Využití ICT v preprimárním a primárním vzdělávání Ingrid Nagyová Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě
Podnět Názory studentů v evaluaci Multimédia ve své budoucí praxi nevyužiji ICT a multimédia? Byli jsme zvyklí na textový editor a v nejhorším tabulkový procesor Nahrávání zvuku nikdy nevyužiji Využil bych tvorbu obsahu, toto (multimédia) nevyužiji
Vzdělávací technologie Pro studenty Učitelství pro mateřské školy Učitelství pro 1. stupeň základní školy Učitelství pro základní školy – společný základ
Vzdělávací technologie Náplň předmětu Práce s multimédii – obraz, zvuk, animace, video Google služby – dokumenty, dotazníky Kartičky – interaktivní cvičení pro žáky
Vzdělávací technologie Pro studenty Členěn do šesti kapitol Cesty pohybu Komiks Zvuk Animace a další grafické prvky Formuláře Google Kartičky Materiály Textové studijní materiály Návody Animace Vzorová řešení Instruktážní videa - nejoblíbenější Instruktážní videa
Analýza názorů studentů Analýza v rámci předmětu Vzdělávací technologie Dotazníky: 187 (64%) z 291 prezenčních studentů Studenti: učitelství pro MŠ a ZŠ Čas: listopad – prosinec 2015
Vnímání pojmu ICT ICT charakterizována v RVP základní úroveň informační gramotnosti žáků Programování1,33 Informatika Věda1,35 Postup řešení problémů1,76 Informační technologie Počítač1,82 Klávesnice1,93 Interaktivní tabule2,04 Informace2,09 Tablet2,10 Internet2,13 Mobilní telefon2,72 Komunikační technologie ová komunikace2,90
Získání a zpracování informací Zdroj získání informací Počet (procento) studentů Internet 133 Knihy 94 Počítač 62 Mobilní telefon 53 Televize 39 Noviny 31 Tablet 26 Jiní lidé 19 Technologie pro zpracování informací Počet (procento) studentů Počítač 107 Mobilní telefon 67 Papír, tužka 59 Tablet 57 Textový editor 56 Prezentační program 39 Tabulkový procesor 33 Internet 22 Hlava, mozek 19 Studenti vybírali tři technologie Pro získání informací Pro zpracování informací
ICT využitelné v MŠ „V mateřských školách by se měli učitelé s dětmi zabývat jinými věcmi než technikou. Například správnou mluvou, recitací, dramatickou výchovou apod.“
ICT využitelné na 1. stupni ZŠ
ICT využitelné na 2. stupni ZŠ „Zde (na 2. stupni ZŠ) bych doporučil hlavně počítač, ale neustále zapomínáme na nejlepší zdroj informací a to je kniha, se kterou dnešní děti a i mnozí dospělí neumí pracovat.“
Softwarové vybavení pro školy Software Počet (procento) studentů Kancelářský software121 Paint.NET72 Google49 Kartičky42 Audacity38 GIMP36 Adobe Photoshop31 Logo Motion Malování 25 Software pro interaktivní tabule22
Škola budoucnosti Důvěra v adekvátní a přiměřenou integraci ICT do výuky – 48,7% Úpadek pozice učitele – 48,7% Píše se rok Zrovna začíná výuka. Nacházíme se v obrovské místnosti, připomínající letištní hangár, jenomže to není světlá místnost, jaké obvykle hangáry bývají. Je zde přítmí, jen z několika míst v podlaze problikává nejasné světlo. Když se blížíme k problikávající oblasti, zjišťujeme, že to není světlo, je to jakási prohlubeň v podlaze ve tvaru polokoule a uvnitř sedí v tureckém sedu dítě. "Kdo byl prezidentem světové národní federace v roce 2042? Jaký je vzorec pro výpočet času, pro překročení alternativní reality při vstupu do červí díry?" Ozývá se z jedné prohlubně. Z jiného místa se zase ozývá: "Během třicátých let 21. století došlo k prvnímu útoku první kybernetické světové války, která skončila roku 2040 hromadným vypnutím dodávek elektrického proudu..." Nemluví to však děti, sedící samotné, každé ve své kóji. Je to holografický učitel. Kolem dítěte v kóji prolétávají obrazce, vzorce, informace na speciálním rozhraní, jakoby kolem nich létalo světlo. Děti pouze sedí na svém osamoceném místě, poslouchají a sledují.
Závěr Názory studentů – střídmé a přiměřené Pojímání informatiky a ICT – správné Vnímání nevyhnutelnosti využití ICT Náměty na práci s ICT ve třídě Do povědomí studentů se dostává i moderní software Důraz na Papírové knihy Poznámky tužka-papír
Děkuji za pozornost!