Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/02.0010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Advertisements

VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Kyselé deště. Co to je? Kyselý déšť je déšť, který má ph>5.5. Normální déšť je mírně kyselý (ph=cca6). Tato mírná kyselost je způsobená oxidem uhličitým.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
VAR. - je způsob vypařování, při kterém se kapalina přeměňuje na plyn v celém objemu (nevypařuje se jen na povrchu) - nastává při teplotě varu t v – v.
Změny v Dokumentaci o začlenění do kategorie činností se zvýšeným nebo s vysokým požárním nebezpečím kpt. Bc. Tomáš Hoffmann.
Vybrané snímače pro měření průtoku tekutiny Tomáš Konopáč.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV53 Název školy.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Vztah dřeva k vodě VY_32_INOVACE_28_ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková.
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
- vysokofrekvenčí rádiové vlny o vlnové délce 1mm až 10 cm, což odpovídá frekvenci od 300 MHz do 300 GHz - jsou součástí elektromagnetického spektra -
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Energetická hodnota potravin (EH)
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Elektrické vodiče a izolanty
Vedení elektrického proudu v látkách
PaedDr. Jozef Beňuška
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vlastnosti plynů.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Pracovní činnosti VY_32_INOVACE_06_08_bezpečnost a hygiena provozu domácnosti, údržba, úklid.
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Bazální metabolismus Výpočet denního energetického výdeje
Adsorpce na fázovém rozhraní
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Počítání krevních buňek
Alkeny.
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Teplo.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Kontrola prostředí a sterility
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Vlastnosti plynů.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Dolomitické vápno a stabilizace popílků
Neživá příroda - vzduch
Abiotický faktor voda.
Z čeho jsou složeny látky?
Adsorpce na fázovém rozhraní
Jejich příprava a reaktivita
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
Transkript prezentace:

Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/

K ONZERVAČNÍ METODY I NG. V ÍT M ICHALEC

Přehled konzervačních metod 1. Abióza 1.1.Sterilace fyzikálními zákroky  Termosterilace  Termopasterace  Elektrosterilace  Sterilace vysokofrekvenčním ohřevem – mikrovlnné záření  Radiosterilace a radiopasterace  Sterilace střídavým tlakem – ultrazvukem  Sterilace vysokým tlakem 1.2. Sterilace chemickými zákroky  Konzervace kyslíkem  Konzervace peroxidem vodíku  Konzervace ionizovaným stříbrem  Konzervace fumiganty

2. Anabióza 2.1. Anabióza fyzikálně-chemickou úpravou potravin  Osmoanabióza  Konzervace sušením  Konzervace zahušťováním  Konzervace membránovými procesy  Konzervace jedlou solí  Konzervace přísadou cukru  Psychroanabióza  Konzervace mrazením  Konzervace chlazením  Konzervace odnímáním kyslíku a úpravou skladovací atmosféry  Konzervace mechanickým odvzdušňováním  Konzervace pomocí CO2  Balení do ochranné atmosféry

2.2 Anabióza chemickou úpravou potravin  Konzervace umělou alkoholizací  Konzervace okyselováním  Konzervace antibiotiky, bakteriociny, fytoncidy  Konzervace s použitím chemických konzervačních látek 2.3 Anabióza biologickou úpravou potravin  Ethanolové kvašení  Mléčné kvašení  Mikrobiální proteolýza

ABIÓZA

Sterilace fyzikálními zákroky  Termosterilace  Termopasterace  Elektrosterilace  Sterilace vysokofrekvenčním ohřevem  Radiosterilace a radiopasterace  Sterilace střídavým tlakem – ultrazvukem  Sterilace vysokým tlakem

TERMOSTERILACE  Jedná se o konzervaci pomocí vysokých teplot – nad 100°C  Při termosterilaci dochází ke zničení vegetativních forem mikroorganismů (žijící, aktivní formy) a také spor (klidové formy MO)  Sterilační režim – udává výši teploty a dobu působení této teploty na danou potravinu  Sterilační režim ovlivňuje několik faktorů: o Počáteční množství mikroorganismů, které daná potravina obsahuje – čím je množství MO na počátku vyšší, tím delší dobu sterilace musíme zvolit o pH potraviny – u potravin s nižším pH (kyselé potraviny) volíme nižší teplotu sterilace, u potravin s vyšším pH naopak vyšší teplotu sterilace o Velikost a tvar obalu  Termosterilaci provádíme nejčastěji v autoklávech

 Účinnost sterilace (to zda sterilace proběhla v pořádku) zjišťujeme pomocí termostatové zkoušky  Potravinu ošetřenou termosterilací vložíme na tři dny do termostatu, v němž udržujeme stabilní teplotu 37 °C  Po třech dnech kontrolujeme stav konzervy: Pokud dojde k vydutí víčka konzervy, neproběhla termosterilace správně – v průběhu skladování konzervy v termostatu došlo k namnožení mikroorganismů, které produkovaly plynné látky a ty následně způsobily vydutí víčka Pokud nedojde k vydutí víčka konzervy – signalizuje to, že termosterilací byly usmrceny mikroorganismy, které produkují plyny. V tomto případě pokračujeme v ověření účinnosti sterilace dále a provedeme mikrobiologický rozbor – bakteriologickou zkoušku.

TERMOPASTERACE  Jedná se o konzervaci pomocí teplot do 100°C  Při termopasteraci dochází ke zničení pouze vegetativních forem mikroorganismů, spory se neničí

STERILACE odporovým ohřevem (ELEKTROSTERILACE)  Jedná se o konzervaci pomocí tepla, které vzniká při průchodu střídavého elektrického proudu vodičem, kterým je sterilovaná potravina  Tento druh sterilace se využívá nejčastěji u tekutých kyselých potravin – například ovocných šťáv  Štávy před vlastní sterilací musíme přefiltrovat, aby nedocházelo k jejich připalování na elektrodách

RADIOSTERILACE A RADOPASTERACE  Jedná se o konzervační metodu, při které na potravinu působíme ionizujím zářením s kratší vlnovou délkou (rentgenovo záření, katodové záření)  Tento druh záření má schopnost usmrcovat mikroorganismy  Jednotkou ozáření je 1 GRAY – je to možství světla jednoho joulu, které je pohlceno jedním kilogramem ozařované potraviny  Radiosterilace se používá omezeně – dávky ozáření jsou příliš vysoké a nepříznivě by ovlivňovaly senzorickou a nutriční hodnotu potravin  Radiopasterace se používá při ošetření koření a také pro zamezení klíčení brambor a cibule

RADIOSTERILACE A RADIOPASTERACE  Potraviny, které byly ošetřeny radiopasterací musí být označeny: Nápisem „ošetřeno zářením“ Symbolem  Smrtící dávky pro mikroorganismy: Barkerie – 50 kGy Plísně - 5 kGy kvasinky – 0,3 kGy

STERILACE ULTRAZVUKEM  Mikroorganismy nesnesou rychle se měnící tlak – dochází při tom k rozkmitání jednotlivých molekul daného mikroorganismu a k jejich porušení – tzv. kavitace STERILACE VYSOKÝM TLAKEM  Tento druh sterilace probíhá ve vysokotlakých nádobách a přežívají při ní pouze některé silně odolné bakteriální spory.

Sterilace chemickými zákroky  Konzervace kyslíkem  Konzervace peroxidem vodíku  Konzervace ionizovaným stříbrem  Konzervace fumiganty

Konzervace KYSLÍKEM  Jedná se o konzervaci atomárním kyslíkem, který má silné oxidační účinky a usmrcuje téměř všechny druhy mikroorganismů  Atomární kyslík se využívá k dezinfekci a dekontaminaci povrchů  Ozón se využívá k dezinfekci obalů Konzervace PEROXIDEM VODÍKU  Konzervace peroxidem vodíky je povolena pouze v některých zemích a to ke konzervaci ryb a masa

Konzervace IONIZOVANÝM STŘÍBREM  Ionizované stříbro proniká do buněk a způsobuje změny v dýchacím řetězci - tak usmrcuje mikroorganismy  Ionizované stříbro se využívá k dezinfekci vody ve studních, ke sterilaci šťáv a vína Konzervace FUMIGANTY  Fumiganty jsou plyny – např. ethylen oxid, propylen oxid  Využívají se ke sterilaci sušeného ovoce, koření, obalů z plastů

Použitá literatura: Velíšek J., Hajšlová J.,Chemie potravin I a II, Ossis,Tábor,2009, Kyzlink V.,Teoretické základy konzervace potravin,SNTL,Praha,1989 Děkuji za pozornost