Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052Číslo sady 13Číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA SOCIÁLNÍ U MATKY BOŽÍ JIHLAVA
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Neratovice 24. ledna 2014 Cestou přírodovědných a technických oborů napříč Středočeským krajem Stáž pedagogických.
Vzdělávání a jeho kategorie
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.1.
Terénní sociální práce
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu Ing. Petra Semeráková, manažerka projektu.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
EU - V PRAXI Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Bc. Zdeňka Soprová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Příprava na výkon povolání
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Organizační struktura
VZDĚLÁVÁNÍ PO SPLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY Mgr. Blanka Vohníková.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Komunitní a otevřená škola
Účelové stravování Střední odborná škola Otrokovice
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Úkoly personalistiky Střední odborná škola Otrokovice
PROJEKT „Integrace sociálně znevýhodněných občanů mikroregionu Prachaticko se zaměřením na začlenění klientů smíšeného Azylového domu v Husinci na trh.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ŽIVOTOPIS Člověk a svět práce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Vrbová. Dostupné z Metodického portálu
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
Celoživotní vzdělávání
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Personální plán pro podnikatelský plán
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti OS Windows Číslo DUM: III/2/VT/2/2/23 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
1 prezentuje : Mgr. Helena Adamcová vedoucí odboru zprostředkování a poradenství Úřad práce v Liberci Postup resortu práce a sociálních věcí v oblasti.
Úřad práce České republiky Krajská pobočka v Ústí nad Labem Dvořákova 1609/18 Ústí nad Labem-centrum Ústí nad Labem
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Hledání zaměstnání, nezaměstnanost, úřady práce, rekvalifikace N á zev.
PRAKTICKÁ ÚČETNÍ Grantový projekt: reg. číslo projektu: CZ.1.07/3.2.07/ realizátor projektu: HM EKOND, spol. s r.o., Ostrava.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
Co je program Mládež v akci? Největší evropský grantový program na podporu NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
European Qualifications Framework Evropský rámec kvalifikací Národní ústav pro vzdělávání :
Kariéra Předmět:Ekonomická praxe Ročník: 2. nástavbového studia - Podnikání Autor: Ing. Alexandra Herbriková Anotace: Materiál seznamuje žáky se základními.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Práva a povinnosti osob
Práva a povinnosti osob
Práva a povinnosti osob
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Organizační struktura
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 13Číslo DUM3.2_13_ 19 PředmětSpolečenské vědy Tematický okruhZdravý životní styl Název materiálu Celoživotní vzdělávání AutorMgr. Hana Topičová Datum tvorby 20. leden 2014 Ročník 1. – 3. ročník Anotace Materiál slouží k všeobecnému seznámení žáků s problematikou celoživotního vzdělávání. Materiál může být použit jak ve výkladové tak opakovací části vyučovací hodiny. Součástí materiálu jsou otázky a úkoly podchycující všeobecné povědomí žáků o celoživotním vzdělávání. Metodický pokyn Prezentace, výklad s otázkami a úkoly pro žáky v oblasti problematiky celoživotního vzdělávání. Prezentaci lze využít v průřezovém tématu „výchova ke zdraví“. Cílová skupina žáků: 15 – 19 let Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Topičová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Vzdělávání Cílem každého člověka je vést spokojený život.  úspěch v práci - být lepší ve svém oboru, jít s dobou, změna oboru  hmotné zabezpečení Co si představujete pod pojmem spokojený život? Pro každého je to něco jiného – např.  rozšiřování svých zálib a koníčků  zachování si duševní svěžesti Toto vše jsou důvody k celoživotnímu vzdělávání, které se v dnešní době stává nutností. Samozřejmostí je zdraví, láska, přátelé, rodina apod. Důležité pro spokojený život je:

Získání základů vzdělání Získat vzdělání umožňuje občanům školský systém. Po jeho ukončení záleží na každém, jak se bude dále vzdělávat. Dobré vzdělání není v dnešní době přepychem, ale nutností. Kromě studia na školách lze využít nabídek různých vzdělávacích agentur. Také úřady práce pořádají kurzy pro doplnění vzdělání či rekvalifikaci (získání nové kvalifikace).

Systém vzdělávání v ČR předškolní vzdělávání 2 – 6 let mateřské školy povinná devítiletá školní docházka 6 – 15 let základní školy střední vzdělávání let se závěrečným vysvědčením praktické školy s výučním listem SOU s maturitní zkouškou gymnázia, SOŠ vyšší odborné vzdělávání let vysoké školy let bakalářské studium – Bc. magisterské studium – Mgr., Ing. doktorské programy CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ 15 let – do konce života absolutorium diplomovaný specialista – DiS.

Celoživotní vzdělávání Co je dle vás celoživotní vzdělávání? Celoživotním vzděláváním se rozumí takové druhy vzdělání, které doplňují, prohlubují, obnovují nebo rozšiřují znalosti, dovednosti a profesní kvalifikaci účastníků tohoto vzdělávání. Může být realizováno buď:  v rámci formálních institucí (školy s akreditovanými programy)  nebo neformální cestou  nebo informální cestou

Formální vzdělávání Probíhá ve vzdělávacích institucích a vede k získání uznávaných certifikátů a kvalifikací. Takovouto typickou vzdělávací institucí je škola. Výsledkem je určitý stupeň vzdělání. Formální vzdělávání zahrnuje na sebe navazující vzdělávací stupně a typy, které jsou určeny buď celé populaci (např. základní povinné vzdělání), nebo určitým skupinám (např. středoškolské a vysokoškolské vzdělání). Obr. 1

Neformální vzdělávání Organizátory jsou sdružení dětí a mládeže a další nestátní neziskové organizace (NNO), školská zařízení pro zájmové vzdělávání – především střediska volného času, vzdělávací agentury, kluby, kulturní zařízení a další. Je dobrovolné a záměrné učení, které rozvíjí schopnosti, dovednosti, zájmy a potřeby člověka mimo rámec běžného školního vzdělávání. Dále také vzdělávání na jazykových školách s právem státní jazykové zkoušky a základních uměleckých školách. Uskutečňuje se různými formami a vzdělávacími programy. Patří sem například:  organizované volnočasové aktivity pro děti, mládež i dospělé  počítačové kurzy  kurzy cizích jazyků  přednášky apod.

Informální vzdělávání Je součástí každodenního života. Nemusí být na rozdíl od formálního a neformálního učení učením záměrným. Je proces získávání vědomostí, znalostí, osvojování dovedností a postojů z každodenních zkušeností, prostředí, kontaktů. Je chápáno jako nezáměrné učení se, které člověk provádí bezděčně nebo formou sebevzdělávání. Na rozdíl od formálního vzdělávání či neformálního vzdělávání je neorganizované, nesystematické a institucionálně nekoordinované. Probíhá v rodině, mezi vrstevníky, v práci, ve volném čase, při sledování TV či rozhlasu atp.

Samostudium Člověk má možnost využít i jiných možností dalšího vzdělávání. Mohou to být:  studijní cesty  výstavy  konference (porady)  veletrhy (přehlídky zboží a služeb) Novinky v různých oborech lze hledat také v odborných časopisech a na internetu. Takové získávání vědomostí samostatným studiem nazýváme s a m o s t u d i e m Obr. 2

Celoživotní vzdělávání a zaměstnavatelé Celoživotní vzdělávání má velký význam pro zaměstnavatele. Tato forma vzdělávání jim přináší mnoho pozitiv - např.:  získávají díky němu lépe kvalifikované a motivované zaměstnance, kteří mohou pocházet z jejich vlastních řad a nemusí vynakládat další prostředky na získání nových zaměstnanců, seznamovat je se zázemím firmy a i přes jejich dostatečnou odbornost je i dále proškolovat pro výkon speciálních úkolů  zvyšuje se konkurenceschopnost dané firmy, roste produktivita práce zaměstnanců  lepší image firmy, k němuž přispívají zaměstnanci lépe vzdělaní a schopní adaptovat se na nové technologie a technologické postupy, metody práce atd.

Rekvalifikace Některé profese zanikají, jiné vznikají, poptávka po některých profesích se snižuje, u jiných profesí se poptávka naopak zvyšuje. Rekvalifikace je nástroj aktivní politiky zaměstnanosti, který slouží k získání nové kvalifikace nebo ke zvýšení, rozšíření či prohloubení již dosažené kvalifikace. Pomocí rekvalifikace:  je možné si také kvalifikaci udržovat nebo obnovovat  může získat kvalifikaci i fyzická osoba, která žádnou kvalifikaci nezískala Každý člověk se proto v průběhu produktivního věku může dostat do situace, kdy se v oboru své profese již nemůže na trhu práce uplatnit. Musí svou profesi změnit nebo si kvalifikaci zvýšit. V tomto případě může pomoci r e k v a l i f i k a c e

Rekvalifikace Rekvalifikace nenahrazují vzdělání a kvalifikaci, kterou lze získat studiem na středních nebo vysokých školách. Rekvalifikace jsou v současné době propojeny s Národní soustavou kvalifikací. To umožňuje uchazečům (zájemcům) o zaměstnání získat v rámci rekvalifikace úplnou profesní kvalifikaci. Získá-li uchazeč (zájemce) o zaměstnání osvědčení o všech požadovaných profesních kvalifikacích v rámci úplné profesní kvalifikace, bude moci na příslušné škole nebo učilišti složit zkoušku předepsanou pro příslušný obor vzdělání (tzn. závěrečnou „učňovskou“ nebo maturitní zkoušku) a získat certifikát o dosažení odpovídajícího stupně vzdělání.

Vzdělávání seniorů V rámci celoživotního vzdělávání tvoří senioři významnou cílovou skupinu. I ve starším věku je nejdůležitějším kriteriem kvality života různorodost potřeb a možnost jejich uspokojování – fyziologické, psychické a sociální. I pro ně je systém celoživotního vzdělávání:  velmi důležitým zdrojem informací  začlenění do společnosti  zvýšení pocitu sebejistoty  dalšího společenského uplatnění Zcela jednoznačně podporuje zlepšení kvality života seniorů po všech stránkách, tedy i po zdravotní. Obr. 3

Celoživotní vzdělávání Celoživotní vzdělávání se stává v poslední době významnou součástí rozvoje naší společnosti i každého z nás. Neplatí, že to, co jsme si osvojili v průběhu vzdělávání na základní, střední, případně vysoké škole, nám vystačí po celý zbytek života. Je třeba si uvědomit nutnost celoživotního učení v závislosti dynamiky ekonomických a technologických změn, které vedou k rozvoji významu profesní mobility a rekvalifikace.

Celoživotní vzdělávání Moderní život přináší lidem větší šance a možnosti výběru, ale také větší rizika a nejistoty. Lidé mohou svobodně přijímat různé životní styly, zároveň však mají odpovědnost za utváření vlastního života. Každým dnem se svět kolem nás mění, každý den jsme vystaveni novým nárokům jak v osobním, tak profesním životě. Nejvíce záleží na lidské schopnosti vytvářet a efektivně a rozumně používat znalosti ve stále se měnícím světě. Vzdělávání v průběhu celého života je pro každého nejlepší cestou, jak se vypořádat se změnami.

Otázky a úkoly 1. Jaké typy škol tvoří náš školský systém? 2. Co je rekvalifikace? 3. Jaké jsou další možnosti vzdělávání kromě školní docházky? 4. Zamysli se, co člověku přináší kromě získání vědomostí a dovedností celoživotní vzdělávání? 5. Zjisti, jaké jsou možnosti dalšího vzdělávání v regionu po ukončení současného studia?

Použité zdroje Obr. 1TUNGSTEN. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 2GHEDO. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3TOIRELB. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: