Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.20 hravé opakování Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.03 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici pohádek, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími autory.
POHÁDKY 2 – EVROPŠTÍ AUTOŘI
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Digitální učební materiál
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Výlet do české literatury
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.19 Anotace: Prezentace je zaměřena na administrativní styl a útvar životopisu, vysvětluje jeho hlavní znaky a funkci. Obsahuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Jules Verne Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Spisovatelé dětské literatury
Přísudek.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.03 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici oznámení a zprávy, jejich hlavní znaky a funkci. Ke každému slohovému útvaru.
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Řešíme logický problém (všeobecný jazykový rozbor) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné z Metodického.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Věta jednočlenná, věta dvojčlenná, větný ekvivalent 7. třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Gulliverovy cesty Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_279_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Znalostní test NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Návo d Znáš dobře mluvnici? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu
Riskuj Riskuj! soutěž – slovní druhy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Denisa Šafářová. Dostupné z Metodického portálu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Světová literatura pro.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Karel Čapek - cestopisy
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.19 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.19_jules_verne Název:
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
Co možná nevíte aneb 5 zajímavých faktů ze světa literatury
PODMĚT.
VY_32_Inovace_6.1.8 opakování nauky o významu slov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_297_ČJ9
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Český jazyk 9. ročník Česká próza 20. století.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Autor: Mgr. Eva Kotounová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Opakujeme základní pojmy
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ hravé opakování Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Žáci si hravou formou ověří své dosavadní znalosti, případně si osvojí nové poznatky z mluvnice, slohu či literatury. Materiál obsahuje animace.

Návod ke hře: Pomůcky: hrací kostky Žáci se rozdělí do čtyř skupin. Každá skupina si zvolí barvu svých figurek. Hrací pole obsahuje šest okruhů, z nichž žáci vybírají hodem kostky otázky. Po správném zodpovězení vyučující klikne na příslušnou barvu domečku a týmu je tak přičten bod. Při špatné odpovědi skupina nezíská bod žádný. Skupiny se střídají po jedné otázce. Hra končí, jestliže některá figurka dosáhne cíle.

MLUVNICE - TEORIE LITERÁRNÍ POJMY SLOHOVÉ ÚTVARY MLUVNICE - CVIČENÍ SVĚTOVÁ LITERATURA ČESKÁ LITERATURA CÍL

Co je aktivní slovní zásoba? Patří sem ta slova, která člověk používá při ústním i písemném projevu.

Co je neverbální komunikace? Nedorozumíváme se slovy, ale gesty, posunky, mimikou.

Kde používáme spisovnou podobu jazyka? Na úřadech, v médiích, na veřejnosti, při vyučování, v písemném projevu.

Jak nazýváme jazyk, který slyšíme od útlého dětství? mateřský jazyk

Vysvětli pojem mnohoznačná slova a uveď příklad. Slova mají více významů – jazyk, oko, manšestr.

Vysvětli rozdíl mezi historismy a archaismy, viz příklad: cep x bicykl historismy – označují zaniklou skutečnost archaismy – zastaralé slovo

Vysvětli pojem slovesný rod. Schopnost slovesa vyjádřit, zda podmět je, nebo není původcem děje.

Jaké rozlišujeme druhy vět podle postoje mluvčího? oznamovací, tázací a žádací

Vysvětli pojem větný ekvivalent. Základem výpovědi je jiný výraz než určitý slovesný tvar.

Vyjmenuj druhy přísudku. slovesný, jmenný se sponou a jmenný

Co je metafora? Přenesení významu na základě podobnosti. Např. zub pily, kapka štěstí

Co je rým? Shoda koncových hlásek na konci veršů.

Co je to personifikace? Připisování lidských vlastností neživým věcem.

Co je autobiografie? Jde o vlastní životopis.

Co znamená, když je dílo psáno v tzv. Ich formě? Vypravování v 1. osobě.

Co je to povídka? Prozaický útvar kratšího rozsahu. Hlavním rysem je jednoduchý děj a neměnnost charakteru postav.

Co je to verš? Jeden řádek básně.

Co je balada? Lyricko-epická skladba s ponurým dějem, končí smutně či tragicky.

Co je nonsens? Vyjádření postrádající zčásti nebo úplně smysl = nesmysl.

Vysvětli pojem literatura faktu a uveď konkrétní žánry. Texty na pomezí literatury umělecké a věcné.

Co je popis? Slohový útvar, ve kterém popisujeme věci, činnosti i osoby.

Jak se nazývá zadavatel inzerátu? Inzerent.

Jak se nazývá subjektivně zabarvený popis? Líčení.

Jaký je zásadní rozdíl mezi zprávou a oznámením? Zpráva informuje o tom, co se stalo, oznámení o tom, co bude.

Co znamená slovo publikovat? Zveřejnit.

Co znamená curriculum vitae? Životopis.

Najdi synonymum ke slovu žurnalista. Novinář.

Jaký je rozdíl mezi biografií a autobiografií? biografie – životopis, autobiografie – vlastní životopis

Co je charakteristika? Popisný útvar, který zachycuje povahové vlastnosti člověka.

Jaký žánr patří k administrativnímu stylu? Jde o formu úředního dopisu, který vyjadřuje požadavek, přání či prosbu. Žádost.

Kdo je autorem knihy Bylo nás pět? Karel Poláček

V které knize nalezneme tyto balady: Zlatý kolovrat, Štědrý večer, Vodník? Kytice

Ve které knize najdeme postavu kněžny Zaháňské? V knize Babička, kterou napsala Božena Němcová.

Kdo je autorem knihy Smrt krásných srnců? Ota Pavel

Jak se jmenuje dílo Karla Čapka, v němž poprvé v historii zazněl slovo robot? RUR

Karel Havlíček Borovský psal epigramy. Co je to epigram? Jde o krátkou satirickou (výsměšnou) báseň.

Vyjmenuj alespoň tři cestopisy Karla Čapka. Výlet do Španěl Italské listy Anglické listy Holandské obrázky Cesta na sever

Jak se jmenují hrdinové knihy Bylo nás pět? Uveď alespoň tři celá jména. Petr Bajza, Eda Kemlink, Čeněk Jirsák, Zilvar z chudobince, Antonín Bejval

Jak se jmenuje kniha Jana Wericha, která obsahuje moderní pohádky pro děti i dospělé? Fimfárum

Kdo napsal knihy Hoši od Bobří řeky a Záhada hlavolamu. Jaroslav Foglar

Jak se nazývá kniha, kterou napsal Antoine de Saint- Exupéry? Malý princ

Kdo napsal tyto pohádky: Princezna na hrášku, Ošklivé kačátko, Malá mořská víla či Statečný cínový vojáček? Hans Christian Andersen

Jak se jmenovali bratři, kteří se proslavili sběratelstvím klasických německých pohádek? Bratři Grimmové.

Kdo napsal první soubor bajek? Ezop

Kdo napsal knihu Bílý tesák? Jack London

Kolik fantastických ostrovů navštíví hrdina cestopisu Gulliverovy cesty? Navštíví čtyři ostrovy.

Kdo napsal Robinsona Crusoe? Daniel Defoe

Jedním z nejznámějších světových dramatiků všech dob je: William Shakespeare

Sue Townsendová vytvořila slavný humoristický román. Jak se jmenuje jeho hlavní hrdina? Adrian Mole

Vzpomeneš si na některý z dobrodružných románů, který napsal francouzský spisovatel Jules Verne? V názvu musí být číslovka. Pět neděl v balóně Dvacet tisíc mil pod mořem Dva roky prázdnin Cesta kolem světa za osmdesát dní Patnáctiletý kapitán

Urči základní skladební dvojici ve větě: Stala se lékařkou už před rokem. podmět nevyjádřený – ona přísudek jmenný se sponou – stala se lékařkou

Najdi ve větě všechny přívlastky neshodné: Kůň v ohradě se dosyta najedl jablek ze zahrady sousedů. v ohradě, ze zahrady, sousedů

Která z těchto vět je jednočlenná? Zvonili na přestávku. Zvonilo na přestávku.

Najdi chyby: zapoměl, vikýř, sčervenal, píchavka. Správně: zapomněl, zčervenal, pýchavka

Vytvoř antonyma: hlasitý, sytý, unavený. tichý, hladový, svěží

Najdi synonyma: hezký, neobyčejný pěkný, originální

Utvoř 2.stupeň těchto příslovcí: dobře, zle, mnoho lépe, hůře, více

Podle kterého vzoru se skloňuje slovo děti? Podle vzoru kost.

Která slova jsou podstatná jména hromadná? Kalhoty, křoví, mléko, dobytek, ptactvo, prázdniny. křoví, dobytek, ptactvo

Utvoř 7.pád spojení dvě ucha. Se dvěma uchy.

Zdroj: ilustrace klipart Neterdová, Lenka. Kostky jsou vrženy in Kafomet pro I. a II. stupeň. 1. vyd. Stařeč: INFRA, s.r.o Aktualizace, ČJ ISSN