Péče o biodiverzitu Jan Plesník Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Praha

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Péče o biodiverzitu Jan Plesník Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Praha
Advertisements

SPECIACE = vznik nových druhů (obrázek z
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV53 Název školy.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Proč chránit přírodu? Pro uchování biodiverzity (rozmanitosti počtu druhů, počtu jedinců každého druhu i genetických informací). Z produkčních důvodů (každý.
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Co je to NATURA 2000? NATURA 2000 je soustavou chráněných území evropského významu. Jejím prostřednictvím se chrání nejvzácnější a nejvíce ohrožené druhy.
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Společenská odpovědnost ve školství
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Ing.Lenka Bombera Piskačová
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Odpovědnost za poškození životního prostředí
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název prezentace (DUMu):
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
RIZIKO.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Různé podmínky života na Zemi
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu
Katedra biologie, PdF MU, Poříčí 7, , Brno
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
KRAJINA VYSOKÝCH HOR. KRAJINA VYSOKÝCH HOR Ve vysokých horách mrzne a sníh zde padá po celý rok. Sněžná čára je hranice, nad níž v horách již sníh.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Biosféra sféra s vhodnými podmínkami pro život na Zemi
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
13. Růst lidské populace, demografie
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Pozemkové úpravy.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
8. Základní ekologické pojmy, organismus a prostředí
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
RIZIKO.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Biodiverzita V. Ochrana biodiverzity.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
DRUHOVÁ ROZMANITOST …neboli biodiverzita. Vztahy mezi druhy jsou důležité viz. potravní řetězec. Vyhynutím některého druhu se přeruší. Červená kniha ohrožených.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Péče o biodiverzitu Jan Plesník Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Praha

Biodiverzita – záhada nebo trivialita? častá představa

Biologická rozmanitost

Biodiverzita: záhada nebo trivialita? Biologická rozmanitost (biodiverzita) = rozmanitost života ve všech jeho formách, úrovních a kombinacích Zahrnuje rozmanitost v rámci druhů, mezi druhy i rozmanitost ekosystémů

Biologická rozmanitost 40 různých definic Původně se jednalo o vlastnost systémů, v tomto případě biologických systémů Nejde o pouhý součet všech genů, druhů a ekosystémů, ale o variabilitu uvnitř a mezi nimi Jedná se o vlastnost života

Biologická rozmanitost V praxi se netýká geodiverzity (rozmanitosti abiotického prostředí): neživá příroda je v ochranářské biologii obvykle chápána jako součást ekosystémů

Biologická rozmanitost Tři možné přístupy (Gaston 1996) a) rozmanitost života – spíše abstraktní pojetí b) do určité míry měřitelný objekt, vyhodnotitelný vědeckými postupy c) sociální a politický pojem

Biologická rozmanitost A. Genetická diverzita (nukleotidy, geny, chromozomy, jedinci, populace) B. Diverzita organizmů (jedinci, populace, poddruhy, druhy, rody, čeledi, kmeny, říše) C. Ekologická diverzita (biotopy, ekosystémy, krajiny, bioregiony, biomy, biosféra)

Biologická rozmanitost D. Kulturní diverzita zahrnuje lidskou společnost a vztahy mezi lidmi

Biologická rozmanitost jako nový koncept se objevila teprve začátkem 80. let 20. století E.O. Wilson (1988) redakčně připravil monografii Biodiversity

Biologická rozmanitost Výhody: a) zahrnuje i člověkem vytvořené prostředí (městské ekosystémy, výrobky biotechnologií) b) představuje společnou platformu pro ochranářskou biologii c) pozornost věnuje i plemenům hospodářských a kulturních zvířat a odrůdám a kultivarům plodin d) přijímána politiky a řídícími pracovníky e) stala se součástí mezinárodní práva (Úmluva o biologické rozmanitosti, CBD)

Biologická rozmanitost Nevýhody: a) složitý hierarchický systém, těžko postihnutelný jedinou veličinou b) nízká znalost jednotlivých hladin c) nejednoznačně definované základní pojmy(druh, biotop, udržitelné využívání) d) rozdílné zájmy zainteresovaných stran

Genetická diverzita Týká se rozmanitosti genů v rámci populací a druhů Popisuje: a) odlišné populace v rámci téhož druhu b) rozdílné jedince v rámci určité populace

Genetická diverzita Obvykle roste se zvyšující se početností (abundancí) populace Genetické termíny: a) alela – různé formy téhož genu b) mutace – změny v DNA c) rekombinace – probíhá při pohlavním rozmnožování (meióza)

Genetická diverzita  genofond – soubor všech genů a alel v populaci  genotyp – určitá kombinace alel jedince  fenotyp – soubor znaků a charakteristik jedince: anatomické, morfologické, fyziologické a biochemické vlastnosti, které jsou projevem jeho genotypu v určitém prostředí

Genetická diverzita Nevýhoda Kvantitativní vyjádření genů naráží na problémy: neostré hranice mezi jednotkami funkční shluky, podmíněné aktuálními podmínkami vnějšího prostředí

Genetická diverzita Kolik genů obsahuje genom (veškerá genetická informace)u některých druhů? Bakterie Cévnaté rostliny nebo mnohobuněční živočichové

Genetická diverzita Genomika Až dosud byl úplný genom popsán u 100 druhů Člověk – genů (2001) Dalších 600 projektů sekvencování genomu prokaryotních a eukaryotních organismů

Genetická diverzita Nejlépe známa u modelových druhů molekulární biologie (Escheria coli) u plemen hospodářských a domácích zvířat a odrůd a kultivarů plodin u hospodářsky významných dřevin u hospodářsky významných mořských ryb Naše znalosti genetické diverzity planě rostoucích rostlin a volně žijících živočichů zůstávají značně omezené

Genetická diverzita Ochranářská genetika (conservation genetics) představuje aplikaci genetiky s cílem zachovat druhy jako samostatné jednotky schopné se vyrovnat s měnícím se prostředím  zaměřuje se na málo početné populace cílových druhů planě rostoucích rostlin a volně žijících živočichů

Genetická diverzita Pokles genetické diverzity obvykle vyvolává pokles zdatnosti (fitness) organismu sníženou přirozenou obnovu populace

Genetická diverzita Nezbytný předpoklad pro udržení evolučních procesů v rámci druhů: ulehčuje přizpůsobení (adaptace) druhu na měnící se podmínky prostředí v průběhu mikroevoluce „evoluční polévka“

Genetická diverzita Zdroj přírodního genetického materiálu pro zemědělství, lesnictví a rybářství tradiční postupy (šlechtění, křížení) moderní biotechnologické postupy: genové inženýrství

Genetická diverzita Biopirátství Činnost, kdy je konkrétní genetický materiál nebo tradiční znalost jeho využívání získány bezplatně v rozvojové nebo postkomunistické zemi bez jejího předcházejícího souhlasu a poté patentován v určitém hospodářsky vyspělém státě, nejčastěji nadnárodní farmaceutickou nebo zemědělskou firmou

Genetická diverzita Více než 70 % léčiv, které vykazují nadějné výsledky při léčení a předcházení rakovině, pochází z rostlin, žijících v tropických deštných pralesích Alkaloidy z madagaskarské rostliny Cataranthus roseus zvyšují pravděpodobnost přežití leukémie u dětí z původních 5 – 25 % na 80 %: čistý zisk farmaceutické firmy 100 milionů USD (2,2 miliardy Kč) ročně

Taxonomická diverzita určuje význam druhu pro evoluční procesy zdůrazňuje význam 1) evolučně izolovaných druhů (jinan dvojlaločný, latimérie podivná) 2) druhů, příslušejících k evolučním vývojovým liniím, kde probíhá adaptivní radiace  Stanovuje se systémem složitých indexů

Funkční diverzita hodnotí ekologický význam druhu jako kupř. bohatost funkčních typů a vzájemných vazeb mezi organismy a prostředím v určité oblasti

Funkční diverzita určuje (i) potravní vazby primární producenti vrcholoví konzumenti potravní řetězec

Funkční diverzita ii) „klíčové druhy“ (keystone species): Druhy, jejichž význam pro fungování ekosystému je větší než odpovídá dominanci (podílu na početnosti nebo biomase)

Funkční diverzita (iii) gilda – skupina druhů, vzájemně se podobajících způsobem, který je nebo může být významný z ekologického hlediska  alfa-gilda – skupina druhů, shodně využívající určité zdroje, např. potravu (semenožraví ptáci listnatého lesa)  Beta-gilda – skupina druhů se společným výskytem, vymezeným podmínkami prostředí jako je treplota nebo vlhkost (edafon, obývající horní vrstvu půdy)