PhDr. Jitka Fořtíková, Ph.D. předsedkyně Centra nadání tel.: 224 323 970, 608 41 00 94 Šumperk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nabídka aktivit pro mateřské školy Mezinárodní environmentální vzdělávací, poradenské a informační středisko ochrany vod Vodňany Nabídka služeb:
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. projekt CENTRA PODPORY INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Individuální národní.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Komunitní a otevřená škola
Logopedická třída MOTÝLCI
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Projekt „Cestička k úspěchu“ město Šumperk Partnerství Comenius Regio město Prievidza
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Projekt „Cestička k úspěchu“ město Šumperk Partnerství Comenius Regio město Prievidza
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG. Náplň práce nabízí možnost učitelům, žákům i jejich rodičům konzultovat některé problémy, které souvisí se speciálními vzdělávacími.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
III. zasedání ŘV MAP Hlučínsko východ
Krajská inkluzivní koncepce
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Aktuální informace o stavu
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Š A B L O N Y II.
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Pedagog.
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PhDr. Jitka Fořtíková, Ph.D. předsedkyně Centra nadání tel.: , Šumperk

- aktivity pro nadané děti, jejich rodiče a učitele jejich rodiče a učitele aktivity pro učitele  Centrum nadání : aktivity pro učitele Centrum nadání  akreditovaná vzdělávací nabídka kurzů DVPP  podpůrná databáze výukových aktivit  interaktivní dílny, supervizní činnost  letní soustředění, publikace, konference  spolupráce s institucemi zřízenými MŠMT a kraji (NIDM, PPP, školy, MŠ)  spolupráce s MÚ a PPP Šumperk Poslání Centra nadání

Platná legislativní opatření  Školský zákon č. 561/2004 Sb., §17 a §18  Novela školského zákona č. 49/2009 Sb.  Vyhláška o poradenských službách ve školství č. 72/2005 Sb.  Vyhláška o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných č. 73/2005 Sb.  Vyhláška č. 147/2011 Sb. (novela vyhlášky č. 73/2005 Sb.)  Informace ke vzdělávání mimořádně nadaných žáků na ZŠ a SŠ – Věstník MŠMT 12/2006  RVP ZV – kapitola 9

ROZUMOVĚ NADANÉ DĚTI ROZUMOVĚ NADANÉ DĚTI X DĚTI Z PODNĚTNÉHO PROSTŘEDÍ

Oblasti vrozeného nadání  Po zkušenostech z testování více než 1000 dětí v našem Centru nacházíme zajímavé informace o povaze projevů dětí v předškolním věku.  Některé projevy jsou důsledkem kvalitní péče rodičů, edukativnímu výchovnému stylu a snaze o kvalitní výkon dětí.  Jiné oblasti jsou však výsledkem schopností, se kterými si dítě narodilo nebo si samo osvojilo – tedy důsledkem nadání.

Dítě z podnětného prostředí  má širokou slovní zásobu, používá mnoho cizích slov, ne vždy jim rozumí  rodiče jej vodí na mnoho zajímavých míst (muzea, hrady a zámky, výstavy, science centra, výlety a exkurze)  je aktivní a sebevědomé, dobře se pohybuje mezi dospělými  má široké spektrum koníčků a odpoledních aktivit  rodiče velmi pečlivě vybírají školu a vhodné sociální kontakty pro dítě, rodiče kladou na učitele vysoké nároky  bývá aktivně zapojeno ve sportovních a výtvarných aktivitách  takové dítě má pracovní výdrž, umí se soustředit, má zájem o předkládané činnosti, dobře spolupracuje

Dítě mimořádně nadané  samo objevuje principy, aktivně se zajímá o vzdělávací činnosti  má výborné logické myšlení, zajímá se o hlavolamy a logické hry  má výbornou plošnou a prostorovou orientaci, orientuje se v mapě, umí stavit složité modely dle návodu  samo se naučí číst, počítat, vyvozuje si složitější matematické operace logicky bez znalosti početních operací  rozumí významu složitých slov a slovních spojení, správně je používá  má výbornou paměť, dává si věci do souvislostí (minulé zkušenosti a informace aplikuje na současné)  v chování projevuje vývojové disproporce, má problémy s navazováním sociálních vztahů, komunikace, patří mezi děti se speciálními vzdělávacími potřebami

Fáze identifikace  Nominace rodičem  Pedagogický screening (pracovní listy, didaktické hry  Pedagogická nominace (dotazníky)  Psychologický screening  Závěrečné hloubkové vyšetření v PPP  Doporučení pro IVP, další vzdělávání

Nominace rodičem 1. Možné sestavit nový či využít již existující nominační dotazník pro rodiče 2. Strukturovaný rozhovor nebo dotazník o rodinné anamnéze (může být volná esej psaná rodičem nebo rozhovor s psychologem, pedagogem – mělo by být dobrovolné)

Pedagogický screening Tj. plošná metoda, kterou mohou provádět učitelky MŠ se všemi dětmi – např. v nějakém jednotném předem stanoveném dni, čase Může jít o kombinaci pracovního listu + didaktická hra Nemělo by být dlouhé a náročné Je třeba jasných instrukcí k zadání pro učitelku, může být více úrovní pro různé věkové skupiny dětí – např. 1. sada pro věk 3-4 a 2. sada pro věk 5-6 let

UKÁZKA DIAGNOSTICKÝCH PRACOVNÍCH LISTŮ A HER

PRACOVNÍ LIST 1PRACOVNÍ LIST 2

PRACOVNÍ LIST 1 S INSTRUKCÍ PRO UČITELKU PRACOVNÍ LIST 2 S INSTRUKCÍ PRO UČITELKU

HRY Z ŘADY SMART GAMES, THINK FUN (výrobci a distribuce pro ČR firmy MINDOK, CORFIX, Malý Génius) Svět deskových her – Ladislav Smejkal

Pedagogická nominace Existují již hotové dotazníky k využití (především ze zahraničí, ale již se tvoří i v ČR – např. IPPP, MŠ Kopřivnice atp.) Možnost vytvoření vlastního dotazníku pro pedagogy: Vhodná je strukturace do více oblastí projevů chování dítěte (např. perfekcionismus, práce s informacemi atp.) Nutné ověření na určitém vzorku dětí – min. 50 dětí + sběr zpětné vazby od učitelek, které ověření s dětmi provedou Musí být připojené vyhodnocování, nestačí samotný dotazník!

Psychologický screening Vhodné administrovat přímo v MŠ psychologem z PPP po předchozím souhlasu rodičů Nutné mít v patrnosti, že jde stále o předvýběr, filtr, až hloubkové vyšetření v PPP může být bráno jako směrodatné pro potvrzení identifikace

Hloubkové vyšetření v PPP  Testy inteligence (nejlépe individuální formou)  SON-R 2,5-7, TM, PDW, WISC III.(až od 6 let), KABC  u starších dětí i test tvořivosti, motivace, profil osobnosti A co se dá vlastně měřit?  Verbální schopnosti, slovní zásoba  Matematické představy (pojem č. řady, základní mat. operace s přechodem přes 10  Logické myšlení  Analyticko-syntetická složka (pojem plochy, prostoru, částí a celku  Všeobecné vědomosti, přehled  Praktické myšlení, orientace v běžných soc. situacích  Grafomotorika (abstraktní předloha, volná kresba) Školní připravenost/zralost  Držení tužky, základní předškolní vědomosti, sociální návyky, spolupráce s cizí autoritou, koncentrace pozornosti, úroveň výslovnosti atp.

Obsahová náplň klubu Malý šikula Herní program opřený o několik pilířů:  1. dobře vybrané deskové hry, hlavolamy a stavebnice, které umož- ňují rozvoj rozumového nadání a jeho realizaci  2. autorské pracovní listy spjaté s probíranou tematikou  3. pokusy, poznávání světa vlastní zkušeností  4. netradiční výtvarné aktivity pro upevnění zájmu a motivace  5. relaxace, uvolnění napětí pohybem  6. prvky metody NTC systém učení  7. doplňkové činnosti (ranní kruh - nácvik komunikace a naslouchání, čtení příběhů po obědě, výlety a exkurze)

Úskalí a přednosti specializovaného předškolního zařízení pro nadané děti  Proškolený personál  Materiály a pracovní listy pro výuku  Možnost zohlednit individualitu a specifické potřeby nadaného dítěte

PEDAGOGICKÉ ZÁSADY VZDĚLÁVÁNÍ NADANÝCH DĚTÍ

ŠESTERKA MALÉHO ŠIKULY 1. Právo na rozvoj rozumových schopností na vlastní úrovni a vlastním tempem 2. Možnost realizovat své zájmy a témata 3. Podpořit komunikační a sociální dovednosti 4. Kompenzovat slabé oblasti a harmonizovat osobnostní specifika 5. Neautoritativní jednání a respektování 6. Umožnit vyniknout a naučit prohrát

Co s nadanými dětmi ve školce?  Možnost pracovat rychlejším tempem  Méně procvičování, spíše umožnit postup dopředu  Náročnější výuka  Více nezávislosti  Divergentní úkoly  Abstraktní úkoly  Kontakt s intelektovými vrstevníky  Kreativní úkoly  Zkušenostní učení