PhDr. Jitka Fořtíková, Ph.D. předsedkyně Centra nadání tel.: , Šumperk
- aktivity pro nadané děti, jejich rodiče a učitele jejich rodiče a učitele aktivity pro učitele Centrum nadání : aktivity pro učitele Centrum nadání akreditovaná vzdělávací nabídka kurzů DVPP podpůrná databáze výukových aktivit interaktivní dílny, supervizní činnost letní soustředění, publikace, konference spolupráce s institucemi zřízenými MŠMT a kraji (NIDM, PPP, školy, MŠ) spolupráce s MÚ a PPP Šumperk Poslání Centra nadání
Platná legislativní opatření Školský zákon č. 561/2004 Sb., §17 a §18 Novela školského zákona č. 49/2009 Sb. Vyhláška o poradenských službách ve školství č. 72/2005 Sb. Vyhláška o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných č. 73/2005 Sb. Vyhláška č. 147/2011 Sb. (novela vyhlášky č. 73/2005 Sb.) Informace ke vzdělávání mimořádně nadaných žáků na ZŠ a SŠ – Věstník MŠMT 12/2006 RVP ZV – kapitola 9
ROZUMOVĚ NADANÉ DĚTI ROZUMOVĚ NADANÉ DĚTI X DĚTI Z PODNĚTNÉHO PROSTŘEDÍ
Oblasti vrozeného nadání Po zkušenostech z testování více než 1000 dětí v našem Centru nacházíme zajímavé informace o povaze projevů dětí v předškolním věku. Některé projevy jsou důsledkem kvalitní péče rodičů, edukativnímu výchovnému stylu a snaze o kvalitní výkon dětí. Jiné oblasti jsou však výsledkem schopností, se kterými si dítě narodilo nebo si samo osvojilo – tedy důsledkem nadání.
Dítě z podnětného prostředí má širokou slovní zásobu, používá mnoho cizích slov, ne vždy jim rozumí rodiče jej vodí na mnoho zajímavých míst (muzea, hrady a zámky, výstavy, science centra, výlety a exkurze) je aktivní a sebevědomé, dobře se pohybuje mezi dospělými má široké spektrum koníčků a odpoledních aktivit rodiče velmi pečlivě vybírají školu a vhodné sociální kontakty pro dítě, rodiče kladou na učitele vysoké nároky bývá aktivně zapojeno ve sportovních a výtvarných aktivitách takové dítě má pracovní výdrž, umí se soustředit, má zájem o předkládané činnosti, dobře spolupracuje
Dítě mimořádně nadané samo objevuje principy, aktivně se zajímá o vzdělávací činnosti má výborné logické myšlení, zajímá se o hlavolamy a logické hry má výbornou plošnou a prostorovou orientaci, orientuje se v mapě, umí stavit složité modely dle návodu samo se naučí číst, počítat, vyvozuje si složitější matematické operace logicky bez znalosti početních operací rozumí významu složitých slov a slovních spojení, správně je používá má výbornou paměť, dává si věci do souvislostí (minulé zkušenosti a informace aplikuje na současné) v chování projevuje vývojové disproporce, má problémy s navazováním sociálních vztahů, komunikace, patří mezi děti se speciálními vzdělávacími potřebami
Fáze identifikace Nominace rodičem Pedagogický screening (pracovní listy, didaktické hry Pedagogická nominace (dotazníky) Psychologický screening Závěrečné hloubkové vyšetření v PPP Doporučení pro IVP, další vzdělávání
Nominace rodičem 1. Možné sestavit nový či využít již existující nominační dotazník pro rodiče 2. Strukturovaný rozhovor nebo dotazník o rodinné anamnéze (může být volná esej psaná rodičem nebo rozhovor s psychologem, pedagogem – mělo by být dobrovolné)
Pedagogický screening Tj. plošná metoda, kterou mohou provádět učitelky MŠ se všemi dětmi – např. v nějakém jednotném předem stanoveném dni, čase Může jít o kombinaci pracovního listu + didaktická hra Nemělo by být dlouhé a náročné Je třeba jasných instrukcí k zadání pro učitelku, může být více úrovní pro různé věkové skupiny dětí – např. 1. sada pro věk 3-4 a 2. sada pro věk 5-6 let
UKÁZKA DIAGNOSTICKÝCH PRACOVNÍCH LISTŮ A HER
PRACOVNÍ LIST 1PRACOVNÍ LIST 2
PRACOVNÍ LIST 1 S INSTRUKCÍ PRO UČITELKU PRACOVNÍ LIST 2 S INSTRUKCÍ PRO UČITELKU
HRY Z ŘADY SMART GAMES, THINK FUN (výrobci a distribuce pro ČR firmy MINDOK, CORFIX, Malý Génius) Svět deskových her – Ladislav Smejkal
Pedagogická nominace Existují již hotové dotazníky k využití (především ze zahraničí, ale již se tvoří i v ČR – např. IPPP, MŠ Kopřivnice atp.) Možnost vytvoření vlastního dotazníku pro pedagogy: Vhodná je strukturace do více oblastí projevů chování dítěte (např. perfekcionismus, práce s informacemi atp.) Nutné ověření na určitém vzorku dětí – min. 50 dětí + sběr zpětné vazby od učitelek, které ověření s dětmi provedou Musí být připojené vyhodnocování, nestačí samotný dotazník!
Psychologický screening Vhodné administrovat přímo v MŠ psychologem z PPP po předchozím souhlasu rodičů Nutné mít v patrnosti, že jde stále o předvýběr, filtr, až hloubkové vyšetření v PPP může být bráno jako směrodatné pro potvrzení identifikace
Hloubkové vyšetření v PPP Testy inteligence (nejlépe individuální formou) SON-R 2,5-7, TM, PDW, WISC III.(až od 6 let), KABC u starších dětí i test tvořivosti, motivace, profil osobnosti A co se dá vlastně měřit? Verbální schopnosti, slovní zásoba Matematické představy (pojem č. řady, základní mat. operace s přechodem přes 10 Logické myšlení Analyticko-syntetická složka (pojem plochy, prostoru, částí a celku Všeobecné vědomosti, přehled Praktické myšlení, orientace v běžných soc. situacích Grafomotorika (abstraktní předloha, volná kresba) Školní připravenost/zralost Držení tužky, základní předškolní vědomosti, sociální návyky, spolupráce s cizí autoritou, koncentrace pozornosti, úroveň výslovnosti atp.
Obsahová náplň klubu Malý šikula Herní program opřený o několik pilířů: 1. dobře vybrané deskové hry, hlavolamy a stavebnice, které umož- ňují rozvoj rozumového nadání a jeho realizaci 2. autorské pracovní listy spjaté s probíranou tematikou 3. pokusy, poznávání světa vlastní zkušeností 4. netradiční výtvarné aktivity pro upevnění zájmu a motivace 5. relaxace, uvolnění napětí pohybem 6. prvky metody NTC systém učení 7. doplňkové činnosti (ranní kruh - nácvik komunikace a naslouchání, čtení příběhů po obědě, výlety a exkurze)
Úskalí a přednosti specializovaného předškolního zařízení pro nadané děti Proškolený personál Materiály a pracovní listy pro výuku Možnost zohlednit individualitu a specifické potřeby nadaného dítěte
PEDAGOGICKÉ ZÁSADY VZDĚLÁVÁNÍ NADANÝCH DĚTÍ
ŠESTERKA MALÉHO ŠIKULY 1. Právo na rozvoj rozumových schopností na vlastní úrovni a vlastním tempem 2. Možnost realizovat své zájmy a témata 3. Podpořit komunikační a sociální dovednosti 4. Kompenzovat slabé oblasti a harmonizovat osobnostní specifika 5. Neautoritativní jednání a respektování 6. Umožnit vyniknout a naučit prohrát
Co s nadanými dětmi ve školce? Možnost pracovat rychlejším tempem Méně procvičování, spíše umožnit postup dopředu Náročnější výuka Více nezávislosti Divergentní úkoly Abstraktní úkoly Kontakt s intelektovými vrstevníky Kreativní úkoly Zkušenostní učení