování Skupinová – kooperativní výuka (týmová práce při řešení žákovských projektů), její vyústění v obhajobě dlouhodobých maturitních pracích Zvyšující se podíl moderních strojů a zařízení implementovaných do výuky učební praxe a kontroly a měření

Trendy v počtech žáků a absolventů SPŠS

Vývoj počtu žáků přijímaných do strojírenských oborů: TRVALE KLESAJÍCÍ TREND Vývoj v počtu absolventů bude kopírovat s několikaletým zpožděním vývoj v počtech uchazečů Existence zásadního rozporu: potřeby zaměstnavatelů x přání uchazečů a jejich rodičů

KDE HLEDAT PŘÍČINU ? Nepříznivý demografický vývoj Dlouhodobá, celostátně vedená a mediálně podporovaná kampaň o výlučnosti všeobecného středoškolského vzdělávání a o gymnáziích jako jediném nositeli kvalitního středoškolského vzdělávání v minulých letech Přes současné deklarace o podpoře technického vzdělávání se realizují a připravují zákonem definované systémy, které ve svém důsledku zhoršují postavení technických průmyslovek (2 přihlášky na SŠ do prvního kola přijímacího řízení, navrhovaný systém financování RŠ, nový model maturit…) Absence základů polytechnického vzdělávání, neutěšená výuka matematiky a fyziky na ZŠ Předimenzované kapacity středních škol vzhledem k počtu uchazečů v jednotlivých krajích

DŮSLEDEK: Na SPŠS studuje stále méně žáků, žáci jsou méně nadaní, studium tohoto oboru se však řadí mezi nejnáročnější a nejžádanější středoškolské obory Snižující se zájem o studium tohoto oboru může v některých regionech ohrozit existenci strojních průmyslovek

„Situace v odborném školství je tragikomická. … V době, kdy klesá celková populace, dochází k neustálému navyšování netechnických a všeobecných kapacit škol s odůvodněním, že je to přání rodičů. Uvedu jeden do nebe volající obor ve středních Čechách: Údržba golfových hřišť jako obor maturitní. Pokud se bude ubírat filosofie zřizovatelů škol podle přání rodičů (nikoliv podle potřeb průmyslu), tak do několika let zaniknou především odborné technické školy. … Situace je natolik vážná, že my konkrétně nabízíme studentům strojírenského oboru náborový příspěvek (2000Kč), oblečení a základní nářadí. Všechny prostředky na financování této úlitby si ovšem musíme sehnat od sponzorů. Dalším důkazem jsou podniková stipendia ve výší 2000 Kč v 1. ročníku, Kč ve 3. a 4.ročníku (4 000Kč) měsíčně !!! Přes všechny tyto pobídky region, který každoročně vyprodukoval 3 třídy strojařů, v posledních letech naplňuje jednu třídu kolem 20 žáků. Potřeba strojařů podle požadavků místních průmyslových podniků je však několikanásobně vyšší…“

školní roknastupující (1.ročník)absolventi (4. ročník) 2007/ / / / / „P očty žáků konkrétně na obor Strojírenství rapidně klesají i přes veškerou snahu o propagaci tohoto odvětví i přes to, že Mladoboleslavsko je tradiční strojařský a automobilový region s výbornými možnostmi uplatnění. Firmy začínají pociťovat citelný nedostatek techniků a strojařů, chodí se ptát do školy a žádají, abychom jim doporučili absolventy. Zatím nikomu nedochází, že s klesající demografickou křivkou relevantní věkové kategorie a s neklesajícím počtem studijních míst na středních školách bude tento zárodek problému nedostatku strojařů ve velmi blízké době tragický a nezvratitelný a sotva řešitelný fakt. Bude přerušena kontinuita! Současně hrozí stejné nebezpečí v samotném zajištění odborné výuky- učitelé odborných předmětů nezadržitelně stárnou a mladí do školství nenastupují!!! Firmy zároveň přicházejí na to, že problém nelze řešit námezdní silou ze zahraničí (ohrožení kvality výroby a další problémy).“ Počty žáků a absolventů oboru Strojírenství v posledních letech na naší škole:

Materiální podmínky výuky na SPŠS

Materiálními podmínkami se liší škola od školy Jsou školy výborně vybavené, jiné mají vybavení nedostatečné nebo zastaralé Finanční zdroje pro vybavování našich škol:  ESF (ROP, OP VK),  dary sponzorů,  podpora zřizovatele Zřizovatel je dnes ten, který svými rozhodnutími významně ovlivňuje vybavenost školy ZK: HITECH centrum v areálu Slováckých strojíren Uherský Brod

Pozitiva a rezervy ve spolupráci SPŠS se zaměstnavateli

Formy spolupráce: 1. pořádání konferencí a kulatých stolů, úzká spolupráce při tvorbě a inovaci ŠVP, účast v komisích (ZZ, MZ, soutěže), zajišťování odborných praxí žáků a stáží učitelů, externí výuka vybraných odborných předmětů na SPŠS, zajištění odborných přednášek na školách 2. finanční podpora škol – sponzoring, v některých případech velmi významný zdroj pro zlepšování materiálních podmínek výuky, podpora žáků (stipendia)

Pozitiva: kontakt s potřebami trhu a s moderními trendy ve vývoji technologií podpora výuky ze strany zaměstnavatelů – participace odborníků na vzdělávání, finanční a materiální podpora umožnění praktického vyučování, exkurzí a odborných stáží v reálném prostředí firem podpora s propagací strojírenství na veřejnosti a vysvětlování potřeb technicky vzdělaných odborníků na trhu práce

Negativa: neochota některých zaměstnavatelů spolupracovat, pokud je to něco stojí (věnovat se více žákům v praktickém vyučování) názor některých zaměstnavatelů, že škola musí připravovat „žáky na míru“ právě jim nesplnitelné požadavky některých zaměstnavatelů na to, jaké vlastnosti, dovednosti a znalosti by absolventi škol měli mít (střední škola není továrnou k přetvoření lenocha na workholika, na výrobu loajálních zaměstnanců atd.) Náměty: stipendijní motivační programy pro žáky SPŠS poskytování malých a z hlediska nároků přiměřených zakázek pro SPŠS, které by bylo možno realizovat ve vyučování

Vše je o lidech !!!

Doporučení ke zvýšení kvality odborného vzdělávání na SPŠS

Kvalita = kvalitně připravený absolvent Je to přeborník na mačkání správných tlačítek ve správném pořadí ? Nebo myslící bytost, která při mačkání tlačítek ví, co dělá a jaké procesy právě v tomto okamžiku probíhají ? Pokud jsme odpověděli „ano“ na druhou možnost, rozhodujícím činitelem vzdělávání je kvalitní učitel kvalitně připravený vzdělávací program základní osobnostní předpoklady žáka moderní vybavení škol

CO JE MOŽNÉ UDĚLAT ? 1.Na úrovni celostátní koncepce vzdělávací politiky Shodnout se a rozhodnout, jaký systém středoškolského vzdělávání budeme dlouhodobě na celostátní úrovni prosazovat: zdali náš tradiční systém postavený na mohutném odborném vzdělávání a elitním všeobecném vzdělávání nebo masové všeobecné vzdělávání a přesun většiny odborného vzdělávání na terciální úroveň

Pokud se rozhodneme pro tradici, je potřeba odborné vzdělávání skutečně podpořit, ne pouze podporu deklarovat ! ( jedna přihláška v 1. kole PŘ, srovnatelná náročnost maturitních zkoušek, zavedení povinných přijímacích zkoušek na maturitní obory, vytvořit systém financování strojních oborů, který povede k jejich podpoře a ne k záhubě, existence víceletých gymnázií, financování soukromých škol…) Pokud se rozhodneme pro druhou možnost, je třeba to poctivě přiznat! Řada kroků ústředních orgánů směruje právě k druhé variantě, přestože se deklaruje ta první.

Vytvořit motivační systém pro zaměstnavatele, který ve svém důsledku podpoří strojní průmyslovky Zabývat se polytechnickým vzděláváním na základních školách – většinou úplně chybí, žáci nemají ani potuchy o tom, co je to řemeslo, technika (kromě počítačů), technologické procesy, elektrotechnika.... Rozvíjet kariérové poradenství Zavést systémovou cílenou mediální podporu technického vzdělávání nejen na vysokých školách, ale i v sekundárním sektoru

2. Na úrovni regionálních samospráv Cílevědomě nastavovat kapacity středních škol tak, aby se úměrně s demografickým úbytkem snižovaly i počty uchazečů přijímaných na gymnázia, ekonomické obory a obory služeb Materiálně podporovat strojní průmyslovky modernizací zastaralého vybavení

3. Na úrovni škol vytvořit kvalitní vzdělávací program (obsah, metody a formy výuky, pojetí vzdělávání) věnovat řízení pedagogického procesu významnou pozornost ze strany managementu školy(viz studie McKinsey&Company) věnovat se odbornému i pedagogickému růstu učitelů (vzdělávání, stáže, odměňování) cíleně propagovat technické obory a získávat pro ně žáky ze ZŠ

Učitel jako rozhodující článek Musí být odborně zdatný Musí být dobrý pedagog, nikoli pedofil,musí být empatický, spravedlivý, pohledný, neměl by kouřit, neměl by být alkoholikem, mít smysl pro humor… Musí být přirozenou autoritou i morální autoritou Měl by hořet, aby mohl druhé zapalovat, ale přitom sám nevyhořet … Kolik lidí s takovým profilem v našem národě najdeme? Kolik takových lidí získáme pro náročnou práci s naší mládeží za nabídku max. 25 tis. Kč měsíčně – i přes veškeré benefity, které toto povolání přináší?

Překonáme skepsi ? Uvidíme světlo na konci tunelu ? Vážený kolego, pár postřehů a podnětů ze situace v našem rezortu Ti mohu nastínit. Otázkou je, zda to vyslechne pár účastníků, zatleskají Ti a nic se nezmění. Tak, jak se mi to stalo s mým kritickým vystoupením na nejvyšší úrovni za účasti ministrů, prezidentů všech možných svazů, organizací…

Děkuji za pozornost. Ing. Jaroslav Zatloukal předseda strojní sekce Asociace středních průmyslových škol ředitel Střední školy průmyslové, hotelové a zdravotnické Uherské Hradiště