Seminář pro příjemce k výzvám 03, 07 a 10 oblast intervence 1.1 IOP Aktuality v IOP, nejčastěji řešené otázky, období udržitelnosti Seminář pro příjemce k výzvám 03, 07 a 10 oblast intervence 1.1 IOP Aktuality v IOP, nejčastěji řešené otázky, období udržitelnosti Hotel Holiday Inn, Na Pankráci 15, Praha června 2013
Osnova prezentace Novinky v Integrovaném operačním programu, o.i. 1.1 Nejčastěji řešené otázky Podmínky a sankce Úspory v projektech Změny v projektech Dokumentace k veřejným zakázkám, kontroly Nejčastější chyby v MZ a ŽoP Udržitelnost Dotazy, diskuze
Novinky v Integrovaném operačním programu stav čerpání v IOP (porovnání s ostatními OP) spící a rizikové projekty, mimořádná opatření ZS a ŘO IOP – pracovní týmy (task-force projektu, od srpna 2012), důraz na etapizaci, včasné čerpání, atp.
Novinky v oblasti intervence 1.1 IOP vydání revizí PPŽP a jejích příloh pro výzvy 03, 07 v říjnu 2012 a pro výzvu 10 v únoru 2013 – mj. úprava sankcí → sjednocení + odstupňování dle míry pochybení chystaná změna v systému vydávání řídicích dokumentů vč. Podmínek (předpoklad schválení ŘO IOP – červen 2013) - sladění s Operačním manuálem IOP - změna typů právních aktů - odstupňované sankce za porušení Podmínek (nově jako součást textu Podmínek, nikoliv samostatná příloha PPŽP)
Podmínky a sankce při nedodržení ustanovení Podmínek právního aktu je dotace krácena dle popisu uvedeného v příloze PPŽP (Postup při porušení podmínek) - nejvyšší sankce (100 %) nenaplnění účelu projektu nedodržení zákazu dvojí podpory - procentuálně odstupňované sankce (od 1 % výše) pochybení v zadávání veřejných zakázek (ZVZ a Závazné postupy) ostatní povinnosti příjemce uvedené v Podmínkách při potvrzení podezření na nesrovnalost a krácení finančních prostředků zasílá OSF informaci ŘO IOP a finančnímu úřadu
Úspory v projektech rozdíl mezi předpokládanou hodnotou veřejné zakázky a skutečně vysoutěženou cenou o využití úspor žádá příjemce prostřednictvím OoZ s odůvodněním nutnosti provedení změny (vč. podkladů pro posouzení dopadu do finančních plánů) lze využít: na dosud neuskutečněná VŘ nebo VŘ před proplacením plnění, kdy vysoutěžená částka je vyšší než předem odhadnutá cena dorovnání změny výše DPH nelze využít: !!! navýšení osobních nákladů publicita; poradenské služby nové aktivity, které nebyly v projektu plánovány, rozšíření stávajících aktivit
Změny v projektech hlásit změny v projektech před samotnou realizací změny výše sankce za včasné neoznámení změny v projektu = % z částky nejbližší následné ŽoP na co se zapomíná nejčastěji : změna dat dosažení cílových hodnot monitorovacích indikátorů současně se změnou termínu ukončení realizace personální zajištění projektu (dokdy / odkdy ) skutečné datum zahájení VŘ úprava aktivit uváděných v etapě při změně etapizace převod nevyčerpaných finančních prostředků mezi etapami nebo mezi kalendářními lety i změna termínů VŘ může mít vliv na plán čerpání! (pozor na změnu návaznosti čerpání v etapách) přílohy nebo podrobnější údaje dle typu změn
Dokumentace k výběrovým řízením předkládání dokumentace Ministerstvu financí: projekty nad 100 mil. Kč → ZD před zveřejněním k VŘ nad 30 mil. Kč bez DPH + písemná zpráva o posouzení a hodnocení nabídek projekty schválené od = ZD u projektů nad 200 mil. Kč (zákon č. 218/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů) informace do Vlády: nadlimitní JŘBU a výjimka dle §18 ZVZ vč. odůvodnění použití (Usnesení Vlády ČR č. 246 z )
Dokumentace k výběrovým řízením kontrola OSF probíhá ve třech fázích: kontrola zadávací dokumentace – povinnost příjemce dodat ZD ke kontrole minimálně 10 PD před vyhlášením VZ (+ pozvání na jednání hodnotící komise, resp. komise pro otevírání obálek 7 kal. dní předem), písemné odůvodnění stanovení předpokládané hodnoty VZ kontrola průběhu zadávacího řízení před podpisem smlouvy s vybraným uchazečem – povinnost příjemce dodat veškerou dokumentaci k VZ nad 500 tis. Kč. bez DPH před uzavřením smlouvy (platí od ) následná kontrola po podpisu smlouvy celé VZ – příjemce dodá k dříve doložené dokumentaci kopii podepsané smlouvy a čestné prohlášení k VŘ k předané dokumentaci vždy předávací protokol vč. seznamu předávaných dokumentů (s uvedením počtu listů) předkládat OSF dodatek ke smlouvě ihned po jeho uzavření (včetně odůvodnění nezbytnosti uzavírání dodatku)
Kontroly a audity kontrola projektu ze strany OSF nemusí být poslední kontrola! kontroly a audity jsou legislativně zakotveny (národní legislativa, evropská legislativa) po ohlášení data zahájení kontroly/auditu informovat OSF ihned mít dokumentaci v pořádku tak, aby ji bylo možno na vyžádání předat obratem poskytovat kontrolním subjektům součinnost kontroly a audity mohou být křížové (týkat se dodavatelů, partnerů) předávat OSF bezodkladně kopie oznámení, usnesení, rozhodnutí ze všech kontrol a auditů (i předběžné, pro možnost součinnosti!) DOPORUČUJEME V PROJEKTECH ZACHOVÁVAT AUDITNÍ STOPU (věcné, konkrétní, relevantní informace o realizaci projektu)
Nejčastější chyby v MZ a ŽoP dokumenty nejsou sešity neoddělitelným způsobem, chybí přelepka, případně není přelepka orazítkována a podepsána (obdobně u příloh s více listy) MZ nebo ŽoP není podepsána statutárním zástupcem/pověřenou osobou nedodáno Čestné prohlášení rozdílné finanční částky v MZ a ŽoP (případně i v přílohách) Popis plnění finančního plánu/Popis realizace – nezahrnuty údaje z předchozích HoP × pouze zkopírováno bez doplnění aktuálnějších údajů Výběrová řízení – bez předchozí oznámené změny měněna data, částky nebo formy VŘ; smazán a nahrazen popis VŘ (ztráta auditní stopy → nový text doplnit za stávající!)
Nejčastější chyby v MZ a ŽoP Publicita – uváděná publicitní opatření se podstatným způsobem liší od publicity, kterou příjemce uváděl v projektové žádosti Publicita – u zrealizovaného publicitního opatření chybí jeho doložení (výstupy – článek, prezentace.., fotodokumentace, vzorek předmětu, atp.) Přílohy – nedodání všech relevantních příloh; u chybějících/nedodaných neuvedeno, proč jsou pro MZ a ŽoP nerelevantní; chybí popisy, co daná příloha zahrnuje konkrétně (vč. počtu listů)
Rekapitulace povinností v rámci předkládání ŽoP a) Žádost o platbu b) Soupiska faktur c) Faktury d) Výpisy z účtů e) Dokladování mezd f) Seznam čísel účtů g) Doklad o odděleném účetnictví h) Čestné prohlášení příjemce i) Podpisové vzory
Soupiska faktur nová verze soupisky vždy dokládat elektronickou soupisku, která musí souhlasit s tištěnou verzí neměnit vzorce vyplnit všechna pole podepsané oprávněnou osobou (stejná osoba jako u MZ)
Osobní náklady čestné prohlášení ke mzdám (v aktuálním znění) pracovní smlouvy, především při změně hodinové sazby (DPČ) nebo platového výměru částky v rekapitulaci mezd musí souhlasit s částkami na soupisce faktur - dokládat v xls odměny pouze řádně zdůvodněné za mimořádné aktivity v projektu, do pracovních výkazů psát konkrétní činnosti na projektu shoda počtu hodin rekapitulace mezd x výkaz práce fond pracovní doby PS – fond pracovní doby včetně svátků DPČ – fond pracovní doby bez svátků (pokud není uvedeno jinak)
Další povinné přílohy k MZ a ŽoP faktury (publicita, náležitosti dle zákona o účetnictví) akceptační protokoly (podpisy zúčastněných stran) výpisu z účtů (za období MZ, podpis a razítko oprávněnou osobou) doporučení: kopie souhlasí s originálem, zvýraznit a/nebo účetně přeškrtnout účetní evidence (za období MZ, označit výdaje, podpis), uvádět paragraf – odvětvové třídění seznam čísel účtů (Příjmový účet uvedený v tomto seznamu je používán pro následnou refundaci finančních prostředků od MF. Seznam výdajových účtů musí odpovídat přiloženým bankovním výpisům s jednotlivými úhradami výdajů projektu.)
Aktualizace a doporučení sledovat stránky, může docházet ke změnám ve formátech požadovaných dokladů využívat pravidelné schůzky pracovního týmu na dotazy ohledně vyplňování ŽoP a příloh nečekat na poslední den možného předložení ŽoP a MZ po skončení etapy (připravovat průběžně a předkládat v průběhu lhůty 20 PD) zajistit zastupitelnost pro případné požadované doplnění po předložení ŽoP a MZ
Udržitelnost projektu každoročně po dobu 5 let od ukončení termínu realizace projektu předkládat Hlášení o udržitelnosti doporučení: hlídat termíny pro odevzdání Hlášení o udržitelnosti uložit si HoU jako dokument a doplňovat do něj informace průběžně po celé sledované období roku informovat v textu HoU o aktuálním stavu projektu v provozu a o změnách, k nimž za sledované období došlo, nikoliv o stavu ke dni ukončení realizace projektu na žádost MV poskytnout dodatečně požadované informace o průběhu realizace i po ukončení realizace projektu nezapomenout na povinnost umožnit kontrolu projektu a dále vést projektovou dokumentaci vč. účetnictví pro nakládání s pořízeným majetkem platí stejná pravidla jako v době realizace – nelze prodat, pronajmout, převést, dát do zástavy… předložit OSF Závěrečné vyhodnocení akce do stanoveného termínu
Udržitelnost projektu povinnost udržet dosažené výstupy projektu vč. hodnoty indikátorů – možnost sankce za negativní změny dosažených cílových hodnot indikátorů až do 100 % vyplacené dotace v Hlášení o udržitelnosti nutno uvádět, jak se za sledované období změnily hodnoty monitorovacích indikátorů oproti předchozím (při ukončení projektu) příjemce je povinen nadále informovat o změnách týkajících se projektu (např. změna kontaktní osoby, změna statutárního zástupce, změny v možnostech udržení výstupů projektu, technické změny, atd.) – formulář Oznámení o změně
Závěrečná doporučení případné vyvstalé problémy a rizika v projektech řešit vždy včas (= ihned po identifikování) s pracovníky OSF využít možnosti konzultace v rámci pravidelných pracovních týmů (připravit si konkrétní dotazy, dokumenty ke konzultaci) z důvodu zachování auditní stopy zasílat dotazy nejlépe formou u vždy vědět, kde jsou dokumenty (případně pořízený majetek), týkající se projektu
Zodpovězení dříve zaslaných dotazů Prostor pro další dotazy
Děkujeme Vám za pozornost a přejeme hodně úspěchů při realizaci projektu i v době jeho udržitelnosti.