Rada kvality ČR Sdružení pro oceňování kvality Kvalita ve veřejné správě a její oceňování Pavel Ryšánek člen Rady kvality ČR, ředitel Národního informačního.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Konference Praha 02/2012 Pavel Ryšánek Společenská odpovědnost organizací-hodnocení HODNOCENÍ programů (systémů) společenské odpovědnosti organizací se.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Úřad vlády ČR Odbor pro informování o evropských záležitostech Ing. Klára Nápravníková Grantové informační projekty OEZ 2006 Praha, 5. října 2006.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Společně bezpečně v Evropské unii EU – Hodnocení rizik u malých firem a mikrofirem 2012.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Společenská odpovědnost a školy Role Vysočina Education a CSR do škol: VE – partner pro školy a jejich partnery, princip dobrovolnosti a spolupráce Členem.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Jsou venkovské školy horší než městské?
2 Marketingové koncepce
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
Zdravé město J I L E M N I C E Fórum, 11. dubna 2013.
Zaměřeno na malé a střední podnikání aneb společenská odpovědnost firem v olomouckém kraji Martin Fink Brno,
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivační a věrnostní programy jako nástroj budování loajality zákazníků Autor práce: skopalová.
9. mezinárodní konference ICTfórum/Personalis 2005
Úřad práce České republiky
Zákon o sociálním podnikání
Pracovní motivace a její naplnění u zaměstnanců ve vybraném kraji
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
Marketing destinací Vybrané aplikace marketingu cestovního ruchu:
Společenská odpovědnost ve školství
Praktické rady pro účast v Ceně hejtmana
Analýza řízení privátní značky v maloobchodní jednotce
Zákon o sociálním podnikání
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Městský úřad Žďár nad Sázavou
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Praha bezpečně on-line Internetová (Kybernetická) bezpečnost
Digitální učební materiál
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Corporate Social Responsibility (CSR)
METODICKÁ PODPORA ŘÍZENÍ KVALITY V ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELCÍCH
Kraj Vysočina, CAF a cesta ke zlatu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Autoevaluace z pohledu
Česká společnost pro jakost
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
E-Goverment Zdeněk Hanák.
Současné aktivity v oblasti České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj a Světové podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj.
Společenská odpovědnost firem – platforma slučitelnosti rodiny a zaměstnání Dana Bernardová Workshop pro zaměstnavatele na podporu rozvoje dobré praxe.
Transkript prezentace:

Rada kvality ČR Sdružení pro oceňování kvality Kvalita ve veřejné správě a její oceňování Pavel Ryšánek člen Rady kvality ČR, ředitel Národního informačního střediska podpory kvality (NIS-PK) předseda sdružení pro oceňování kvality (SOK)

Rada kvality ČR Charakteristika: Ustavena usnesením vlády č. 458/2000 o Národní politice podpory kvality- garant MPO Výkonný orgán: Národní informační středisko podpory kvality (NIS-PK) Odborný garant programů Rady: Česká společnost pro jakost (ČSJ) Výkonný orgán programů kvality: Sdružení pro oceňování kvality (SOK)

Sdružení pro oceňování kvality Charakteristika: Nezisková, nezávislá organizace. Sdružení podnikatelských subjektů podle zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku ve znění pozdějších předpisů. Organizace pověřená Radou kvality ČR realizovat programy Národní ceny kvality ČR a Národní ceny ČR za společenskou odpovědnost

Aktivity SOK: Značka kvality pro oceňování výrobků a služeb „CZECH MADE“. Značka kvality pro oceňování produktů, které vyrábějí, balí nebo kompletují osoby se zdravotním postižením „Práce postižených“. Národní cena kvality ČR. Národní cena ČR za společenskou odpovědnost. Rada kvality ČR Sdružení pro oceňování kvality

CZECH MADE nejstarší značka kvality, uděluje se od roku Je určena jak pro výrobky, tak i služby. PRÁCE POSTIŽENÝCH Touto značkou jsou označovány výrobky, které vyrábí, kompletují nebo balí osoby se zdravotním postižením. Je určena i pro služby. Obě značky splnily požadavky na zařazení do Programu Česká kvalita – vždy ověřuje třetí, nezávislá strana Rada kvality ČR Sdružení pro oceňování kvality

PROGRAMY NÁRODNÍ CENY KVALITY ČR 1. Programy dle modelu excelence EFQM START START PLUS EXCELENCE 2. Program CAF Rada kvality ČR Sdružení pro oceňování kvality

Modely Národní ceny kvality České republiky Podnikatelský sektor: START START PLUS EXCELENCE Veřejný sektor: START START PLUS EXCELENCE CAF

Model EFQM 2010

Model START Určen pro organizace,které se rozhodly zabývat se kvalitou a chtějí se zlepšovat Metoda: sebehodnocení Jsou využity principy modelu EFQM Sebehodnotící zpráva se zpracovává formou odpovědí na otázky dotazníku Sebehodnocení slouží ke zjištění „profilu firmy“

Model START Profil organizace (max. 100 bodů)

Model START PLUS Určen zvláště pro malé a střední organizace, i pro držitele certifikace ISO 9001, které se chtějí dále zlepšovat Model umožní zjištění (pomocí sebehodnocení) silných stránek a příležitostí ke zlepšování a přijetí opatření k trvalému zlepšování Principy modelu – sebehodnocení a benchmarking Sebehodnotící zpráva se zpracovává formou odpovědí na otázky dotazníku Hodnotí: vyškolení hodnotitelé SOK Hodnotí se: PŘEDPOKLADY A VÝSLEDKY POZOR! Jednodušší jak CAF

Model START PLUS Hodnocení předpokladů Posuzují se: PŘÍSTUP, APLIKACE, MĚŘENÍ a ZLEPŠOVÁNÍ Hodnocení výsledků Posuzují se: TRENDY a CÍLE

Modely START,START PLUS hodnocení uchazečů START Posuzování 1 den na místě Osvědčení: PERSPEKTIVNÍ FIRMA START PLUS 1.Hodnocení sebehodnotící zprávy uchazeče 2.Hodnocení na místě od 1 dne Osvědčení: ( bodů) PERSPEKTIVNÍ FIRMA Nad 250 bodů: ÚSPĚŠNÁ FIRMA

Úplný Model Excelence EFQM Nejvyšší ocenění, jaké lze v oblasti kvality získat Plnému modelu odpovídá i Národní cena kvality ČR Sebehodnotící zpráva – 32 stran, organizace formuluje sama předpoklady a následně výsledky 9 kritérií, 30 subkritérií Hodnocení na místě 3. stranou

THE COMMON ASSESSMENT FRAMEWORK (Společný hodnotící rámec) Tento model byl vyvinut Evropským institutem pro veřejnou správu. Je určen jen pro organizace veřejného sektoru. Model je obdobný jako model EFQM (9 kritérií, předpoklady a výsledky). Spolupráce Rady kvality ČR s MVČR Do Národní ceny ČR v modelu CAF se mohou přihlásit pouze organizace, která v Ceně ministra vnitra získala druhý, tzv. stříbrný stupeň ocenění. NEVÝHODA: Cena ministra vnitra – bezplatná, Národní cena – poplatky. Rada kvality ČR Sdružení pro oceňování kvality

UPOZORNĚNÍ ! Rada kvality ČR Sdružení pro oceňování kvality Ke konci roku 2010 vydalo NIS-PK novou publikaci: Aplikační příručka Společného hodnotícího rámce (modelu CAF) pro úřady územních samosprávných celků Číslo publikace: 50 Zpracoval kolektiv autorů: Baláš, Cvejnová, Loskot, Mravcová, Orálková, Šmíd, Triner, Vrbová

Účast organizací veřejného sektoru na aktivitách SOK (od roku 2003): Národní cena kvality ČR – model Excelence…17 Národní cena – model CAF….24 Národní cena – model STAT PLUS…3 ( 20+3) Národní cena ČR za společenskou odpovědnost…3 (6+3) Rada kvality ČR Sdružení pro oceňování kvality

Národní cena ČR za společenskou odpovědnost (CSR – Corporate Social Responsibility) určena pro organizace: podnikatelského sektoru veřejného sektoru Je vyvinuta originální česká metodika hodnocení – KORP. Zásady: ověřování probíhá ve třech úrovních: Ekonomika Enviroment Sociální odpovědnost Rada kvality ČR Sdružení pro oceňování kvality

Společenská odpovědnost organizací Aktivita Rady kvality ČR a Moravskoslezského kraje Cena hejtmana za společenskou odpovědnost Určeno: Pro firmy i organizace veřejného sektoru v kraji ve třech kategoriích Informace: Připravuje se Charta společenské odpovědnosti obcí MS kraje

SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST ORGANIZACÍ (CSR) VE VEŘEJNÉM SEKTORU Rada kvality ČR Sdružení pro oceňování kvality

Společenská odpovědnost organizací Vznik této aktivity - USA – 2. polovina 20. století (pro podnikatelský sektor) NEJEN PRODUKCE VÝROBKŮ A SLUŽEB, ALE I: PÉČE O ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ PODPORA ROZVOJE SPOLEČENSTVÍ (REGIONU) ŘEŠENÍ I SOCIÁLNÍCH A SPOLEČENSKÝCH ASPEKTŮ NOVÁ ROLE PODNIKŮ: Posun od pohledu „PROFIT ONLY“ (pouze zisk) k tzv. Tři „P“ – PEOPLE – PLANET – PROFIT (lidé, planeta, zisk) ZNAMENÁ TO: fungování firmy s ohledem na tzv. TRIPLE – BOTTOM – LINE tedy nejen ekonomický růst, ale řešení i environmentálních a společensko sociálních aspektů podnikání

společenská odpovědnost organizací CSR-Řada definic (příklady): CSR je dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí s firemními stakeholders. (Evropská unie, Zelená kniha 2001) CSR je způsob podnikání, který odpovídá či jde nad rámec etických, zákonných, komerčních a společenských očekávání. (Nevládní organizace Business for Social Responsibility

Společenská odpovědnost organizací TRIPLE –BOTTOM-LINE: tři pilíře CSR ekonomika, environment, sociální odpovědnost Legislativní požadavky CSR

společenská odpovědnost organizací Otázka: Je vhodné zabývat se společenskou odpovědností i ve veřejném sektoru, veřejné právě? Náš názor - ANO

Co CSR od veřejné správy očekává? Uvědomění si vlastní společenské odpovědnosti: Závazek úřadu přispívat sociálnímu, ekonomickému a environmentálnímu rozvoji společnosti, a to nad úroveň požadovanou zákonem. CSR je koncept, kdy se úřady otevřeně hlásí ke své spoluodpovědnosti za stav a chod společnosti, a který vychází z předpokladu, že žádný úřad nefunguje pouze ve svých ekonomických vztazích, ale ovlivňuje také své okolí (komunitu, sociální situaci zaměstnanců apod.). A naopak zájmové skupiny ovlivňují úspěšnost úřadu.

Model CSR chápe úřad jako odpovědného partnera v oblasti rozvoje ekonomiky, podpory ŽP a lidí Ekonomika ÚŘAD ŽP Lidé EU ZAMĚSTNANCI PODNIKY NEZISKOVÉ ORGANIZACE OBČANÉ STÁTNÍ SPRÁVA ………. Trojí zodpovědnost - celkové chování úřadu by mělo být vnímáno na základě kombinovaného přispění k ekonomické prosperitě, environmentální kvalitě a společenskému rozvoji. Pavel Ryšánek STAKEHOLDERS

Jak prosazování principů CSR může úřadům prospět: Ochrana a budování image úřadu Posilování odpovědnosti vůči občanům Zlepšování vztahů s okolím (se zájmovými skupinami) Zapojení občanů do přímého řešení věcí veřejných Snížení nákladů na řízení rizik – zlepšení předvídání rizik, schopnost vyhnout se rizikovým faktorům Hospodárnější využívání veřejných prostředků (úspory spojené s ekologickou praxí,úspory plynoucí z kvalitnějšího řízení) Personální marketing a udržení kvalitních zaměstnanců Objektivní porovnávání a průkaznost dosažených výsledků (benchmarking a reporting)- posílení transparentnosti Příležitost pro synergii cílů rozvoje regionu s rozvojovými cíli podnikatelů a neziskových organizací Zvýšená loajalita a produktivita zaměstnanců Vyšší spokojenost občanů

CSR není pouze pro soukromý sektor! PŘÍNOSY CSR PRO SOUKROMÝ SEKTOR dobrá pověst firmy, posílení věrnosti značce dobrá image úřadu a posílení věrohodnosti a transparentnosti rozhodovacího procesu atraktivita firmy pro kvalitní a talentované potenciální zaměstnance atraktivita úřadu pro kvalitní a talentované potenciální zaměstnance zvýšená loajalita a produktivita stávajících zaměstnanců vyšší úroveň spokojenosti a věrnosti zákazníků a z ní plynoucí dlouhodobé vazby vyšší spokojenost občanů a z ní plynoucí trvalý dlouhodobý rozvoj oblasti a zapojení občanů a soukromých subjektů do správy věcí veřejných lepší vztahy s okolím a veřejnými orgány lepší vztahy s okolím a soukromými subjekty odlišení se od konkurence v očích spotřebitelů lepší vztahy s okolím a veřejnými orgány možnost benchmarkingu, objektivní porovnání s podobnými úřady, průkaznost dosažených výsledků PŘÍNOSY CSR PRO VEŘEJNÝ SEKTOR úspory nákladů (risk management, úspory spojené s ekologickou praxí, kvalitnější zaměstnanci aj.) hospodárnější využívání veřejných prostředků (úspory spojené s ekologickou praxí, kvalitnější management, risk management, aj.)

Životní cyklus CSR je procesem neustálého zlepšování – platí i pro veřejný sektor (viz CAF) 1. STRATEGIE 2. IMPLEMENTACE 3. VYHODNOCENÍ Analýza zájmových skupin Porovnání se subjekty podobného charakteru - benchmarking Rozvoj Tvorba strategie Řízení organizace a kontrola Klíčové ukazatele výkonu Implementace strategie - souhra Řízení změny Průběžné vyhodnocování Reporting, analýza slabých míst Záruky a informování Při realizaci CSR je nutné postupovat obdobně jako u CAF

Přístup veřejnosti ke Corporate Social Responsibility Organizace jednající v souladu s Corporate Social Responsibility se těší uznání společnosti Corporate Social Responsibility je v souladu s vládní Strategií realizace Smart Administration v období 2007–2015: Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby. Výzkum etického chování Velká Británie: Česká republika: 54,3% 38,2% Neetické postupy jsou dlouhodobě nevýhodné Neetické postupy jsou dlouhodobě výhodné 82,1% 10,3%

Děkuji za pozornost Kontakty: Sdružení pro oceňování kvality Ing. Pavel Ryšánek, Klára Fousková Novotného lávka Praha 1 Tel: (237, 639) Rada kvality ČR Sdružení pro oceňování kvality