Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013
Proč vytvořit tento projekt? Stále více se setkáváme s tím, že děti mají problém s řečí. Neumějí mluvit a ostatní děti jim nerozumí. Ne všichni rodiče chodí ke klinickému logopedovi.
Pedagog by se měl zaměřit na : Vlastní vyjadřovací schopnosti – dodržovat princip rozhovoru, široká a využívaná slovní zásoba, mimika a gesta, korektní výslovnost. Týmovost – spolupráce s rodinou a odborníky.
Komunikační kompetence : Sociální – udržet oční kontakt. Snažit se aby nebyl nezvýhodněn ve skupině dětí MŠ a později i na ZŠ. Operační – procvičovat motoriku mluvidel, učení nápodobou. Lingvistická – využívat dostatečnou slovní zásobu.
Spolupráce s rodiči a odborníky : Pro sociálně slabší rodiny, ve kterých rodiče nechápou důležitost logopedické nápravy řeči svých dětí, představuje práce učitelky v MŠ s tímto dítětem nejvýznamnější roli pro nápravu jeho řeči. Pro lepší výsledek, můžeme požádat o pomoc od klinického logopeda. (Ne každý rodič procvičuje s dítětem daný úkol, tak jak má.)
Rozvoj slovní zásoby : Dostatečný prostor pro vlastní vyjádření. Předkládat dětem básničky, říkadla a písničky Při rozvoji slovní zásoby se zpravidla držíme „triády“ : 1) To je……… 2) Kde je…….? 3) Co to je? Nejprve nový předmět pojmenováváme a pak často opakujeme.
Zásady při nápravě řeči: Výuka výslovnosti probíhá v klidném prostředí Nesprávnou výslovnost neopravujeme – vyvozujeme zvuk nový Cvičíme zpočátku potichu, klidným tichým hlasem Cvičíme krátkodobě a soustavně Cvičíme s dětmi za naprostého uvolnění Cvičíme před zrcadlem
Pomůcky pro rozvoj řeči : Puzzle, skládačky, hračky, hudební nástroje, předměty z různých materiálů, knížky Moderní pomůcky – počítač, výukové programy. Dechová cvičení Rytmizace Práce s hlasem Motorika mluvidel
Pomůcky pro rozvoj řeči : Vyprávění, doplňování Pravolevá orientace Grafomotorika Serialita Sluchově rozlišovat začáteční a koncové hlásky ve slovech