Obyvatelstvo a hospodářství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.7 Povrch Evropy Téma: Česká republika jako součást Evropy Číslo.
Melien Tehi Ghana Čaj v Anglii Tereza Vodičková 6. B.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Přírodověda 5. ročník Mgr. Dana Svobodová
EU_62_A_sada 1_03_M_Vznik peněz_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Materiál.
HOMO SAPIENS. Homo sapiens ( člověk rozumný) žil ve středním paleolitu před let př.n.l. na území Evropy, Afriky a Asie. K tomuto druhu.
Jihoamerické regiony Andské státy Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_35.
Praha a pražské památky Václav Klaus – prezident ČR od roku …
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Č í n a Velmoc 22. století. Č í n a Velmoc 22. století.
Obyvatelstvo Na Zemi žije v současnosti více než 7 miliard lidí.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
ZEMĚPIS - SVĚT Severní Amerika
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.61_Mezopotamie Datum:
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_01_Peru ZŠ A MŠ JILEMNICE
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
EU_32_sada1_08_SV_Advent_Cup
přijde zkáza světa?.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Střední Amerika VY_32_Inovace_07 TR-1
Téma (název prezentace)
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Doba železná VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_4_DOBA ŽELEZNÁ
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
Název školy: Základní škola T. G
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
PRAVĚK.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
USA – MNOHONÁRODNOSTNÍ STÁT
PŘEDKOLUMBOVSKÁ AMERIKA
Česká republika jako součást Evropy
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Základní škola, Hradec Králové
PRAVĚK.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ŠABLONA III/2 CIVILIZACE ASIE, AFRIKY A AMERIKY Mgr. Lucie Opltová – 1
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_11_ZÁMOŘSKÉ OBJEVY
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název a číslo materiálu:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Původní obyvatelé byli Indiáni, tvořili velké říše Aztékové, Mayové,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Transkript prezentace:

Obyvatelstvo a hospodářství Amerika

BERINGOVA ÚŽINA ESKYMÁCI INDIÁNI

Historie Před 30 000 lety předkové indiánů a Eskymáků Pravděpodobně přes Beringův průliv Postupně po celém kontinentu Střední Jižní Amerika (Mayové, Inkové, Aztékové) První Evropané Vikingové (Grónsko), kolem roku 1000 Kryštof Kolumbus rok 1492

PŘÍCHOD ČLOVĚKA Vikingové připluli z Islandu a vrátili se zpět. Jejich návštěva upadla v zapomnění

Původní obyvatelstvo: - původní obyvatelstvo přišlo do Ameriky z Asie přes zamrzlý Beringův průliv asi před 10 000 lety - toto obyvatelstvo je nazývané Indiáni velké říše: - ve střední a jižní Americe vyrostly velké říše (vyspělé) - Aztékové a Mayové (v Mexiku), Inkové (v Andách) indiánské kmeny: - v severní Americe se obyvatelstvo soustřeďovalo v kmenech (lovci) - Siuxové, Apači, Komančové - k nim patří také Inuité (eskymáci)

MAYOVÉ Období: 250 -900 n. l. Rozsah říše: pol. Yukatán, jih Mexika, Gua- temala, Salvador, Honduras Vládci: Uaxaclajuun, Ub´aah K´awiil (Osmnáct Krá- lík) Charakt. rys: stavitelé pyramid a přesného ka- lendáře

Sídla Mayů

ZAJÍMAVOSTI nejvyspělejší civilizace předkolumbovské Ame- riky pyramidy, chrámy, kamenná města, sochy, stély, složité hieroglyfické písmo, matematické a astronomické znalosti kalendář s přesným výpočtem délky roku jejich náboženství bylo velmi krvavé – uctívají bohyni sebevraždy Ixtab (při obřadech kněží zajatcům rozřezávají obsidiánovým nožem hruď, rvou srdce z těla, z oběti stahují kůži, krev je pokládána za potravu bohů) ZAJÍMAVOSTI

Věda Kalendář – astronomické znalosti (zatmění Slunce, poloha Měsíce); výchozí da- tum – r. 3114 (bohové stvo- řili svět); rok – 18 měsíců – 20 dní Věda Matematika – dvacítková soustava, pojem nula

Věda Astronomie – observatoře Hieroglyfy – tesány nebo ryty do kamene, vyskytují se ve 2jí formě - v normální nebo jako hlava bož- stva, člověka, zvířete. Rozluštěna jen část.

MAYOVÉ [majové] vyspělá kultura ve střední Americe již od starověku lokalita: převážně mexický poloostrov centrum civilizace: kamenná města s chrámy na poč. 10. stol. z neznámých příčin opouštějí svá města příčiny se jen spekulují: sucho, výbuch sopky, války… YUCATÁN [jukatán]

MAYOVÉ [majové] - kultura sestavili přesný kalendář (cyklické vnímaní času, datum 20.12. 2012 = konec cyklu) předpovídali zatmění SLUNCE a MĚSÍCE výborní matematici: znalost nuly, dříve než Evropané PÍSMO HIEROGLIFICKÉ – rozluštěno částečně

TOLTÉKOVÉ Období: 10. -12. st. Rozsah: centrální Mexiko Vládci: Quetzalcoatl, Huemac Charakt. rys: jako skvělých umělců si jich vážili Aztéko- vé, kteří jiný- mi národy po- hrdali

ZAJÍMAVOSTI v jazyce Aztéků znamenalo slovo „Tolték“ umělec či architekt významným městem Toltéků byl Teotihuacan – ná- boženské centrum nejslavnějším králem a bohem byl byl Quetzalcoatl (Opeřený had) měli kalendář – rok 260 dní, 52 ročních cyklů (jako my máme století) Toltécká nádoba z oranžového jílu

Pyramida Slunce Teotihuacán „Místo, kde se člo- věk proměňuje v boha“ 63 m, nejvyšší pyramida v Amer. 235 m při základ- ně - 4 terasy

AZTÉKOVÉ Období: 14. – 16. st. Rozsah: Mexiko, Gua- temala, Salva- dor, Honduras Vládci: Itzcóatl Montezuma Charakt. rys: krvavé obřadní rituály Nepřátelé: šp. dobyva- telé – Hernán Cortés

Sídla Aztéků

ZAJÍMAVOSTI Aztékové vybudují své město Tenochtitlán na ostrově uprostřed jezera, na místě, které jim podle legendy určil bůh Huitzilopochtli - budují hráze - během rituálů obětují i 20 000 zajatců, králové při nich rvali zajatcům srdce z těla - podrobili si okolní kmeny - říši vyvrátil španělský dobyvatel Hernán Cortéz - umění Aztéků bylo náboženského charakteru – uctívali četná božstva (oslavná keramika, sochy z kamene, ob- sidiánu a křemene) - kresby ve formě piktogramů – představovaly předměty - používali jednoduché platidlo – kakaové boby

Aztécký kalendář - rituální a sluneční (18 měsíců po 20 dnech a 5 dnů nešťastných) - kamenný, ve středu je tvář slunečního boha, kolem nebesa a dny

Kodex Mendoza - popisuje život ve střed- ním Mexiku kolem obdo- bí jeho dobytí Španěly - zahrnuje: dějiny aztécké říše, líčení života aztéc- ké společnosti a zázna- my tributu z podmaně- ných oblastí - vytvořen kolem r. 1550

Dobytí říše Posledním panovníkem byl Montezuma II., jehož říši zničil v 16. st. španělský conquistador Hernando Cortés. Mexic- kého zálivu dosáhl v r. 1519 a v r. 1521 po mnoha masa- krech a zavraždění Montezumy dobyl Tenochtitlán. Využil víry Aztéků v návrat bílého vousatého boha Quetzalcoatla z východu, za kterého byl Cortéz Aztéky považován. K zániku říše přispěla krutost šp. dobyvatelů i infekční cho- roby (neštovice, spalničky a tyfus).

AZTÉCKÁ ŘÍŠE nacházela se na území dnešního Mexika severně od říše Mayů od pol. 15. stol. růst moci postupné podmanění si kmenů ve středním a jižním Mexiku 1519 – 1521 HERNÁN CORTÉZ – vyplenil říši, způsobil její zánik expanzivní politika

AZTÉCKÁ KULTURA MOZAIKOVÝ KALENDÁŘ výroba mozaiek z drahých kamenů a z per tropických ptáků NÁBOŽENSKÉ OBŘADY: usmrceno velké množství válečných zajatců MÝTUS: Svět a Slunce musí být napájeno krví, aby dál existoval. Aztékové byli též milovníci krásy.

INKOVÉ Období: 15.-16. st. Sídlo: Cuzco Rozsah: Kolumbie, Ekvádor, Peru, Bolívie, Chile, Argentina Vládci: Pachacuti, Huayna Copac, Atahualpa Charakt. rys: za příslib svobody jsou Inkové schopni Španělům naplnit celý sál zlatem Nepřítel: šp. dobyvatelé – Francisco Pizarro

Rozsah říše Zpočátku tvořilo říši jen město Cuzco a jeho okolí, postupně obsazovali panovníci další území. Svou zemi nazývají jako „Země čtyř částí“.

Dobytí říše V roce 1531 vyplouvá z Panamy Francisco Pizarro se 3 lo- děmi a 180 muži. V Peru se dozví, že v říši Inků došlo k občanské válce mezi vládcem Huáscarem a jeho nevlast- ním bratrem Atahualpou. Pizarro toho využívá a vyráží do vnitrozemí. Atahualpa zajme Huáscara. Francisco Pizarro Vládce Pachacuti – rozkvět Cuzca

Dobytí říše Atahualpa se rozhodne přátelsky přijmout bílé muže ve městě Caja- marca. Mezitím Pizarro obsadí všechny budovy kolem náměstí. Povraždí asi 3000 indiánů a inku zajmou. Na pokyn Atahualpy sná- šejí Inkové zlato – 55 tun zlata a 12 tun stříbra. Ani to inku nezachrání, je postaven před soud a odsouzen k smrti. Je uškrcen. Španělé ovlád- nou i Cuzco. Atahualpa poslední inka

Kultura Kipu – uzlové písmo, barevné šňůky opatřené uzlíky. Sloužilo při správě země k zaznamenávání počtu obyva- tel, vojska, úrody, počtu zvířat a polí.

Kultura Machu Picchu – incké kultovní město v peruáns- kých Andách.

říši rozvrátil dobyvatel Francisco Pizarro INCKÁ ŘÍŠE státní útvar v jižní Americe rozkládal se na území 6 dnešních jihoamerických států hlavní město: CUZCO („Pupek světa“) postupná rozpínavost po vítězství nad CHANKY vrcholem období od pol. 15. stol. do příchodu Evropanů ve 20 .letech 16. stol. říši rozvrátil dobyvatel Francisco Pizarro

KULTURA INKŮ znamenitá infrastruktura: KAMENNÁ MĚSTA spojují silnice cca o délce až 40 000 km ZAVLAŽOVACÍ KANÁLY ZEMĚDĚLSKÉ TERASY i ve vysokých nadmořských výškách ZÁVĚSNÉ MOSTY MACHU PICCHU [makču pikču] historické město v nadmořské výšce 2430m n. m. nezničeno dobyvateli, objeveno archeology ve 20. stol.

aztécká pohřební maska křišťálová lebka aztécký kalendář mayská pyramida Yum Kaax - mayský bůh kukuřice

Objevování a kolonizace: - před Columbem neměla Amerika téměř žádný kontakt s okolním světem - vyjímkou jsou Vikingové či Polynésané kolonizace: - roku 1492 přistál u břehů Ameriky italský mořeplavec Kryštof Kolumbus - poté začali evropani Ameriku kolonizovat - střední a jižní Ameriku si rozdělili Španělé a Portugalci - severní Ameriku později kolonizovali Angličani a Francouzi - evropani sebou zároveň do Ameriky vozili jako pracovní sílu otroky z Afriky

PŘÍCHOD ČLOVĚKA VIKINGOVÉ BRITOVÉ FRANCOUZI ŠPANĚLÉ

PŘÍCHOD ČLOVĚKA Na území dnešních USA založeno 13 kolonií – závislých na V.B. Závislost ukončena Bostonským pitím čaje – 16.12. 1773-byl protest amerických kolonistů proti britskému impériu-  jako jeden z konfliktů směřujících k americké revoluci. postupné získání zbytku jaké to mělo důsledky pro Indiány vybíjení, rezervace, vymírání, alkoholismus přivezení otroků z Afriky proč? Indiáni byli špatní otroci – nemoci a nevydrželi těžkou práci co tam černoši dělali ? pracovali na plantážích

CO DALA AMERIKA SVĚTU KAKAO KUKUŘICE ANANAS KROCAN PODZEMNICE OLEJNÁ = BURÁKY CO DALA AMERIKA SVĚTU? MORČE BRAMBORY LAMA DÝNĚ RAJČATA

současnost: - 900 milionů obyvatel - obyvatelstvo je nerovnoměrně rozmístěné, hodně obyvatel je v městech - Amerika je rasově nejpestřejší kontinent (všechny 3 rasy a jejich míšenci) Míšenci - mulat (běloch X černoch) - mestic (běloch X indián) - zamba (indián X černoch) Města - největší města i s aglomerací jsou: Mexico City, New York, Sao Paulo Hospodářství - jsou zde velké rozdíly - vyspělé jsou pouze: Kanada a USA - Latinská Amerika je jen středně rozvinutá

OBYVATELSTVO - MÍŠENCI MESTIC INDIÁN BĚLOCH ČERNOCH ZAMBO MULAT

MULAT

MESTIC

ZAMBO