Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_09 Název materiáluBiocenóza.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_31 Název materiáluExtrémy.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_15 Název materiáluDaně z příjmů.
Polární pás.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_04 Název materiáluEkologická.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_16 Název materiáluPráce plynu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_18_LESY MÍRNÉHO PÁSU TEMA:Přírodní obraz.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_03 Název materiáluSložení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_02 Název materiáluDeformace.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_14_SAVANY TEMA:Přírodní obraz Země a.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_62_19 Název materiáluOchrana.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_02 Název materiálu Skloňování.
Přírodověda 5. ročník Mgr. Dana Svobodová
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_11 Název materiáluStavová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_23_18 Název materiáluSomatologie.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Vznik Země a její vývoj.
Podnebné pásy – tropický pás
EKOLOGIE (oikos = dům; logos – slovo)
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Biotické faktory Výukový materiál EK
Ekologická valence.
VY_32_INOVACE_ Rostlinstvo a živočišstvo Autor
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Základní společenstva - lesy
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název prezentace (DUMu):
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Biomy.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Různé podmínky života na Zemi
Zeměpis – živé a neživé složky krajiny
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Biosféra sféra s vhodnými podmínkami pro život na Zemi
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES. TROPICKÝ DEŠTNÝ LES V rovníkových oblastech Země se rozkládají tropické deštné lesy (tropické pralesy, džungle). Kterými světadíly.
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 04_Přírodní oblasti světa – II.
Základní společenstva – skály a hory
13. Růst lidské populace, demografie
Opakování rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Les Porost dřevin v němž je vyvinuto stromové patro a stromy dosahují výšky alespoň 5 m a zápoj korun je 25 % Složitý ekosystém tvořený: Fytocenózou =
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Živá příroda Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec
12 VÝVOJ EKOSYSTÉMU Sukcese.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_09 Název materiáluBiocenóza AutorJana Lagnerová Tematická oblastBiologie 1 Tematický okruhEkologie Ročník4 Datum tvorbyzáří 2012 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

SPOLEČENSTVO = BIOCENÓZA = „živá“ část ekosystému = soubor populací různých druhů na určitém biotopu (= místo, které organismům poskytuje podmínky pro život) stabilní společenstvo je schopné autoregulace sebeobnovování vývoje = sukcese biocenózu lze rozdělit na : fytocenózu (tu lze dále dělit na společenstvo mechů, kapradin, dvouděložných krytosemenných rostlin,...) zoocenózu (tu lze dělit na společenstvo měkkýšů, sladkovodních ryb,...) mikrobiocenózu

Vztahy (interakce) ve společenstvu a)vnitrodruhové = konkurence potravní, teritoriální, sexuální,... + hierarchické a sociální a)mezidruhové protokooperace komenzálismus mutualismus amenzálismus predace parazitismus konkurence vztahy velice složité a neustále se vyvíjejí

dlouhodobý samovolný postupný vývoj ve složení společenstva od strukturně jednoduššího společenstva s malým počtem druhů po společenstvo druhově bohaté je nazýván sukcese společenstva finální stádium sukcese = KLIMAX = vytvoření vyváženého ustáleného stabilního společenstva na daném biotopu sukcese : a) primární - osidlování nově vzniklých ostrovů, hald, náspů, probíhá poměrně pomalu b) sekundární - na již osídlených, ale narušených biotopech - na mýtinách lesů, na vypálených mezích, probíhá rychleji

Stabilita společenstva je závislá na a) diversitě = druhové pestrosti čím větší počet druhů na biotopu, tím větší stabilita největší diversita v tropických deštných pralesích, na korálových útesech, … nejmenší na pouštích, v tajze, … b) zachování podmínek biotopu při pozvolných změnách podmínek možnost přizpůsobení při náhlých a rozsáhlých změnách (požár, vykácení lesa, …) dojde k porušení stability společenstva biocenózy stabilní - existuje schopnost autoregulace, přizpůsobování, sukcese např. tropický deštný les,... přírodní a přirozené biocenózy nestabilní - např. pole, zahrady,.... umělé biocenózy

Stratifikace (rozvrstvení) společenstva a)v prostoru 1.vertikální  rostlinná patra R 1, R 2, R 3,.... kořenové patro (kořeny + oddenky + edafon +...) E 0... mechové patro (mechorosty + lišejníky + drobní živočichové +...) E 1... bylinné patro (traviny + vytrvalé byliny + hmyz + hlodavci +...) E 2... keřové patro (keře + ptáci + hmyz +...) E 3... stromové patro (stromy + ptáci + hmyz + kuny + veverky +...) 2. horizontální (vodorovné) zjišťuje rozdíly mezi pobřežím a volným oceánem, okrajem a středem lesa,.... b)v čase změny vázané na změny teploty, vlhkosti, množství světla, … sezónní (změny druhů např. od jara do léta ve smíšeném lese) dlouhodobé (změny druhů např. po melioracích)

Použité zdroje: Hančová, H. & Vlková, M. Biologie I. v kostce, dotisk 2. vydání. Havlíčkův Brod: Fragment, s. ISBN Jelínek, J. & Zicháček, V. Biologie pro gymnázia, 7. rozšířené vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s. ISBN Šlégl Jiří aj. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia, 1. vydání. Praha: Fortuna, s. ISBN