© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola Střední odborné učiliště a střední odborná škola Hustopeče, Masarykovo nám. 1 AutorIng. Ivana Bočková Číslo NázevKotle ve vytápění Téma hodinyKotle.
Advertisements

Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Bioplyn v potravinářském průmyslu Ing. Tomáš Rosenberg, PhD.
Problematika vtláčení biometanu do plynárenských sítí 1.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 18 AnotaceSeznámení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vytápění Zabezpečovací zařízení otopné soustavy. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Vytápění Elektrické kotle. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Škola Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hustopeče, Masarykovo nám. 1 AutorIng. Ivana Bočková Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo.
Jde o nepřímé využití sluneční energie- biomasa je „konzervovaná“ sluneční energie.
Vytápění Účinnost spalování. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
ČISTÁ VODA. Čistota vody  pojem vyjadřující obsah cizích látek ve vodě  skutečně chemicky čistou vodu lze připravit pouze laboratorně  čistotu vody.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Recyklace odpadů Gastroodpad Bioodpad Textil Elektroodpad.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomická příprava výroby.
Energetická hodnota potravin (EH)
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
Senzory pro EZS.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Příjmy ze samostatné činnosti
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Algoritmizace - opakování
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
VYTÁPĚNÍ MÍSTNÍ, ÚSTŘEDNÍ, DÁLKOVÉ, CZT vypracovala: Ing
Vytápění Teplovodní otopné soustavy samotížné
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Odpadní voda ČOV Praha Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
Nakládání s odpady CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MA_ZP_03
Název materiálu: Nerostné suroviny
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vytápění Mechanické odvaděče kondenzátu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Přídavná zařízení.
zpracovaný v rámci projektu
Výroba pelet z biomasy v Habrech
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
VY_52_INOVACE_I–04–10 Název a adresa školy:
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_STREDOCESKY_KRAJ.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Transkript prezentace:

© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR PROJEKT:Hodnocení průmyslových rizik PRODUKT:3 - Vlastnosti produktů BPS a jejich využití DÍLČÍ MODUL:3 - Vlastnosti produktů BPS a jejich využití

© IHAS 2011 Prezence účastníků a organizační záležitosti Formální představení projektu, financování a MSK Představení zpracovatele IHAS, tým odborníků Představení účastníků Cíl školení, co se naučíte, co budete umět Kdo je kdo a co tady děláme? Úvodem

© IHAS 2011 za pomoci kontrolované mikrobiální přeměny organických látek bez přístupu vzduchu - anaerobní digestace vznik: 1.bioplynu 2.digestátu 1. Výroba bioplynu

© IHAS 2011 Základní prvky bioplynové stanice 1.Reaktory 2.Plynojemy 3.Plynovody a další technologické prvky (čerpadla) 4.Spotřebiče plynu: Hořáky a kotle Zařízení k využití bioplynu pro výrobu elektrické a tepelné energie 5.Zařízení pro zneškodňování zbytkového bioplynu 1. Výroba bioplynu

© IHAS BPS zemědělské 2.2 BPS odpadové Rozdělení bioplynových stanic, jejich náležitosti 2. Blok I Členění bioplynových stanic z pohledu použitých surovin

© IHAS 2011 Dle typu použitých surovin lze bioplynové stanice rozdělit na:  Zemědělské  Odpadové 2 Členění BPS

© IHAS 2011 jsou nejrozšířenější využití cíleně pěstovaných zemědělských plodin (kukuřice, olejniny, cukrová řepa…) - hlavní surovina jako doplněk možno použít kejdu, hnůj vstupní materiál není potřeba upravovat před vstupem do fermentace 2.1 BPS zemědělské

© IHAS 2011 Výhody relativně jednoduchá a levná technologie dostupná surovina pro fermentaci další využití digestátu - hnojivo vyzkoušený, zaběhnutý provoz 2.1 BPS zemědělské

© IHAS 2011 Nevýhody zvýšená dopravní infrastruktura závislost na dodavatelích přebytky nevyužitého procesního tepla 2.1 BPS zemědělské

© IHAS 2011 Určené ke zpracování biologicky rozložitelných odpadů: komunální odpad maloobchod, potravinářský průmysl - prošlé potraviny, kaly, zemědělský odpad odpad z lesní výroby (kůra, větve, zbytky dřeva…) 2.2 BPS odpadové

© IHAS 2011 Výhody příjem ze zpracování (likvidace) bioodpadu odpadá závislost na dodavatelích (kukuřice…) 2.2 BPS odpadové

© IHAS 2011 Nevýhody vyšší investiční náklady, než u BPS zemědělských složitější technologie než u BPS zemědělských vstupní materiál nehomogenní, znečištěný, může obsahovat nežádoucí mikroorganismy - třídění, čištění, hygienizace před vstupem do fermentačního procesu problémy se získáváním surovin 2.2 BPS odpadové

© IHAS Členění BPS podle způsobu plnění fermentoru 3.2 Členění BPS podle konzistence substrátu 3.3 Členění BPS podle stupňů procesu Rozdělení bioplynových stanic, jejich náležitosti 3. Blok I Členění bioplynových stanic podle technologických postupů

© IHAS 2011 diskontinuální - s přerušovaným provozem - doba jednoho pracovního cyklu = doba setrvání materiálu ve fermentoru. semikontinuální - doba mezi dávkami je kratší, než je doba setrvání materiálu ve fermentoru. - nejpoužívanější způsob plnění fermentorů při zpracování tekutých organických materiálů kontinuální - používá se v případě zpracování tekutých organických materiálů s velmi malým obsahem sušiny 3.1 Členění podle způsobu plnění fermentoru

© IHAS 2011 na zpracování tuhých materiálů - vstupní substrát s podílem sušiny cca 18 až 35 %, výjimečně i více na zpracování tekutých materiálů - vstupní substrát s podílem sušiny 3 až 14 % 3.2 Členění podle konzistence substrátu

© IHAS 2011 Jednostupňové BPS - vše probíhá v jednom fermentoru Vícestupňové BPS - oddělení jednotlivých fází výroby bioplynu do více reaktorů 3.3 Členění podle stupňů procesu

© IHAS Využití bioplynu 4.2 Využití digestátu 4. Blok I Využití produktů BPS

© IHAS 2011 nejstarší způsob využití - ke svícení spalováním v kotlích: - vytápění budov - ohřev užitkové vody využití části tepla pro ohřev fermentorů využití části tepla např. pro hygienizační zařízení využití např. pro sušení dřeva 4.1 Využití bioplynu

© IHAS 2011 využití bioplynu v kogenerační jednotce: - výroba elektrické energie - výroba tepla 4.1 Využití bioplynu

© IHAS 2011 Skladování bioplynu - nízkotlaký mokrý plynojem plynojem, ve kterém je plyn jímán v prostoru pod plovoucím zvonem provozní (pracovní) tlak plynu je dán hmotností zvonu těsnost plynového prostoru zajištuje vodní uzávěr (výška sloupce vody mezi tělesem zvonu a základnovou nádrží) 4.1 Využití bioplynu

© IHAS 2011 Skladování bioplynu - nízkotlaký suchý plynojem plynojem, ve kterém je plyn jímán v kruhové (mnohoúhelníkové) nádrži pod pohyblivým stropem (pístem) provozní tlak plynu je dán hmotností pohyblivého pístu, těsněného těsnícími lištami po obvodu pístu, ponořenými do těsnícího oleje těsnící lišty jsou přitlačovány k plášti plynojemu pákami se závažím 4.1 Využití bioplynu

© IHAS 2011 Skladování bioplynu - nízkotlaký membránový plynojem plynojem, ve kterém je plyn jímán mezi základovou deskou a vnitřní membránou - vakem(plynová část) provozní tlak plynu zajištuje: 1.tlak vzduchu mezi vnitřní a vnější membránou, nebo 2.pomocí pohyblivé vodní nebo tuhé zátěže přiléhající na plynový vak nebo 3.pružinovým systémem působícím na plynový vak 4.1 Využití bioplynu

© IHAS 2011 Digestát - fermentovaný zbytek z provozu bioplynové stanice. Rozdělení digestátu - tuhá složka - separát - tekutá složka - fugát. Kalová hospodářství ČOV - produkce čistírenského kalu Použití digestátů z BPS - v případě, že vyhovují limitům obsahu cizorodých látek, mohou být použity jako organické hnojivo 4.2 Využití digestátu

© IHAS 2011 Použití digestátů z BPS - dále mohou být použity jako rekultivační digestát na nezemědělské půdě Tuhé digestáty mohou být: A.kompostovány B.upravovány na pěstební substráty Fugát po odvodnění digestátu: A.může být částečně recyklován v provozu BPS B.může být vypouštěn na ČOV Fugát se nesmí vypouštět do vodotečí 4.2 Využití digestátu

© IHAS 2011 Diskuse Otázky a odpovědi