ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_52_INOVACE_ října 2013
ŠKOLNÍ ZRALOST je definována jako fyzická a duševní připravenost dítěte pro vstup do školy schopnost dítěte přizpůsobit se nárokům, které na ně klade škola je to takový stav tělesného a psychosociálního vývoje, kdy je dítě přiměřeně fyzicky i psychicky disponováno pro požadovaný výkon ve škole a kdy samo zažívá pocit uspokojení ze zvládání úkolů, které jsou na ně kladeny v České rep. je zákonem daný nástup do školy pro děti, které ke daného roku dosáhnou šesti let
HLEDISKA ŠKOLNÍ ZRALOSTI Tělesná vyspělost a zdraví Motorická obratnost Řeč Pozornost a pracovní návyky Rozumové předpoklady Emoční a sociální zralost
TĚLESNÁ VYSPĚLOST A ZDRAVÍ tělesná zdatnost, pevná kostra a rozvinuté svalstvo přiměřená výdrž a schopnost zvládat zvýšenou zátěž problémem je častá nemocnost nebo oslabená imunita orientační výška 120cm a váha kolem 20 kg
MOTORICKÁ OBRATONOST hrubá motorika (chůze, běh, koordinace končetin, rovnováha) jemná motorika (práce rukou, navlékání korálků apod…, ale také tkaničky, zipy a knoflíky) grafomotorika (práce s tužkou, správný úchop, uvolněnost ruky), sledujeme vývoj dětské kresby, zájem dítěte o tuto činnost. dominace ruky – tj. pravák nebo levák, střídá-li dítě ruce, je to určitě důvod pro návštěvu poradny.
ŘEČ úroveň vývoje řeči tvoří důležitou součást školní zralosti při vstupu do ZŠ by dítě mělo být schopné komunikovat v rozvinutých větách, gramaticky správně, vyprávět, recitovat a také vyjadřovat svoje pocity problémy s více hláskami, mohou negativně ovlivnit nácvik čtení i psaní (vhodné vyjádření logopeda)
POZORNOST A PRACOVNÍ NÁVYKY vydržet u řízené činnost cca 15 minut soustředit se na změny činnosti a schopnost dokončovat úkoly pracovat samostatně, pochopit zadání úkolů a vnímat instrukce učitele postarat se o svoje věci, pomůcky, oblečení
ROZUMOVÉ PŘEDPOKLADY předpokladem je určitá míra inteligence (pokud v pásmu defektu – speciální školy, odklad školní docházky nemá efekt) vědomosti o okolním světě (barvy, zvířata, geometrické tvary, části těla, říkanky, adresa…) orientace v prostoru (vlevo, nad, vedle…) posouzení množství, velikosti, pořadí, číselná řada do 10
EMOČNÍ A SOCIÁLNÍ ZRALOST zvládat bez výraznějších potíží odloučení od rodičů umět navazovat komunikaci s kamarády i dospělými přijmout i určitou míru neúspěchu a překonává překážky sebeobslužné činnosti – obléká se, obouvá, zouvá, stoluje apod. sociálně zralé dítě navazuje přirozené kontakty s vrstevníky ovládá také základy slušného chování
POCHYBNOSTI O ZRALOSTI DÍTĚTE oslovit MŠ a vyžádat si informace od paní učitelky pokud i MŠ vyjádří pochybnosti o zralosti dítěte, objednat se do pedagogicko-psychologické poradny, kde dítě odborně vyšetří požádat o vyjádření nebo doporučení odborníky, v jejichž péči už dítě je (př- logoped, neurolog, alergolog) informovat ZŠ u zápisu o pochybnostech o připravenosti dítěte na školu, případně předat zprávu z poradny a dalších odborníků
ZDROJE VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 1.vyd. Praha: Portál, 2000, 528 s. ISBN SVOVODOVÁ, Zuzana. Rozhodujeme o první třídě nebo o odkladu povinné školní docházky. In: Scio: Školní zralost a rozvoj dítěte [online] [cit ]. Dostupné z: de.asp Školní zralost. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: