Informace pro osoby, připravující se na povolání zdravotnického pracovníka a praktikující na zdravotnických odděleních / klinikách / organizačních celcích.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Technologie – Bezpečnost a ochrana zdraví při práci.
Advertisements

Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb v Jihomoravském kraji.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Pracovní právo. Pohovor
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
[ 1 ] RNDr. Pavla Coufalová Symposium Strategie servisní podpory zdravotnických pracovišť, Praha, © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Pracovní smlouva Vypracoval: Lukáš Karlík.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Bezpečnostní opatření Policie ČR se Státní plavební správou „VODA 2016“
BEZPEČNOST JEŘÁBOVÉ DOPRAVY Při konstrukci a provozu jeřábů musí být přísně dbáno na zásady bezpečnosti, aby nebyl ohrožen život a zdraví osob a zabránilo.
Informace pro osoby, připravující se na povolání zdravotnického pracovníka, praktikující na zdravotnických odděleních / klinikách / organizačních celcích.
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví Ústí nad Labem 2/2008 Ing. Jaromír Vachta.
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
ZÁPIS do STUDIA NA FF UP – 1. ročník 2016/17. Základní informace – záložka „studentům“ 1.Studijní řády a.
„DESATERO “ ZÁSAD BEZPEČNÉ PRÁCE V POTRAVINÁŘSTVÍ II.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Mgr. Jitka Laholová Odbor vzdělávání a vědy MZ
Akreditační standardy SAK ČR pro nemocnice - I
Použití pracovněprávních předpisů při výkonu veřejné služby
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Pojem přeměna obchodní společnosti
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Bojový řád jednotek požární ochrany Činnost hasičů na místě zásahu
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Pracovnělékařské služby
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Přehled nejdůležitějších novinek
GDPR: ochrana osobních údajů
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Malotřídní škola a některé specifické momenty personální agendy
Podpora supervizorů a lektorů zajišťující odbornou praxi studentů FZS TUL ve zdravotnických zařízeních Institucionální plán TUL pro rok 2017 Cíl 2: Diverzifikace.
Ražba důlních děl pomocí trhací práce
Organizace práce na prodejně
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
Úvodní přednáška pro 1. ročník
ŠKOLNÍ ŘÁD JAKO ŽÁCI ČTVRTÉHO ROČNÍKU BYCHOM UŽ MĚLI VĚDĚT , JAK SE VE ŠKOLE A MIMO ŠKOLU CHOVAT ZOPAKUJEME SI ZÁSADY SPRÁVNÉHO CHOVÁNÍ.
Život bez střeva , Praha.
Transkript prezentace:

Informace pro osoby, připravující se na povolání zdravotnického pracovníka a praktikující na zdravotnických odděleních / klinikách / organizačních celcích FN Plzeň Aktualizováno Mgr. Bc. Světluše Chabrová Manažerka pro vzdělávání a výuku NELZP FN Plzeň

Vážené studentky, studenti, informace, se kterými budete seznámeni v tomto manuálu, jsou pouze stručným výňatkem Vašich i našich povinností, které se vztahují k Vašemu působení v rámci odborné praxe / stáže / školicího místa (dále jen praxe) na pracovištích FN Plzeň. Pokud budete mít jakékoliv další dotazy, neváhejte mne kontaktovat na uvedeném odkazu na konci prezentace. Přeji Vám, aby Vám Vaše odborná praxe přinesla to, co od ní očekáváte a aby jste nabyté zkušenosti zhodnotili nejen pro blaho našich pacientů, ale i ku prospěchu svému. Světluše Chabrová, Útvar náměstkyně pro ošetřovatelskou péči, FN Plzeň

Požadavky na formální úpravu studenta Upravený vzhled – vlasy dle běžných zvyklostí, piercing na obličeji je nevhodný, stejně jako viditelné a výrazné tetování Čistý předepsaný pracovní oděv (viz dokument „Výňatek z HP pro studenty“) Viditelně umístěná jmenovka na hrudi (jmenovky nenosíme v úrovni pasu, u kapes!) Zákaz nošení prstenů, náramků a jiných předmětů, které by vzhledem k charakteru práce mohly být příčinou úrazu pacienta či zdravotníka, nebo nejsou v souladu s Hygienickým plánem FN Plzeň

Pokyny bezpečnosti práce a požární ochrany pro studenty nelékařských zdravotnických oborů, praktikující ve FN Plzeň Tyto pokyny bezpečnosti práce a požární ochrany jsou obvykle určeny studentům nelékařských zdravotnických oborů (dále jen škol), jejichž posluchači praktikují ve FN Plzeň. Analogicky se však jednotlivé pokyny vztahují i na praktika studentů všeobecného lékařství či studentů specializačního vzdělávání, kteří vykonávají ve FN Plzeň ošetřovatelskou praxi. Jedná se o informace obecného charakteru, jež obdrží studenti ve škole, před zahájením praktické výuky. Proškolení provádí pracovník školy dle podkladů dodaných manažerkou pro vzdělávání NELZP FN Plzeň.

Studenti praktikující v areálech FN Plzeň jsou povinni: Respektovat veškerá omezení označené výstražnými značkami, příkazy a zákazy Dodržovat: zákaz konzumace alkoholických nápojů a požívání návykových látek, a to i v době před nástupem na praxi, zákaz donášení alkoholických nápojů a návykových látek na pracoviště zákaz jakékoliv nedohodnuté manipulace se zařízením organizace zákaz kouření a manipulace s otevřeným ohněm ve všech objektech

Chovat se tak, aby svojí činností nezavdali příčinu ke vzniku požáru nebo úrazu. Zdržovat se pouze na sjednaných pracovištích – dle Plánu praxe, svévolně je neopouštět, bez vědomí příslušných vedoucích zaměstnanců nevstupovat do jiných prostorů a respektovat bezpečnostní a požární předpisy daného pracoviště dle pokynů příslušného vedoucího.

Pohybovat se pouze po cestách, které jsou vyznačeny nebo udržovány jako volné a průchodné. Udržovat pořádek a čistotu, nepoškozovat budovy, sociální zařízení a ostatní majetek FN Plzeň.

Nezastavovat únikové cesty, rozvaděče, hydranty a hasicí přístroje žádnými předměty a materiálem. Tyto prostory musí zůstat stále volné. Respektovat pracovní řád a požární řád pracoviště.

Nahlásit příslušnému vedoucímu pracoviště každý úraz ke kterému došlo v době plnění úkolů ve FN Plzeň. V případě zranění vyhledat okamžitě pomoc. Upozornit vedoucí zaměstnance na závady, které by mohly ohrozit bezpečnost práce a zdraví zaměstnanců / studentů. Zasahovat do a opravovat el. zařízení je studentům zakázáno!

Nepoužívat stroje, přístroje, spotřebiče a nebezpečné látky bez prokazatelného seznámení s návodem k obsluze nebo používání. Před započetím každé nové práce požádat příslušného vedoucího o pokyny jak bezpečně pracovat – seznámení s konkrétními riziky.

Používat předepsané OOPP (osobní ochranné pracovní prostředky – pracovní oděv vždy, rukavice, ústenka, čepice, igel. zástěra – jsou li pro vykonávanou práci předepsány). Nevyrušovat ostatní zaměstnance při práci nevhodným chováním.

Úvodní školení BOZP a PO na pracovišti FN Plzeň Úvodní školení na pracovišti absolvují povinně studenti první den nástupu na odbornou praxi. Bez absolvování úvodního školení nesmějí být tito studenti pověřeni žádnou pracovní činností.

V průběhu školení je student seznámen se specifiky pracovního prostředí. Školení musí být konkrétní, poskytovat všechny důležité poznatky a informace pro bezpečný výkon práce – dle osnovy FN (formulář FN 0317). Školení provádí pověřená osoba ZOK / OC (Zdravotnické oddělení / klinika / organizační celek) FN Plzeň – obvykle vrchní sestra, staniční sestra či mentorka klinické praxe.

Úvodní školení není třeba opakovat při dalším vstupu studenta na stejné pracoviště v průběhu studia, pokud nedošlo k zásadním změnám v oblasti BOZP a PO na daném ZOK / OC FN Plzeň - zodpovídá VNELZP / staniční sestra ZOK.

Vedoucí pracovník ZOK: je oprávněn úvodní školení určené studentům změnit / rozšířit dle specifik ZOK vede o obsahu školení studentů písemný záznam, jehož nedílnou součástí je prezenční listina s podpisy studentů, archivovaná na ZOK Je doporučeno využít tiskopis FN 0317 na požádání studenta provede záznam o úvodním školení i do Deníku odborné praxe studenta

Co obvykle obsahuje úvodní školení studenta na pracovišti? 1. Seznámení s pracovním místem, druhem a způsobem práce, se zakázanými pracemi 2. Seznámení s pracovními postupy a pokyny 3. Seznámení s možnými riziky – např. bodná poranění, manipulace s cytostatiky, radiační ochrana a pod. 4. Seznámení s posledními úrazy a přijatými opatřeními proti jejich opakování 5. Seznámení s povinnostmi a způsoby používání OOPP – rukavice, ústenky, čepice, zástěry, ochranné brýle a pod., vhodná pracovní obuv

6. Poučení o tom, kde jsou hlavní vypínače, uzávěry vody, plynu apod., hasicí přístroje 7. Seznámení s pravidly hygienicko– epidemiologického režimu při poskytování zdravotních služeb ve FN Plzeň dle SME 3/008 Hygienický plán, seznámení se standardem Hygiena rukou a praktickým nácvikem prováděné hygieny rukou a ostatními protiepidemickými předpisy dle typu pracoviště

8. Seznámení s návody k obsluze přístrojů a pomůcek – manipulaci s přístroji a pod. provádí student vždy pod přímým vedením oprávněného zdravotnického pracovníka 9. Seznámení s bezpečnostními předpisy platnými pro dané pracoviště 10. Seznámení se zásadami první pomoci

11. Seznámení s požárními poplachovými směrnicemi a požárním evakuačním plánem – v přiměřeném rozsahu tel. na ohlašovnu požárů FN Lochotín – 3150 tel. na ohlašovnu požárů FN Bory

12. Seznámení s telefonními čísly pro přivolání resuscitačního týmu v areálu FN Plzeň v případě akutní příhody - dostupnost 24 h denně FN Bory FN Lochotín BVN Bory

Při poranění / úrazu během výkonu praxe ve FN je student povinen ihned informovat staniční / vrchní sestru, či mentorku klinické praxe na ZOK!! Odpovědný pracovník ZOK postupuje stejným způsobem, jako při poranění / úrazu zaměstnance FN – zajistí a poskytne účinnou pomoc dle charakteru poranění, odešle studenta na vyšetření / ošetření, provede záznam o pracovním úrazu Pokud se jedná o poranění použitou jehlou, postupuje dle INL 0068 Co dělat při poranění použitou jehlou? O příhodě informuje odpovědný pracovník ZOK telefonicky / e- mailem S. Chabrovou ( 3204, vrchní / staniční sestra ZOK zašle S. Chabrové elektronicky kopii zápisu z Knihy

Při špatné separaci odpadu hrozí riziko bodných poranění!

Další informace pro studenty V souvislosti se získáním certifikátu kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče ve FN Plzeň, dne , žádáme studenty, jménem Útvaru náměstkyně pro ošetřovatelskou péči FN Plzeň, aby i oni svým jednáním přispěli ke zvýšení bezpečnosti a kvality poskytovaných zdravotních služeb ve FN Plzeň. Věnujte, prosím, pozornost následujícím oblastem: 1. Bezpečnost prostředí, pacientů a personálu - základní pravidla chování 2. Nežádoucí události – směrnice, vysvětlení pojmů

Bezpečnost prostředí, pacientů a personálu Osobě bez jmenovky, kterou neznáte, zamezte v přístupu k pacientovi, veškeré interní dokumentaci, k materiálovému a přístrojovému vybavení, léčivům, informacím apod.

Identifikace osob Studenti a externí vyučující všech zdravotnických oborů (LF UK, FZS ZČU, zdravotnické školy, postgraduální studium) jsou označeni jmenovkou. Povinností vyučujícího – zaměstnance FN Plzeň, vedoucího úseku / směny na oddělení je zkontrolovat, zda všichni studenti a externí vyučující mají jmenovku, viditelně umístěnou na hrudi. Pokud ji nebudou mít, nesmí být vpuštěni na pracoviště a realizovat praktickou výuku. Osoba, vydávající se za zdravotnického pracovníka (požaduje informace o pacientovi nebo zdravotnickou dokumentaci) musí mít jmenovku FN Plzeň se všemi náležitostmi, viditelně umístěnou na hrudi. Nepřípustné jsou ručně psané jmenovky vlastní výroby. Při podezření na pokus o zneužití informací, či neoprávněný přístup k pacientovi ihned kontaktujte oprávněného zaměstnance FN Plzeň.

Bezpečnost prostředí, informací Zamykejte skříně s léky. Zavírejte / zamykejte sesternu. Zabezpečte uložení zdravotnické dokumentace tak, aby nebylo umožněno nahlížení neoprávněným osobám, případně nemohla být z místnosti (např. sesterny, kartotéky) odnesena pryč neoprávněnou osobou. Po skončení návštěv důkladně zkontrolujte všechny prostory (samostatná jídelna, pokoje, WC, koupelny apod.), zda se tam nezdržuje cizí osoba.

Nežádoucí události Od je v platnosti směrnice FN Plzeň, která řeší hlášení a evidenci nežádoucích událostí. Studenti jsou v rámci své praxe seznámeni se základním obsahem směrnice pověřenou osobou ZOK v úvodním školení na pracovišti. Aplikace směrnice má jednotná pravidla pro všechna ZOK FN Plzeň.

Nežádoucí události (dále NU) jsou události nebo okolnosti, které mohly vyústit nebo vyústily v tělesné (fyzické) poškození pacienta, kterému bylo možné se vyhnout. Dále jsou za nežádoucí události považovány případy, kdy poškození pacienta je pouze psychické či socioekonomické a také případy, kdy poškozeným je zdravotnické zařízení nebo jeho zaměstnanec nebo osoba nacházející se v areálu FN, zaměstnanci jiných firem plnící úkoly v areálu FN, klienti, studenti, školenci, návštěvy nebo jiné osoby pohybující se v areálu FN.

Seznam příloh INL – Co dělat při poranění použitou jehlou INL - Praxe studentů nelékařských zdravotnických oborů Výňatek z Hygienického plánu INL - Práva a povinnosti pacienta

Přeji Vám úspěšný vstup do školního / akademického roku 2014 / 2015, bez úrazů a nežádoucích událostí. Světluše Chabrová

Informační materiál je zpracován v souladu s platnou zdravotnickou legislativou se směrnicí FN Plzeň SME 5/002 - Zabezpečení BOZP se směrnicí FN Plzeň SME 5/001 – Organizace požární ochrany Se směrnicí FN Plzeň SME 3/008 – Hygienický plán a dalšími interními materiály FN Plzeň. Kontakt: Mgr. Bc. Světluše Chabrová manažerka pro vzdělávání a výuku NELZP zástupkyně náměstkyně pro oš. péči Útvar náměstkyně pro oš. péči FN Plzeň tel ,